- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Hupiakku FiLePO4 Litium-Rautafosfaattiakku
Hupiakku FiLePO4 Litium-Rautafosfaattiakku
Moi! Onko kenelläkään kokemusta ko. akuista, onko kuinka kestäviä ja saako vastinetta rahoilleen. Omaan autoon ei sovi vänkärin penkin alle korkeudestaan kuin ainoastaan tuo 190mm korkea. Tilasin AliExpressistä, toimittavat saksasta joten tulee nopeasti. Hintakin kohtuullinen verrattuna suomen hintoihin 100Ah 360€, ei paha ja painaakin vain 11kg.
Tässä linkkiä: https://www.aliexpress.com/item/1005002565454420.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.3ba94c4dIZ5rno
Itse rakensin Winstonin uusista kennoista akun. Noita kennoja on käytetty +10 vuotta auton akkuina ja kapasiteettia on senkin jälkeen jäljellä joten ainakin hyvä track record sen puolesta. Itsellä vasta vuoden verran kokemusta ja aivan eri maailmasta lyijyyn verrattaessa, ottaa vastaan latausta täysillä 100% asti esimerkiksi.
Linkkaamastasi myynti-ilmoituksesta voi ainakin sen nähdä, ettei tuossa akussa ole "pakkassuojaa", eli estäisi lataamisen akun ollessa pakkasen puolella. Yleinen puute, koska käyttävät hyvin geneeristä BMS:ää. Ladattaessa pakkasen puolella, akku tuhoutuu välittömästi.
Tarkoititko että akku tuhoutuu jos lataan sitä pakkasella, ts. onko vain kesäkäyttöön. Voiko akku olla varastoituna pakkasessa?
Jos akun sisäinen lämpötilä on alle 0c ja sitä lataa, se tuhoutuu miltei välittömästi, joten ennenkuin alkaa lataamaan täytyy auto lämmittää talvella. Sen vuoksi pohjoiseen litiumakkuja ostettaessa on hyvä akussa olla lämpötilavahti toiminto, jotta akku ei lataa ennenkuin sen lämpötila on noussut yli 0c. Sen voi toki itsekin tehdä lämpötila-anturilla sekä releellä.
Varastoiminen ja purkaminen pakkasen puolella hitaasti on mahdollista, itseasiassa litium tykkää kylmistä varasto-olosuhteista.
Hurrjan paljon kiitos tästä tärkeästä tiedosta!!
Näillä (kalliimmillakin) akuilla näyttää käyttölämpötila-alue alkavan -20 asteesta, joten alle 20 asteen pakkasessa et saa auton 12V virtoja päälle etkä sen vuoksi myöskään Aldea tai Trumaa tulille. Joudut siis odottamaan ilmojen lämpiämistä. Omalla 0-asteen lämpötilarelellä joudut mahdollisesti odottamaan +kelejä.
Kevät lämpimiä odotellessa.
Näillä akuilla tehtyjä järjestelmiä myydään myös merkkikohtaisena, eiköhän ole talvikäyttöön on tarkoitettu , olisiko akkuja suojelevaa automatiikkaa vai mahtaako olla myös akun sisäinen suojaus, suolainen hinta kylläkin.
Tässä jää lyijyakut backup akuiksi rinnalle ja LiFePo4 akkuja käytetään enimmäkseen.
https://www.hymer.com/fi/fi/mallit/teknologia-innovaatiot/smart-battery
On myös olemassa lämmitysvastuksilla olevia litiumakkuja kylmiin olosuhteisiin. Hinnat sen mukaiset...
Tuossa pari esimerkkiä..
https://www.sunwind.fi/product/show/?id=3001&Litiumakku-Sunwind-Heat-300-Ah
https://www.sunwind.fi/product/show/?id=3121&Litiumakku-Sunwind-Caravan-Heat-100-Ah
Tuosta suoraan fiiatin penkin alle akku
https://liontron.com/liontron-lifepo4-motorhome-underseat-batteries/
Ja samalta valmistajalta löytyy myös Artic malleja -30 asteeseen..
https://liontron.com/
Eikö helpoimalla pääse kun käyttää ihan perinteisiä akkuja, ei tarvitse lämpötiloja vahtia ja huomattavasti halvempiakin.
