FORDIN TAKUU
MANNINEN ESA
03.04.2007 19:44
Ostettuani viime kesänä Ford-alustaisen a-auton, käväisin paikallisessa Ford-liikkeessä, jossa minua valistettiin takuuasiassa. Heillä oli juuri käynyt a-autoilija laitattamassa jotain takuujuttua. Korjaamopäällikkö kertoi, ettei ko. asiaa voitu hoitaa takuuasiana, koska omistajalle oli ilmaistu takuun alkamisajankohta "väärin". Kysyin miten niin? Korjaamopäällikön vastaus: "Fordin 2-vuotinen takuu alkaa siitä, kun alusta lähtee tehtaalta, eikä niin kuin a-autokauppias ilmoittaa eli myyntihetkellä." Soitin omaa takuutani vastaisen varalle selvittääkseni autoni myyjälle. Hän kertoi, että 2-vuotinen Ford-takuu alkaa myyntipäivästä. Ketä uskoa?
SARANPÄÄ MATTI L
03.04.2007 20:46
No jo nyt on merkillinen tulkinta. Takuun alkamisajankohta on se päivänmäärä, jolloin kaupankohde on toimitettu kuluttajalle. PISTE!!!
V...tustako asiakas voi tietää koska alusta on tehtaalta lähtenyt, eikä tarvikkaan tietää. (Oliko negaatio vai aggressiivi;-)))
LEHTOJUURI MIKA
03.04.2007 20:48
Fordin takuu alkaa ensirekisteröinti päivästä!!!!!!
NIITTYARO TAPANI
03.04.2007 20:48
Luottaisin myyntipäivään nykyisen kuluttajasuojan aikana, mitähän kuluttajansuojavirasto tästä sanoo.
Olen kyllä huomannut huoltopuolella vedätystä jos ei arvaa puoliaan pitää. Yksi asia on takuu ja toinen on tuotevastuu. Vähintään kaikissa turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa voidaan vedota tuotevastuuseen.
Seuraan mielenkiinnolla lopputulosta.
MANNINEN ESA
03.04.2007 21:50
Em. korjaamopäällikön puheitten perusteella ko. asiakas joutui maksamaan takuuseen kuuluneen laskunsa. Olivat ihan stekanneet tietsarilta, milloin ko. auton alusta oli lähtenyt tehtaalta. Niinpä siellä samaisessa korjaamossa katsoimme porukalla, milloin minun autoni oli ns. valmistunut. Tulos helmikuun lopussa 2006 ja ostin auton 17.7.2006. Onko Fordi väärässä mm. kuluttajasuojalain kanssa?
MERIKALLIO VELI-PEKKA
04.04.2007 10:04
PALIN MATTI
04.04.2007 12:58
Aivan varmasti on! Ei minkään tuotteen takuuajan laskenta voi alkaa ennen kuin tuote otetaan käyttöön ja luovutetaan myyjältä asiakkaan haltuun!
Ilmeisesti kannattaisi sen ko. korjaamopäällikön alkaa miettimään jotain muuta hommaa itselleen henkensä kantimiksi...:-)
MANNINEN ESA
04.04.2007 18:32
Joo ja myös Fordini moottorin "simahtamis"-kysymyksessä. Tätä mieltä minäkin, mutta ilmeisesti pitänee käydä käräjäoikeuden kautta joissakin takuuasioissa, kunnes järki voittaa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
04.04.2007 20:19
Tuolla perusteella pitäisi varoa ostamasta mitään tarjoustuotetta esim. kahvinkeitin saattaa olla lähtenyt tehtaalta jo pari vuotta ennen myyntiä, samoin liedet, pesukoneet, telkkarit jne.
Niillähän saattaa olla kahden vuoden takuu lopussa jo ennen myyntiä.
NOUSIAINEN MARTTI
04.04.2007 21:00
Tämä se vasta on kaikkien vedätysyritysten äiti!
