HALLITUS MATKAILUAUTOILIJAN KUKKAROLLA.Osa2 "Coming soon"

Ari Kuusisto 09.11.2024 13:09

Laitoin uuden ketjun,sen verran mielenkiintoinen idea.
Liikennekäytöstäpoiston torppaus ,kopio FINLEX.Fi HE 144/2024:
"Rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvovero
Liikennekäytöstäpoiston verotuottoa vähentävät vaikutukset olisivat vältettävissä säätämällä matkailuautoille päiväkohtaisen perus- ja käyttövoimaveron sijaan esimerkiksi rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvoveron vuosivero. Tällöin liikennekäytöstäpoisto ei katkaisisi verokautta, jolloin matkailuautojen ajoneuvoveron tuottoa olisi luotettavampaa arvioida. Vuosiveromalli vaatisi kuitenkin muihin esitettyihin toteuttamisvaihtoehtoihin verrattuna sekä laajempaa lainvalmistelutyötä uuden veromallin ja siihen liittyvien menettelyjen luomiseksi että Traficomilta laajempaa järjestelmäkehitystä ja veron toimeenpanoon valmistautumista. Näin ollen vuosiveromallia ei olisi realistista ottaa käyttöön vielä vuoden 2025 alusta."

Petteri Haverinen 09.11.2024 14:07

Ei onnistu, ilman että sama koskisi myös henkilö/pakettiautoja. Saa toki yrittää, mut Suomihan on hävinnyt kaikki autoverojutut Eu:n tuomioistuimessa…

Ari Kuusisto 09.11.2024 15:06

Toivottavasti on noin,mutta ei niistä pirulaisista takeita ole ,ne on niin "yrittäjähenkisiä".
Ruotsin verotuksessa on kuulemma yli 750kg vaunut perusverotettavia,fordonskatt sanoi ruottalainen.

Markku Hämäläinen 09.11.2024 22:10

Tuo esitys vuotuisesta verosta tarkoittaisi toistuvia rekisteristä poistoja.
Taisi tulla myytyä matkailuauto sopvaan aikaan.
Lopetan kyllä keväällä täällä kirjoittelun, kun jäsenyys päättyy, joten koettakaa vielä hetki kestää minun kirjoitteluja.

Arto Hirvonen 10.11.2024 13:58

Ihan vaan tyhmänä kyselen. Matkailuautollahan on muistaakseni isätilojen korkeus, käytävn pituus yms. määräyksiä. Voisiko matkalluauton muuttaan pakettiautoksi, jossa kuljetaan hyvin kiinnitettyjä tavaroita. Mikä estäisi muutoksen? Tuleeko verosauraamukisa? Eihän mikään laki viellä kiellä autossa yöpymistä

Martti Vallius 10.11.2024 14:35

Mistä sinä Ari löysit Tuolaisen uutisen HE 144/2024 Finlex sivustolta minä en sitä siitä sivustosta saa irti

Toivo Koistinen 10.11.2024 15:08

Muistelen että oltava matkailuauton sisäkorkeus 1.85m. Pakussa ei saa olla kiinteä asuinkalustusta muistaaksen.
Tp

Kari Rautiainen 10.11.2024 16:12
Martti Vallius

Mistä sinä Ari löysit Tuolaisen uutisen HE 144/2024 Finlex sivustolta minä en sitä siitä sivustosta saa irti

En löytänyt minäkään. Lienee joku esitys. Ei laissa voi olla:
” Rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvovero
Liikennekäytöstäpoiston verotuottoa vähentävät vaikutukset olisivat vältettävissä säätämällä matkailuautoille päiväkohtaisen perus- ja käyttövoimaveron sijaan esimerkiksi rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvoveron vuosivero.”

Siis olisivat ”vältettävissä”, ja ”säätämällä” sellanen vero.
Laki ei ole mikään vinkkipalsta ”olisi vältettävissä”, vaan laki on selkeä määräys, ei ehdotus.

Arto Hirvonen 10.11.2024 17:57

Tuossa osoite sivu 19 en nyt osannut laittaa linkkinä. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_144+2024.pdf. kyseessä on siis esitys.

Ari Kuusisto 10.11.2024 20:34

Tämmöinen linkki.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2024/20240144

Eero Bruun 10.11.2024 20:58

Ei tuo halpaa ole nytkään. Minun Rapidossa vero 675,12 vuodessa. Nousisi ehkä 500 euroa? Ei eläkeläisen harrastus, jos ei ole säästöjä.

Heikki Ikonen 11.11.2024 07:05

Kuinka moni "sissi" muuten luki koko linkin 🧐 loppuun, entä mitä ymmärsi 🤔.

Ei tuo antanut muuta kuvaa päättäjien näkö kulumasta ko "pikku juttu" ei tuu kelhen "vähäistä suurempaa" haitta / vahinkoa.
"Kerätään tuostaki euroja valtiolle millä vanahoja töppäyksiä paikotaan". Nuijaa pöytään.

Villi veikkaus - eestään löytäävät, surullista. En varmaan vielä ymmärtäny tuon muutoksen hyvyyttä. Toki sehän on ominaisuuteni.
Varmaa tietoa, kokonais matkailu tuskin vähenee, mutta ei tuo lisää kotimaan matkailua, siniset siivet kutsuu, eurot lentää pois Suomesta. Reissataan eelleen sillä samalla vanhalla budjetilla/tonnilla, mutta eri tavalla ja eri kohteeseen vain.
Mikä lie lopputulos - aika näyttää.

Kiitos Ari hyvästä linkistä. 🫡 H



Markku Kuutti 11.11.2024 14:00
Arto Hirvonen

Ihan vaan tyhmänä kyselen. Matkailuautollahan on muistaakseni isätilojen korkeus, käytävn pituus yms. määräyksiä. Voisiko matkalluauton muuttaan pakettiautoksi, jossa kuljetaan hyvin kiinnitettyjä tavaroita. Mikä estäisi muutoksen? Tuleeko verosauraamukisa? Eihän mikään laki viellä kiellä autossa yöpymistä

Siitä tulisi silloin autoveron alainen henkilöauto jolle määrättäisiin henkilöauton autovero.
Menisi lisäksi painon mukaan, koska matkailukorisille ei ole niitä CO2 mallikohtaisia päästötietoja.