Tätä olen vähän itsekin tuuminut, että pitäis asuntoauton hupi akku vaihtaa isompaan ja samalla Lifepo4 akkuun. Maanantaina kävin työpäivän jälkeen katsomassa Suomen Akut liikkeessä Vantaalla (Koivuhaassa) heidän akkusysteemejä ja niihin liittyen juuri niitä Victron säätimiä ja latureita. Hyvä palvelu oli ja asiantunteva myyjä, vaikka vasta kävin tarkemmin katsomassa asiaa, ja kun kausi alkaa ajattelin sitte tehdä nämä hankkimiset.
Heidän mukaansa Lifepo4 akkujen latauksessa polttaa auton oman laturin helposti, kun tämän akkutekniikan sisäinen resistanssi on niin pieni, että akku ottaa latauksessa suuria virtoja. Laturin jäähdytys ei riitä normaalikierroksilla. Monissa Life akuissa lataus/purku jaksojen osalta päästään tuhansiinkin sykleihin, kun akkua Ladataan niille suunnittelulla latausvirroilla. Monissa Life akuissa olen nyt katsonut niiden brosyyreistä niiden suositellun latauksen olevan jotain 0.1-0.2c eli 10-20A per 100Ah akkuille.lataus- ja purkuvirrat ja etenkin syhäpurku jutut pitää varoa. Ainakin siellä liikkeessä myynnissä olleissa akuissa oli BMS eli akun valvonta ja lataus järjestelmä, jonka valvoo akun käyttöolosuhteita, ja jännitettä sekä kytkeee kulutuksen pois, jos liian alhainen lämpötila. En kyllä tarkkaan katsonut niiden hintoja, mutta ainakin käsin kokeiltuna vaikutti 115Ah puolta keveämmältä kuin lyijyakku.
Myyjä sanoi, että ne siellä olevat Victronin aurinkopaneeli lataus säätimet on mahdollista konfiguroida myös Life akuille, ja ohjelmointi tapahtuu Bluetooth kautta kännykän sovelluksella tai sitte jollain tietokone USB jutulla (en tainnu sitä osuutta oikein kuunnella tarkkaavaisesti).
Akun kanssa olisi hyvä olla sellainen akkumonitori systeemi, ja otin kuvan siitä niiden malli systeemistä (liite kuva.). Ajattelin että tuollainen Victron akkumonitori ja MPPT säädin käytettäväk5si paneelien kanssa on mun listalla seuraavaksi. Itse olen reissussa lataillut mukana kuljetettavia E-pyörien akkuja (500Wh) ja etätyöpäivinä reissussa on tullut invertterillä käytettyä myös paria tietokonetta ja 24" FHD lisänäyttöjä. Niihin saa kyllä käytettyä päivässä helpostikin kaiken sen mitä tuo täysi 100Ah vapaa-ajan akku vaan antaa.
Kesällä on tarkoitus niin pyöräillä reissussa kuin tehdä luontokohteisiin taas retkiä autolla.
Liitetiedostot
img_20220202_204901_258.jpgTätä olen vähän itsekin tuuminut, että pitäis asuntoauton hupi akku vaihtaa isompaan ja samalla Lifepo4 akkuun. Maanantaina kävin työpäivän jälkeen katsomassa Suomen Akut liikkeessä Vantaalla (Koivuhaassa) heidän akkusysteemejä ja niihin liittyen juuri niitä Victron säätimiä ja latureita. Hyvä palvelu oli ja asiantunteva myyjä, vaikka vasta kävin tarkemmin katsomassa asiaa, ja kun kausi alkaa ajattelin sitte tehdä nämä hankkimiset.