Voihan iso V. Mikä persetti siinä on että kaikki ongelmat mitkä liittyvät uusiin matkailuautoihin, merkistä riippumatta, takuuvastuussa oleva taho haluaisi aina jättää mieluummin hoitamatta. Jopa lakia uhmaten.
Tämä on hemmetinmoinen osoitus syvästä halveksinnasta tätä "pikkurahalla" kalustoaan ostelevaa kansanryhmää kohtaan.
Olisi korkea aika korin- ja alustan/moottorinvalmistajan päästä selkeisiin sopimiksiin keskenään. Tällainen on törkeää asiakkaan pompottamista.
Neuvo: ALOITA HETI KÄTTELYSSÄ VAATIA OIKEUKSIASI ISOIN KIRJAIMIN! Tanan..kele..ttu.
MYLLYRINNE KALERVO
04.04.2007 23:13
Omasta kokemuksesta poikani Mondeon kanssa voin sanoa, että Fordilla on asiakaspalvelutehtävässä kommunikointitavoiltaan varsin persoonallinen takuupäällikkö. Neuvoisin vaan olemaan sitkeä, kyllä asia varmaan siitä ennen pitkää selviää suotuisasti.
MANNINEN ESA
04.04.2007 23:50
Tieteellisesti todistettu takuuasia, mutta Fordin miehet tulkitsevat takuut omalla tavallaan. Ikävä kyllä.
VIRTA URPO
05.04.2007 01:18
Autetaan tuota Esaa yhdessä. Jos Sinulla Kalervo on sen huoto / asiakaspalvelupäällikön osoite yms. tiedot välittäisitkö ne Esalle. Sanoit hänen olevan persoonallinen henkilö, eli auttaako kumpi puhe peri suomalainen vai se kauniimpi keskusteleva ? uskon ,että Fordin intresseissä on kumminkin se sananlaskun viisaus hyvästä ja huonosta kellosta viime kädessä. Tai sitten tuo henkilö nauttii jostain kaikkien yli olevasta työpaikan pysyvyydestä, jos ei halua kauniilla puheellakaan löytää kaikkia tyydyttävää kompromissia Esan kone asiassa. MOT
SIIRILÄ KARI
05.04.2007 08:58
ESA, hyödyllistä tietoa löytyy sivuilta www.finlex.fi esimerkiksi kaupankäynnin säännöt ja usein kysyttyä.
Tutki tarkkaan autosi kauppakirja ja takuuehdot, jos sinulla ei ole takuuehtoja, niin pyydä myyjältä. Takuu ehdoissa pitäisi olla maininta takuun myöntäjästä. Tässä pätkä tekstiä ko. sivuilta:Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuu ei yleensä kata vikoja, jotka johtuvat käyttövirheestä. Jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Virheestä voi siis valittaa, vaikka takuuaika olisikin päättynyt.
Kuluttaja-asiamiehen ohje: Lakisääteinen virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa (pdf)
HYTÖNEN RAIMO
05.04.2007 09:04
Päivänselvää, että Fordin edustaja yrittää luistaa epäreiluin keinoin sille kuuluvasta takuuvastuusta. Ellei asia ala muuten selviämään, kehotan viemään sen kuluttajavalituslautakuntaan.
JOUKAINEN MIKA
05.04.2007 09:29
Kysyin sähköpostitse asiaa Fordin maahantuojan asiakaspalvelusta ja sain vastauksen, että Ford alustoilla on normaali tehdastakuu kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Mikäli ajoneuvon takuu on voimassa, takuukorjaukset hoituvat Ford-liikkeissä.
( http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=1224.0
http://www.ford.fi/ns7/repair/-/repair_faq/-/-/-/- )
NIITTYARO TAPANI
05.04.2007 10:03
Kaksi vuotta mutta mistä alkaen, valmistuminen vai myynti. Siitähän tässä alun perin oli kysymys jos asian olen oikein ymmärtänyt.
