Hui, paljonko vesijärjestelmä kestää pakkasta?

LINNAMÄKI LEA 02.09.2007 23:25

No niin, täällä Oulun seutuvilla on nyt sitten ensimäiset yöpakkasetkin kopistelleet auton ikkunoita. Heräsi kysymys, että kuinkahan paljon kestää pakkasta auton vesijärjestelmä?

Kyseessä siis Fiat Sharky L37 2.8 JTD vuoden 2006 malli.

Myyjä kehui, että myös harmaavesisäiliö olisi lämmityskierukalla varustettu. Vessa tuntuu jo nyt pakastearkulle. Miten sitten pakkasella? Tarkeneeko siellä istuskella ja suihkussa käydä ollenkaan? Eikös se vessan säiliö jäädy jo kylmillä ilmoilla ?

Joulukuussa olis tulo taas Ouluun, ja asuttava viikko tässä autossa, mitenkähän käy, tarkeneekko, vai jäätyykö vedetkin autossa?

LAHTI ANTTI 02.09.2007 23:58

Lea hyvä.

Ota nyt sinne myyjään yhteyttä ja tarkenna sieltä kysymäsi asiat. Kun olen antanut itselleni ymmärtää, että tämä Sharky on tehtaan ns. "halpamalli" jossa Suomen olosuhteet ei oikein toimi. Toivottavasti olen väärässä, mutta kuitenkin. Ota selvää, ilmeisesti sieltä Raisiosta. Ohikulkutien varrelta.

Terveisin Antti.

SIRKIÄ MATTI 03.09.2007 01:01

Vesiputket jäätyvät jo aika nopeasti pienessäkin pakkasessa. Onko lämminvesiboilerin varoventtiilissä vielä pyykkipoikavarmistus käytössä? Pakkasten ajaksi kannattaisi poistaa jäätymisvaurioiden ehkäisemiseksi, jos lämmitys pääsee sammumaan. Pitäisihän WC/suihkutilassa olla lämmityssuuttimet. Onko niiden läpät auki, ja puhallin käytössä?

Aina kun autossa on vesijärjestelmässä vedet sisällä on sisälämpötilan oltava reilusti lämpöisen puolella. Silloinkin kun autossa ei asuta.

Vaikka piironki osa onkin enemmän kolmen vuodenajan käyttöön tarkoitettu, ei muutaman asteen pakkaset saa vielä vesiputkia jäädyttää. Harmaavesisäiliö ilman lämmitysvastusta on eri asia. Se taitaa olla eristämättömänä auton alla.

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 01:04

Jaa, siihen kuluu pitkä aika ennenko olen Raision nurkilla. Oulussahan minä nyt pörrään.

Onhan se Carawal täälläkin. Eiköhän ne täälläkin osanne siihen jotain sanoa? Aattelin, et jos täällä kävisin niitä haastattelemassa, josko eivät ole niin juuttaan kiireisiä, kuin Raisiossa. Raisiossa tuntuu tuli tupruavan takapuolessa, ettei ole aikaa sen jälkeen vastailla edes kysymyksiinkään, ku rahnat on tilille kolahtannu.

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 01:10

Joo, pyykkipoika on vielä venttiilin kaulassa. Aattelinkin jo tos yöllä, kun Oulussa oli ensimäiset yöpakkaset, et pitää ottaa se pyykkipoika pois sieltä. Mut sit pitää keksii joku muu ratkaisu, et se venttiili ei heittelis vesiä pihalle niin ettei tavarakontin mikään tavaroista pääse edes hipasemaaankaan sitä venttiiliä, sitä se ei kestä, heti tippuu alas.

No vielä ei oo ollu lämmitystä mulla autossa, oon sen verran viileetä rakastava, ettei ole vielä kärsinyt lämmitellä, mut varmaan lähipäivinä pitää laittaa lämmöt ja kierrot päälle.

HÄLVÄ TEUVO 03.09.2007 08:11

Mikä h-tin pyykkipoika?? Mulla on boilerissa sähvöinen venttiilinvahti. Boileri tyhjentää itte ittensä kun lämpötila uhkaa mennä pakkaselle. Ei ainakaan pääse tulemaan pakkasvaurioita. Muutoinkin oon sitä mieltä, että nää kulkimet on semmosia , että suihkut voi talvella unohtaa.

