HÄIRIÖHERKKÄ ANTENNI

Kari Kolehmainen 31.07.2017 16:34

Toistakymmentä vuotta olen tietyillä alueilla ihmetellyt autoradion häiriöherkkyyttä, kun radiomaston signaali ilmeisesti on heikohko. Vaihdoin jopa radion uuteen, mistä ei ollut muuta apua kuin parempi sointi kaiuttimista. Luulin, että herkkyysongelma on radiossa... Mutta josko se onkin antennissa taikka sen sijainnissa taikka peräti automerkissä?

Nyt kun yritin asennella asunto-osan akulta johtoa etukameralle, huomasin oudon ilmiön: pelkkä johdonpätkä tuulilasin oikean reunan pylväässä (oli tarkoitus teipata se siihen) aiheutti krahinoita kun auton virta oli kytkettynä. Siis pelkkä johto, mitä ei vielä oltu liitetty kummastakaan päästä mihinkään. - Eli onko häiriöongelma kytköksissä juuri antenniin taikka sen sijoitukseen?

Auto no 2004 mallin Dugato-alustainen. Ulkoinen piiska-antenni on lähellä juuri tuota oikeanpuoleista pilaria. Mitä tapahtuisi, jos laittaisi toisen piiskan myös vasemmalle puolelle, voiko ne jotenkin yhdistää? Vaiko millainen antenni pitäisi hankkia?

Se on tuo nykyaika sellainen, että vanhanajan radio-osaajia en ole Oulun seudulta löytänyt. Tuollainenhan pian selvittäisi tulosignaalit antenniin ja antennista ulos. Joku tuossa vihjasi, että Dugato on itsessään ongelmainen ja radiohäiriöitä aiheuttava. Liekö noin, mutta uskon, että autosähkö- ja autoradioviisaita porukastamme löytyy. Mitähän minun pitäisi tehdä?

Markku Hämäläinen 31.07.2017 18:20

Ensimmäiseksi tarkista antennin maadoitus, eli irrota antenni ja katso ettei kontakti lokasuojaan ole hapettunut.
Saattaa myös olla koko antennin yhteys katkennut eli hapettunut poikki.
Yleensä ennen radion uusintaa kannattaa uusia antenni.


Mauri Laukkanen 01.08.2017 08:31

Tämänpäivän autoissa taitaa olla ne vahvistimella varustettua antennia esim,
hainevä antenni.
Eli yksi vaihtoehto on Ufo triak antenni,mutta yleensä se on siellä takapäähän
tuntumassa ja antennikaapelit veto on ehkä vaikeaa sinne eteen.

Kari Kolehmainen 01.08.2017 09:32

Kiitos vinkistä! Jäi tuossa alkuperäisessä ulos yksi vaihe: Oulun Autoviihde.com tutki viime syksynä antennin ja linjat radioon. Ei kuulemma ongelmia (vaikka pojilla ei ollutkaan mittareita, millä saisi luotettavat arvot). Samassa paikassa laitettiin lisäksi (varmuuden vuoksi) häiriönpoistaja, mutta en tiedä mihin väliin se tuli ja mistä piuhasta se häiriöitä poistaa. Mutta siitäkään ei ollut apuja...

Kari Kolehmainen 01.08.2017 09:40

Ufoa olen itsekin ajatellut - on muuten vanha Ufo käyttämättömänä katolla, kun TV on jäänyt kyydistä pois - mutta askarrutti juuri tuo pitkä veto takaosasta etuosaan. Ehkä siihen johdoksi löytyisi jonkinlainen suojattu johto, mutta noissa TV-kaapeleissakin on se metalliverkko, joka saattaisi aiheuttaa samanlaisia ongelmia, kuin se mihinkään liittämätön johdonpätkä. Mutta hyvä havainto, ja taidanpa kokeilla selviäisikö vanhalla, vai pitäisikö hankkia uusi Ufo. Mutta mistä löytyy liike, mikä kannattavuuden arvioisi ja asennuksen tekisi?

Timo Haapanen 01.08.2017 10:38

Se ''metalliverkko'' ei aiheuta ongelmia vaan poistaa niitä. Radion antennijohdossa on aivan samanlainen verkko kuin telkkariantennin johdossakin, suojaa häiriöiltä ja toimii maadoituksen johdattajana.

Kyllä minä uusisin sen radioantennin näin kymmenen vuoden jälkeen.

