Fiatin lämmitys lohkolla, webastolla, aldella
Jukka-Pekka Lahelma
17.10.2023 00:06
Onko kukaan saanut ohjelmistopäivitystä, joka mahdollistaisi mootorin lämmittämisen ulkopuolisella lämmittimellä ilman vikakoodia Fiatissa (vm 20 ->)
Toivo Koistinen
17.10.2023 06:52
Toimisikohan sitten öljypohjan säteilylämmitin, joka lämmittää moottoriöljyn, kuten meillä jo on toiminut yli 20 vuotta, ja yhä toimii.
Tp
Harri Halinen
17.10.2023 17:03
Ostin tuollaisen öljypohjanlämmittimen (kiinnitysmagneetilla) Hankkijan postimyynnistä hintaa oli kuluineen 50-100 euroa. Käytän puutarhatraktorin lämmittämiseen talven lumitöitä varten.
Toivo Koistinen
17.10.2023 18:35
Tuossa on caliksin kiinteä säteilylämitin. Kovallakin kelillä, kun kesällä, mutta vaatii pidemmän lämmitysajan. Hyvää se, että lähtee lämmin öljy kiertän koneessa heti.
Mutta pitääpä miettiä, josko raktoriin tuo makneetti öljypohjaan, lohkolämmittimen lisäksi. Tuumitaan
Tp
Jukka-Pekka Lahelma
17.10.2023 22:26
Tuo vikakoodi tulee lämmitystavasta riippumatta kun moottorin eri anturit antavat lämmityksesssä ristiriitaisia tietoja keskusyksikölle. Joten se öljypohjan lämmitys ei yksinään toimi, vaatisi uutta ohjelmakoodia.. Onko joku saanut tuon ohjelmapäivityksen ja onko sitä yleensä lainkaan?
Tuossa aiempaa keskustelua aiheesta:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/myyj-ei-suosittele-lohkol-mmitint-uuteen-ducatoon/
muokattu: 17.10.2023 22:35
Markku Hämäläinen
17.10.2023 22:58
Onneksi ongelma ei ole Ducato 244 mallissa, joka minulla on.
Jos omassani olisi tuo ongelma ottasin yhteyttä suoraan Fiatin tehtaalle tuotekehitykseen.
Kyllä siellä pitäisi olla jo tieto ongelmasta, voisi vaikka viitata kylmän koneen käynnistysongelmaan -40 ast. pakkasessa joita esiintyy joskus pohjoisessa.
Toivo Koistinen
18.10.2023 07:10
Näköjään jo meillä sitikkavanhuksesa on sen takia laitettu öljypohjalämmitin, koska siihen ei voinu muuta, ja se on 2003 vuosimallia.
Kuiten opelissa vebasto, ja se 2011 vm, ja ei ongelmaa, eli onko se tuon konsernin ajoneuvojen homma vuoskymmenten ajalta.
(Ihmiset kysyvät myös
Onko uusissa autoissa lohkolämmitin?
Lohkolämmittimen tehtävä on suoraan esilämmittää moottorin sylinteriryhmän eli sylinterilohkon vesitilaa, jotta moottori käynnistyisi ja toimisi myös pakkasella kevyesti. Koska kaikkiin uusiin autoihin ei kuitenkaan enää voi tai saa asentaa varsinaista lohkolämmitintä, on sen sijaan asennettava säteilylämmitin. 24.9.2018. )
Kopio toiselta nettisivulta.
Miten oottako kyselleet karavaani myyjiltä noista uusista, onko niihin enää satavissa.vai onko ne ihan kesäautoja
Tp
Reijo Pesonen
18.10.2023 10:16
Meillä Mamman kanssa Fiat Ducato 2.2 140 hp tiisseli V. 2022, jossa Defa säteilylämmitin. Oli käytössä viime talven ja toimi hyvin, ei vikavaloja syttynyt. Vaatii tietenkin vähintään tupla-ajan lämmitystä verrattuna lokilämmittimeen.
