Häkäkuolema lähellä, Truma Combi 6E

Fredrik Vaahtokari 05.04.2021 01:35

Lähdimme muutama päivä sitten Lappiin pk-seudulta retkeilyautolla (alle vuoden vanha Adria twin supreme). Trumaa käynnisteltäessä ihmettelimme hieman outoa ”pörisevää” ääntä, mutta laite nyt on alusta alkaen pitänyt milloin mitäkin outoa ääntä, joten ajattelimme viedä vasta reissun jälkeen huoltoon.

Tässä illalla istuimme rauhassa ruuan jälkeen pöydässä, kun alkoi jumalaton piippaus. Emme tunnistaneet mistä on kyse, mutta häkämittariin ääni sitten paikantui. Mittari näytti arvoa 550ppm, eli kohtalaisen korkea arvo.

Laitoin heti lämppärin pois päältä ja ovet auki, lukema alkoi vähentyä. Sitten avasin penkin alta luukun jossa truma on, ja sieltä mittari lukikin taas hieman isompia arvoja.

Tarkistin pakoputken liitokset kummastakin päästä, eikä niissä vaikuttanut olevan vikaa. Laitoimme sitten lämppärin uudelleen päälle, jolloin siitä tuli ihan jumalaton ääni kun liekki syttyi, kuulosti siltä että koko lämmitin olisi räjähtämässä. No, kaasut nyt laitteesta kiinni ja lämmitetään sähköllä. Täytynee lähteä Rovaniemelle lähimpään adria-huoltoon näyttämään lämppäriä. Saavat kyllä vaihtaa koko lämmittimen takuuseen, ei tuon hengenvaarallisen laitteen kanssa uskalla enää öitä nukkua.

Pieni jälkishokki tässä on, että hengenlähtö oli kyllä lähellä. Mittarin muisti näyttää isoimmaksi lukemaksi 750ppm, joka on jo parissa tunnissa tappava. Onneksi meillä oli häkämittari (suosittelen) ja emme olleet esim. nukkumassa tulpat korvissa.

Timo Haapanen 05.04.2021 08:58

''Tarkistin pakoputken liitokset kummastakin päästä, eikä niissä vaikuttanut olevan vikaa.''

Pakoputki on siellä paloilmaputken sisällä, se ei päälle näy. Linkin kuvassa näkyy vasemmalla isompi liitoskohta joka on paloilmalle ja sisempi pienempi pakoputkelle.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/truma-combi-6-gas-heizung/1721137065-230-7510

Tässä linkissä näkyy paloilman ulostulo sekä palamisilman sisäämeno. Kaksi putkea päällekkäin.
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/nestekaasulaitteet-ja-lammitys/tuote/pakosarja-combi-cw-bianco-1-mputket/9954508/

Pakoputki voi olla irti niin ettei se päälle näy. Sisätiloihin ei palamiskaasujen pitäisi päästä mitenkään.

@timppa

Fredrik Vaahtokari 05.04.2021 10:51

Kiitokset Timo, juuri näin. Avasin siis molemmista liitoksista tuon ulomman putken klemmarit ja raotin sen verran että näki sisemmän putken. Näytti noin kello 01 katsottuna ok. Käydään rovaniemellä autoa näyttämässä huomenna. Juttelin aamulla myyjäliikkeen kanssa ja pörinä ja häkä viittaisivat siihen, että pakoputki olisi katki jostain kohtaa, jolloin paloilmaan pääsee kaasuja sekaan.

Mauri Laukkanen 05.04.2021 11:00

Timo laittoi hyvän kuvan pako/paloilma putkesta.
Kun olen rassailut noita jonkin verran,niin kyllä merkit viittaa että pakoputki on irti tai rikki.
Mutta on aivan selvää jos Truma alkaa ääntele,kaasu käytöllä niin se pitää pysäyttää.
Muuten se on erittäin varmatoiminen ja kun se lämpö otetaan ns,vaihtimen toisiopuolelta
ja lämmitys on kiertoilmalla,niin todenäköisesti pakokaasujen pääsy sisätilaan on erittäin pieni.
Tuossa hyvä kuva liiteeksi:

Vesa Varis 05.04.2021 11:32

Vaikka sisätiloihin ei palamiskaasuja pitäisi päästä mitenkään, niin nuo 750 ppm arvot kertovat ihan muuta!

Tiedotteen mukaan lieviä muutoksia sydämen ja hermoston toiminnassa voi ilmetä jo 50 ppm:n (58 mg/m3) häkäpitoisuudessa.
Häkäpitoisuus 200 ppm (230 mg/m3) aiheuttaa noin tunnin altistuksen jälkeen voimakasta päänsärkyä ja 500 ppm:n (580 mg/m3) pitoisuus noin 20 minuutin kuluttua.
Pitoisuus 1 000 - 10 000 ppm (1 160 - 11 600 mg/m3) aiheuttaa päänsärkyä, huimausta, hengästyneisyyttä ja pahoinvointia noin 10 minuutin jälkeen ja kuoleman, jos altistuminen jatkuu 10 - 45 minuuttia pitoisuudesta riippuen. Voimakas altistuminen hiilimonoksidille raskauden aikana voi aiheuttaa sikiövaurioita tai sikiön kuoleman.