@timppa

Markku Hämäläinen 01.08.2017 13:08

Mitähän se Autoviihde tutki?
Purkivatko he antennin kiinnityksen ja mittasivatko edes yleismittarilla kontaktit maihin ja tarkistivatko ettei hapettumia ollut missään.
Tosin antennin vaihto on edullisempi kuin liikkeen tekemä antennin kunnon silmämääräinen tutkimus.

Kari Kolehmainen 01.08.2017 16:08

Autoviihde purki systeemit ja ilmeisesti (vain) silmämäärin totesivat kaiken olevan kunnossa; kaiken varalta putsailivat kuitenkin liitoksia. Kuuntelemalla ongelmat heikossa kentässä eivät Oulussa onnistu.

Minun kesäreissuillani "paras" paikka on pessimistiporukan S-Marketin parkkipaikka Puolangalla. En tiedä numeraalisia signaalivoimakkuuksia paikalla, mutta ilmeisesti ne ovat riittäviä, kun Digita ei ole ryhtynyt toimiin, vaikka saivat viime kesänä jopa koordinaatit (ehkä olisivat löytäneet parkkipaikalle muutenkin, jos nyt siellä ovat käyneet lainkaan).

Matti Janhonen 01.08.2017 16:33

Onko autoon jälkiasennettu laitteita, jotka ei täytä EU:n yhteensopivuusvaatimuksia.
EMC 2014 /30/EU. (Sähkömagneettiset häiriöt.)

Timo Haapanen 01.08.2017 17:19

Hyvä huomio! Mulla kadotti Autoroute GPS-signaalin aina kun laittoi halvan kojelautakameran päälle. Kameraa ei voinut matka-autossa käyttää, siviiliautossa ei ollut vaivoja.

@timppa

Kari Kolehmainen 01.08.2017 19:11

Mulla alkoi koko prosessi samasta, vaikka ei halvasta, vaan pienestä ja kalliista. Riistakamera.comista sain jokin aika sitten vinkin, että en käyttäisi kameran omaa sytkärikaapelia, vaan esimerkiksi tabletin vastaavaa. Löysinkin laatikkojeni pohjilta vanhan ja lyhyen, mikä juuri ja juuri ylsi sytkärirasiasta yläpuolella (myös radion lähellä) olevaan kameraan. Se häiriöongelma poistui sillä; olen muutamissa heikosti kuuluvissa kohdissa poistanut pistokkeen, mutta nyt sillä ei ole vaikutusta kuuluvuuteen. Vanhalla johdolla oli.

Sama kamera lähtee aina mukaan pitemmille henkilöautoreissuille alkuperäisellä johdolla. Mersussakin kamera on tuulilasin alareunassa lähellä radiota, mutta mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Siksi olen valmis vähän syyttelemään Fiattiakin ja peräänkuulutan autosähköasiantuntijoita.

Osmo Kiiski 17.08.2017 10:21

Autossani oli sama ongelma. Radio oli erittäin surkea "kuuntelemaan". Meinasin jo hommata uuden radion. Tutkiskelin radioon tulevia piuhoja, etenkin maadoitusta. Radion kotelo kojelaudan kiinnikkeineen on kiinni vain muoveissa. Lisäsin radion rungosta kojelaudan sisään, auton runkoon, maajohdon. Jo vain radio alkoi toimia hyvin. Nyt saa ajella satoja kilometrejä ja asemat kuuluvat hyvin. Ilmeisesti radion maadoitus oli pääasiassa antennikaapelin vaipan kautta ja radio oli herkkä häiriöille.

Jarmo Välimäki 18.08.2017 18:37

Ja tuo oli järkevä ratkaisu,olin äsken tarkistamas tilanteen,ja lisäsin maa johdon, ja abbajee kun tuli hyvä. . JV

Ilmo Utriainen 19.08.2017 20:25

Minulla oli kanavaongelmia. Haki ja haki.. ostin keskiseltä antennivahvistimen joka tuli radion ja antennijohdon väliin mitoiltaan n. d20 L100mm patukka jossa virtajohto. Helppo asennus. Radion kuuluvuus parani ja kanavat löytyivät.

Markku Hämäläinen 19.08.2017 21:31

En kylläkään ymmärrä mitä lisäarvoa tasavirta-asentaja tuo
Laukkasen Mauri on ollut myös autosähköhommissa, mutta on tainnut laajentaa repertuaariaan.