JOUKAINEN MIKA
05.04.2007 10:13
Takuu alkaa aina ostopäivästä tai ajoneuvon kohdalla ajoneuvon mahdollisesta luovutuspäivämäärästä.
Takuuehdot pitää toimittaa kaupan mukana kirjallisina.
VARIS VESA
05.04.2007 14:15
Tai jos sen edustajan veis saunan taakse, ja,,,
MANNINEN ESA
05.04.2007 18:26
Voi, voi, mutta kuka kertoo nuo asiat ymmärrettävästi älykkäälle Ford-väelle.
EEROLA TEEMU J
06.04.2007 00:40
SINÄ kerrot nämä perusasiat Ford- väelle. Kysymys on jo sinänsä "tyhmä", koska KAIKKIEN uutena myytävien tuotteiden takuu alkaa juosta myyntihetkestä. Asiaa auttaa jos ensin itse itse vakuutat niille "Fordin idiooteille" vieväsi asian eteenpäin viranomaisille, tai jpa oikeuteen ellei selvä puhe auta. Lopeta turha voivottelu.
MYLLYRINNE KALERVO
06.04.2007 11:05
Ikävä kyllä olen unohtanut tuon takuupäällikön nimen, mutta kyllä Fordin keskuksen kautta tuolla tittelilläkin mies löytyy (kunhan pontevasti kieltäytyy keskustelemasta naisen kanssa, jota keskus yrittää ensin tarjota). Ko. herra yritti tosi sitkeästi ja osin "töksähtelevästikin" kieltäytyä (ovien ruoste)takuukorjauksesta, jonka edellytyksenä on huoltoliikkeen tarkastus. Tarkastuksesta oli paperit, mutta leima oli jäänyt lyömättä huoltokirjaan. Suomalaisella sitkeydellä asia viimein ratkesi muutaman soittokierroksen jälkeen, suomalaisten voimasanojen tehoa en kokeillut.
MANNINEN ESA
06.04.2007 17:53
Moi, Teemu. En voivottele sitä, etten voinut valita vanhempiani. Eihän kaikkea voi tietää 148:n ÄO:lla (pikatesti, ei MENSAN). Liityin tähän moniosaavaan ja moni tietäväiseen karavaanariväkeen kahdesta syystä. Ensinnäkin kertoakseni kokemuksistani piironkiautoilijana ja toiseksi saadakseni sivistystä viisaammiltani. Tänä muutamana kuukautena porukkaan kuuluen olen tavannut mainioita, paljon kokeneita ja moniosaajia. Heitä ihailen ja kunnioitan. Jos kaiken osaisin ja kaiken tietäisin a-autoilusta, en olisi liittynyt tähän joukkoon. Ja nyt kiitollisena, enkä esim. kysyväisenä "Milloin saan ajella a-autollani?". Meitä on meneksi, onneksi. Kaikille a-autoilijoille tahdon toivottaa kaikesta huolimatta OIKEIN HYVÄÄ JA PELITTÄVÄÄ PÄÄISIÄISTÄ.
SIRKIÄ MATTI
06.04.2007 19:15
Mikäli tarvetta on, ota yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Sitä kautta jo selvittävät minkälaiset mahdollisuudet sinulla on lain mukaan etujesi ajamiseen.
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/aiheet/laki_ja_oikeusturva/kuluttajansuoja/index.html
MANNINEN ESA
06.04.2007 19:42
Kiitos, Matti. Näin täytyypi tehrä.
EEROLA TEEMU J
06.04.2007 19:58
Sori Esa, että en todellakaan kirjoittanut kovin rakentavasti. Asia nyt kuitenkin vaan on se, että edes Fordien takuut eivät ala siitä kun numero meistetään palkkiin. Aivan toinen juttu on tietysti jos käyttämäsi Ford- liike on jostain syystä lähtenyt ajatuksesta, ettei toisten myymät alustat ja niitten viat korjaannu HÄNEN lafkassaan. Eihän tämä olisi ensimmäinen kerta. Jos olet ostanut auton uutena suomalaiselta m- auton maahantuojalta, niin hän nyt ainakin on velvollinen huolehtimaan takuuaikaisista korjauksista myyyntihetkestä lähtien myös alustan osalta.