Ostaessa autoa, olisin asennuttanut Webaston, mutta eivät luvanneet takuita juuri noiden vikavalojen syttymisen vuoksi.
Myöhemmin eräs autoinsinööri ohjeisti, että jos näissä uusissa Ducatoissa asennetaan Webasto, silloin pitäisi odottaa käynnistämistä vielä lämmittämisen jälkeen, ehkä puolituntia, jotta lämmöt tasaantuu moottorissa. Sillon ei nuo vikavalot syttyisi.
Tv. Rp
Petteri Haverinen
18.10.2023 11:10
Onko vikavalon syntymisellä, keltainen moottorinkuva, sitten mitään merkitystä, sillä sehän sammuu itsekseen muutaman ajosyklin jälkeen…
Toivo Koistinen
18.10.2023 16:14
Tuo säteilylämmitimen pitkä lämmitysaika ehkä sitten tukee asiaa siten, että kun öljy alhaalla lämpiää, se sitten lämmittää hitaasti lohkoakin, koska lämmitysaika on puolta pidempi suunnilleen, ja ei synny sitten niille lämpöantureille sitä lämpöeroa, joka sitten herjaa käynnistystä.
Samahan sitten vebastollakin, että kun jäähdytysneste lämpiää, ja kun on lämminnyt, ja odottelee sen puolituntia, niin lämpö on tasaantunut lohkossa.
Näinollen senhän pitäisi siten toimia sähkölämmitykselläkin samalla mallilla, vai mikäsiinä on sitten ero sähkölämmityksellä, ja vebastolämmityksellä.
Tp
Reijo Pesonen
18.10.2023 16:45
Tuohon Toivon sähkölämmitys kysymykseen, että onko niin, että näissä uusissa 2.2 dieseleissä ei ole lokissa reikää lokilämmittimelle. Siitä syystä niihin joutunee asentamaan sen säteilylämmittimen.
Joku tietävä voinee tarkentaa asian.
Tv. Rp
Timo Haapanen
18.10.2023 18:22
On olemassa erittäin tehokkaita letkulämmittimiä omalla kiertopumpulla. Kyllä moottorin lämpimäksi saa, ei siinä mitään.
https://ollikainen.fi/shop/car-parts/auton-lammitys/moottorinlammittimet/tt-thermo-letkulammitin-1000w-kiertovesipumpulla-defa/
Lämmön tasaantuminen ei välttämättä auta koska moottori haistelee myös ulkoilman lämpötilaa ja havaitsee ristiriitaiset lukemat.
Toivo Koistinen
18.10.2023 18:32
Tuo saattaa olla syy meilläkin se lämmitimen paikan puuttuminen, jota sekin että se tila syylärin, ja koneen välissä on pieni, ettei taho nyrkit väliin, kun pittää ottaa öljyputsari pois, ja uusi tilalle, niin on kokolailla hankalanpuoleinen homma se.
Jos tuo Timon tietämä niin miten ihmeesä niitten kanssa pärjää täällä, kun on työssä kulkevien pakko päästä liikkeelle kovallakin kelillä.
Ei ole hyvin hoidetu autojen valmistajilla nuo asiat. Sehän on monella pakukin työauto.
Tp
Kari Rautiainen
18.10.2023 20:32
Petteri HaverinenOnko vikavalon syntymisellä, keltainen moottorinkuva, sitten mitään merkitystä, sillä sehän sammuu itsekseen muutaman ajosyklin jälkeen…
Eipä sillä muuta merkitystä kun että on ikävä katella sitä.
Vikavalo aiheutuu siitä että auton järki toteaa moottorin lämpimäksi, mutta imuilma on kylmänä ja katsoo imuilman esilämmityksen puuttuvan. Eli ilmoittaa ettei esilämmitys toimi.
Siedettävä siis vikavaloa joka kuitenkin, muistaakseni viiden startin jälkeen nollautuu.