Ari Kuusisto 11.11.2024 15:50

Onko nyt niin kun matkailuautoa verrataan jatkossa verotiskillä henkilöautoon, vapautuu kaikilta korkeus ym.vaatimuksilta.
Kaiken maailman nostokatolliset sankoin joukoin tervetuloa Suomeen?

Toivo Koistinen 11.11.2024 19:47

Periaatteessa se on hyväkin asia. Aikananhan kikkailtiin henkilöautojen kanssa ja niistä poistettiin takaistuimet, ja tehtiin pakuja, mutta hallinto lopetti sen.
Nyt jos yhtenäistetään nuo asiat, on heleppo halutessa pikku pakusta tehhä käyttöauto, jonka voi sisustella mieleisekseen.
Tule mieleen se farmari lada, josta poistin vänkärinpenkin, ja tein laverin siihen tilalle,, Suomen pienimmän yhden hengen matkailuauton, missä mahduin nukkumaan.
Katsastukseen piti palauttaa se alkuperään.
Tp

Ville Säynäjäkangas 11.11.2024 20:45
Ari Kuusisto

Onko nyt niin kun matkailuautoa verrataan jatkossa verotiskillä henkilöautoon, vapautuu kaikilta korkeus ym.vaatimuksilta.
Kaiken maailman nostokatolliset sankoin joukoin tervetuloa Suomeen?

Ei kai autoverovapautta (vielä) poistettu?
Ajoneuvovero on se vuosittainen maksu, mitä nyt korotetaan ja siinä ei ole korkeus ym. vaatimuksia.

Eero Bruun 11.11.2024 22:11

Vuosimaksu nousee, mutta autovero jää. Kävin Mersun sivulla. Vito tila-autossa vero on 20 000 euroa ja pakussa 2000 euroa. Kalliita nuo ovat muutenkin. Paku alkaen 48 000 ja tila-auto 80 000 euroa.

Toivo Koistinen 12.11.2024 07:27

Eikö matkailuauto ole autoverovapaa, ja alunperin oli hallituksella ajatus laittaa siihen se autovero, samanlainen kun henkilöautoissa on nyt. En tarkoita tällä ALV veroa. Sitähän kaikesta peritään
Siitähän eikö tämä meteli noussut, että loppuu niiden myynti kokonaan, ja onko nyt suunnitteilla nostaa matkailuautoon se käyttövoimaveroa sen tilalle.
Minä olen tässä asiassa vähän tipahtannu kärryiltä, ninkun mulla niin monissa asioissa, että olen monesti mietinny neulottaa polsteri housun persaukseen kiinni pehmikkeeksi.
Tp

Ari Kuusisto 12.11.2024 15:55

Osuit Toivo asian ytimeen, ensin meinasivat laittaa autoveron (uusiin ostohetkellä maksuun) , kun polemiikki syntyi keksivät sen että sehän karkaa kädestä kun ostelu hiipuu, keksittiin tasata kaikille suurentamalla ajoneuvoveron käyttövoimavero korotettuna kuusinkertaiseksi.
Sitähän kerätään nopeasti eikä karkuun pääse jos harrastaa.
Sitten suunnittelevat vaikeuttaa verokarkuruutta estämällä liikennekäytöstäpoiston,sillä pirut estävät myös vakuutus-säästön.(Toivotaan ettei EU:ssa onnistu)
Seuraavana kun kerran matkailuautoa kohdellaan henkilöauton kaltaisena pannaan ostoverokin kantoon.
Katotaan vaan, on siellä semmoinen kiilu silmässä ja hypetus saksiniekalla.

Toivo Koistinen 12.11.2024 16:09

Kaise nin on, että tuo keski, ja pientulosten elämän kiristely alakaa olla käyty loppun, kun alakaa kulutus heikeknemään, ja samalla talouskasvu, niin pitää keksiä mistä lisää valtion menoihin, jotka vain kasvavat kaikenmaailman sotekonklaavien ansioista.
On sitten alettu käymään harrrastustoiminnan kimppuun.. Sitä tulee ihmeteltyä vaan, että kelle on valtiot oikeen velekaa.
Kaippa tämä on sitä nykyajan elämää.
Tp

Toivo Koistinen 13.11.2024 10:29

Ratio puheli, että pien eläkelläiset kyselee lääkäriltä, voiko jättää jonkin lääkkeen pois, kun raha ei taho riittää elämiseen.
Oliskohan tämä raskaasti sanottu, eliittiharastuksen lisäverotus siihen aateltuna parempi ratkaisu. No siinäkin puolensa, ja se pitäisi ulottaa muuhunkin isotuloisten elämään.
Tp

Ari Kuusisto 13.11.2024 19:18

Missähän vaiheessa tästä tulee eliittihommaa, onko se eliittihommaa jos työkentelee vapriikissa, nuukailee ja ei käy tenerihvalla, asuu vaatimattomasti/okt, ei mökkiä/eikä tuu, ei koskaan kessuta, maltilla vetää kossua jos ollenkaan, säästää ja tempasee matkiksen,leikkii liikennekäytöstäpoistajaa,"joutunu" kahden matka-auton loukkuun.Täyttyykö eliitin kriteerit?
Koitko eliitin tuntemuksia "latoseisojassa", minä en kumpaisessakaan.
Tuossa edellisessä kirjoituksessasi meinasit että olis käyty jo tie loppuun keskituloisten elämän kiristelyissä.
Ihan hyvässä hengessä tuumailtavaa.

