Fordi vai Mersu

Petrus Betuel 01.03.2023 18:55

Hei alan henkilöt,

olen hankkimassa pakettiautoa, jonka aion muuntaa retkeilykäyttöön.
Tarkoitus olisi löytää auto, jolla ajelisin suunnilleen niin kauan, kuin polttomoottoria ylipäätään saa enää käyttää.
Sanotaan nyt ehkä 10-15 vuotta.

Kertokaapa ne, jotka ymmärtävät moottorien ja tekniikan päälle. Tai kysyn, että kumman sinä ostaisit. Onko Mersun kone todella niin paljon kestävämpi kuin sanotaan. Tällä Fordilla on ajettu puolet siitä mitä Mersulla. En osaa itse paljoakaan korjailla, joten arvostan huolettomampaa ja edullisempaa vaihtoehtoa.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/13396711
https://www.nettiauto.com/ford/transit/13340981

Kertokaa minulle.
Kiitos

Petrus

Virve Pitkäranta 01.03.2023 19:52

Mersus näytti jo takaovis ruostuminen alkanu eli ehkä ransiitti pysyy pidempään kasas.
Jukka P.

Toivo Koistinen 01.03.2023 19:57

Ne on molemmat diiseleitä, ja toimivat samalla periaatteella. Jos noista pitäisi valita, niin ransitti iliman muuta.
Sillä on kiritävää lähes 150 000 kilometria, että se saavuttaa edes nuo mersun nykyset kilometrit.
Huoltamala auto kestää, ja jokaista autoa pitää huoltaa, ja jos jotain, niinkun kuluvat osat aikaamyödenn niin korjaamalla matka jatkuu taas.
Takaveto. Minnoon ajellu etuvetosella mettäreisutki kohta 20 vuotta, ja etuveto latoseisojalla kohta 12 vuotta, ja ominpäin meny, ja tullu iliman hinuria
Meillä sitikkavanhus kohta 20 vuotias, ja yli 250 000 km juossu, ja yhä matka jatkuu, ja kun kertovat, että vaiha jo uuteen, koska sillä ei ole arvoa enää, ja jokaremontti maksaa enemmän kun koko auto.
Vastaan, että siinäpä se. Jos ostasin uuden niin maksasin kymppejä monta, ja sillä rahalla huoltelen, ja korjaan tuota loppuiän, ja vielä ostan diiseliäkin, että pitää karata krematoriostaki ajeleen, jotta saisin kulumaan ne löpöt.
Minä ajelin ladalla 390 000, ja katsastettuna meni pois, kun kynnyslista ruostu, enkä kehannu korjuuttaa, kun olijo tämä nykynen sitruään tullu huusholliin.
Tieten minulla se etu, että on aivan sama vaikka keulasa lukis vartburk ( rintintin. Suom huom ), koska mulle se onvain auto.
Tp

Jouko Kivistö 01.03.2023 22:04

Osta Transit. Yli 10v hyvät kokemukset matkailuautona. Tosi mukava ajaa, hyvä penkki ja ajoergonomia. Kestää, kun käyttää huollossa.
Mersun laatu on autoalan suurin huijaus, siitäkin kokemusta riittävästi. Uutena ostettu jatkuvasti korjaamolla. Äärimmäisen epämukava kivikova penkki, kankea ajettava, vanhanaikainen. Ainoa auto, joka jätti tielle hinuria odottamaan.

Martti Bragge 01.03.2023 23:54

Mersu.
Meillä oli MB 312, 2000 alustalla,jonka teki Hymer.
Siis on omaa koettua.
Tuulisella huono ajettava!
Alustaan pitää kuluttaa euroa kunnes on normaali ajettava, jos sittenkään.?
Ehdottomasti oltava tielläpitävä vakautus.

Muuten tuo mb:n alkuperäinen kori "ja kai se runkokin on samaa metallia"ruostuu ihana "silmissä".
Katseleppa liikenteessä ollessa,

Lauri Niittynen 02.03.2023 08:55

Väärän ikäinen käytetty pakettiauto voi olla kaikista huonoin lähtökohta muunnokselle. Kaikkien oikeiden murheiden lisäksi tulee eteen lainsäädäntö ja verotus. Kuorma-auto tai jo valmiiksi matkailuautoksi rekisteröity aihio voi olla parempi.