TeeHoo

LUOTO KARI 03.09.2007 09:31

Olipa osuvasti sanottu Raision Carawallista :)

JANHONEN MATTI 03.09.2007 09:46

Tämä pyykkipoika-vahti on mallia Lea. Eli nyt vahtina itseasissa on Lea. Joku neuvoi tämän konstin hänelle kun sähköinen pakkasvahdin venttiili ei pysynyt ylhäällä. Sehän toimii niin kauan kun Lea muistaa mutta kun Lea ei muista niin...

WILHELMSSON LEIF 03.09.2007 10:56

Eikö olis aika viedä takuu hultoon, pitäähän se ventiili toimia varsinki nyt kun tulee yllättäen pakkas öitä.

VARIS VESA 03.09.2007 11:58

Vie ihmeessä huoltoon. Yks entinen Sharkyn omistaja sano et se on Särki.

NIITTYARO TAPANI 03.09.2007 12:03

Taitaa olla muiden toimesta jo lähes kaikki sanottu mutta kertauksen vuoksi.

Jos pidät vesiä talvella pitää lämmityksen olla päällä tavalla tai toisella aina(kaasu tai sähkö).

Jos harmaavesi säiliössä on lämmitys ja se toimii sähköllä pitää auton olla joko töpselissä tai ajossa. Jos se toimii puhalluksella pitää lämmön olla päällä.

Jos auto on lämmin edelliseltä päivältä ja yöllä on parin asteen pakkanen niin vesi ei jäätyne mutta boileri tyhjenee ja sen PITÄÄ tyhjetä. Se pyykkipoika jonka joku neuvoi on vain hetkelliseen hätäkäyttöön ei jatkuvaan.

Jos asut autossa talvella lämmitys pitää vedet ja boilerit sulana, yleensä. Kaasua kyllä kuluu talven mittaan kohtuullisesti jos sähkölämmitintä ei pääse käyttämään. Sähkölämmityksessä on huomioitava se, ettei sen lämpö jakaudu kuten puhalluksella vaan esim. harmaavesi jos se on puhalluslämmitetty ei pysyne sulana kovilla pakkasilla.

Aina kun talvella jätät auton kylmäksi pitää kaikki vedet tyhjentää ja hanat aukaista, muoviletkuun jäävä vesi ei haitanne muutoin kuin että se pitää sulattaa ennenkuin järjestelmä taas toimii.

Vedestä talvella matkailuajoneuvoissa ollaan montaa mieltä, joku ei käytä ollenkaan ja toiset minä mukaan lukien kuten kesälläkin ainoana erona on tyhjennys aina kun ajoneuvo jää kylmilleen ilman lämmitystä. Siitä on hieman vaivaa mutta kustannukset vähenevät.

Ja nyt otat sen pyykkipojan ja laitat sen sinne minne se kuuluu eli pyykkinarulle!

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 17:59

No ei taida ensi yönä tulla pakkasta. Joten voin odottaa täs parkissa (kuntoutuksen loppuun huomiseen - ylihuomiseen), et joku tulee "kylään", voin pyytää, et auttaa mua siinä pyykkipojan pois ottamisessa.

Toki auto on ihan lämmin, äsken oli hiki peräti. Evermatkin (hyötykasvikuivuri) tuossa vielä kuivaa mustikoita ja lisäpuhaltaa lämpöä autoon.

Tosta sängyn patjan alta sen pyykkipojan kätevästi saa, mutten yksin, ko kädet on kipeet. Ai joo, voisin kokeilla toll "jatkokädellä" eli tartuntapihdeillä, joissa on pitkä varsi.

Lämpösiä öitä tos vielä näyttää ainakin paikallissääkartassa: http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=02801¶m=T&kunta=Oulu

HAAPANEN TIMO S 03.09.2007 18:09

Ei siellä ole minkäänlaista lämmitystä harmaavesipuolella. Tyhjennysventtiili laukeaa alle 8° jos lämmitystä ei käytetä. Taitaa olla solenoidi särkynyt tai virta hukassa ellei toimi. Ota pari kipukoukkua kainaloon ja heristelet niillä Carawallin porukkaa, jos eivät muuten usko.

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 18:14

Onko Sulla samoja kokemuksia Raisiosta?