Harri Halinen 13.11.2024 19:25

Ongelmahan on se että Suomessa ei suurituloisten määrä ole riittävä.
Heitä verottamalla esim. nykytuplasti tuloista ei nykyongelma poistuu.
Sen voi laskea tulojakaumasta/hlöluvuista
Valtio ja kuntien kiinteät kulut ovat tehty niin suureksi että tarvitaan ihmismassoja tuottamaan veroja muutaman (kymmenen)tuhannen rikkaan lisäksi.
Edes nykyiset rikkaiden yli 50 prosenttia ei riitä kuin loiventamaan menoa.
Yrityksemme menettävät jo nyt heikon kilpailukykynsä rasitusta lisäämällä
Odotellaan vaan, kohta tosiduunaritkin karkaavat muille pienemmän verotuksen maille verojaan maksamaan.
Tehdään vaan ääniä puolueille ilman vastuuta Suomesta eli meno jatkukoon.

Toivo Koistinen 13.11.2024 19:35

Se oli karkea vertaus esimerkiksi alle tonnin tienaavaan kansan eläkelläiseen. Hieman ylilyöty, koska tosiaan ei kaikilla kukimien omistajillakaan ole huipputulot.
Mutta ajatus oli, että alakaa olla tosiaan nuo leikakukset käyty loppun,kun se syö ihmisten ostokykyä, ja nykytalous nojaa kulutukseen.
On pakko kaivaa mahollisuudet kuiten rahan keruulle valtion ainakasvavien menojen katteeksi.
Ratio puheli päivälä,että palakkaneuvoteluissa on työntekijä puolella 10 % palkan korotus tarve. Siis 10 %%%%.
Mitä se tekee taas palkkatason erolle 1000, ja 10000 ööriä tienaaville.
Noh näillä mennään. Onneksi ens kesänä 22 vuotias sitikkavanhus jaksaa juosta.
Tp

Heikki Ikonen 14.11.2024 08:52

10%%%% joo, ny se hulluttelu alako, sanottiin ääneen. Hevosta toupataan että jaksaa torille juosta, vaahto kaulassa.
Met eläkeläiset saatiin n 1% , tulevina vuosina Atella tavoite -10%%%, onko näin hyvä.

Mullon valtuuvet tuhlailla kuukauvessa tonni toista, EI yhtää enmpää, ajoneuvoveroon, leipään, mihin ny ikinä keksinkin.
Tällä mennään 👍. 🤭 H


Hallitus antoi mullekkin eläkeläiselle reeilun 10 euroa, no ei niillä varmaan kukkarossa enempään ois ollu varaakaan. Hyvä niin, MUTTA oppositio haluas ottaa 100 euroa POIS, pilattiinhan met maailma, vai mitä atte. Reiluako?
muokattu: 14.11.2024 09:07
Jarmo Leinonen 14.11.2024 11:46
Harri Halinen

Ongelmahan on se että Suomessa ei suurituloisten määrä ole riittävä.
Heitä verottamalla esim. nykytuplasti tuloista ei nykyongelma poistuu.
Sen voi laskea tulojakaumasta/hlöluvuista
Valtio ja kuntien kiinteät kulut ovat tehty niin suureksi että tarvitaan ihmismassoja tuottamaan veroja muutaman (kymmenen)tuhannen rikkaan lisäksi.
Edes nykyiset rikkaiden yli 50 prosenttia ei riitä kuin loiventamaan menoa.
Yrityksemme menettävät jo nyt heikon kilpailukykynsä rasitusta lisäämällä
Odotellaan vaan, kohta tosiduunaritkin karkaavat muille pienemmän verotuksen maille verojaan maksamaan.
Tehdään vaan ääniä puolueille ilman vastuuta Suomesta eli meno jatkukoon.

Osalainaus Harrin tekstistä:
"Edes nykyiset rikkaiden yli 50 prosenttia ei riitä kuin loiventamaan menoa."

Laitetaanpa Harrille hieman faktaa suurituloisten veroprosenteista:
Vuoden 2023 viidestäsadasta (500) suurituloisimmasta vain 25 henkilöä maksoi veroa 50% tuloistansa. Muiden veroprosentti liikkui valtaosin 30-35% välillä. Kokonaistulot tällä viidensadan suurituloisimman ryhmällä alkoivat "köyhimmän" 1,5 miljoonasta "rikkaimman" 60 miljoonaan euroon. Hupaisinta on listan 50. suurituloisimman veroprosentti 15.7% kokonaistuloista 6,5 euroa.

Mielikuvat rikkaiden suurista veroprosenteista haihtuivat savuna ilmaan...

JK Pari kuvaa aiheesta liitteeksi.


Piti olla: ... 15,7% kokonaistuloista 6,5 miljoonaa euroa.
muokattu: 14.11.2024 11:54
Heikki Ikonen 15.11.2024 12:19

https://www.is.fi/autot/art-2000010817513.html
Että tälleen. H

Kari Rautiainen 15.11.2024 19:15
Jarmo Leinonen

Osalainaus Harrin tekstistä:
"Edes nykyiset rikkaiden yli 50 prosenttia ei riitä kuin loiventamaan menoa."

Laitetaanpa Harrille hieman faktaa suurituloisten veroprosenteista:
Vuoden 2023 viidestäsadasta (500) suurituloisimmasta vain 25 henkilöä maksoi veroa 50% tuloistansa. Muiden veroprosentti liikkui valtaosin 30-35% välillä. Kokonaistulot tällä viidensadan suurituloisimman ryhmällä alkoivat "köyhimmän" 1,5 miljoonasta "rikkaimman" 60 miljoonaan euroon. Hupaisinta on listan 50. suurituloisimman veroprosentti 15.7% kokonaistuloista 6,5 euroa.

Mielikuvat rikkaiden suurista veroprosenteista haihtuivat savuna ilmaan...

JK Pari kuvaa aiheesta liitteeksi.

