Huollon tärkeys

Antti Salmela 15.07.2024 19:49

Minä kun sen laiminlöin , mitä sitä roplaamaan kun toimii. Vaan kuinkas sitten kävikään.. Jääkaappi kaasulla syttyi niinkuin ennenkin mutta eipä kylmennyt. Otin kaapin irti paikoiltaan ja totesin että just joo... Piezo-sytyttimen johto kärventynyt, haihdutuskaukalossa iso mustunut reikä. Johtopäätös paljon karstaa ravissut piipusta polttimen hajoittajan päälle ja liekki suuntautunut väärään paikkaan. (ja sitä karstaa oli 20v autossa, katson peiliin).

Harri Halinen 16.07.2024 09:59

Mistä nykysukupolvi saa tietoa tarkistuksen/huollon tarpeesta?
Autossa/vaunussa on monia aiemman kirjoituksen vastaavia kohteita joiden huollosta ei saa tietoa.
Pitää olla kokemusta asioista.
Helpompi on jättää ja korjata tarpeen tullen.
Usein korjaus maksaa jonkin satasen.
Jos käyttää tarkistettavana vuosittain sekin maksaa jonkin satasen + mahdolliset tarvittavat työt. Parinkymmenen vuoden aikana niistä kertyy useita tonneja.
Siitä huolimatta aika ajoin hyvä ostettu palvelu saattaa estää ison ongelman syntymisen.
Ei taida löytyä yksityiskohtaisia luetteloja huoltoliikkeiltä mitä tarkalleen tarkistetaan kiinteän vuosihuollon yhteydessä. Siinä huoltoliikkeillä parantamisen varaa. Kertoisi huolto/tarkistuslista että luottavammin voi lähteä esim. pitkälle kesälomamatkalle. Olisiko edellisen kirjoituksen ongelma paljastunut vuosihuollon yhteydessä? Pelätäänkö ko. listan auttavan ajoneuvojen omistajia tekemään yksinkertaisimmat tarkistukset itse, ja tärkeät kohteet jää tarkistamatta?
Minulla on kuitenkin kertynyt vuosien myötä jonkin verran kokemusta omiin ajoneuvoihini että voin ja osaan itse valvoa niiden kuntoa lukuunottamatta mm. käyttö- ja liikenneturvallisuuteen liittyviä kohteita. Niin varmaan moni muukin. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin joten ei ole mennyt hukkaan tehty työ. Kaasuletkujen silmämääräinen ja muu tekninen kunto, mekaaniset liitokset sähkö- kaasuliitoksissa ja hyvin monet muut asiat joita on kesäaikaan helppo tehdä maatessa auton/vaunun alla puhtaan ruohikon päällä. Uusilla ja ja nuorilla karavaanareilla ei ole kokemusta kertynyt.
Monelle tälläinen tarkastelu onkin tuttua, jonka havaitsee leirintäalueilla kun maataan vaunun/auton alla taskulamppu kädessä vaihtaen välillä makuupaikkaa - onhan se kevyttä kesätyötä, joskus sieltä löytää roikkuvan käsijarruvaijerin tai ruostuneen osan.
Tämä on huoltopolitiikkaa...

Kari Rautiainen 16.07.2024 13:05
Antti Salmela

Minä kun sen laiminlöin , mitä sitä roplaamaan kun toimii. Vaan kuinkas sitten kävikään.. Jääkaappi kaasulla syttyi niinkuin ennenkin mutta eipä kylmennyt. Otin kaapin irti paikoiltaan ja totesin että just joo... Piezo-sytyttimen johto kärventynyt, haihdutuskaukalossa iso mustunut reikä. Johtopäätös paljon karstaa ravissut piipusta polttimen hajoittajan päälle ja liekki suuntautunut väärään paikkaan. (ja sitä karstaa oli 20v autossa, katson peiliin).

Mulla oli vuoden vanhassa Kabessa sellanen hassu ääni kun satuin istumaan sen ritilän vieressä. Kaikki toimi kyllä ja kaappi kylmä.

No sielläpä oli joku paskakikkare suuttimessa ja liekki paloi siinä reijässä josta suuttimen pitäs ottaa ilmaa seokseen. Kaikki piuhojen kuoret mustaa korppua, koko tila mustana noesta. Suutin itsessään muuten aivan kirkkaalla metallilla, eli palanut väärässä paikassa alusta asti. Mutta hengissä ollaan, toistaiseksi.

Harri Halinen 16.07.2024 15:09

Varmaan se on jääkaapin valmistaja kuljettaa johdot turhan lähellä kuumuutta/liekkiä.
Varmaan 10 cm/johto mahdollistaa johtoviennit turvallisen tien kautta, vaikka tuo lisähintaan johtoihin. Ei paljon mutta estää onnettomuudet.
Olen havainnut että monissa laitteissa johtojen välikiinnitykset ovat harvassa.

Ville Säynäjäkangas 17.07.2024 10:50

Näihin matkiksiin ei oikein saa hyviä käyttö ja huolto-ohjeita, kytkentäkaavioista puhumattakaan.
Korin valmistaja antaa suurpiirteisen kaikkia malleja koskevan lähinnä ”matkailuajoneuvo on nieltynä vaarallinen” ohjeen ja mukaan tulee iso nivaska eri laitteiden vanhentuneita käyttöohjeita.