Heidän mukaansa Lifepo4 akkujen latauksessa polttaa auton oman laturin helposti, kun tämän akkutekniikan sisäinen resistanssi on niin pieni, että akku ottaa latauksessa suuria virtoja. Laturin jäähdytys ei riitä normaalikierroksilla. Monissa Life akuissa lataus/purku jaksojen osalta päästään tuhansiinkin sykleihin, kun akkua Ladataan niille suunnittelulla latausvirroilla. Monissa Life akuissa olen nyt katsonut niiden brosyyreistä niiden suositellun latauksen olevan jotain 0.1-0.2c eli 10-20A per 100Ah akkuille.lataus- ja purkuvirrat ja etenkin syhäpurku jutut pitää varoa. Ainakin siellä liikkeessä myynnissä olleissa akuissa oli BMS eli akun valvonta ja lataus järjestelmä, jonka valvoo akun käyttöolosuhteita, ja jännitettä sekä kytkeee kulutuksen pois, jos liian alhainen lämpötila. En kyllä tarkkaan katsonut niiden hintoja, mutta ainakin käsin kokeiltuna vaikutti 115Ah puolta keveämmältä kuin lyijyakku.
Myyjä sanoi, että ne siellä olevat Victronin aurinkopaneeli lataus säätimet on mahdollista konfiguroida myös Life akuille, ja ohjelmointi tapahtuu Bluetooth kautta kännykän sovelluksella tai sitte jollain tietokone USB jutulla (en tainnu sitä osuutta oikein kuunnella tarkkaavaisesti).
Akun kanssa olisi hyvä olla sellainen akkumonitori systeemi, ja otin kuvan siitä niiden malli systeemistä (liite kuva.). Ajattelin että tuollainen Victron akkumonitori ja MPPT säädin käytettäväk5si paneelien kanssa on mun listalla seuraavaksi. Itse olen reissussa lataillut mukana kuljetettavia E-pyörien akkuja (500Wh) ja etätyöpäivinä reissussa on tullut invertterillä käytettyä myös paria tietokonetta ja 24" FHD lisänäyttöjä. Niihin saa kyllä käytettyä päivässä helpostikin kaiken sen mitä tuo täysi 100Ah vapaa-ajan akku vaan antaa.
Kesällä on tarkoitus niin pyöräillä reissussa kuin tehdä luontokohteisiin taas retkiä autolla.
Joo ei kannata suoraan liittää litium akkua auton laturiin vaan akusta-akkuun laturin kautta, joka reguloi jännitteen oikeanlaiseksi ja myöskin virrat pysyvät järkevissä määrissä. Meillä 60A akusta-akkuun laturi välissä ja edes tyhjäkäynnillä laturin lämpötila ei nouse turhan suureksi. (Sterling power BB1260)
BMS joka sopii meidän ympäristöön pakollinen ostos akkujen lisäksi juuri aika yleisten pakkasten vuoksi.
Paljon on akkukemioita, jotka toimivat myös pakkasissa esimerkiksi LTO. Niihin ei löydy vielä ihan järkeviä kennoja karavaanarikäyttöön, on tarkoitettu enemmän suuriin purkuvirtoihin.
Eikö helpoimalla pääse kun käyttää ihan perinteisiä akkuja, ei tarvitse lämpötiloja vahtia ja huomattavasti halvempiakin.
Halpuudesta voidaan olla montaa eri mieltä.
Perinteinen lyijyakku kestää 200-400 sykliä, monet litiumakut todistetusti +2000 sykliä. Lisäksi kapasiteetistä on huomattavasti enemmän käytössä, joten 200Ah lyijyakun korvaamiseen riittää 120Ah litium akku.
Mikä se sykli. Onko se latauskerta. sanoisin että alakanttiin sillon se 200-400. Meillä vanhuksessa kesti akku 17 vuotta, ja kyllä se startattiin aikamonta kertaa, ja samalla latailtiin tietysti ajossa.
Hornelassa on kai kohta 20 muotias vartan patteri.
