Hupi akut tyhjenee!

Kimmo Aikioniemi 30.08.2020 12:17

Osaisko joku sanoa mistä kannattais ruveta vikaa hakemaan kun asunto osan akut tyhjenee parissa päivässä vaikka on uudet akut,edellisetkään ei ollut kuin parivuotta vanhoja.Kesällä asennettiin päävirta katkaisija mutta ei siitä näköjään apua ollut.Auto on Dethleffs 2007vm,integroitu! T:Kimmo Aikioniemi

Juhani Backman 30.08.2020 12:20

Onko mahdollista että harmaa veden pakkas lämmitys päällä?

Petri Ahonen 30.08.2020 13:30

Montako akkua (100->300Ah) autossasi on (eikö harmaan veden pakkaslämmityksellä ole "termostaattia") ?
Missä "välissä" uusi pääkytkin on? Maalaisjärjellä pääkytkin kytkee akut irti kaikesta sähkönsyötöstä.
Mittauttamalla hukkuvan virran suuruuden, se vähän helpottaisi selvitystyötä.

Kimmo Aikioniemi 30.08.2020 13:38

Ei sitä harmaan veden lämmtystä saa edes päälle koska ohjaustaulukin on pimeänä silloin kun päävirta on pois päältä.Onko silti mahdollista että tuo auton akku imis nämä hupiakut tyhjäksi.Akut on 2*80Ah.


Tuo päävirta kytkin asennettiin alan liikkeessä,oli kyllä asiansa osaava kaveri!
muokattu: 30.8.2020 13:42
Timo Haapanen 30.08.2020 13:53

Melkoisen varmaa on ettei päävirtakatkaisin katkaise kaikkea virtaa. Ei sieltä akuista mene mihinkään jos ne ovat irtikytketyt. Kannattaa kysyä asentajalta mihin on sen kytkimen laittanut. Lisäksi on joku kulutus aina päällä.

@timppa


Peruutuskameran lämmitys on joskus ollut syypäänä tälläisiin.
muokattu: 30.8.2020 13:54
Petri Ahonen 30.08.2020 14:35

Olen aina silloin tällöin törmännyt noihin "asiansa osaaviin kavereihin". Monet korjaamot "palkkaavat" erilaisia opiskelijoita hommiinsa, halvalla kun saavat.
Jos joku voisi mitata tuon hukkuvan virran suuruuden, (normi yleismittarillahan pystyy mittaamaan vain 10A, joka autosähkökäytössä on vähän), sitä kautta pystyisi paremmin pohtimaan, kuka on "syyllinen". Loppujen lopuksi joku 15W lamppukin jossakin tavaratilassa tyhjentää akun, mutta ei parissa päivässä. 15W polttimo kuluttaa 1,25A, jolloin sinun 160Ah akuilla kestäisi tyhjentyä siis 128 tuntia, mutta 50W sisävalo (jääkaappi) ottaakin jo 3,3A eli akut tyhjät 48 tunnissa!!

Toivo Koistinen 30.08.2020 14:39

Mikäli asunto-osan mikän toiminto ei vaadi virtaa seisonnan aikana, on akun miiniuskaapeliin laitettava päävirta katkaisija varmin tapa irrottaa akut virtapiiristä.
Pitää vain muistaa pistää virta päälle kun lähtee, koska muuten ei akut lataudu.
Tp

Markku Hämäläinen 30.08.2020 15:19

Veden pakkasvahti vaatii virran, mikäli autossa pidetään vedet sisällä, tosin senkin voi, ainakin joissakin, malleissa lukita mekaanisesti.

Kimmo Aikioniemi 30.08.2020 16:25

Tämä asiansa osaava kaveri on porissa vuosia toiminut itsenäinen yrittäjä.Kertoi asentaneensa näitä päävirta kytkimiä useita.Mutta entäs tuo invertteri kun kokeilin,niin meni päälle vaikka päävirta oli pois kytkettynä,voiko se tyhjentää tuota akkua vaikkei olis päälläkään.?

Petri Ahonen 30.08.2020 16:55

Minulla on invertterissä erillinen kaukokäyttöpaneli, josta laitetta ohjaan ja siinä on merkkivalo joka kertoo onko laite päällä. Tyhjäkäynnillä se kuluttaa kyllä aikas paljon akkua.

Seppo Suomi 30.08.2020 18:55

Jos invertteri on kytketty hupiakkuun ja se toimii vaikka päävirtakatkaisija on nollassa ? Vaihda korjaamoa.
Tätä asiaa hän ei ainakaan osaa,

Timo Haapanen 30.08.2020 20:46

No juu, Vertille menee omat johdot suoraa akun navoilta eikä olla jaksettu siirtää vertin johtoa sinne päävirtakatkaisijalle.

@timppa

Tapani Pokkinen 30.08.2020 21:13

Niin ne johdotukset kuuluukin olla, akku mahdollisimman lähellä verttiä, paksuilla lyhyillä kaapeleilla.

Seppo Suomi 30.08.2020 21:25

Olen aina käsittänyt kun päävirtakatkaisija laitetaa niin se laitetaa mahdollisimman jälelle akun napaa. Eihän se muuten ole päävirtakatkaisija jos se ei katkaise kaikkia virtoja. Olisikohan se silloin sivuvirtakatkaisija ?