Jukka Harjulampi 02.03.2023 09:31

Mersu kokonaismassa 3502 kg ja Transit 3000 kg. ?

Timo Haapanen 02.03.2023 11:21

Kilometrit kuluttavat autoa muualtakin kuin moottorista. Ei 320 000 ajettua autoa kannata hankkia oikeastaan ikinä.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 02.03.2023 12:54

Noh, ehdoton Mersumies ottaa sen verran kantaa, jotta molemmat aihiot sellaisia, mitä en ottaisi.

Lähtisin liikkeelle täyspitkästä ja täyskorkeasta pakusta, ajettuna mieluusti alle 200tkm ja ikkunoita tulisi olla jo valmiina (toki niitä voi itsekin puhkoa). Eipä olisi katsurillakaan moittimista seisomakorkeudesta.

Katsopa nettiautosta Sprinttereiden ja Transittien hintoja, uudehkolla Mersulla saa pari Transittia, ehkä se kertoo jotakin laatueroista, toisella ajellaan miljoona kilometria, toisella enintään puolet siitä, sattumaako, en usko.

Meilläpäin ukot sanovat, jotta piika ei oo ihminen eikä foorti auto!

Lauri Niittynen 02.03.2023 13:21
Veli-Pekka Merikallio

Noh, ehdoton Mersumies ottaa sen verran kantaa, jotta molemmat aihiot sellaisia, mitä en ottaisi.

Lähtisin liikkeelle täyspitkästä ja täyskorkeasta pakusta, ajettuna mieluusti alle 200tkm ja ikkunoita tulisi olla jo valmiina (toki niitä voi itsekin puhkoa). Eipä olisi katsurillakaan moittimista seisomakorkeudesta.

Katsopa nettiautosta Sprinttereiden ja Transittien hintoja, uudehkolla Mersulla saa pari Transittia, ehkä se kertoo jotakin laatueroista, toisella ajellaan miljoona kilometria, toisella enintään puolet siitä, sattumaako, en usko.

Meilläpäin ukot sanovat, jotta piika ei oo ihminen eikä foorti auto!

Mistä noita luotettavia romutuskilometritietoja saa?

Kalliissa autossa pitää/kannattaa vaihtaa kuluvat osat moneen kertaan, että saa kilometrikustannukset järkevälle tasolle ajamalla miljoona kilometriä. Järkevän hintaisen voi päästää eläkkeelle ennen museoikää.

Heikki Ikonen 02.03.2023 13:33

Minun ensimmäinen Flair oli Fiiu, toista ei tule??
Jäläki kasvulla on kahessa perheessä retkeily autona ransu - kumpikin on hukkaus listalla.
Nykynen autoni on vm 2003 416 MB ajettu n.350000km - v2022 huollot / korjaukset n. 450e.
Asia jonka oletkin jo sisäistäny ;) Kaiken viimeksi ostaisin 100 000e uuven diiselin jota vainotaan paaliin ennen ko se on käyttöön otettu. Ei vika ole polttomoottorissa - ainoastaan poltto aineessa. H


Viijun huollot, esim vesipumpun vaihto oli se vaikiaa. Ransitin sähköt, voi. Tulevaisuuden polttoaineeksi vaikka vety tai jotain puhasta tiiseliä? V 2022 ajoin 14 347km, aika vähän ko keskimäärin on tullut 20t km.
muokattu: 2.3.2023 21:55
Jaska Jokunen 02.03.2023 15:09

Paljonkas ajat vuodessa?

Minulla 2006 vuoden fiiu, kilometrejä 100t, jos tässä nyt saisi matkailtua enemmän seuraavat 15 vuotta, niin kilometrejä on silloin ehkä sen 300t. En usko että tuohon mennessä tarvitsee tehdä muuta kuin normaalit huollot. Ajohan on matka-ajoa, ajetaan matkaa muutaman päivän-viikon välein.

Eli minä etsisin auton kopan mukaan.

Jos tarkoitus enemmän ajaa kuin asua, niin halvempi+mukavampi ratkaisu voisi olla henkilöauto + airbnb.