Mutta tuo paino, ja teho, se kyllä on hyvä asia matkailuautoissa nykyään, koska perinteisissä malleissa ollaan omapainoisa jo yli 3000 kilon, ja pitäisi kyytiinkin päästä,
Samoin niiden kapasiteetti, kun yöpymiset vaatii lujasti sähköä, eikä tolppaan haluta köyttää itseä. Jopa meilä, kun pohjosen kaamosreisula yövytää lujasa pakkasesa, niin vebasto vaatii sähköä.
Tuo milvakenin akkupora on ollu, ja on hyvä peli, ja riski. Ikää silläkin alkaa olla. Nyt ostin sysyllä akkurälläkän rungon samoihin akkuihin.
On vielä paketissa, kun aattelin, että vaihan perinteiseen roikka koneeseen, että onko akkurälläkkä liian hengetön töihin, ja kauanko nuo sen poran akut kestää, mutta on unohtunnu asia, eikä taida liike ennää vaihtaa.
Kattellaan.
Tp
Syklille tulee hintaa ellei se kestäkkään. Tietysti uusi tekniikka ei tule koskaan ellei ole rohkeita käyttäjiä.
Tulevaisuutta tuo on, se on päivänselvää.
@timppa
Mihin käyttöön nuo hupiakut tulevat? Jos 100 Ah:n lataamiseen menee 5-10 tuntia, sähkö loppuu melko nopeasti, ellei joka yö/päivä pääse akkuja verkkovirralla lataamaan. Ja jos pääsee, hupiakun kapasiteetilla tai syklien kestolla ei liene väliä, painosäästö on tietenkin olemassa.
Omassa autossa käyttöohjeen mukaan taakse menee maksimissaan 50 A ja lyijyakkuja on 195 Ah. Käsittääkseni asumislämpöiset lyijyakut ottavat varsin hyvin virtaa vastaan, joten akut latautuvat jo normaaleilla ajomatkoilla. Ainakin akkujen jännite nousee sopivasti, ja käytössä on toiminut pelkän auton oman latauksen kanssa.
Ei kai ne sentään 50 A:a ota missään vaiheessa. Ja hyvä onkin etteivät ota. EBL-maasähkölaturit, joita melkein kaikissa autoissa on, lataavat 18 A:n sulakkeen kautta.
Kyllä kesäkeleillä panelilla saa niin paljon ettei normaalikäytössä sähkö lopu koskaan.
Ellei ulkopuolista latausta ole loppuu virta aina , oli millaiset akut hyvänsä.
@timppa
Sähkön riitävyys ns. puskassa on paljonpohdiskeltu aihe. On ollu mielessä, että kun sadan tonnin auto, nin sen pitäisi jokayö roikkua tolpassa, ja vaihtaa kuskin jokatoinen yö kaaasupulloja, ynnä taistella pitkin euroopan turneeta millasella kaasupullola, missäkin.
Siinä olisi valmistajilla pohdintaa, ja asian hoitamista sisustus lasivitriinien sijaan. Kyseessähän on liikkuva lomakoti, ei työmaa, ja näyttelyesine.
Mutta eiköhän tuleville sukupolville kehity oikea loma-auto/vunu. Näkemä ken elämä.
Tp
Kyllä sinne lyijyakkuunkin amppeereita menee vikkelästi. Nyt 190Ah akkupaketti ja kun se on purkautunut puoleen, menee kahden DC-DC laturin (25A + 30A) kautta auton käydessä 50A lähes 80% asti. Sitten kyllä hidastuu lataus.
Kyllä vaihdan litiumiin jahka nuo lyijyakut tulevat tiensä päähän...
Sähkön riitävyys ns. puskassa on paljonpohdiskeltu aihe. On ollu mielessä, että kun sadan tonnin auto, nin sen pitäisi jokayö roikkua tolpassa, ja vaihtaa kuskin jokatoinen yö kaaasupulloja, ynnä taistella pitkin euroopan turneeta millasella kaasupullola, missäkin.