Meilläkin oli hiukan neuvottelua kun autoradio ei kuulunut kunnolla.
Vaihdoin paskan antennin tilalle toisen yhtäpaskan aktiiviantennin kun päättävä taho ei uskonut radion vaativan kunnon antennin.
Mielummin piti vaihtaa radio jossa ei ollut mitään vikaa.
Vasta tämän jälkeen sai hommata kunnon antennin jolla ongelma poistui.

Joskus on vaikea selittää maallikolle noita radioongelmia vaikka yhdessä päästötodistuksessa KTM myöntää oikeuden käyttää radioteknikon oppiarvoa.
Nimim 40 v elektroniikka- ja radiohommia tehnyt.


Antennissa voi olla myös ongelma joka ei näy päälle päin. Jos antenni johdon vaippa eli se verkko koaksiaalissa on liian harva ja/tai lisäksi ei saa kunnon kontaktia runkoon kerää se kaiken häiriön.
muokattu: 20.8.2017 18:41
Kari Kolehmainen 21.08.2017 15:48

Saattoi tuossa Markun muokkauksessa olla vihje, mikä pitää tarkistaa uudelleen ihan tikitilleen. Kun edellisen kerran piiskan irroitin, näytti kuin se verkko olisi ollut jotenkin sykkyrällä ja hieman paenneena piiskan sisään.

Hyviä vinkkejä on tullut. Kiitos niistä! Pitää alkaa purkamaan ongelmaa sieltä halvemmasta päästä lähtien - kun nimittäin vieläkin kaivelee se irrallisen johdonpätkän aiheuttama ongelma siinä 10-20 sentin päässä piiskasta...

Mikä se semmoinen "kunnon antenni" on?


Tuo vuoden 2004 piiska näyttääkin olevan sellainen, missä ei ole sydäntä, vaan verkkomössö taitaa toimia aaltojen tuojana. Antennin istukkakin on kuin pelkkä pultinpääkierre, mihin piiska väännetään; sydänosaa ei näy erikseen siinäkään. Pitääköhän vaihtaa piiska kiinnikkeineen?
muokattu: 21.8.2017 16:15
Markku Hämäläinen 21.08.2017 16:25

Kunnon antenni maksaakin jotakin eli suuruus luokka 50 €
Yksi kriteeri josta voi päätellä on antenniin saatavat varaosat.
Yleensä kunnon antennin on saatavissa erikseen eri mittaisia johtoja, piiska ja jalustakin varaosana.
Jos se Autoviihde on lähellä sinua sieltä voi löytyä sopiva.
Ilman vahvistinta oleva jossa on vajaan metrin mittainen teräspiiska.
Aktiiviantenneja on niin erilaisia, etten sano niistä mitään.

Kari Kolehmainen 21.08.2017 16:37

Lähden huomenna paineleen 5 km:n päässä olevaan Autoviihteeseen - pittääpi samalla kysellä, ottaako takaisin hyvityksellä varustettuna viime syksynä asennetun "häiriönpoistajan", mikä tungettiin radiokoteloon. Tai pitäisikö sen tilalle vaihtaa tuollainen "kärkkäiseltä ostettava" antennivahvistin; ehkä niitä on muunkin merkkisiä pieniä...? Mahtaisiko vahvistin vahvistaa muuta kuin häiriöitä, jos saan kunnon piiska-antennin?

Markku Hämäläinen 21.08.2017 17:52

Se häiriöpoistaja on radion sähkönsyötössä ja voi olla hyäkin pitää siinä.
Jos antenni ei ole kunnossa vahvistin yleensä huonotaa tilannetta.
Sanoisin, vaihda antenni ja mieti vasta sen jälkeen vahvistinta.
Yleensä autoradiot eivät tarvitse antennivahvistinta, mikäli kyseessä on " täysi pitkä" antenni. Hain evä- ja patukka antennit on eri asia.
On myös ainakin yksi radio jonka ilmoitetaan tarvitsevan aktiivi eli vahvistin antennin.
Jos sinulla on radion ohjekirja katso sen teknisistä tiedoista mikä on sen antennin impedanssi, niin saa sopivan antennin.
Tieto löytyy yleensä radion herkkyys tiedoista esim. 0,7uV/75ohm (omega merkki) vaihtoehtoinen impedanssi on 150 ohm joka vanhemmissa radioissa.