Timo Haapanen 02.03.2023 15:09

Olen itse Sprintereillä miljoona kilsaa ajanut mutta siihen tarvittiin neljä Sprinteriä. Koko ajan pientä vikaa, enimmäkseen sähköissä. Jousia poikki edestä ja takaa, yhteen iso kansiremontti jo aika varhain.

Tässä aloittajan tapauksessa lähtisin hakemaan tykkänään toiset vaihtoehdot valittavaksi.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 02.03.2023 15:11

Onhan Mercedes aivan eri maailmasta tekniikan puolelta kuin Ford.
Mutta.
Lähtökohtana oli, ettei aloittaja ole mikään intohimoinen remontin tekijä.
Pakettiautot, varsinkin isot ovat lähtöjään vähän sinnepäin tehtyjä. Oletus on, että niillä ajetaan aktiiviajoa yritysten käytössä 5-10 vuotta ja 200tkm. Siihen ne on tehty. Niitä pidetään huonosti, koska ne eivät ole kenenkään omia autoja.
Siispä.
Suosittelen lämpimästi harkitsemaan vielä kerran jos toisenkin, ennen moiseen projektiin ryhtymistä. Poksi vaunu on mainio vaihtoehto omavalmisteretkeilyautolle ja sitä saa vetää joka kortilla ja melkein joka autolla. Tällä yhdistelmällä aloittaja saa takuulla enemmän vastinetta rahalle.
Toinen juttu on hard core asentaja-rakentaja, silloin vanha paku voi ollakin vaihtoehto.

Lauri Niittynen 02.03.2023 15:56

Homman nimenä taitaa olla itse tekeminen ja vapaus. Poksi ja airbnb eivät siihen sovi.

Mutta kun tekijä ei ole autonkorjaaja, pitäisikö kysymys kääntää siihen, mikä auto on halvin korjauttaa ja korjaukset yleensä onnistuvat ilman luottomekaanikkoa? Paljon ajetut autot kun kuitenkin hajoavat ja niiden korjaaminen toisille on kuitenkin rahanlähde eikä intohimo auttamisenhalusta.

Toivo Koistinen 02.03.2023 17:13

Tänäpäivänä korjaaminen on kalista merkkikorjaamoilla. Minäpoika nostin sitikkavanhuksen myntihintaa puolella, kun lopultakin vuosien päästä menin pörhölle, josko he pistää takalasin pyyhkimen pelaamaan.
Homma hoitui, noin vartin työnä A 75 ööriä, mutta pelaa. Muta jos löytää luottokorjaamon, kuten meillä, niin hommat hoituu kohtuu hintaan, että siellä latoseisoja on aina huollettu.
Toisaalta jos vertaa uusien pakujen, ja noiden vaihtoehtojen hintaa, niin kyllä sillä välirahalla tekee lujasti remonttia.
https://www.nettiauto.com/ford/transit/13446184 https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/13254907
Tp

Petrus Betuel 02.03.2023 22:19

Kiitos todella paljon hyvistä vinkeistä.

Lauri sen sanoikin: "Homman nimenä taitaa olla itse tekeminen ja vapaus". Juuri näin. Olen yksinreissaaja, ja projektini on a i v a n jotain muuta kuin normimatkailijalla. En halua tässä paljastaa mitä aion, mutta Poksi on poissa kysymyksestä. Tarvitsen auton ja yhtenäisen avaran tilan. Aion poistaa apukuskin penkit sekä tietysti väliseinän. Yksi osa ideaani on tilan muunneltavuus. Sinne siis ei tule kiinteää pöytää tai penkkiä. Suihkua en tarvitse, sillä peseydyn avovesissä läpi vuoden. Lämpimällä vedellä en myöskään tee yhtään mitään vaan kannan tarvitsemani veden sisään kylmänä. Vessanpöntöksi riittää kookas potta, mutta myös kaunis luonto ajaa saman asian. Ruuan lämmittämiseen tarvitsen tulta, ja jokin pieni keitin on tarpeen.