Ja tuo pääomatulo on siis verotettava pääomatulo. Jos jamppa saa miljoonan pääomatuloa ja siitä ensin pois esim 40% hankintameno-olettama niin verotettavaa on se 600 tuhatta. Siitä sitten se 34% veroa eli 204000. Näin miljoonasta siis vero onkin 20,4 vaikka näyttää siltä että 600 tuhatta ja 34%

Jarmo Leinonen 16.11.2024 09:57

Kuvitellaanpa tilanne että esim. vuoden 2023 viisikymmentä (50) suurituloisinta olisivat todella maksaneet kokonaistuloistansa veroa 50%. Heidän yhteenlasketut kokonaistulot olivat suurinpiirtein 700 miljoonaa euroa. Verosuunnittelun (lue verovälttelyn) avustuksella heidän keskimääräinen veroprosentti oli kuitenkin luokkaa 35%. Jos he olisivat maksaneet tuon verovälttelyllä saavutetun edun (15%) verottajalle, summa olisi lisännyt verotuloja n.105 miljoonaa euroa. (Plus tuo Karin mainitsema lisäys pääomatuloja verotettaessa).

Tuolla summalla olisi kuitattu esim. Suomen pohjoisimman sotealueen vuoden 2023 alijäämä (90 miljoonaa euroa) ja matkailuautojen ajoneuvoveron kohtuuttoman suuren korotuksen tuomat verotulot helposti... Siis vain viidenkymmenen suurituloisimman veroilla ilman verovälttelyn suomia mahdollisuuksia. Entäpä jos kaikki suurituloiset oikeasti maksaisivat kokonaisasioistansa puolet veroina...

Tähän voi lopuksi todeta mukaellen Päätalon Herkon sanomisia, että "ennen puhelintoloppa lähtee kävelemään" kuin tuo toteutuu.

Jari Tietäväinen 16.11.2024 10:01
Kari Rautiainen

Ja tuo pääomatulo on siis verotettava pääomatulo. Jos jamppa saa miljoonan pääomatuloa ja siitä ensin pois esim 40% hankintameno-olettama niin verotettavaa on se 600 tuhatta. Siitä sitten se 34% veroa eli 204000. Näin miljoonasta siis vero onkin 20,4 vaikka näyttää siltä että 600 tuhatta ja 34%

Kannattaisi ottaa selvää faktoista ennen kuin lähtee kateuspäissään kommentoimaan. Hankintamenoja (todelliset tai olettama) ei vähennetä verotettavasta pääomatulosta vaan myyntihinnasta. Laskelmasi meni pahasti metsikköön.

Et kai nyt vakavissasi ole sitä mieltä, että olisi reilua maksaa veroja myös ostoon käytetyistä rahoista? Jos joku ostaa miljoonalla osakkeita ja myy ne puolellatoista, niin siinä on verotettavaa puoli miljoonaa, ei puolitoista. Se miljoona nyt vaan ei ole tuloa millään logiikalla, vaikka se myyntihetkellä pankkitillle tipahtaa.

Jari Tietäväinen 16.11.2024 10:33
Jarmo Leinonen

Kuvitellaanpa tilanne että esim. vuoden 2023 viisikymmentä (50) suurituloisinta olisivat todella maksaneet kokonaistuloistansa veroa 50%. Heidän yhteenlasketut kokonaistulot olivat suurinpiirtein 700 miljoonaa euroa. Verosuunnittelun (lue verovälttelyn) avustuksella heidän keskimääräinen veroprosentti oli kuitenkin luokkaa 35%. Jos he olisivat maksaneet tuon verovälttelyllä saavutetun edun (15%) verottajalle, summa olisi lisännyt verotuloja n.105 miljoonaa euroa. (Plus tuo Karin mainitsema lisäys pääomatuloja verotettaessa).

Tuolla summalla olisi kuitattu esim. Suomen pohjoisimman sotealueen vuoden 2023 alijäämä (90 miljoonaa euroa) ja matkailuautojen ajoneuvoveron kohtuuttoman suuren korotuksen tuomat verotulot helposti... Siis vain viidenkymmenen suurituloisimman veroilla ilman verovälttelyn suomia mahdollisuuksia. Entäpä jos kaikki suurituloiset oikeasti maksaisivat kokonaisasioistansa puolet veroina...

Tähän voi lopuksi todeta mukaellen Päätalon Herkon sanomisia, että "ennen puhelintoloppa lähtee kävelemään" kuin tuo toteutuu.

Ja hei nyt oikeasti, jotain tolkkua tähän kommentointiin. Nuo "pienet" prosentit on pääomatuloa. Suomessa on EU-maista muistaakseni toiseksi korkein pääomatuloveroprosentti Tanskan jälkeen. Tai ainakin se on korkea, jos tuon muistin väärin.

Nyt jos tuo prosentti nostettaisiin 50%:iin, täältä kyllä pääomat karkaisi muihin maihin hyvin suurelta osin ja verotulot pienenisi, ei kasvaisi. Ulkomaisista sijoittajista ei kukaan täysjärkinen sijoittaisi Suomeen ja sen myötä myötä yritysten investoinnit pienenisi, työllisyys heikkenisi ja sitä rataa.

Mitäs luulette, että esim. vuokrille kävisi, jos vuokrantaja joutuisi maksamaan veroa tulostaan 50% 30%:n sijaan? Ohoh, taitaisi vuokrat pompata pilviin ja asumistukimenot kasvaa vastaavasti. Ei järjen hiventäkään. Ei valtion tulos kasvaisi.

Ja onko se 30% vero pieni vai ei? Pääomatuloja voi tienata monella tavalla, mutta tavalla tai toisella ne yleensä (muttei aina) liittyy yritysten tekemään tulokseen ja liiketoiminnan kasvuun. Otan pelkistetyn esimerkin, joka ei ole kattava totuus, mutta kertoo mistä on kyse:

Yrittäjä tekee jonain vuonna 10 miljoonan liikevaihdolla miljoonan tuloksen. Yritys maksaa tuosta miljoonasta veroa 200000€. Jää 800000e ja jostain käsittämättömästä syystä yrittäjä päätyy maksamaan tuon koko summan itselleen osinkona. Veroprosentti on 34% (pieneltä osalta 30%), joten veroa menee noin 270000.

