Ford Transit ajovalojen korkeuden säätö ei toimi
Tapio Vesterinen
10.09.2017 12:09
Onko kellään käsitystä, miten saan vaihdettua uudet moottorit korkeuden säätöihin. Molemmat lamput ovat jumissa. Kaikki herätys kikat ennen moottorien vaihtoa kannattaa myös kertoa. Moottoreiden hinta ei ole häijjy netistä ostettuna (n. 28 € / kpl). Ennen uusien ostoa voin yrittää herätellä vanhoja henkiin. Vaihdon osalta en löytänyt netistä ohjeita.
Kysymyksessä on vuoden 2007 Transit, eli 2,2 diesel / 130 hv
Lähinnä minua kiinnostaa tekniset asiat ja neuvot, miten korkeuden säätimet saa vaihdettua. Mikäli jollain on kokemusta säätöjen jumittumisesta, onko olemassa keinoa, jolla ne on saatu toimimaan. Esimerkiksi, onko siellä jokin osa, joka käyttämättömyyden takia "hapettuu" tms.
Ostin auton n. vuosi sitten, eikä säätimet toimineet. Paras tapa pitää liikkuvat osat kunnossa on käyttää niitä säännöllisesti. Tuolloin ne eivät jumitu.
Kaipaan siis kokemusperäistä tietoa siitä, missä säätimet on, miten ne irroitetaan jne. Ovatko ne esim lamppujen takana siten, että lyhdyt irroittamalla pääsee ne vaihtamaan tai testaamaan.
Yritin etsiä netistä korjausohjeita, mutta en löytänyt. Mikäli jollain on linkki korjaus ohjeisiin, niin laitatko linkin minulle.
Toinen asia on, että lamppujen suuntauksen perusäätö tehdään ruuveilla, eikä se ole ongelma. Ongelma on se, että mikäli auto on tyyppihyväksytty säädöillä varustetuilla ajovaloilla on niiden oltava kunnossa, tai ajoneuvo on muutoskatsastettava ilman säätöjä. Osaan säätää ajovalojen oikean korkeuden, esim seinää vasten, eikä se ole ongelma. Tarve on vain saada säätömoottorit kuntoon / vaihdettua ennen ajoneuvon katsastusta.
muokattu: 28.8.2018 09:58
Matti Asikainen
10.09.2017 17:09
Koska matkailuautot ovat tyhjänäkin lähes täydessä kuormassa ja kuormattuna vain pieni osa kuormasta on taka-akselin takapuolella, niin auton asento ei muutu paljoakaan. Käsittääkseni auton voi muutoskatsastaa niin, ettei valojen korkeussäätöä tarvita, jos tietyt ehdot niiden korkeudenmuutoksesta kuormattuna täyttyvät. Trafin ohjeista taannoin löysin ohjeet asiasta, mutta en ole itse sitä tarvinnut. Näin maksettu "korjaus" kestäisi auton koko loppuiän.
Matti Janhonen
10.09.2017 17:45
Jo vuodesta 1995 on autoissa vaadittu lähivalojen korkeudensäätölaite ja kun on vaadittu niin kunnossa on oltava. Se on sitten eria asia onko asiaa katsastuksessa tutkittu.
Omassa autossa säätö on tarkastettu joka katsastuksessa. Auton valojen korkeudensäädön perustaso määritellään kun korkeudensäätö on ala-asennossa.
Tästä on muutamia poikkeuksia, kuten jäykkä alusta, autossa oleva automaattinen tason säätö, takana ilmajousitus jolla valojen tasoa suhteessa autoon voidaan säätää jne.
Ilman lisävempaimia matkailuauto ei näitä määräyksiä kuormattuna täytä, eikä vallankaan vanhemmat kuoleentuneilla takajousilla olevat autot. Tässäkin suhteessa ilmajouset takana puolustaa paikkaansa.
Timo Haapanen
10.09.2017 19:26
Eikös se perustaso määritellä silloin kun valot on säätimestä säädetty mahdollisimman ylös. Jos se olisi toisinpäin ei säätövaraa olisi perän laskiessa.
@timppa
Matti Janhonen
10.09.2017 20:04
Taidetaan puhua vähän eri asiasta.
Tuo alkusäätö auton ollessa tyhjänä ja vain kuljettaja kyydissä on n. 1-1,5 % alaspäin.
Timo Haapanen
10.09.2017 22:16
Eri asiasta??
''Omassa autossa säätö on tarkastettu joka katsastuksessa. Auton valojen korkeudensäädön perustaso määritellään kun korkeudensäätö on ala-asennossa.''
@timppa
Matti Janhonen
11.09.2017 08:50
En voi auttaa. Ehkä Trafin ohjeen lukeminen asiasta auttaisi.
Mutta sen sijan minä ymmärrän, että ei tässä valonsäädöstä ole kyse lainkaan, vaan taas kerran ihan jostain muusta.
Pitäähän sitä Mattia nokkia kun pyrkii auttamaan muita karavaanreita.