Tai.
Temppuna seuraava. Menee autolle, käyttää virrat päällä ja sitte lämmitys. Virtojen kanssa se on todennut että sama lämpötila koneessa ja ilmanotossa, eikä mittaa sitä seuraavaan kuuteen tuntiin. Muutoinhan pakkasella ajon jälkeen kun kone on vielä lämmin ja ulkoiset vermeet jäähtyneet…
Tietty sitten on vielä näitä ducato softaguruja jotka poistaa toiminnon.
Markku Hämäläinen
18.10.2023 22:44
Jos tuon virran päällä käyttäminen toimii, voisi webaston johdotukseen liitää viivereleen joka kytkee virran päälle hetkeksi ennen webaston käynnistystä.
Silloin ei tarvitsisi muuttaa auton ohjelmointia.
Kari Rautiainen
18.10.2023 23:17
Markku HämäläinenJos tuon virran päällä käyttäminen toimii, voisi webaston johdotukseen liitää viivereleen joka kytkee virran päälle hetkeksi ennen webaston käynnistystä.
Silloin ei tarvitsisi muuttaa auton ohjelmointia.
Toimii se. Obd lukijalla katoin että viaksi se ilmottaa tuon imuilman esilämmityksen puuttuvan. Mutta eihän se voi olla niin että mittais uudelleen kun kone on vielä lämmin mutta härpäkkeet jäähtyneet.
Kokeilin ja toimii, myöhemmin myös asentaja vahvisti käsitykseni.
Vesa Ropponen
19.10.2023 19:22
Ducato vm2021 2.3L Euro 6 koneella varustettuna letkuun laitetulla lisälämmittimellä, jossa on kiertovesipumppu. Olen lämmittänyt vain alle 30 min. Kelannut pihalta johdot pois ja käynnistänyt auton. Vikavaloja ei ole syttynyt. Sain tämän ohjeen Kuopion Retkiautosta auton myyjältä.
Jari Kortesalmi
22.10.2023 07:45
Itsellä on vm2015 ducato vikavalo syttyy aina kun aldella lämmittää moottoria,taitaa sammua neljännen käynnistyksen jälkeen.
Petri Ahonen
27.10.2023 20:16
Reijo PesonenMeillä Mamman kanssa Fiat Ducato 2.2 140 hp tiisseli V. 2022, jossa Defa säteilylämmitin. Oli käytössä viime talven ja toimi hyvin, ei vikavaloja syttynyt. Vaatii tietenkin vähintään tupla-ajan lämmitystä verrattuna lokilämmittimeen.
Ostaessa autoa, olisin asennuttanut Webaston, mutta eivät luvanneet takuita juuri noiden vikavalojen syttymisen vuoksi.
Myöhemmin eräs autoinsinööri ohjeisti, että jos näissä uusissa Ducatoissa asennetaan Webasto, silloin pitäisi odottaa käynnistämistä vielä lämmittämisen jälkeen, ehkä puolituntia, jotta lämmöt tasaantuu moottorissa. Sillon ei nuo vikavalot syttyisi.
Tv. Rp
Meillä on 140hp Hiivatti vm. 2021 johon asennettiin Webasto kaupassa. Ainakaan meidän käyttötunneilla mitään vikavaloa ei ole vielä näkynyt. Vaatineeko -20 paukkupakkaset ja jäisen moottorin ja siitä sitten Webastolla kuumaksi?
Seppo Suomi
29.10.2023 20:12
Jos tietää miksi valo syttyy niin antaa sen palaa.
Fiiatti ilman vikävaloa on epätodellinen.
Fiat = vika.
Kuudes Ducato menossa ja nykyisessä palaa ainakin kerran kuukaudessa vikavalo ja siksi ei paniikkia.
Sammutan sen ja matka jatkuu kunnes se onkin todellinen vika ja kone kalahtaa
Vikakoodin lukija aina matkalla.