Muutaman kerran oon käyny ostamisen jälkeen, ja tuntuu hurjalle, et valalmiissa mualimassa on tuommonen hätä ja hoppu, et kun maksu on saatu tilille, sen jälkeen ei oo aikaa muutamaa sekunttia vastata kysymksiin. Lyödään jopa luuri korvaan.

Jos olisin valittanu, mut en oo vielä ehtinny valittaa, vaan kysyy, eli olisin tarkentannu, kun ohjekirjojakaan ei oo raskittu tään hintaseen autoon laittaa oikeita, jotka vastais tään auton laitteita.

Eka asuntoauton ostajalla ja käyttäjällä on monta varmennettavaa kysymystä, jota täytyy saada vielä varmentaa, että olikohan se näin.

Minuu korpee tuo ohjekirjakin, et siinäkin on pitäny säästää, et tässäkään ei oo semmosia laitteita, mitä ohjekirja sanoo.

Sit tos sängyn reunassa on kaks valintakiekkoo allekkain, joista ohjekirja väittää, et toinen valintakiekko niistä on viraton, ei ole kytketty mihinkään toimintaan (käytössä ei siis alapuoleista panelia ollenkaan sanotaan ohjekirjassa, eikä näin ollen ole myöskään selostettu valintakytkimen symbooleita) ja toimintoja, mut kuitenkin siihen valintakiekkoon valot syttyy.

Mikähän senkin tarkoitus on, vai onko niin hataralla pohjalla kuin tään auton kaksi huohotinta joista kukaan huoltomies Delta-autossa ei tiedä, mitä virkaa sillä toisella huohottimella on. Se vaan on, mut kun siin on vastus rikki, auto senkuin vain renaa, ja sähkölaitteissa on häiriötiä.

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 18:17

Raisio väitti et harmaavesipuolella olis lämmitysvastus. Josko koukkujen kans menisin heilumaan, ja uhittelemaan, et nyt pitää asiat selvitä, onko vai ei.

SIRKIÄ MATTI 03.09.2007 19:22

Auton sisätilan lämpö ei anna pakkasilla oikeaa kuvaa siitä mikä lämpötila on vesiputkien kohdalla. Lämmitysputket on yleensä johdettu vesi- ja viemäriputkien kanssa samoissa kanavissa. Jolloin lämmitysputket/lämminilmaputket pitävät myös vesiputket sulina.

Voisiko sen varoventtiilin ympärille tehdä sellaisen suojuksen, ettei varoventtiilin nuppi pääse painumaan alas tahattomasti. Suojus ei saa estää ilman kiertoa varoventtiilin ympärillä, eikä tarpeettomasti haitata venttiilin käyttöä.

PÄÄKKÖNEN JUHANI 03.09.2007 19:26

Jos autossa on täysi asumislämmitys päällä ja tankit siätilassa tai eristetty ja lämmitetty, ei pitäisi mikään jäätyä. Jos taas kulkuneuvo on yhdenkin yön lämmittämättä, on vahingon vaara ilmeinen. Lämminvesiboilerissa on yleensä varoventtiili, joka aukeaa kun veden lämpötila siinä laskee +5 asteen paikkeille. Ei tämä automaattityhjennys kuitenkaan koko järjestelmää tyhjennä, se jää kyllä kuskin tehtäväksi

PÄÄKKÖNEN JUHANI 03.09.2007 19:32

Edellinen viestini on turha. Luulin ettei kukaan ollut vielä vastannut!

LINNAMÄKI LEA 03.09.2007 19:47

Niin, olin kaavaillut sellaista leveämpää tötteröä, mihin käsi kyl mahtuu nostamaan sen nupin ylös, mut tavarat ei pääsis sitä painamaan alas.

Mut tota puolta en oo tullu aatelleeks, et jos ilma pitäs vapaasti kiertää nupin ympärillä. Sithän sen suojatötterön pitäs olla vaikka verkkoa!

HAAPANEN TIMO S 03.09.2007 20:48

Mun mielestäni varoventtiili ei itse haistele lämpötilaa,eiköhän singnaali tule huonetermostaatista.

KORPPI SEPPO A J 03.09.2007 21:17

Kyllä se varoventtiili on itsessään se "termostaatti". Lattian tasohan on paljon aikaisemmin "jäässä", ennen kuin seinällä oleva termostaatti antaisi jäätymisvaroituksen.