Markku Hämäläinen 21.08.2017 17:52

Se häiriöpoistaja on radion sähkönsyötössä ja voi olla hyäkin pitää siinä.
Jos antenni ei ole kunnossa vahvistin yleensä huonotaa tilannetta.
Sanoisin, vaihda antenni ja mieti vasta sen jälkeen vahvistinta.
Yleensä autoradiot eivät tarvitse antennivahvistinta, mikäli kyseessä on " täysi pitkä" antenni. Hain evä- ja patukka antennit on eri asia.
On myös ainakin yksi radio jonka ilmoitetaan tarvitsevan aktiivi eli vahvistin antennin.
Jos sinulla on radion ohjekirja katso sen teknisistä tiedoista mikä on sen antennin impedanssi, niin saa sopivan antennin.
Tieto löytyy yleensä radion herkkyys tiedoista esim. 0,7uV/75ohm (omega merkki) vaihtoehtoinen impedanssi on 150 ohm joka vanhemmissa radioissa.


Jos ei ole tietoa oikeasta impdanssista on 75 ohm antenni turvallisempi valinta
muokattu: 21.8.2017 19:09
Kari Kolehmainen 21.08.2017 19:49

Kiitos tiedoista ja varsinkin tuosta muokatusta! Radio on tuliterä Clarion CZ215E. Ohjekirjakin löytyi, mutta ainoa kohta, jossa impedanssista mainittiin (tai minkä löysin), oli kaiuttimen imbedanssi... Eli 75 ohmin antennia lähden Autoviihteeseen kyselemään. Tietysti kysyn heiltäkin ensin, että millainen antenni tuohon radioon ja sitten kertoilen tarpeen mukaan saamieni vinkkien mukaisia ajatuksia.

Seppo Siironen 22.08.2017 13:27

Oli kanssa ongelmia radion kuuluvuuden kanssa. Antenni sellainen n. 30 cm lasikuitupiiska jossa alaosassa kumin sisällä kierrejousen tapainen. Siinä lasikuituosassa on noin 20 cm matkalla tiuhaan sen tikun ympärille kierrettyä ehkä noin 0,5 mm leveää metallifoliota ja koko komeus on peitetty muovipinnoitteella. Sen foliokierteen näkee kuorimuovin alla kun tarkemmin katsoo. Kuorin tuota pinnoitetta yläpäästä sen verran että sain mitattua yleismittarilla onko antennin alakiinnityskierteen ja tuon folion yläpään valillä sähköistä yhteyttä. Ei ollut. Tarkempi tutkiminen paljasti, että folio oli syöpynyt poikki heti sen kierrejousen jälkeen eli antenni oli käytännössä vain se 10 cm kierrejousen pätkä. Ei siis ihme ettei se oikein kunnolla toiminut.

Kari Kolehmainen 22.08.2017 14:29

Näyttävät myös markkinoivan sellaista ikkunan sisäpintaan kiinnitettävää noin puolen metrin antennia, jossa impedanssi tuo 75 ohmia. Autoviihde kertoi tuota asennetun paljon juuri matkailuautoihin. Markun 50 euron hinta ei ihan täyty, sillä ikkuna-antenni maksaa vain 20 euroa. Onkohan humpuukia? - Kaikesta huolimatta sovittiin, että kokeilen sitä tulevana viikonvaihteena noissa heikoissa kuuluvuusoloissa. Aktiivitarjonta saattoi tietysti johtua siitäkin, että liikkeessä ei ollut täyspitkää lokasuojaan asennettavaa... Ohimennen tönäistiin myös radiohankintaani: kuulemma valmistetaan Kiinassa ja laadusta ei aina ole takuita. "Olisi kannattanut hankkia saksalainen."

Markku Hämäläinen 22.08.2017 21:49

Tuo 20 € antenni on varmaan samanlainen mitä testasin.
Se on liian kevyt sorsan metsästykseen eli siihen se ei sovellu ja muuhun käyttöön siitä ei oikein ole.
Onhan siinä edes vahvistin? Eli meneekö sinne myös jännitteen syöttö?
Ääni täysimittaiselle antennille.

Mistähän löytyy saksalainen autoradiomerkkki joka on valmistettu Saksassa.
Kyllä kaikki radiot tehdään Kiinassa tai Etelä-Koreassa joitakin tehdään vielä Japanissa.

Kari Kolehmainen 23.08.2017 12:11

Samalla aaltopituudella ollaan, Markku.