Markus Hyry
30.10.2023 12:15
Ei ainakaan meillä toiminut tuo, että käyttää virrat päällä ennen webaston käyttöä, vikakoodi tuli siltikin, lisäksi stratstop toiminto (en käytä muutenkaan) ja joskus luistonestokin jää pois samassa yhteydessä, kyseessä Fiiu 2.3 160hv vm 2020. Koodin kyllä saa pois lukijalla tai oliko se 4-5 starttauskerralla. Vikakoodia ei tule joskus kun viitsii lämmittää tarpeeksi kauan, jolloin moottorin lämmöt tasaantuu. Uutta ohjelmistoa ei merkkihuollossa vielä ollut. Joskus ovat kuulemma huollossa kuristaneet veden kiertoa webastolta moottoriin, ettei vikakoodi tulisi niin helposti, en tiedä käykö tämä kovin yksinkertaisesti, jos kumminkin halutaan sisäkenno lämpimäksi? Olen tullut siihen tulokseen, että tämän surkeuden kanssa pitää yrittää elää :)
Markku Hämäläinen
30.10.2023 15:18
En tiedä miten nykyisissä on webasto liitetty, mutta minun Ducato 244 versiossa se on lämmityslaitteen letkussa.
Kuristaminen olisi helppoa kun kääntää vain sisälämpöä pienemmälle
Toivo Koistinen
31.10.2023 06:47
Minä aina kylmällä olen pistänyt kun lämmitän konetta sisäkierron pois, ja hana kiinni, ja sitten kun kone käyntiin, hana auki, ja puhallusta.
Tosin tuo ei ole koskaan mitään vikavaloja poltellu.
Tp
Markku Hämäläinen
31.10.2023 09:38
Toivo KoistinenMinä aina kylmällä olen pistänyt kun lämmitän konetta sisäkierron pois, ja hana kiinni, ja sitten kun kone käyntiin, hana auki, ja puhallusta.
Tosin tuo ei ole koskaan mitään vikavaloja poltellu.
Tp
Onko kone lämmenyt vaikka hana on ollut kiinni?
Onko kyseessä webasto vaiko sähkölämmitin?
Lohkolämmittimellä auttaa jos sisälämmitin on pois
Sisälämmittimen letkuun kytketty lämmitin ei lämmitä konetta jos hana on kiinni.
Toivo Koistinen
31.10.2023 10:54
Moottorin lämmitin vebasto. Kyllä kone lämpisi, vaikka sisätilan lämönsäädin oli kylmällä, ja sisätilan tuuletin pois päältä, eli se lämmitti vain moottoria.
Tp
Markku Hämäläinen
31.10.2023 17:04
Toivo KoistinenMoottorin lämmitin vebasto. Kyllä kone lämpisi, vaikka sisätilan lämönsäädin oli kylmällä, ja sisätilan tuuletin pois päältä, eli se lämmitti vain moottoria.
Tp
Mihin se webasto on liitetty?
Toivo Koistinen
31.10.2023 18:38
Nestetähän se lämmittää, mutta en minä siittä sekasotkusta selevää saannu miten.
Tp
Jari Kortesalmi
01.11.2023 11:14
Asennutin edelliseen matkailuautoon transit vm2005 eberin. Asennus toteutettiin magneetti venttiilillä,napista sai valita lämmittikö moottoria vai pelkkää ohjaamoa, puhallus nopeuden sai itse valita. Systeemi toimi moitteetta, oli mukava istua pakkasilla iltaa ohjaamo osassa.
Esa Ojala
02.11.2023 11:12
Ducato vm. 2020 180hv koneella. Noin tunnin lämmitys aldella 3 asteen pakkasella ja tällainen vikailmoitus tuli esille.
Luettu Teltonika obd lukijalla, Torque sovellus, jolla myös vikakoodin nollaus tapahtui hetkessä.
Jari Kortesalmi
03.11.2023 05:03
Kivoja pelejä,onneksi ei käyttöä haittaa.