Hobby Vantana K60 Ducato -17
Erkki Kivimäki
27.05.2020 12:03
Hei,
Kysymys tietäjät : Mistähän johtuu kun ko. auto , vaikka päävirta on katkaistuna, purkaa akkua 0,4 ah jatkuvasti ?
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista !
Timo Haapanen
27.05.2020 13:15
Auton ohjauspanelista ei katkea virta totaalisesti, joidenkin valojen käyttö jää mahdolliseksi samoin sähkörappu yms. Ainoa tapa saada virrat täydellisesti pois on akut irroittava pääkatkaisija. Joissain Hobbyissä tälläinen onkin penkin sivussa.
@timppa
Erkki Kivimäki
27.05.2020 13:42
Kiitos Timppa vastauksesta, kyllä apurin penkin sivussa on tällainen päävirtakatkaisin ja sen kyllä olen kääntänyt off asentoon, mutta silti purkaa akkua , en kyllä sitten tiedä mikä sitä virtaa kuluttaa noinkin paljon, vielä kun onkompresrori jääkaappi, niin virtaa tarttis !
eki
Timo Haapanen
27.05.2020 13:52
On mahdotonta että virtaa menee jos akku on irti kytketty. Vai meneekö se starttiakusta? Ohjauspaneli ei edes voi näyttää mitään jos akut ovat irti.
@timppa
Kurkaa penkin alle onko sitä katkaisijaa kytketty lainkaan. Yksi mahdollisuus on ettei katkaisin pomppaa ulos vaikka vipu on auki-asennossa, tuntuuko siinä painetta kun kääntää kiinni.
muokattu: 27.5.2020 13:57
Erkki Kivimäki
27.05.2020 15:03
09.01.15 12:30 23,5 °C 18,0 °C
Varoitus: Akun vanheneminen
(SoH = State of Health)
Varoitus ilmestyy, kun jonkin akun kapasiteetti laskee alle 50 %:iin
alkuperäisestä.
Akkusensorien on oltava kalibroituja, jotta tämä ilmoitus tulee
näkyviin.
Ilmoitus voidaan kuitata, ja kyseinen akku on vaihdettava.
Jos onnistui, niin Hobbyn käyttöohjekirjasta nänä kuvat ja tiedot !
Tuli mieleen että olisiko hupiakku tiensä päässä, kun ostin auton se oli seisonut jonkin aikaa ja akku oli aivan tyhjä, näyttääköhän ohjausyksikkö jos akku purkaa virtaa itsekseen ? Kyllä kaikki virta asuntopuolelta katkeaa off asennossa !
Tekstiä on kyllä varmasti tässä vähän liiankin kanssa sorry !
-eki
Erkki Kivimäki
27.05.2020 15:10
Tuli 2 kertaa sama kuva, tässä kuva mikä varotus akun vanhenemisesta !
Ari Kuusisto
27.05.2020 15:12
Exide akkujen maajohtaja kertoili:
90 prosenttia takuutapauksista johtuu Hakkaraisen mukaan akkujen käyttövirheistä, esimerkiksi siitä, että akun päästää tyhjäksi.
Jos liikkeessä päästetty tyhjäksi niin liike varmasti korvaa uuden, niiden ongelma sitten saavatko takuuseen.
Timo Haapanen
27.05.2020 16:36
Jos akku on pilalla niin kyllä se itsekseen purkaa vaikka olisi tykkänään irroitettu. Tosin kuvassa akussa on 12,8 V joka on täyden akun lepojännite.
@timppa
Erkki Kivimäki
27.05.2020 20:19
Akku juuri ladattu, sillä on hyvät lukemat !
Esa Ojala
28.05.2020 07:37
Samanlaiset oireet olivat minun "uudessa" akussa. Tyhjeni vuorokaudessa niin, että järjestelmä kytki virrat poikki (ei kulutusta päällä). Akku kyllä mukamas latautui täyteen normaalisti.
Uusi akku tilalle ja kaikki toimii.