On aika turha tuijottaa, että yrittäjä maksoi veroa "vain" 34% noin isosta tulosta, kun se yrityksen maksama 200000e ei tuossa näy. Siitä miljoonasta on mennyt veroa 470000 eli ei ole laisinkaan kevyt tuo verotus. Lisäksi vertailussa pitää ottaa ottaa huomioon, että tuo yrittäjä joutuu itse huolehtimaan eläkesäästönsä (myös sen osuuden, mikä palkan tapauksessa olisi työnantajan osuus), eli hänen nettotulonsa ei vielä tuollaisena ole vertailukelponen palkansaajan vastaavaan nettotuloon.

Oliko se pääomatulojen verotus nyt niin kevyttä, kuin täällä moni tuntuu ajattelevan?

Kari Rautiainen 16.11.2024 12:39
Jari Tietäväinen

Kannattaisi ottaa selvää faktoista ennen kuin lähtee kateuspäissään kommentoimaan. Hankintamenoja (todelliset tai olettama) ei vähennetä verotettavasta pääomatulosta vaan myyntihinnasta. Laskelmasi meni pahasti metsikköön.

Et kai nyt vakavissasi ole sitä mieltä, että olisi reilua maksaa veroja myös ostoon käytetyistä rahoista? Jos joku ostaa miljoonalla osakkeita ja myy ne puolellatoista, niin siinä on verotettavaa puoli miljoonaa, ei puolitoista. Se miljoona nyt vaan ei ole tuloa millään logiikalla, vaikka se myyntihetkellä pankkitillle tipahtaa.

Kateuspäissään?
Ei, kyllä mä pääomatulosta oon aina tykännyt. Ja se on faktaa se.

Eikä tietenkään hankintaolettamaa vähennetä verotettavasta pääomatulosta. Verotettava pääomatulo tulee siitä mitä jäi jäljelle.

Esimerkkejä on katoppa monenlaisia, tuo sun miljoonalla ostaa ja puolellatoista myy, on vain yksi.
Me kun alettiin putiikkia tekemään niin laitoin kiinni taskunpohjalta mitä siellä nyt sattui olemaan. Hankintakulu ei paljoa ollut, sekin markkoina.
Eli kyllä tuo hankintaolettama on sellanen mistä tykkään kovastikin, kuitenkin helevetin paljon enemmän kun alkuperänen hankintahinta.

Kannattaisi ottaa selvää… jne. Sun esimerkissä ei muuten kannata käyttää hankintaolettamaa vaan oikeaa hankintahintaa jos omistus ollu alle 10 vuotta.


Ai niin muuten, samalla kun laitettiin puoti, laitettiin irlantiin pankki omistamaan puotia. Mä ostin siltä osakkeeni ja maksuna kahen ekan vuoden osingot. Tietysti näin.
muokattu: 16.11.2024 12:53
Jarmo Leinonen 16.11.2024 12:57
Jari Tietäväinen

Ja hei nyt oikeasti, jotain tolkkua tähän kommentointiin. Nuo "pienet" prosentit on pääomatuloa. Suomessa on EU-maista muistaakseni toiseksi korkein pääomatuloveroprosentti Tanskan jälkeen. Tai ainakin se on korkea, jos tuon muistin väärin.

Nyt jos tuo prosentti nostettaisiin 50%:iin, täältä kyllä pääomat karkaisi muihin maihin hyvin suurelta osin ja verotulot pienenisi, ei kasvaisi. Ulkomaisista sijoittajista ei kukaan täysjärkinen sijoittaisi Suomeen ja sen myötä myötä yritysten investoinnit pienenisi, työllisyys heikkenisi ja sitä rataa.

Mitäs luulette, että esim. vuokrille kävisi, jos vuokrantaja joutuisi maksamaan veroa tulostaan 50% 30%:n sijaan? Ohoh, taitaisi vuokrat pompata pilviin ja asumistukimenot kasvaa vastaavasti. Ei järjen hiventäkään. Ei valtion tulos kasvaisi.

Ja onko se 30% vero pieni vai ei? Pääomatuloja voi tienata monella tavalla, mutta tavalla tai toisella ne yleensä (muttei aina) liittyy yritysten tekemään tulokseen ja liiketoiminnan kasvuun. Otan pelkistetyn esimerkin, joka ei ole kattava totuus, mutta kertoo mistä on kyse:

Yrittäjä tekee jonain vuonna 10 miljoonan liikevaihdolla miljoonan tuloksen. Yritys maksaa tuosta miljoonasta veroa 200000€. Jää 800000e ja jostain käsittämättömästä syystä yrittäjä päätyy maksamaan tuon koko summan itselleen osinkona. Veroprosentti on 34% (pieneltä osalta 30%), joten veroa menee noin 270000.

On aika turha tuijottaa, että yrittäjä maksoi veroa "vain" 34% noin isosta tulosta, kun se yrityksen maksama 200000e ei tuossa näy. Siitä miljoonasta on mennyt veroa 470000 eli ei ole laisinkaan kevyt tuo verotus. Lisäksi vertailussa pitää ottaa ottaa huomioon, että tuo yrittäjä joutuu itse huolehtimaan eläkesäästönsä (myös sen osuuden, mikä palkan tapauksessa olisi työnantajan osuus), eli hänen nettotulonsa ei vielä tuollaisena ole vertailukelponen palkansaajan vastaavaan nettotuloon.

Oliko se pääomatulojen verotus nyt niin kevyttä, kuin täällä moni tuntuu ajattelevan?

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin...

Fakta on edelleen se että suurituloiset eivät maksa henkilökohtaisista kokonaistuloistaan 50% tai yli veroja kuten usein annetaan ymmärtää, tulivat ne rahat henkilökohtaiselle "tilille" millä järjestelyllä tahansa.

Yhtiömuotoisten yritysten maksamat verot ovat yrityksen toiminnastaan maksamia veroja vaikka yrityksen omistaisi yksi henkilö. Eivät ne ole yrittäjän henkilökohtaisesti maksamia veroja vaikka sen niinkin voi yrittää vääntää.

Yrittäjän Yel-eläkemaksut ovat yritykselle kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia kuluja vähentäen omalta osaltaan verotettavan tuloksen määrää.


Kari Rautiainen 16.11.2024 13:31
Jarmo Leinonen

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin...