Olen ihmetellyt, miten näitä myydään ihmisille joilla ei ole timpurin, autoasentajan, nuohoojan ja sähköasentajan ammattipätevyyttä. Laatu on kuitenkin 60-luvun brittiläis-ranskalaista tasoa, ihan merkistä riippumatta.

Kari Rautiainen 17.07.2024 21:22
Harri Halinen

Varmaan se on jääkaapin valmistaja kuljettaa johdot turhan lähellä kuumuutta/liekkiä.
Varmaan 10 cm/johto mahdollistaa johtoviennit turvallisen tien kautta, vaikka tuo lisähintaan johtoihin. Ei paljon mutta estää onnettomuudet.
Olen havainnut että monissa laitteissa johtojen välikiinnitykset ovat harvassa.

Se tuskin on suutinta tukkinut.

Harri Halinen 17.07.2024 21:40

Ei varmaan mutta sopivasti sijoittunut roska kääntää kuumuuden ihan väärään suuntaan ja saattaa aiheuttaa pitkän pistoliekin, sinun tapauksessa johtojen suuntaan. Tälläistä on nähty elävänä.

Toivo Koistinen 18.07.2024 08:29

Jääkaapin kanssa pärjäsin hyvin, kun käytin säännölisesti huollossa, että tarkastivat putsasivat paikat, ja suuuttimen, tai vaihtoivat sen, ja
Välin itse imurilla vedin sen pakoputken päästä pois roskaa, jos sinne jotain. Kyllä kaikelle laitteelle huolto on tärkeä.
Tp

Harri Halinen 18.07.2024 09:48

Toivo, kyllä, kyllä.
Saitko yksilöidyn listan töistä joita oli tarkistettu ja tehty. Huoltoliikkeelle on helppo tehdä lista johon raksitaan tehty kohta tarkistettu/korjattu. Suojaa myös huoltoliikettä turhilta reklamaatioilta.
Sellaisen kun liittää saadun laskun kanssa yhteen niin tietää kun seuraava ongelma esiintyy kuuluiko huoltoon. Näinhän monissa autohuolloissa tehdään.
Uusi ongelma saattaa olla sellainen että sitä ei ole huollossa tarkistettu. Itselle jää pelkän laskun kanssa sellainen tunne että kaikki on tarkistettu ja kunnossa.
Olisi sitä kuluttajalle tiedottamista kun tiedotetaan mistä monen sadan veloitus korjauksineen koostuu.
Siis laatupalvelua.

Toivo Koistinen 18.07.2024 14:28

Ei mulla ongelmaa ollu koskaan. Tosin mulla oli Kemissä luottokorjaaja, tosin hänkin jo elakkeella, niin hän selitti mitä tekee, ja mitä pitää
Neuvoi vielä itsehuoltoa, ja tuosa viimmesesäkin kaappi pelasi hyvin Hyvä mies oli hän.
Muistan kunostin tuohon viimmeseen markiisin Jyväskaravaanilta, ja sain heiltä ne kiinnityslaput, ja ohje miten ne asentaa. No asensin, ja kulmaraudalla tarkistin niiden linjan, että olivat suorassa, ja kohillaan.
No markiisin laitoin, niin jäi raolleen se suoja toisesta päästä eikä millän kiinni. No menin sinne, niin hän mittasi ne uudelleen, niin oli pääimmäinen lappu oli 5 mm alempana. Littoi siihen korokkeksi lapun, ja passasi paikalleen kun makiainen naamaan
Aattelin loppuaikana, että vaihan kompurakaappin, mutta se aina siirty, ja siirty, koska mullahan tahtoo hommat olla alakamistavaille valamiita.
Tp

Risto Kuosa 20.07.2024 12:03

Osa jää/pakastinkaapeista tosi herkkiä auton vinoudelle. Kaappi lopetti täysin toiminnan kun en viitsinyt passata täysin vaakatasoon. 5 cm lisää etupyörien alle ja heti pelitti täysin. Eli jos ei toimi kaasulla eikä sähköllä niin kannattaa tarkastaa auton suoruus.

Kari Rautiainen 20.07.2024 20:14
Harri Halinen

Ei varmaan mutta sopivasti sijoittunut roska kääntää kuumuuden ihan väärään suuntaan ja saattaa aiheuttaa pitkän pistoliekin, sinun tapauksessa johtojen suuntaan. Tälläistä on nähty elävänä.

Just noin se oli.

Antti Salmela 25.07.2024 09:09

Poltin ja suutin vaihdettu, kyllä kylmenee. Ja kuumenee, nimittäin jääkaapin päällä olevan liesitason pinta. Laitoin termostaattiohjatun puhaltimen tuuletusritilään puhaltamaan ulospäin. Seurataan tilannetta.
Tuo jääkaapin piipun nuohous tuntuu olevan aika tärkeä kun sieltä ajan saatossa tärinästä johtuen karstaa polttimen päälle kerääntyy. Omassa peltikuoriaisessa se alaritilä vaan on senverran korkealla että sen kautta polttimeen ei pääse käsiksi, eli pitää ottaa koko jääkappi pois paikoiltaan

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.