Tässä kohtaa kysynkin teiltä, että mikä on minimivaatimus, että auton saisi rekisteröityä asuntoautoksi? Eli siis verotuksen kevyemmäksi. Olen tietoinen joistain kattokorkeuksista, mutta ymmärtääkseni pitäisi olla myös jotain kiinteää kalustetta (liesi, jääkaappi)? Kertokaa.

Tarkoitukseni ei ole ajella pitkiä matkoja, vaan lyhyempiä ja valikoituihin kohteisiin joissa käytän auton avointa tilaa muuhun kuin retkeilytarkoitukseen. Ja kun ilta ja väsy koittaa, niin saan muutamalla liikkeellä vuoteen valmiiksi.

Kysyisin vielä, että kun näissä pakuissa usein on Webasto, niin voiko sitä käyttää myös auton asumistilan lämmittämiseen. Jotkut puhuvat Eberspächeristä, onko se osa tuota Webastoa vai jokin lisälämmitin? Tarvitseeko matkailija näitä molempia?

Kiitos jos jaksatte näitä kertoilla.
Petrus

Ville Säynäjäkangas 02.03.2023 22:58

Miksi haluat rekisteröidä pakettiauton matkailuautoksi?
Mitään vuosittaista käyttömaksu veroetua ei tule vuoden 2008 jälkeen?

Sitä paitsi laki ei tunne yhden hengen matkailuautoa. Kahdelle on oltava sängyt min. 60x180cm/kpl ja istuimet sekä pöytä joka muodostaa järkevän ruokailuryhmän. Säilytystiloja täytyy olla ja ruoanlaittomahdollisuus. Sitten autoverovapaassa matkailuautossa vaaditaan 185cm sisäkorkeus ja jääkaappi sekä lämmityslaite.

Jos näitä ei halua rakentaa, niin pitää auton pakettiautona ja retkeilee irtokalusteilla.

Petrus Betuel 02.03.2023 23:43

Kiitos Ville,

juuri tällaista selkeää tietoa tarvitsenkin.
Olen kyllä yrittänyt etsiä tätä tietoa netistä hakusanoilla, mutta sitä on vaikea löytää.

PB

Toivo Koistinen 03.03.2023 08:04

Miten on muuten saako pakusta ottaa sen ohjaamon, ja tavaratilan välisen seinän pois, etteise muutu henkilöautoksi, tai oliko nin, ettei tavaratilan pulella saanut olla ikunaa.
Muistelen semmosta olevan joskus sääntönä, kun eräs tuttu sillain matkusteli pakulla, että oli irtopeti, ja kaasukeitin, kuten mulla ladassa, niin harmitteli, ettei saanut ottaa seinää pois.
Mutta siihen saa kyllä A-katsastuksesta, tai trafilta oikean tiedon, jota kannattanee kysyä.
Tp

Timo Haapanen 03.03.2023 09:08

Takavuosina vaadittiin 20cm:n kynnys ohjaamon ja tavaratilan väliin. Nykyisestä en tiedä, postiautoissa ei ole mitään.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 03.03.2023 09:30

Tuo pakettiauton väliseinäsääntö on muuttunut vuosien varrella monta kertaa ja katsastuskonttorin tulkinta siitä vielä useammin. On siis ihan arpapeliä mikä minäkin päivänä kelpaa.

Traficom on tosiaan ottanut mallin, jossa sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita ei löydy kokonaisena julkisesti mistään. Näin katsureille (ja katsurien ylipäällikölle traficomin salaisessa päämajassa) annetaan mielivalta. Laki on kyllä esim. paketti- ja matkailuautojen osalta helppo ja yksiselitteinen, mutta se lain noudattaminen ei riitä. Lisäksi on salaisia sopimuksia, mikä hyväksytään ja mikä ei.
Toivottavasti tällainen sisäpiirin kähmintä ei laajene yleiseksi virkamiesten toimintatavaksi.