Toivo Koistinen 31.08.2020 07:59

Kahdesta syystä päävirtakatkaisija miinus napaan, Kun se on miinuksessa se ei kipinöi, ja kestä kopa paremmin.
Toinen, että miinusjohdossa se pistää kaikesa virran poikki, vaikka olisi mihin plusnavalta virran lähtöä.
Sehän on akun kytkennässälin, olipa lisävirran anto, tai akun vaihto. Ensin kytketään plusjohto, ja viimeksi aina miinus.
Irroitus aina päinvastoin, eli ensin miinus, ja sitten plus. Näin estetään jopa akun räjähdys, joka on kulkaa aikanen pamaus.
Tp

Timo Haapanen 31.08.2020 10:19

Mutta ei katkaise invertteriä kun siihen menee akun miinukselta oma kaapeli. Se kaapeli pitäisi siirtää akulta siihen päävirtakatkaisijan toiseen napaan. Jos päävirtakatkaisin on penkin kyljessä on kaapelin lisämitta se matka mikä on akulta katkaisimeen nykyisessä kytkennässä.

Nykyisessä kytkennässä invertteri ei ole auton maattojärjestelmässä millään tavalla silloin kun päävirta on pois ja verttiä käytetään.

@timppa

Markku Hämäläinen 31.08.2020 11:28
Toivo Koistinen

Kahdesta syystä päävirtakatkaisija miinus napaan, Kun se on miinuksessa se ei kipinöi, ja kestä kopa paremmin.
Toinen, että miinusjohdossa se pistää kaikesa virran poikki, vaikka olisi mihin plusnavalta virran lähtöä.
Sehän on akun kytkennässälin, olipa lisävirran anto, tai akun vaihto. Ensin kytketään plusjohto, ja viimeksi aina miinus.
Irroitus aina päinvastoin, eli ensin miinus, ja sitten plus. Näin estetään jopa akun räjähdys, joka on kulkaa aikanen pamaus.
Tp

Mistä käsitys, ettei miinusnavan johto kipinöi?
Miinusnavasta kannattaa irrottaa johto ensin siitä syystä, että työkalun osuessa runkoon se ei tee oikosulkua.
Muuta kipinöinnin kannalta sillä ei ole merkitystä, sama virtamäärä siinä kulkee kuin plusjohdossakin ja kipinöi samoin.
Päävirtakytkintä suositaan miinusnavassa sen suojaamattomien liitosten takia, jolloin ei synny oikosulkua runkoon, vaikka jokin metallikappale siihen koskettaisikin.
Lisäksi, kuten Toivo kirjoittaa maajohtona on usein vain yksi johdin, kun plusnavasta saattaa lähteä useita johtoja.

Toivo Koistinen 31.08.2020 11:29

Siihen on ratkaisu sille invertterille oma virtakatkaisija maakaapeliin.
Tp

Toivo Koistinen 31.08.2020 11:51

Kiinnosti niin, että kävin kokeileen ongelmajätteellä. Pistin akun miinuksesta mittarilla yhteyden runkoon, ja ei viisari värähtäny.
Otin pääviran pois, ja kokeilin. Laitoin puhaltimen pääle, ja tas Ei virtaa.
Minulle aikanaan tuon päävirtakatkaisemen laiton sielun elämän opetti raskaan kaluston asentaja, ja sanoi. Voit pistää asentaissa vaikka suuhun ne päät. No en ole koeillu, mutta senverta, raaputin miinuksella runkoa, ei eloa.
Tp

Timo Haapanen 31.08.2020 11:52

Mulla on autossa kaksi hupiakkua ja akunvalintakytkin, silloin kytkimeen vedetään johdot molempien akkujen plussasta ja invertterin lähtö on siellä kytkimessä. Kytkin on samalla myös päävirran katkaiseva.

http://www.yismarine.com/fi/product/BF442-akun-valintakytkin/Battery_Selector_Switch-BF442.html

@timppa

Markku Hämäläinen 31.08.2020 13:03
Toivo Koistinen

Kiinnosti niin, että kävin kokeileen ongelmajätteellä. Pistin akun miinuksesta mittarilla yhteyden runkoon, ja ei viisari värähtäny.
Otin pääviran pois, ja kokeilin. Laitoin puhaltimen pääle, ja tas Ei virtaa.
Minulle aikanaan tuon päävirtakatkaisemen laiton sielun elämän opetti raskaan kaluston asentaja, ja sanoi. Voit pistää asentaissa vaikka suuhun ne päät. No en ole koeillu, mutta senverta, raaputin miinuksella runkoa, ei eloa.
Tp

Eihän se kipinöi miinuksen ja maan välillä, jos miinus on kiinni maassa.
Mitä lie kellekin opettanut, itse olen puuhannut sähkön kanssa koko työurani.
Jos akusta irrotetaan kumpi johto hyvänsä ja johdossa on kuorma kiinni syntyy kipinöintiä, kun sillä johdolla raapaisee akun napaa, tietysti jos kytkennän saa tehtyä kerralla luotettavasti niin sitä ei näe.
Ilmassa läpilyöntijännite on n. 3kV/mm eli 12 V akussa se on kytkiessä 0,004 mm, irrottaessa virta päällä pyrkii virta jatkamaan kulkuaan kun kuormassa on västämättä aina iduktiivistakin vastusta ja siitä tulee kipinä.
Raapaisemalla johdon päällä akun napaa se kyllä kipinöi näkyvästi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.