Fakta on edelleen se että suurituloiset eivät maksa henkilökohtaisista kokonaistuloistaan 50% tai yli veroja kuten usein annetaan ymmärtää, tulivat ne rahat henkilökohtaiselle "tilille" millä järjestelyllä tahansa.

Yhtiömuotoisten yritysten maksamat verot ovat yrityksen toiminnastaan maksamia veroja vaikka yrityksen omistaisi yksi henkilö. Eivät ne ole yrittäjän henkilökohtaisesti maksamia veroja vaikka sen niinkin voi yrittää vääntää.

Yrittäjän Yel-eläkemaksut ovat yritykselle kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia kuluja vähentäen omalta osaltaan verotettavan tuloksen määrää.


Isosta palkkatulosta kyllä menee. Osingot, pääomanpalautukset, myyntivoitot jne on sitte toinen juttu.

Jarmo Leinonen 16.11.2024 14:21

Niinhän se on.
Noilla kaikkein suurituloisimmilla ei vissiin ole töitä kun palkkatulot osalla näyttää kovin vaatimattomilta 😄

Kari Rautiainen 16.11.2024 15:28
Jarmo Leinonen

Niinhän se on.
Noilla kaikkein suurituloisimmilla ei vissiin ole töitä kun palkkatulot osalla näyttää kovin vaatimattomilta 😄

Onhan se edullisempaa tuo pääomatulo, jos vaan voi niin mahdollisimman paljon sitä kun palkkaa.

Toivo Koistinen 16.11.2024 19:16

Vaan yksi hyväpuoli on mulla tässä pienelakellaisen elämässä, Että kun raha riittää hyvin elämiseen, mutta ei ole suurempaa huolta mitä kertyneillä miljoonilla tekisi..
Elämä on mukavaa puuhaa, ei ole kiire minnekkän. Oppisi vaan ihmiset elämään rauhassa, ja olemaan sotkematta paikkoja.
Tp

Jari Tietäväinen 16.11.2024 19:42
Jarmo Leinonen

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin...

Fakta on edelleen se että suurituloiset eivät maksa henkilökohtaisista kokonaistuloistaan 50% tai yli veroja kuten usein annetaan ymmärtää, tulivat ne rahat henkilökohtaiselle "tilille" millä järjestelyllä tahansa.

Yhtiömuotoisten yritysten maksamat verot ovat yrityksen toiminnastaan maksamia veroja vaikka yrityksen omistaisi yksi henkilö. Eivät ne ole yrittäjän henkilökohtaisesti maksamia veroja vaikka sen niinkin voi yrittää vääntää.

Yrittäjän Yel-eläkemaksut ovat yritykselle kokonaisuudessaan vähennyskelpoisia kuluja vähentäen omalta osaltaan verotettavan tuloksen määrää.


Niin... mulla tuossa oli se pointti, että pääomatulo on pääsääntöisesti tuloa, josta on yritystoiminnan kautta tavalla tai toisella jo veroa maksettu. Palkkahan taas on työnantajalle kulu, ja siitä rahasta ei ole veroa maksettu latin latia. Minun arvomaailmassa tämä menee niin, että älköön valtio ryövätkö määräänsä enempää, koska raha ei kasva puussa ja se raha tarvitaan yhteiskunnan pyörittämiseen ja yhteisen hyvän kasvattamiseen, ei julkishallinnon pohjattomaan kaivoon. Tässä mielessä on oikein ja perusteltua, että pääomatuloista maksetaan kevyempää veroa kuin palkkatulosta. Muuten veron osuus koko ketjussa kasvaisi aivan liian suureksi.

Sinä taas ilmeiseti ajattelet niin, että verotuksen tärkein tehtävä on tasata tuloja, ja samasta euromäärästä maksakoon jokainen saman määrän veroja, riippumatta siitä onko siitä rahasta arvoketjun edellisessä vaiheessa jo otettu siivu veroihin ei. Eikä haittaa, vaikka veroa veron päälle -meininki kasvattaa veron kokonaispotin suureksi.

Olen sanaton.

Jarmo Leinonen 16.11.2024 22:07
Jari Tietäväinen

Niin... mulla tuossa oli se pointti, että pääomatulo on pääsääntöisesti tuloa, josta on yritystoiminnan kautta tavalla tai toisella jo veroa maksettu. Palkkahan taas on työnantajalle kulu, ja siitä rahasta ei ole veroa maksettu latin latia. Minun arvomaailmassa tämä menee niin, että älköön valtio ryövätkö määräänsä enempää, koska raha ei kasva puussa ja se raha tarvitaan yhteiskunnan pyörittämiseen ja yhteisen hyvän kasvattamiseen, ei julkishallinnon pohjattomaan kaivoon. Tässä mielessä on oikein ja perusteltua, että pääomatuloista maksetaan kevyempää veroa kuin palkkatulosta. Muuten veron osuus koko ketjussa kasvaisi aivan liian suureksi.

Sinä taas ilmeiseti ajattelet niin, että verotuksen tärkein tehtävä on tasata tuloja, ja samasta euromäärästä maksakoon jokainen saman määrän veroja, riippumatta siitä onko siitä rahasta arvoketjun edellisessä vaiheessa jo otettu siivu veroihin ei. Eikä haittaa, vaikka veroa veron päälle -meininki kasvattaa veron kokonaispotin suureksi.

Olen sanaton.

Kyllähän se sanattomaksi vetää, kun maassa ylläpidetään kansalaisten epätasa-arvoisen verotuskohtelun mahdollistavaa järjestelmää ...

Kari Rautiainen 16.11.2024 22:12
Jari Tietäväinen

Niin... mulla tuossa oli se pointti, että pääomatulo on pääsääntöisesti tuloa, josta on yritystoiminnan kautta tavalla tai toisella jo veroa maksettu. Palkkahan taas on työnantajalle kulu, ja siitä rahasta ei ole veroa maksettu latin latia. Minun arvomaailmassa tämä menee niin, että älköön valtio ryövätkö määräänsä enempää, koska raha ei kasva puussa ja se raha tarvitaan yhteiskunnan pyörittämiseen ja yhteisen hyvän kasvattamiseen, ei julkishallinnon pohjattomaan kaivoon. Tässä mielessä on oikein ja perusteltua, että pääomatuloista maksetaan kevyempää veroa kuin palkkatulosta. Muuten veron osuus koko ketjussa kasvaisi aivan liian suureksi.