Toivo Koistinen 03.03.2023 10:05

Eiköse kähmintä, ja oman edun tavottelu ole jo ihan yleistä. Mutta asiaa. Olen joskus soittanu suoraan trafille, niiin olen saannu vastauksen sieltä. https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/uusi-maarays-auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen?toggle=Auton%20ja%20sen%20per%C3%A4vaunun%20rakenteen%20muuttaminen%201.3.2021
Minä tekisin nin, että seinä pois, ja sitten kiinnitykset, jotta voi pistää katsastukseen takasin. Tai tekisin seinään oven, jos ei muu auta
Tosin tuossa ransitissa ei ole tavaratilasa ikkunoita, niin saattaapi kestää ottaa pois.
Tp

Lauri Niittynen 03.03.2023 11:21

Ulkomailla on käytössä jakelupakuja, joissa on vain kuljettajan paikka ja tavaratilan laajennus on tehty asiallisesti. Erilaisia erikoiskoreja kannattaa myös katsella, varmaan myyntiluukulla varustettujakin. Kun sopivan löytää, sitten vaan kyselemään millä ehdoilla sen saa liikenteeseen. Jos avovesien ääressä aina peseytyy, voisi auton ostaa kohdemaasta. Ulkomaalaisen auton ajaminen Suomessa ei ole nykyään täysin mahdotonta ja jossain Virossa ei taideta paljoa pykälistä välittää.

Ville Säynäjäkangas 03.03.2023 12:43

Toivolle, minä itsekin ennen soittelin trafille, mutta sinne ei voi enää yksityishenkilö soitella. Laittoivat soitteluoikeuden vain ja ainoastaan katsureille.

Virve Pitkäranta 03.03.2023 18:07
Petrus Betuel

Kiitos todella paljon hyvistä vinkeistä.

Lauri sen sanoikin: "Homman nimenä taitaa olla itse tekeminen ja vapaus". Juuri näin. Olen yksinreissaaja, ja projektini on a i v a n jotain muuta kuin normimatkailijalla. En halua tässä paljastaa mitä aion, mutta Poksi on poissa kysymyksestä. Tarvitsen auton ja yhtenäisen avaran tilan. Aion poistaa apukuskin penkit sekä tietysti väliseinän. Yksi osa ideaani on tilan muunneltavuus. Sinne siis ei tule kiinteää pöytää tai penkkiä. Suihkua en tarvitse, sillä peseydyn avovesissä läpi vuoden. Lämpimällä vedellä en myöskään tee yhtään mitään vaan kannan tarvitsemani veden sisään kylmänä. Vessanpöntöksi riittää kookas potta, mutta myös kaunis luonto ajaa saman asian. Ruuan lämmittämiseen tarvitsen tulta, ja jokin pieni keitin on tarpeen.

Tässä kohtaa kysynkin teiltä, että mikä on minimivaatimus, että auton saisi rekisteröityä asuntoautoksi? Eli siis verotuksen kevyemmäksi. Olen tietoinen joistain kattokorkeuksista, mutta ymmärtääkseni pitäisi olla myös jotain kiinteää kalustetta (liesi, jääkaappi)? Kertokaa.

Tarkoitukseni ei ole ajella pitkiä matkoja, vaan lyhyempiä ja valikoituihin kohteisiin joissa käytän auton avointa tilaa muuhun kuin retkeilytarkoitukseen. Ja kun ilta ja väsy koittaa, niin saan muutamalla liikkeellä vuoteen valmiiksi.

Kysyisin vielä, että kun näissä pakuissa usein on Webasto, niin voiko sitä käyttää myös auton asumistilan lämmittämiseen. Jotkut puhuvat Eberspächeristä, onko se osa tuota Webastoa vai jokin lisälämmitin? Tarvitseeko matkailija näitä molempia?

Kiitos jos jaksatte näitä kertoilla.
Petrus

Eberi ja webasto on sama asia, mutta eri merkki.
Epäilen vähän ton auton oman lämmittimen riittävyyttä, (merkistä riippumatta)koko tilan lämmittämiseen sen jälkeen kun väliseinä on otettu pois.
JP