Onnekkaita olitte, minun koulukaverini kuoli häkämyrkytykseen veneessään, muu perhe säästyi.

vesku

Petri Ahonen 05.04.2021 12:09
Fredrik Vaahtokari

Kiitokset Timo, juuri näin. Avasin siis molemmista liitoksista tuon ulomman putken klemmarit ja raotin sen verran että näki sisemmän putken. Näytti noin kello 01 katsottuna ok. Käydään rovaniemellä autoa näyttämässä huomenna. Juttelin aamulla myyjäliikkeen kanssa ja pörinä ja häkä viittaisivat siihen, että pakoputki olisi katki jostain kohtaa, jolloin paloilmaan pääsee kaasuja sekaan.

Useammassa kirjoituksessa on moitittu huonoa työnlaatua eri mökkiautojenkin valmistuslinjoilla. Vajaa vuosi sitten ostimme uuden mökkiauton, josta löytyi 10 erilaista "vikaa" (lähinnä huono työnlaatu) , ei onneksi noin vakavia kuin sinulla Fredrik, mutta kuitenkin. Otin niistä valokuvat ja toimitin tehtaan laatupäällikölle, koska eihän tieto muutoin sine asti mene. Valitettavasti vaikutti kuitenkin siltä, ettei meidän ongelmat heitä paljoa kiinnostaneet. Itse nuo melkein kaikki "viat" korjailin, joten voin hyvillä mielin sanoa, että automme on nyt parempi kuin uusi. Täytynee laittaa häkämittäri ostoslistalle. Kaikesta huolimatta, hyvää kesän jatkoa ja ennen kaikkea, turvallisia kilometrejä.

Ari Kuusisto 05.04.2021 12:23

Saako kysyä mikä merkki ja onko omatuonti Saksasta kun viat korjasit itse, kun et mahdollista maahantuojaa vaivannut.

Petri Ahonen 05.04.2021 12:29
Ari Kuusisto

Saako kysyä mikä merkki ja onko omatuonti Saksasta kun viat korjasit itse, kun et mahdollista maahantuojaa vaivannut.

Ihan on suomalaisesta retkuiluautoja maahantuovasta yrityksestä ostettu. Muutaman vian siellä korjautin, mutta pitkä välimatka oli suurin syy siihen, miksi sitten päätin korjata helppoja kohteita itse (puuttui silikonia, liitos vuoti jne.)

Mauri Laukkanen 05.04.2021 13:17

Vesa kirjoitti kuinka kaveri kuoli veneessä häkään.
Vene ja as,auto tai vaunu ovat ilman vaihdon osalta hyvin erilisia,kirjoitin vuonna 2013
as,autojen/vaunujen ilmanvaihdosta juttua,eli kyllähän määräysten mukaisesti se ilman
pitää vaihtua,mutta kun?.

Kun tuolla tarvikkeet osiolla juttu lipsahti ilman vaihtoon.joka on erittäin mielenkiintoinen asia,ainakin minusta kun olen tavallaan alan miehiä,niin väännetään kättä täällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 09:09:13 Kun olen joskus mitannut ja opiskellut ko.asioita ja vieläpä säätänytkin ilmoja,niin kuka teistä arvon herroista kuinka ne as,auton/vaunun ilmamäärät mitataan?. Ja millä lämpö-tilalla,kun se ilmamäärä perustuu kokonaan siihen lämpötila eroon!. On helppoa kopioida erilaisia dokumentteja ja määräyksiä ja olettaa että asiat on niin kuin siellä määräyksissä lukee mutta mikä on se totuus vai onko kaikki vain teoreettisia arvoja vailla todellisuuden pohjaa?.

Markku Hämäläinen 05.04.2021 16:24

Aikoinaan kun kalustin Nalle Sisusta matkailuautoa, niin selvittelin silloin VTT:ltä tuota ilmanvaihtoa
Kertoivat tutkittavan kohteen sisällä poltettavan nestekaasua ja kun tiedetään yhden ihmisen kuluttaman hapen määrä, voidaan kaasuliekkiä käyttää polttamaan se määrä happea, jonka käyttää vastaava määrä ihmisiä.
Seuraamalla hiilidioksidin kasvua saadaan selville riittääkö ilmanvaihto.
Kertoivat sitten minulle, etten saa autoa niin tiiviiksi etteikö ilma riittiäsi, ellen teippaa tuuletusreikiä umpeen..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.