Sinä taas ilmeiseti ajattelet niin, että verotuksen tärkein tehtävä on tasata tuloja, ja samasta euromäärästä maksakoon jokainen saman määrän veroja, riippumatta siitä onko siitä rahasta arvoketjun edellisessä vaiheessa jo otettu siivu veroihin ei. Eikä haittaa, vaikka veroa veron päälle -meininki kasvattaa veron kokonaispotin suureksi.

Olen sanaton.

Näinhän se. Ja niin pääoma kuin muukin verotus ohjaa kyllä investoidaanko maahan ulkomaista pääomaa vai ei. Mutta nyky hallinto ei paljoa ole seneteen tehnyt että tänne kukaan rahaa toisi. Meillä vaan säästetään maa kurjuuteen.

Heikki Ikonen 17.11.2024 07:46

Nomutta, käyhän ne muutkin valtiot, jopa meän kukkarolla... mm. Euroopan erilaiset tieverot ym. Kuiten kohtuullisesti, varsinkin jos malttaa ajella maaseutu maisemia, kanavan laitoja katellen. Siellä meän käytös ohjataan päivittäisen kulutuksen kauppiaiden kautta esim. ranskan valtion kassaan. Miks tuon käsittäminen on niin vaikiaa Suomessa. Eikä suoraan tilistä pois niikö meillä joka on pois rahan kierrosta, hyvin voinnista, työstä ym.
Oisko tuo edellisen hallituksen talouven pijon resepti sitten parempi "velan tie". Maksatetaan nuorisolla meän ylen syönti.
Ensin vähennetään nuorison (terveyven, koulutuksen) tukemista ja loppu viimeks heillehän velan maksu korkoineen kaatuu.
Veleka ei vanahene.

Hyväksyn "oikeuven mukaset kohtuulliset verot, ajoneuvo veron muutos esitys ei ole sitä" jopa näppä tonnin eläkkeestä, mutta en velaksi elämistä. Niin "hattumoista" perintöä en halua nuorisolle jättää. 🤔 H


Ei 10 tai 20 tonnin vapaa ajan harraste välineestä ol se veessä tai maalla oo reilua maksaa samaa tonnin veroa vuojessa ko 100 tai 200 tonnin härpäkkeestä. Vai onko siellä joku lakia valamisteleva (vanahan hallituksen valitsema) VIHREÄ VIRKAMEIS keksiny ny tämmösen konstin poistaa liikenteestä vanhemmat diesel matkailu ajoneuvot - ROMUTTAMOLLE PAALIIN???
muokattu: 17.11.2024 08:16
Toivo Koistinen 17.11.2024 08:14

Paljonhan on kai Suomesa veneitä. Mutta miten se vero sitten. Otetaanko kaikista veneistä. Aattelen kalastus veneitä ja huviveneitä, miten ne erotella, vai kaikkiinko moottorikäyttöisiin.
Tietysti voi aatella, että matkailuautoakin voi käyttää reissutyössä kulkemisen ja asumiseen vaihtuvis työmaa hommissa, kuten minäkin tein. Tosin kortteerasin työnantajan vaunuissa, ja veteln sitä työnantajan autolla savotalta toiselle.
Niin että jos kalastus veneisiin, kun olen kuullu, etä ne vähenee, kun kannatavuus laske kalastelussa. No tosin sillon merikalojen kannat kasvaa, kun kalastus vähenee.
En osaa enempää asiaa kuvitella. Se näyttää kohtapuoleen kai tuo raaha elävän ihan oma elämää, ja sen reissuja ei kohta kukkaan pysty seuraamaan.
Mutta käskyvalta sillä tntuu vaan lisääntyvän. helekatti jos sattuus miljoonan voittaan lotosa, niin mitä ihmettä minä sen rahasäkin kansa tehen..
Jos alan lahjotteleen, niin kohta lahjaa haluavat tulee pyytään lisälahjaa uluko-ovan karmit kaulassa pesäpallimaila kourasa.
Ostanko lipun avaruus asemalle, ja kahtelen maisema sieltä, kunnes kyllästyttää, ja kävelen ulukosalle iliman kypärää..
T

Heikki Ikonen 17.11.2024 08:30

Topi, mikäs ero siinä on tuleeko vesillä pekkerellit Mercuiserin, Volovo Pentan tai Hontan putkesta tahi hiivatin rööristä tienpäällä. Rajaksi hevosvoima raja vaikka 15 hv vesille ja maalle vuosimalli 2010??
Ymmärrän ei mee läpi EI EI eikäy.

Verohan pitäis olla harraste vero, lumilingot, moottori lapiot, lehti puhaltimet ja kolf kärrytki verolle. Kaikilt vain hiukan, ei tonnia 😂 H

Toivo Koistinen 17.11.2024 11:16

Niimpä, mutta mitkä lumilingot ja moottorilapiot on sitten työkäytössä, ja millä harrastetaan.
Miten erotellaan esimerkiksi minun hornelan lingon, joka on kotityössä pihaa auki pitämässä vaikka sanotaan "naapurin" lingosta, jota käytetään pihan pidon lisäksi mettäteiden auraukseen.
No jos kaikki, niin minula sitten ei riitä eläke asumiseen jos kone, ja sen työvälineet verolle, eli lähtö kirkolle palavelutaloon, ja taas on yksi maaseudun asunto tyhjänä.
Niin ja sitten se että kaikkiin vero, niin urakoitsijat sirtää sen asiakkaan hintaan, ja elinkustannus nousee, koska kukaan ei tykkää, että omat tulot pienenee.
Verot kansan vertajuo.
Tp
PS
Niino on etunsakkii. Soitan romufirmalle, että hakekaa hornela, ja linko pois, alan kolaamaan pihan, jaa kolasin parikerta tuon rantalenkinki viimmitalavena.
Pihtale mullahan kunto nousee, että kohisee, ja jos kutsumattomia tule kylään, niin kiireitä on heillä lähön kanssa kun kävelen vastaan uluko-ovelle metrinen ratakiskon pätkä kourasa kysymän, oliko vieraalla asiaa kenties.
JOOP. kaks puolta asiassa, ja eräällä suntiolla kolome