Siinä olisi valmistajilla pohdintaa, ja asian hoitamista sisustus lasivitriinien sijaan. Kyseessähän on liikkuva lomakoti, ei työmaa, ja näyttelyesine.
Mutta eiköhän tuleville sukupolville kehity oikea loma-auto/vunu. Näkemä ken elämä.
Tp
Itse asiassa aika vähällä lisäpanostuksella pääsee pois noista murheista; Toinen hupiakku, inventteri, aurinkopaneeli ja tankkikaasupullo, niin ei tarvitse "taistella" vaan saa keskittyä matkailuun... nämä toimivat meidän tarpeisiin...
Taikka aggrekaatti, nin jop. vetypoltokenno tai kun sitä kaasua sitten on, niin kaasuaggrekaatti. Onhan noita.
Tosin ninhän se henkilöautopuolellakin, että osta auto, ja varustele siten se, mutta sitten saa kyllä mieleisen.
Muttaettä sata tonnia, niin saisi siihen tulla se mikä tarvii.
Nojoo pientähän se tosin on se varustelu siihen hintaaan nähhen.
Tp
Jokaisella on omanlaisensa tarpeet mitä varustella.
Silloin kun ostin tämän autoni oli siinä mulle turhia varusteita, vetokoukun ja takatuet myin pois mutta Webasto sinne jäi enkä ole käyttänyt kuin pari kertaa lauttajonossa. Eipä niistä mitään tarvinnut maksaa, edellinen oli maksanut ne jo ja ajanut 9000 km.
@timppa
Eihän sitä meiläkän, oikeastaan liikaaakin, se matkustajapenkki. Mutta käsitän että nyt puhutaan tulevien malien ratkaisusita, ja mikä on tarpeellista, ja järkevää.
Siihen saisi tulla muutosta noiden myynnin edistäjä lasivitriinien sijaan.
Tp
Eihän sitä meiläkän, oikeastaan liikaaakin, se matkustajapenkki. Mutta käsitän että nyt puhutaan tulevien malien ratkaisusita, ja mikä on tarpeellista, ja järkevää.
Siihen saisi tulla muutosta noiden myynnin edistäjä lasivitriinien sijaan.
Tp
Kyllä tehtaan varustelulistalta voi jo nyt valita aurinkopaneelin, invertterin sekä lisäakustoa.
Ei kai ne sentään 50 A:a ota missään vaiheessa. Ja hyvä onkin etteivät ota. EBL-maasähkölaturit, joita melkein kaikissa autoissa on, lataavat 18 A:n sulakkeen kautta.
Kyllä kesäkeleillä panelilla saa niin paljon ettei normaalikäytössä sähkö lopu koskaan.
Ellei ulkopuolista latausta ole loppuu virta aina , oli millaiset akut hyvänsä.
@timppa
Jos kirjoitukseeni viittaat tuolla 50 A:lla, niin käyttöohjeessa tuollainen arvo annetaan eikä se kokemuksen mukaan välttämättä väärä ole. Mitannut en ole, kun ei ole dc-pihtiä käytettävissä. Maasähkölaturi lataa mitä lataa, luultavasti tuon alle 20 A.
Ainakin kolme viikkoa on autoni toiminut ilman ulkopuolista latausta ja vielä kevättalvella lämmityksen ollessa koko ajan päällä termostaatin ohjaamana. Pari vuorokautta meni ajamattakin. Mutta mieluustihan pakkasilla ajelee pari tuntia kohteesta toiseen, niin akut pysyvät latauksessa lämmityksen varmistamiseksi.
https://proakku.fi/2020/05/30/akkujen-tulevaisuus/ https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=tulevaisuuden+akut
Tuosa on juttua tulevaisuuden akuista, eli yritystä on siihen panostettu. Puhutaan jo 1000 kilometrin latausvälistä, ja siinä on riittävästä henkilöliikenteeseen kapasiteettia.
Aika näyttää.
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.