Toivo Koistinen 03.03.2023 20:08

https://www.traficom.fi/fi/asiakaspalvelu?group=initial Kyllä tuossa on yhteystieto, mihin voi soittaa. Liekkö vanha tieto.
Mutta jos ei muu, niin menemällä A-katsastuksen ja ottamalla kirjalisen luvan sen seinän poistoon, on silon asia kunnossa, mikäli haluaa sen poistaa.
Paljonhan nuo sisustaa pelkän takaosan sihen yöpyilymalliin, ja antavat ohjaamon olla erillään
Koneen vebastoa ei kannata aatella asuinosan lämmitykseen, koska se toimii vain ajaessa. Koneen ollessa sammutettuna leirillä, nin se syö ajoakun virran leiriaikana, ja siinä ollaan.
Kyllä asuinpuolen lämmitys pitää olla erillisellä akulla, joka latautuu sitten ajaissa, kuten on matka-autoissa, olipa sitten lämmityslaite kaasulla, tai diiselillä.
Tp

Ari Kuusisto 03.03.2023 21:01

Petrus kysyit:
"Kysyisin vielä, että kun näissä pakuissa usein on Webasto, niin voiko sitä käyttää myös auton asumistilan lämmittämiseen. Jotkut puhuvat Eberspächeristä, onko se osa tuota Webastoa vai jokin lisälämmitin? Tarvitseeko matkailija näitä molempia?"
Eberpächer on vakiovarusteena useimmiten Sprinterissä ja Transitissa.
Moottorin lisälämmitintä ei ole taloudellista käyttää sisätilojen lämmitykseen parkissa koska energiaa menee hukkaaan moottorin lämmittämiseen turhaan,myös sähkökulutus suuri kun auton puhallin on käytössä.
Jos rakentaa vanhasta bussista tai taxista niissä on polttoainekäyttöinen ilmalämmitin takaosassa melko varmasti.

Jaska Jokunen 04.03.2023 11:06

Noi "webastot" ei maksa paljoa, esim:

https://varmtec.fi/tuote/8-kw-diesellammitin-ilmalammitin/
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/diesel-lammitin-5kw-12v-thermoco-2-diesel-polttoainelammitin-tarvikesarja/p/6438471018790/

Mutta nuohan on kiinakuraa, eli ei varmaan toimi yhtä pitkään kuin aito.

Eero Kateisto 12.03.2023 16:41

Osta mikä tahansa muu kuin italialainen Fiat. Kerron miksi: Turussa on italialaisten toimittama funikuluuri. Se on siinä Linnankadulla ja sen pitäisi viedä ylös Kakolan uudelle kerrostaloalueelle. Mutta se ei vie, kun on italialainen. Se on ollut monta kertaa pitkään toimattomana vikojen vuoksi. Nytkään se ei toimi, sillä valmistajan huoltomiehet unohtivat mitan väärään paikkaan, sillä seurauksella, että vaijeristo vaurioitui. Huoltomiehet lähtivä kotiin, sillä ei ole tietoa milloin saadaan uudet vaijerit. Toinen tapaus. Raisiossa toimiva karavanhuolto oli korjaamassa Italiassa valmistettua autoa. Siinä oli pienessä kolarissa rikkoutunut takapuskuri. Uusi takapuskuri löytyi Italiasta. Se piti maksaa etukäteen ja puskuri saapui vasta monen kuukauden päästä. Eli suosittelen Fordia, Mersua, Sitikkaa. Kun Mersun ruostesuojaa koteloita myöten, se on ihan ok.

Timo Haapanen 12.03.2023 17:47

Turun hissi ei italialaisten taidoista kerro. Leitnerin ( jonka valmistama Turun hissi on ) hissit kuljettavat joka päivä ison määrän ihmisiä euroopan vuoristoseuduilla.

https://www.leitner.com/

@timppa

Lauri Niittynen 12.03.2023 17:48
Eero Kateisto

Osta mikä tahansa muu kuin italialainen Fiat. Kerron miksi: Turussa on italialaisten toimittama funikuluuri. Se on siinä Linnankadulla ja sen pitäisi viedä ylös Kakolan uudelle kerrostaloalueelle. Mutta se ei vie, kun on italialainen. Se on ollut monta kertaa pitkään toimattomana vikojen vuoksi. Nytkään se ei toimi, sillä valmistajan huoltomiehet unohtivat mitan väärään paikkaan, sillä seurauksella, että vaijeristo vaurioitui. Huoltomiehet lähtivä kotiin, sillä ei ole tietoa milloin saadaan uudet vaijerit. Toinen tapaus. Raisiossa toimiva karavanhuolto oli korjaamassa Italiassa valmistettua autoa. Siinä oli pienessä kolarissa rikkoutunut takapuskuri. Uusi takapuskuri löytyi Italiasta. Se piti maksaa etukäteen ja puskuri saapui vasta monen kuukauden päästä. Eli suosittelen Fordia, Mersua, Sitikkaa. Kun Mersun ruostesuojaa koteloita myöten, se on ihan ok.