Toivo Koistinen 17.11.2024 13:24

Kerran juttelin näistä veroista erään herran kanssa, kun hän valitteli, että joka-asialla aina kerätään veroa, että veroa veron päälle.
Kysyin, millanenhan olisi meillä elämä, jos ei olisi ollenkaan veroa. ihmiset itse määrittelisi elämänsä, koska hallintoakan ei olisi, vaan jokainen pitäisi omista asioistaan huolen.
Tp

Kari Rautiainen 17.11.2024 16:07

Tiätkö Toivo paljonko meetri kiskoa painaa ?

Toivo Koistinen 17.11.2024 19:40

En muista tarkkaan, koska ratapölökyn vaihtokoneen ajelusta on jo kulunu kolomisenkymmentä vuotta, mutta tais olla kevyin jottain parinkymppikilon paikkeilla, ja raskaat kiskot jossain 3-50 kilon metripainoissa.
Kai sen netistä senkin. Niija onhan mulla siltä ajalta pari pätkää tuolla ladossa alasimen virassa, kun tuli otettua ladan konttiin niitä, kun ratamiehet jätti pätkiä kun remontoivat ratapihoilla ratoja.
Vois mitata, punnita, niin laskemallahan sen, mutten kehtaa, kai sinä tiijät tarkemmin.
Niija minähän rakentelin hornelan keulaan pätkistä keulapainon aikanaan, enneku tehin sen etukuormaajan, että se kääntyili lingon kanssa talavisin.
Siittä sitä huomaa miten äijänkäppänä vanahenee. Kun tein sen sillon, ja punihtin, nin se paino yli 120 killoo.
Koppasin navetassa sen syliin, ja kantelin keulaan.
Se on maannu ladossa seinän vierellä siittä asti, kun nostin sen pois käsin puolenkymmentävuotta sitten kun sen kuormaajan laittelin paikalleen.
Piruuttaan kokeilin taannon, vieläkö nousisi, mutta ei tärähtännykkää, niinku olis maapalloon hitsattu.
No syytin siitä maapallon magneettikenttien puolenvaihosta, ja että ovat nyt tässä kohtaa molemmat navat matkalla, eli vetovoima isona.
Pihtele kun kenkänpohjat kuluu, kun ei jaksa vissiin kävellesä jalakoja nostella, niin ukko pirulauta menee kesätki hiihtelemällä, kun Juha Mietaa.
Muuten siittä painosta vielä, kun aikanaan ajelin latalla, niin mulla talavella oli semmonen vajaan metrin pätkä raskasta kiskoo latan kontissa taka-akselin kohalla kontin etuseinää vasten.
Tultiin Simon työnantajan autolla perjantaina, ja siittä ittekuki kotio omillaan, niin oli satanu lunta parikymmentä senttiä nuoskaa.
Lata seiso hangessa, ja kaverit kyseli tilataanko taksi, vaan jääkö koistinen Simoon alivuokralle työnantajan konehalliin ooteleen kesäkeliä, sehän ei takapotku lähe tuosta, kun keväällä.
Pistinkäymään ja kiersin pihan, niin ihmettelivät miten hitossa tuo kulukee nuin lumihangesa.
Nostin takaluukkua, ja kehasin, Tein tuolla kiskon pätkällä omatekosen neliveon Vennäänpojan autosta...
Niiettä jottain kiskonpätkätietoo äijänkäppänällä.
Tp

Kari Rautiainen 17.11.2024 21:12

En tiä, tunne asiaa mutta näillä spekseillä ei kiskosta pesäpallomailaksi oikeen ole.

Liitetiedostot

img_5201.png
Toivo Koistinen 18.11.2024 07:12

https://ratek.fi/ratainfra/ratakiskot/ Mitä minä näin savon radalla oli noita normaaleja ratakiskoja. En tiijä oliko silln noita urakisko, ja muu profiili kiskoja sillon.
Siellä kaikenlaista sattu.
Aina kun tuli juna sitä päärataa piti olla pölökyt paikallaan, kiinni pultattuna, ja kone pois.
Jossain kohtaa oli tulossa tavarajuna risteykseen ja jäi siihen risteyksen odottamaan junaa kun siirsin konetta pois, niin peruutti että mahuin sen keulan eteen.
Rupesin kaiveleen kahvipussia koneessa, niin tuli veturimies ulos, ja huusi. Tule tänne eväinesi, on täällä tilaa. Kipesin sinne, ja siinä einehtiessä juteltiin, nin kysyi veturimies.
Näissähän on umpi akselien päässä pyörät, elikkä pyörivät aina samaa nopeutta, että missä on junan tasauspyörästö ettei mutkassa tule luistoa.
No en, niin kertoi.
Pyörän profiili on hieman kartio, ja laipat on sisäsivuilla. Kun se tulee mutkaan, niin juna pyörä siirtyy kiskolla mutkasa ulospäin, ja sen kehä kasvaa, kun taas sisäkurvin puoleisen pyörän kehä pienenee, koska sisäkurvihan on hieman lyhempi.
Samalla voisi sanoa, juna hieman tavallaan kallistuu sisäkurviin päin, niinkun sinä kun polkupyörällä ajat mutkaan.
Kysäsin, että kun tämä itte ohjailee, niin miten te istuisa pysyttä herällään, ettettä nukahaa rattiin. Me pannaan herätyskello soimaan ennen asemalle tuloa tuumasi kaveri.
Rataporukka oli mukavaa porukkaa. Monella asemalla tuli källäiltyä, kun piti olla pois junien kulkuaikoina, ja iltasella.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.