PALIN MATTI 04.09.2007 07:48

Lyhytmuistisille kertauksena: Lean lämmittimen vedentyhjennysventtiilin hallitsematon laukeaminen johtui moottoritilasta löytyneen "ylimääräisen" huohottimen lämmitysvastuksen oikosulkuun palamisesta. Tämä oikosulku sitten poltti ajon aikana satunnaisesti erään sulakkeen, jonka takaa lähti myös "pitovirta" lämmittimen boilerin tyhjennysventtiilille. Tästä johtuen kävi niin, että aina kun Lealla paloi sulake, lorahtivat myös vedet alle. Venttiilin viritystatin tyveen asetettu pyykkipoika on sittemmin estänyt ennenaikaisen laukeamisen aiheuttamat haittatekijät. Varsinaisen sähkövian korjaamisen jälkeen olisi tuon pyykkipojan saanut poistaa heti. Viimeistään nyt on Lean se joka tapauksessa tehtävä. Siis ihan vaan meidän kaikkien mielenrauhan säilymisen nimissä. ☺ ☺ ☺

SIIRILÄ KARI 04.09.2007 11:36

Lea. Paljon pienemmillä murheilla pääset, kun pidät vesijärjestelmän talvella tyhjänä. Vessan huuhtelu onnistuu näppärästi, vettä 1,5l limpsapulloon. Jos on 20 astetta pakkasta ja auto on päivän yksinään ja kaasu loppuu sopivasti, niin joku paikka on varmasti jäässä. Muoviputket kestää jäätymisen, mutta hantat,liittimet eivät. Harmaavesi säiliön sähkölämmitys on lähinnä myyntikikka. Harmaavesi säiliöön voi laittaa pakkasnestettä avuksi, tosin ei kovin ympäristöystävällistä.

HAAPANEN TIMO S 04.09.2007 17:04

Onhan siinä se 8° varaa.Otan asiasta selvää jahka ilmat meillä vielä pikkuisen kylmenevät.

LINNAMÄKI LEA 04.09.2007 19:47

Kiitos Matti, mut mä tartten jostain nyt löýtää apurin, joka avustaa mua siinä pyykkipojan poisottamisessa. Joku joka nostaa tota sängyn pohjaa ja patjaa, et pääsen sinne magneettiventtiiliin käsiksi.

Pitääks mun ajaa Matti Sun luo, et saadaan se pyykkipoika pois sielt venttiilinkaulasta?

LINNAMÄKI LEA 04.09.2007 19:53

Joo, mut mä kun reissaan tällä ympäri vuoden, ja aina ei pääse pesulle sisätiloihin, niin olis hyvä oppia vehtaamaan tämän kanssa, et miten se pikasuihkuttelu talvioloissa luonnistaa veden puolesta.

Tänään juur kysyivät, et miten mä joulukuussa selviän, joulun alla kun on taas Oulun reissu, ja asuntoautossa asuminen. No silloin voin käydä sisätiloissa suihkussa vaikka muuten täs asustelenkin. Mut yleensä tää on ympärivuotisessa käytössä. Ja eikähän sitä vettä tosiaan tartte sydäntalvella säiliöissä vakituiseen pitää. Käypähän sitten vaikka uimahalleilla suihkussa.

NIITTYARO TAPANI 05.09.2007 09:41

Kaasu ei lopu kesken päivän jos hommaat automaattivaihtajan ja huolehdit siitä, että toinen pullo on aina täysi. Itselläni harmaavesisäiliö on lämmitetty Truman puhalluksella ja ainakin jotenkuten eristetty. Ei ole jäätynyt pakkasilla koskaan asuttaessa mutta olen sen aina tyhjännyt ennen seisomaan jättämistä. Vedetön matkailukulkine asuinkäytössä tuntuu ontuvalta. Tiedän monien harrastavan ei vaan ole oikein sopinut minulle. Jokainen tehköön mieltymyksiensä mukaan.

Se säiliön sähkölämmitys kannattaa selvittää, toimiiko ajaessa ja toimiiko kun töpseli on seinässä. Pysäköidessä Truman varassa ei toimine akun sähköllä, jos toimii kannattaa välttää. Kuorma on kuitenkin min. 10A (n. 120W)luokkaa joten akun kesto on varsin vaatimaton.