Ei täältä "rivistä huutajat" voi kovin pitkälle ratkaista varsinaista ongelmaa. Oletkos ottanut yhteyttä Fordien maahantuojaan, jolla voisi olla vähän suurempi intressi pitää merkin mainetta yllä?
TERVO JARI
06.04.2007 20:07
onko nyt varmaa että ei käyttäjä ole laiminlyönyt "käyttöohjeita" ? ?
Jos on, asia ei olekkaan niin yks-selitteinen kuin luulisi . . . .
Mutta kun ei tunne asiaa juurtajaksain, ja asiat "tipahtelee" pätkittäin ja vuoroin eri keskusteluympäristöön niin ota sitten kokonaisuudesta selvää . . .
Ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja tee todenperäinen selvitys tapahtumista mitä/missä/milloin tapahtui niin siltä pohjalta "taistoon" . . . .
Jari
EEROLA TEEMU J
06.04.2007 21:28
Osui tuossa toisessa ketjussa tosiaan kohdalle, ettei niin yksiselitteisestä asiasta välttämättä olekaan kysymys. Se perusasia, koska takuu alkaa, lienee vain sivujuonne. Tuntuu mielivaltaiselta selittelyltä korjaamon puolelta, mutta kun soppa syntyy niin... Takuuasioissa on seikkoja, jotka mm. edellyttävät käyttäjältä huolellisuutta ja tarkkailua, vaikka kilometrejä olisi vähänkin. Varsinkin jos näyttö varsinaisesta pysyvästä viasta jää arvailujen varaan.
PALIN MATTI
07.04.2007 09:32
Hienoa Esa! Vilpittömästi täytyy tunnustaa, että olet oikealla asenteella mukana tässä karavaanaustouhussa. Jessss!
Filtteröintisikin näyttää olevan säädettynä ihan kohdalleen, sillä aika usein on täällä uudelle mukaantulijalle käynyt niin, että hän on nähnyt ainoaksi vaihtoehdoksi kintaittensa naulaamisen läppärin kanteen.
Pysytään Esa kanavalla...
MANNINEN ESA
07.04.2007 10:07
Kiitos, Matti. Aina kuitenkin varovaisella mielellä niin tiellä kuin oikeusasioissa. Nyt täytyy pistellä ohi ks. aiheen. Potuttaa, kun olen kahden viimeisen vuoden aikaan joutunut perehtymään tieliikenne-, rikos-, esitutkinta, potilas- ja nyt kuluttajasuojalakiin oikeuksieni ajamiseksi. Vastassa milloin poliiseja, hovioikeuden viskaali, eduskunnan "oikeus"asiamies, lääkäreitä, terveyskeskus, autokauppias, korjaamopäällikkö tai maahantuoja. Aina ei kyseessä takuuasiat vaan suomalaisen kansalaisen lakiin kirjoitettu oikeusturva, mutta niin monta kokeneena sanon teille lainkuuliaiset karavaanarit, että ei Suomen lakiin kirjoitettu sana päde jokaisen kohdalla.
JORVA OLLI
08.04.2007 17:19
Niin, korostetaan viellä oikein tomerasti, että kyseessä oli FORD-merkkinen autonalusta.
Tiijä häntä, josko Henryn jälkeläiset, tai muu taho jota asia mahdollisesti kiinnostaa, olisi kuulolla, tai sana kiertäisi asiasta vastuussa olevalle Taholle.
Reilun pelin merkeissä kiinnostaa kuulla myös vastapuolen kanta asiassa!
Ja oikeudenmukaisuuden!