FIATIN ETUPÄÄN LOTINA
KLEMETTI SEPPO
01.10.2006 19:09
Oletteko törmänneet seuraavaan ääneen Fiatissa.
Auto on vuosimallia 2006, Adriatik 573. Autolla on ajettu 12.000 km. Auton etupäästä on kuulunut ajettaessa soratiellä jo useita tuhansia kilometrejä sitten epämääräinen lotina, aivan kuin jokin paikka olisi irti tai väljä. Sitä tutkittiin Delta-autossa mutta mitään vikaa ei vain mukamas löytynyt. (liekö sitä tosissaan edes yritetty etsiäkään) Ääni on aivan selvä ja ei taatusti kuulu auton normaaliin ääniin olipa merkki mikä tahansa. Olen itsekin tutkaillut sitä ja ottanut pyörätkin irti, mutta kotikonstein en ole löytänyt vikaa. Sitten keksin sellaisen, että kun ajaessa painaa vähän jarrua lotina loppuu. Voisiko jarrusatula pitää ääntä vai onko mahdollista, että näin vähän ajetussa autossa olisi jo iskarien yläpään laakerit sökönä ja ne jarrutettaessa ikäänkuin kiristyisivät Jos saisin muilta kommentteja, oletteko törmänneet samaan asiaan, vien auton sitten taas Deltalle "valohoitoon" kun takuu on vielä voimassa.
KOTILAINEN ISMO A
01.10.2006 20:22
Vuosimalli 2005, ajettu 29000 km, kuvailemasi ääni kuuluu, kun soratie on todella karkea. En ole asiaan paneutunut sen kummemmin, kun noista Fiateista kuuluu aina joitakin ääniä, jotka eivät tunnu kuuluvan asiaan. Ne kuuluu halpaan hintaan vakiovarusteena :)
Jos vika olisi iskareiden yläpään laakereissa, pitäisi lienee ohjauksessakin tuntua vetoa toiseen suuntaan eikä ohjaus palauta normaalisti.
HYTÖNEN RAIMO
02.10.2006 14:10
Tuttu ilmiö omasta hiivatistani, tosin hieman vanhemmasta mallista. Tutkailtu on, mutta varsinaista vikaa ei tunnu löytyvän. Jotkut sanovat, että voisi johtua ajan mittaan löytyvästä hammastangosta tai sen kiinnikkeistä. En ole tutkinut tarkemmin, koska ääni kuuluu vain epätasaisella pinnalla ajettaessa.
SUOMI SEPPO S
02.10.2006 18:23
Yksi mahdollisuus voisi olla iskunvaimentimien varren välys ??
t. seppo
YLINEN JUHA
02.10.2006 19:37
Olisko perssonin yläpään laakeri? Onko ohjauksen palautuminen nahkeaa? niitä laakereita on mennyt..
HAAPANEN TIMO S
02.10.2006 21:05
Jospa jarrupalat pääsevät tärisemään satulassa.Painaessasi kevyesti jarrua ne kiristyvät levyä vasten ja ääni loppuu.
HYTÖNEN RAIMO
03.10.2006 09:47
Ei kai nyt juuri vaihdettujen iskunvaimentimien varret voi olla väljät - vai voivatko?
PALIN MATTI
03.10.2006 11:02
Todennäköisin (99,9%) selitys "lotinalle" on juuri tämä jarrupalojen löysä kiinnitys. Kuuluu selvimmin nyppyläisellä soratiellä. Tämä kertoo sen, että ääni tulee pyöränripustuksen jousittamattomalta puolelta.
Itselläni on samaa ilmiöta ollut havaittavissa muiden ajoneuvojen kanssa. Yhdessä henkilöautossa (Datsun 100A) lotinaan tuli aikojen saatossa lisämausteeksi vielä helinäkin. Silloin uusin etupaloja paikallaan pitävät erilliset kiilapalat ja helinä ja lotina hävisivät.
Useissa autoissa on jarrupaloissa sellaiset peltiset jousiklipsit, jotka kuormittavat paloja koko ajan satulaa vasten estäen täten lotinan. Uusissa palasarjoissa on yleensä mukana uudet jousiklipsitkin.
Tällainen lotina on siis enmpi akuuttiskosmeettinen haitta. Ei vaikuta jarrutustehoon, eikä muuhunkaan toimintaan.
KLEMETTI SEPPO
04.10.2006 20:44
Tätä minä itsekin tutkailin mutta en kylläkään saanut niitä liikkumaan niin paljon, että ääni tulisi niistä eli se ei voisi olla niin "väljää" lotinaa.Oletikin kun mittarissa ehti olla n. 6000 kilsaa äänen ilmaannuttua. Ohjaus ja muut siihen kuuluvat laitteet toimivat normaalisti. Takuuta on vielä toista vuotta,joten vieläpä tuota ehtii tutkailla. Edellä oli kommentti, että vikoja ja ylimääräisiä ääniä kuuluu halpaan hintaan. Eikö 50 tuhatta ekua autosta kaikkine lisävermeineen ole jo jonkinmoinen summa tienata maailmalta puhtaana käteen, ainakin minusta se on.
KOTILAINEN ISMO A
04.10.2006 22:03
On se 50000 euroa ihan älytön summa autosta. Kyllä sillä pitäisi saada jo täysin toimiva ja moitteeton auto....mutta kun ei saa. Ajan nyt neljättä fiat-alustaista matkailuautoa vuodesta 98. Kaikissa niissä on ollut omat juttunsa, ei mitään maata kaatavia, mutta jollakin tapaa häiritseviä kylläkin. Siitä tuo kommenttini tuossa kirjoitusketjun alussa. Luulen, että mersualustaisissa on myös omat murheensa, mutta ne kuskit ei tänne kirjoittele :)
VARIS VESA
05.10.2006 07:23
Kyllähän mesekuskitkin tänne kirjoittelee, mutta kun 90% autoista on noita Fiiuja, niin tietenkin se antaa pahemman kuvan tilanteesta kuin se onkaan.
MULARI REIJO A
05.10.2006 18:29
Voisikohan olla sama selitys, kuin aikoinaan Saabissa. Lotina kuului iskareista, ilman että niissä olisi ollut sen kummempaa vikaa ?
PENTTINEN ARTO
27.11.2006 19:23
Lotinasta jota kuuntelin 01 vuosimallin ducaton etupäästä hiukankin epätasaisilla pinnoilla ajettaessa ja jota väljyyttä etsittiin useita kertoja löytämättä.
Yllättäen vika kuitenkin löytyi LH-alatukivarren takimmaisesta kumihelasta joka toimii vääntövarren tapaan. Kumi oli irronnut helastaan eika vaimentanut tukivarren liikettä.
Maksoi 49 € ja vaihtui 6 minuutissa.
Lotina on pois.
Lotina ilmaantui 10.000 km ajettuna ja vaivasi 50.000 km kunnes asia selvisi.
KAUPPI ERKKI I
27.11.2006 21:20
Kiitos Arto Taas tuli sitä tuhannen taalan tietoa joka varmasti välittyy täältä eteenpäin :-)