PALIN MATTI 05.09.2007 11:22

Tuossa Tapani on aivan oikeassa, että jätesäiliön sähkölämmitys toimii aina akkusähköllä (12 VDC). Hupiakun kapasiteetti on yleensä sen verran rajallinen, ettei energiaa riitä kovin pitkäaikaiseen seisottamiseen ilman, että akkuja ladattas joko verkkovirralla tai sitten auton omalla laturilla. Käytännössä talvimatkailu on siis tolpalta tolpalle ajoa.

Tuosta piirongin vejettömyyestä voiaan tieteski olla montaaki eri mielipuolta. Vanahana purjehtijana mie oon tottunu siihen, että vettä ei tarvita muuala, ku kölin alla. Ja ku piirongeisa ei oo kölejä, ni sitä ei tarvita missään. Larseenilla voiaan korvata kaikki nestemäiset tarveaineet. Ja jos joku välttämättä haluaa nähä vettä, ni sulattakkoon sitä jääkuutioista. ☺ ☺ ☺

VARIS VESA 05.09.2007 12:05

niin montaa mieltä ku miestäkii. Kyl meil on ainakii tarkotus pitää vedet mukana autossa sillo ku siellä asutaan. Saa nähä kui äijän käy ku ei oo vielä käyttökokemusta nykyisen auton talviominaisuuksista. Harmaavesisäiliö sijaitasee välipohjassa truman vieressä, siis lämpöä pitäs kyllä siellä riittää.

PALIN MATTI 05.09.2007 13:52

Nyt onkin kysymys Lean säiliöstä, joka ei ole missään lämmitetyssä välipohjassa. Siis kaksi ihan eri asiaa.

LAHTI ANTTI 05.09.2007 15:41

Veli Mella.

Miten tämä sinun vastauksesi Lean säiliöstä pitäisi käsittää? Ei lämmitetyssä välipohjassa?

Tuus Veli Andrei.

PALIN MATTI 05.09.2007 17:24

Hyvä Veli Andrei.

Käsitä asia niin, että Lean piirongissa ei ole lainkaan välipohjaa, saati sitten lämmitettävää sellaista. Siispä ei siellä voi olla jätevesisäiliötäkään.

Tuus: Veli Mella

LAHTI ANTTI 05.09.2007 17:28

Veli Mella.

Sinä puhuit siis Lean piirongista, etkä Lean säiliöstä!!! Mä jo vähän ajattelinkin, että mitä se Mella-Matti nyt touhuaa.

Tuus Veli Andrei.

NIITTYARO TAPANI 05.09.2007 19:12

Kyllä kahvi vedestä on parempaa kuin Larssenista. Lisäksi Larssenin keitto huonontaa sen ominaisuuksia pissapojassa.

HAUTAMÄKI JARI J 13.09.2007 11:34

Terve Lea

Minulla on 2006 vuoden L39 Sharky ja ostettu Raisiosta. Jätevesijärjestelmän luvattiin kestävän Suomen talvet koska se on lämmitettävä (lisämaksusta Talvipaketti). No oplihan se, eristämätön ilmaputki säiliön kylkeen. Korjailtiin muutama kerta ja laitettiin LISÄVARUSTE lämmitin (30 W). Eipä remontin auttaneet ja lopettivat vastaamasta kyselyihin ja puheluihin.

Tein asiasta Kuluttajavalituslautakuntaan reklamoinnin ja nyt odottelen vastausta sieltä.

Lea, mikäli olet ostanut Talvipaketin niin suosittelen sinulle valituksen tekemistä jotta saataisiin tämä "Suomen vanhin" myyjä pitämään puheensa vastaisuudessa. Pistän aikanaan kun vastaus tulee niin sen tänne kaikkien luettavaksi.

VIRTA URPO 13.09.2007 16:11

Nuo myyjät puhuu tilanteen mukaan mitä puhuu oli sitten kenen palveluksessa. Kauppaahan niiden pitää saada. Meidän ostajien pitäis myös olla sen verran suomalaisia, että muistaisimme, että suomessa pakastaa aina joskus ja vesi jäätyy. Ainoastaan kunnon eristetty ´harmaa tankki riittävällä nesteen lämmityksellä voi toimia.

Itse ostaessani nykyistä. Kuulin samasta autosta myyjiltä kestävän toisen suusta -2 -5 astetta korkeintaan ja varmasti, kun toinen taas kehui - 20 kestää varmasti. No säiliössä 12v sis. lämmitin joka hyvä kun ollaan ei verkossa hetken aikaa ennen kuin ehtii tyhjentään. Säiliön eristämätön muuten.Uskon sen ensinmainitun myyjän puhuneen rehellisesti. Kaupankin sai hän.