Ihan kun se apu olisi joltain pois.
Timo Haapanen
11.09.2017 10:06
Mitään nokkimista ole. Mikset voi sanoa: perhana tulikin ajatusvirhe, tottakai se korkeuden säätö pitää olla yläasennossa eikä ala-asennossa kuten kirjoitin.
Näin pienessä asiassa ei mitään savuverhovastauksia eikä marttyyria tarvita.
@timppa
Matti Janhonen
11.09.2017 10:43
Lue nyt se Trafin ohje.
Onko niin vaikea ymmärtää, että lähivaloilla on kaksi säätöä.
Ensin on valojen perussäätö joka tehdään vaikka ruuvimeisselillä ja sitten on ajovalojen tilanteen mukainen säätö joka tehdään ajovalosäätäjän avulla.
Timo Haapanen
11.09.2017 11:45
Ei mun ole vaikeaa tämä käsittää. Perussäätöä tehdessä pitää ajovalonsäätäjän olla yläasennossa eikä ala-asennossa.
@timppa
Matti Asikainen
11.09.2017 12:58
Korkeussäädöstä on olemassa Trafin ohje, joka koskee ennen 1.1.2010 käyttöön otettuja autoja. Ohje liitteenä.
Odt-muotoinen liite ei kelvannutkaan. Koko asiakirja löytyy googlettamalla:
TRAFI/336/05.03.45/2012
muokattu: 11.9.2017 13:10
Timo Haapanen
11.09.2017 14:52
Sama löytyy tästä sivulta 8 ja 9
http://ihanaa.com/Tietopankki/12420-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Luulisi varsinkin Ducaton jossa on hieman kuoleentuneet jouset menevän kirkkaasti läpi kun takapää lepää jäykistyneenä uretaanijousilla.
@timppa
Juhani Halmeenmäki
11.09.2017 19:25
Umpio irti, ja pöydälle. Moottori on umpion takana, ja irtoaa kiertämällä noin 1/4 kierros. Samalla pitää koukata moottorin akselin pään plotti pois kuopastaan, siinä voi tarvia pitkiä nokkapihtejä. Uuden moottorin plotin saaminen umpion taustan kuoppaan on sitten pykälää isompi haaste.
Ja jep. Kuuluu toimia leimalla. Mutta kun aika ei vaan riitä kaiken tarkistamiseen.
Tuo jousituksen kovuus on yhtä hyvä takaportti kuin veteen piirretty viiva. Automaattinen maavaran säätyminen kelpaa, mutta silloin(kaan) ei saa olla kojelaudassa korkeudensäädön nappulaa = toimimatonta varustetta.
Tapio Vesterinen
13.09.2017 15:35
Kiitos Juhani Halmeenmäki
Ensimmäinen kysymykseen saatu vastaus, joka sisälsi kysyttyä tietoa. Täytynee ottaa umpio pöydälle ja ryhtyä toimiin. Onko sinulla jokin kikka tuohon takaisin laittoon.
Tapsa
Ilmo Utriainen
15.09.2017 21:49
Riippuu katsastajasta. Joukossa on onneksi niitäkin jotka ymmärtävät ettei säädöllä ole merkitystä asuntoautossa. Kohdalleni sattui sellainen ed. autolla. Tilanteesta voi selvitä hyvinkin, mutta jos huomautus on kirjattu niin vaihtoehdot on vähissä.
Juhani Halmeenmäki
17.09.2017 09:28
Tapio VesterinenKiitos Juhani Halmeenmäki
Ensimmäinen kysymykseen saatu vastaus, joka sisälsi kysyttyä tietoa. Täytynee ottaa umpio pöydälle ja ryhtyä toimiin. Onko sinulla jokin kikka tuohon takaisin laittoon.
Tapsa
Eipä tuohon ole muuta kuin kärsivällisyys, pitkiä meisseleitä, kärkipihtejä, ja kenties ihan rahtunen jotain pois kuivuvaa/haihtuvaa liukastetta (fairyvesi, CRC 55-6) avuksi.
Tapio Vesterinen
28.08.2018 09:45
Tässä lyhyt ohje Ford Transitin ajovalojen korkeuden säädön vaihtoon. Laitoin mukaan muutaman kuvan helpottamaan toimenpidettä.
Tapsa
Tapio Vesterinen
28.08.2018 09:48
Tässä lyhyt ohje Ford Transitin ajovalojen korkeuden säädön vaihtoon. Laitoin mukaan muutaman kuvan helpottamaan toimenpidettä.
Tapsa
Tapio Vesterinen
28.08.2018 09:49
Tässä lyhyt ohje Ford Transitin ajovalojen korkeuden säädön vaihtoon. Laitoin mukaan muutaman kuvan helpottamaan toimenpidettä.
Tapsa
Tapio Vesterinen
28.08.2018 09:58
Kuvia en saanut liitettyä aiempaan viestiin, joten tässä kuvat.