Testasin akun myöhemmin akkutesterillä ja vaihtokunnossa oli testerin mukaan.
Seppo Suomi
28.05.2020 08:22
Olen joutunut uusimaan kahteen uuteen autoon akut ensimmäisen puolen vuoden aikana kun eivät pitäneet latausta. Toisen maksoi auton myyjäliike toisen jouduin maksamaan itse. Siihen ensimmäiseen akun sippaukseen löytyi vikakin. Alko-ovin lukulamppu (poltin) oli kärähtänyt ja ihan musta. Olisikohan joku asiakas pistänyt lukuvalon päälle ja jättänyt sen palamaan saaden akun hengettömäksi ?
@seppo
Erkki Kivimäki
28.05.2020 10:13
Hobbyssani on AGM 95 A hupiakku, jos pitää akku vaihtaa niin kumpi olis parempi agm vai vanha tunnettu lyijyakku, jos sitten vaihtaa agm:n toiseen akkutyyppiin, asetukset pitää kuulemma jotenkin muuttaa. Onko kukaan asentanut toista rinnakkaisakkua esim, kuskipenkin alle , siinä olis sille sopiva tila? Vantanassahan on kompressori
jääkaappi, joten virtaa tarvitaan enempi, onko kokemuksia, riittääkö virta miten, esim. Lapin kairoilla puskissa ilman latausta !?
@-eki
Timo Haapanen
28.05.2020 12:11
Hobbyssa on Dometicin laturi josta en tiedä mitään mutta EBL-latureissa on asennot Plei Saure ja Plei Gel ja AGM -akkua ladataan asennolla Plei Gel.
Ellei käytössä ole invertteriä on toisen akun asennus helppoa, johdoksi riittää joku 6 mm² piuhat. Sulake plus-johtoon molempien akkujen viereen.
@timppa
Ari Kuusisto
28.05.2020 13:13
Jos joudut vaihtaan alkuperäisen akun kannattaa harkita geeliakun=(kestää syväpurkauksia paremmin) vaihtamista AGM: n tilalle,
Vertasin tuossa saman merkin akkuja 80Ah geeliakku antaa 900Wh eli paljonko lähtee sähköä ulos akusta,
ja 75Ah AGM akku luovuttaa 650Wh eli samaan tilaan saat enemmän käytettävää sähköä, AGM akkuun verraten
ei hintakaan pitäisi hirvittävästi nousta.
Etsin 95Ah AGM vastaavaa geeliä mutta lähimpänä tuo 80Ah Exide ES900, pituus 353 leveys 175 korkeus 190mm
Tuo 75Ah ExideAGM TX650 oli ainut minkä äkkiä löysin jossa mainitaan 650Wh joka tarkoittaa että on ajateltu
oikeesti vapaa-aika akuksi kuten , startti AGM akuista niitä juuri arvoja löydä jotka enemmän tarkoitettu suuren virran nopeaan ulosantamiseen.
Tämä on sitte vain ns. tarjoiluehdotus ja mielipide niinkun on tapa sanoa.
Tässä AGM: ssä melkein yhtä paljon kapasiteettia kun 80Ah geeliakussa.
EXIDE DUAL AGM EP800
JÄNNITE (V)12
KAPASITEETTI (Ah)95
KYLMÄKÄYNNISTYSVIRTA A (EN)850
ENERGIAN PURKU (Wh)800
Taitaa vaan maksaa yhtä paljon kun geeliakku, (ES900 Motonetissä n.239€.)
Jos haluaa mahdollisimman paljon kapasiteettia pieneen tilaan eikä halua tai vielä ole paneeleita,
on geeliakku paras ratkaisu ettei laturia tarvii vaihtaa.
muokattu: 28.5.2020 15:40
Timo Haapanen
28.05.2020 13:26
Paneleita katto täyteen niin ei tarvita mitään erikoisakkuja.
@timppa
Erkki Kivimäki
14.06.2020 10:19
Tilattu on ,ei kattoa täyteen, vaan yksi 160 w paneeli !
Kiitos kaikille neuvoista !
@eki