Kaupat tuli kuitenkin, kun selvitin miten säiliö sijoitettu ja miten helppo eristää. Aineet maksaa jotain 30-40 € eli ei sen takia kannata ostaa jotain tonneja enemmän maksavan tai ns. talvipaketin ,jotta sais eristetyn joka usein huonompi kuin tuo itse laitettu. Tuo ns. talvipaketti josta muut rahastaa, on autossamme valmiina ( paitsi se lisä eristys puuttuu / lämmitin on tankissa kuitenki ). Muutaman tunnin puhdetyöt ja oppii samalla kaiken laista myös harrastuksesta ja on vielä parempi talvipaketti ja aivan itse tehty. Tein myös edelliseen sellaisen. Senkin ostin ns. 3- vuodenajan autona ( joka sekin ei kyllä ole totuus eli pakkasta vielä on kummassakin päässä siinä 9kk jaksossa )ja sen ajattelin ns. itse parannella eli eristää sekä laittaa sen lämmittimen. Hyvin toimi. eninten maksoi se lämmitys elementti. Ihmettelen kun meidän pitää mesota kuluttaja asiamiehistä. Kauniisti rehellisesti myyjän kanssa keskustellen ne asiat selviää. Myyjä maksaa ilolla ne eriste aineet ja itse voi vähän tehdä talkoita ja saat varmasti paremman. Sovussa hoidatte yhteistyössä nuo asiat paljon paremmin. Tietenkin jos myyjä ihan tieten tahtoen on kertonut täysin harhaan johtavia se on asia erikseen. Kaikkea ei kuitenkaan kannata uskoa. Ajatella myös täytyy. Niistä kun osa on hetken myyjiä ja toiset niitä oikeita asiaansa vihkiytyneitä. Monet jopa eivät edes tunne vesijärjestelmien eroja niin kertokoon se heti myyjän tason ? Tätä kun eräässä myymälässä ihmetteli, niin myyjä vastas ei tarvii . Ei ole myynnin oleellista tietää. Myyvät muita "arvoja" eli prameata " saksalaista" ja sen kasaavat hutiloiden turkkilaiset työläiset saksassa.

HAUTAMÄKI JARI J 13.09.2007 16:27

Näinhän se on kuten kerrot.

Vuoden verran ehdottelin niille eristämistä, putkien uudelleen linjausta ym jotta saataisiin ongelma pois päiväjärjestyksestä. Ainoa mitä tekivät oli se että laittoivat 30W vastuksen, suurempaa ei kuulemma ole markkinoilla. Ehdottelivat että lorauta pakkasnestettä säiliöön niin pysyy sulana, no säiliö on tilavuudeltaan 80 litraa ja eristeaine on niin haurasta että ajoviima menee läpi joten en edes harkinnut moista EKO-tekoa.

Mikäli sinulla on tehokkaampi tiedossa niin kerrotko koska itsehän se on tehtävä taikka teetettävä asiantuntevassa korjaamossa.

LINNAMÄKI LEA 13.09.2007 17:34

Jos moinen talvipaketti on erillisenä ostettavissa, tai liitettävissä kauppaan, tietoisesti en ainakaan sellaista ole ostanut. Ainut, mitä myyjä kehui, et harmaavesisäiliö on lämmitetty, joten kestää pakkasta. Se siinä.

Hyvä oli, et tuli ostettua tämä ko keväällä huuhtikuussa, niin on täs kesän aikana saanut teiltä sen tuhannen tulimmaista vinkkiä ja viisautta.

Jos tämä olis tullu ostettua talvea vasten, olisipa sitä ollut sormi suussa, kun nytkin ongelmat pakkaa ryöhähtämään silmille, mut olettehan te, aina sormet valmiina näppiksellä vastaamassa kysymyksiin. Hyvä kuin mikä.