Kari Kolehmainen 24.08.2017 19:59

No nyt on Autoviihteen resurssit perusteellisesti testattu. Toimivat pellillä vuoratussa rakennuksessa, jossa huoltotiloissa lisäksi osin teräsbetonisia bunkkerimaisia esteitä ääniaalloille. Kokeiltiin erilaisia antenneja ja vaihdeltiin radioita ja etsittiin huonosti kuuluvia asemia. Ja löytyihän eroja.

Lopputuloksena heivattiin aktiivi ikkuna-antenni odottamaan: oli huonompi muutaman heikon aseman kohdalla kuin nykyinen piiska. Nykyiseen piiskaan laitettiin antennivahvistin, jossa jopa nelinkertainen vahvistus. Ja maksimiin päädyttiin kokeilumielessä. Eli sellainen nappi pohjassa, mitä asentoa Suomessa ei suositella mahdollisten häiriöongelmien pelossa. - Tarkistettiin myös, että kaikki maadoitukset olivat kunnossa.

Tällä kokeillaan ja Puolangan keskustassa kuulostellaan tarkemmin. Jos "yliohjautuvuusongelmia" napin asennon johdosta jossain voimakkaassa kentässä tms. ilmenee, pannaan nappi suomiasentoon.

Saapa nähdä, mikä on kokeilureissun anti. Joudunkohan sittenkin ostamaan sen Markun ehdottaman kunnon piiskan...

Markku Hämäläinen 26.08.2017 10:36

Tuli ajeltua Puolangan kautta , mutta en havainnut Radio Suomen kuuntelussa ongelmia.

Kari Kolehmainen 29.08.2017 16:08

Taitaa ollakin Ducaton vika. Mesellä ei myöskään koskaan mitään ongelmia eikä Tiguanilla aikoinaan eikä Foresterilla...

Tosin Puolangalla piti asettua S-Marketin parkkipaikalle, jotta kuuluvuus häipyi kunnolla. Nyt vahvistin maksimilla ei mitään ongelmia Radio Suomella tuossa kohti! Joitakin pieniä häiriöitä oli paikoittain Selkoskylän tiellä Perangan ja Hossan välillä. Saisikohan nuokin pois sillä esittämälläsi uudella piiskalla? Pystytkö antamaan "oikean" piiskan merkin, mallin tms, kun voisin vielä kaiken varalta vaihtaa senkin (on enää kovin pieni kustannus kaiken tämän etsimisen ja hankintojen jälkeen)? - Autoviihteen kaveri viisasteli hinnasta, että jos heillä kokomittainen piiska olisi, voisi hänkin myydä sen esittämääsi hintaan.

Markku Hämäläinen 29.08.2017 17:22

En muista antennin nimeä eikä tullut pantua sitä mihinkään ylös.
Se asennettiin (eli reikä tehtiin ja kaapeli pujotettiin) Helsingin Autoradiossa.
Laitan myöhemmin linkin jos haluat tilata.
Firma on na. vanhan liiton paikka jossa hommat ovat siirtymässä isältä pojalle.

Markku Hämäläinen 29.08.2017 17:25

En muista antennin nimeä eikä tullut pantua sitä mihinkään ylös.
Se asennettiin (eli reikä tehtiin ja kaapeli pujotettiin) Helsingin Autoradiossa.
Laitan myöhemmin linkin jos haluat tilata.
Firma on na. vanhan liiton paikka jossa hommat ovat siirtymässä isältä pojalle.
www.helsinginautoradio.com


Tuli näköjään tuplana. Onko sinulla lokarissa reikä päällä vai sivussa? Se kannattaa huomioida tilatessa. Totuushan on yleensä jos haluaa hyvän ja halvan pitää ostaa kaksi. Täysin häriöttömästi joka paikassa kuuluvaa radiota ei olekaan, mutta häriöt eivät saa haitata kuuntelua.
muokattu: 29.8.2017 17:30
Kari Kolehmainen 29.08.2017 19:03

Täytyy jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita, teidän vinkeistänne pääsin eteenpäin!

Ja Markkuhan on mukavasti antanut tsemppiä; nyt selvittelen sitten tarkemmin "sitä hyvää piiska-antennia" lokasuojan päällä olevaan reikään viimeisimmän vinkin pohjalta. - On se surkeeta, kun Oulusta ei enää löydy vanhan liiton radioasentajia ja -korjaajia. Kaipailen aikoja, jolloin koululaisena vietin lomat autellen täällä Pohjolan Radiossa omistajakorjaajaa ja saaden samalla kaikenlaisia komponentteja radioharrastukseeni...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.