Sitikka tehdään samalla tehtaalla kuin Fiat. Funikulaaria tuskin tehdään samalla tehtaalla eikä edes Fiatilla, kun Fiat Ferroviaria on jo yhdistynyt muihin alan yrityksiin. Pendolino on sieltä, mutta sehän on vain parantunut italialaisten huolloissa.

Kysyjä on ostamassa vanhaa käytettyä pakua. Sellaisen ruostesuojaaminen on suunnilleen hukkaan heitettyä rahaa, varsinkin koteloiden osalta, metalli on ruostunut jo vuosikymmenen. Näkyvät vauriot maalauksessa, suojauksessa ja pelleissä kannattaa tietysti korjata.

Toivo Koistinen 12.03.2023 20:53

Auton voi korjata kaikilta osin jos haluaa. autojen entisöijät tekevät jostain metsän kätköistä löytyneestä vanhuksesta uuden veroisen näin kärjistyneesti ilmaisten.
Jos avanhan ja uuden auton hintaero on kymeiä tuhansia, niin kylläsitä aikalailla korjailee silä rahalla Kynnys kotelot pystyy uusimaan, ja muutenkin korjaaamaan, kuten eräällä tuttavalla 80 luvun corolla, on hitsattu, uusittu, ja vasta katsastettu kertaläpimenolla, ja kulkee.
Ruostesuojaus kannattaa, ja nykyään ei koteloihin ruiskuteta lientä, vaan pulverimainen ruostesuoja.
Tp

Lauri Niittynen 13.03.2023 07:52

Korelosuojalitkuissa on ongelmana se, että uusi litku saattaa pestä vanhan litkun pois. Se ja/tai uuden litkun liiallinen käyttö taas tukkivat vesireiät. Hyvän tarkoituksen tuloksena onkin nopeasti ruostuvat kotelot. Jos pulverit sopivat yhteen vanhojen aineiden kanssa, ne voivat olla tekemättä vastaavia ongelmia.

Toivo Koistinen 13.03.2023 08:12

Näin mulle kerrottiin ruostesuoja pajalla, että koteloihin ei tule kosteutta, kun se on pulveria, kun aikanaan suojasin vanhuksen, Ja taannon piti takaluukun verhous poistaa, niin siellä oli semmonen luja yhtenäinen pulverimainen massapinta.
Pitä seisoja viedä semmoselle käsittelylle kesällä, jos se päätetään pitää
Tp

Eero Kateisto 13.03.2023 09:33

Leitner on italialainen hissinvalmistaja eikä siitä pääse mihinkään. Citroen ja Fiat kuuluvat samaan konserniin. mutta toistaiseksi merkkien pakut ovat eri moottoreilla . Sitikassa on PSA-kone ja Fiatissa vähän erilainen konstruktio FCA-moottori. Ja sitten suosittelin Mersua, mutta en tosiaan vanhaa jo osittain ruostunutta vaan uutta tai uudehkoa, johon tehdään asianmukainen ruostesuojaus. Minun edellisessä retkeilyautossani tehtiin ruostesuojaus uutena, ja kun myin sen pohja oli vielä moitteettomassa kunnossa kymmenen vuoden käytön jälkeen. Tosin en ajanut silläkuin neljä talvea. Ja vielä karavankorjaajan kommentti. Mitä pohjoisemmaksi tullaan Välimeren maista sitä nopeampi on varaosien toimitus.

Eero Kateisto 19.03.2023 15:29

Turun italialainen Funikulaari toimi Leitnerin korjausten jälkeen vuorokauden.Eilen siitä alkoi kuulua outoja ääniä. Nyt laite taas seisoo. Italialaiset huoltomiehet ovat taas tulossa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.