RAUTIAINEN KARI 15.09.2007 10:57

http://englishrussia.com/?p=594#more-594

HAAPANEN TIMO S 16.09.2007 20:11

Tuolla 3.9-4.9 keskustelussa lupasin selvittää varoventtiilin toimintaa.Käyttöohjeista ei selviä mikä laite ohjaa venttiilin aukeamista: http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C3402+6002.pdf Nyt kun ilmat meilläkin jäähtyivät tein kokeeen.Auton kylmänä ollessa ja venttiilin auenneena,lämmitin 500W:n lampulla ensin huonetermostaattia ja sitten varoventtiiliä. Kummankaan laitteen lämmitys ei vaikuttanut venttiilin käyttäytymiseen,auki pysyi. Näin ollen venttiilin ohjauksen täytyykin tulla suoraan boilerilta.

PALIN MATTI 17.09.2007 08:40

Nyt on Timo asia niin, että se "varoventtiili" ei missään tapauksessa sulkeudukaan minkään termostaatin ohjaamana. Se pitää manuaalisesti palauttaa kiinni-asentoonsa, jossa se sähköisesti ohjattuna pysyy ns. omalla pidolla. Tämän oman pidon syntymisen ja jatkumisen edellytyksenä on auton sisätilan lämpötilan nouseminen ja pysyminen sen +2 asteen lämpimämmällä puolella. Lisäksi täytyy myös jatkuva 12V sähkönsaanti olla toiminnassa, eli akussa sähvöä. Näin se siis toimii: Jousikuorma avaa venttiilin, lihasvoima sulkee sen ja sähvövoima pitää sen kiinniasennossa, kunnes sähvö loppuu tai lämpötila autossa sisällä laskee riittävän alas.

JANHONEN MATTI 17.09.2007 14:25

Älä pahastu kaima jos tuon tähän toisen näkökulman. Oiskohan se tuo pannun tyhjennysventtiili suunniteltu meitä dementikkoja varten. Jos unohtaa pannun tyhjennyksen ja akussa on virtaa niin kytkin katkaisee tietyssä lämpötilassa venttiilin pitokäämin virran, jousi pääsee avaamaan tyhjennysventiilin ja pannu tyhjenee. Jos taas virta katkea jostain muusta järjestelmästä (esim. piirin sulake palaa) niin silloinkin jousi avaa tyhjennysventiilin lämpötilasta riippumatta - ellei ole pyykkipoikavirityksiä napin kaulalla. Vrt. Lean tapaus. Vesipumpun tyypistä ja pannun tyhjennysletkun pituudesta riippuen voi samalla syntyä lappo, joka pikkuhiljaa lirittäen tyhjentää myös koko vesisäiliön.

Oiskohan tämä sitä passiivista turvallisuutta mistä nykyään niin paljon puhutaan.

PALIN MATTI 17.09.2007 15:40

Jos Matti mua tarkotit tuola kaimala, ni en pahastu. Ihimettelen vaan, että minkä toisen näkökuluman sie toit kirjotuksessas esile? Justiin nuihan mieki asian selitin: "Näin se siis toimii: Jousikuorma avaa venttiilin, lihasvoima sulkee sen ja sähvövoima pitää sen kiinniasennossa, kunnes sähvö loppuu tai lämpötila autossa sisällä laskee riittävän alas".

Tämä koskee siis vain tuota Trumaticin Combipannua. Mun Aldea ei oo tarkotettu tementikoile, sillää siinä on ihan käsikäyttönen tyhyjennysventtiili. Se pittää muistaa ihan ite käyä syksylä aukasemasa.

HAAPANEN TIMO S 17.09.2007 17:58

Taas kerran kirjoitin epäselvästi.Lihasvoima sitä yritti sulkea,mutta auki pysyi vaikka venttiili oli lämmitetty lampulla lämpimäksi. Tästä päättelin ohjauksen tulevan boilerilta.

LINNAMÄKI LEA 18.09.2007 09:55

Joo, kyllä se vesi rupes pysymään autossa, kun se salaperäinen mystinen vika löýtyi. Yhtään kertaa ei ole lirutellut alleen nyt kun pyykkipoika on otettu pois. Ja silloin kesällä heti, kun säiliö oli täytetty vedellä, ennen seuraavaa määränpäätä vesisäiliö oli tyhjä.

Kokeilin oikein käden kanssa venttiiliä tässä muutama päivä sitten, niin ei se kovin hereä ollut painumaan alas, tuntui pikemminkin aika napakalle.

Olen ajellut aika tärisevissä paikoissa, mukulakivikaduilla, niin et ei se tärinä ainakaan sitä venttiiliä alas ravistele, ellei ole sit joku muu vika.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.