Fiatin 5-vaihteen hammaspyörien vaihto

EKMAN VEIKKO 31.05.2007 18:48

Onko kellään kokemusta, mitä maksaa osat/työ kun vaihdetaan vm.-03 2,8 Jtd.n vaihdelaatikkoon hammaspyörät, että voitaisiin ajaa 5-vaihteella nopeutta esimerkiksi reilu 80 km/t ja kuitenkin kierrokset olisi reilusti yli 2000 r. Tietääkseni on ollut voiotelu ongelmia liian nopean 5-vaihteen kanssa.

SUOMINEN AKI 31.05.2007 19:28

Vanha koppaseen vm.99 maksoi lyhyemmän 5-vaihteen asennus osineen+töineen 1000€ hinta piti sisällään myös syncropakan pelkät hammas pyörät asennetuna reilusti vähemmän. Ja kyllä voin suositella lyhyempää vitosta

PENTTINEN ARTO 31.05.2007 19:55

Kouvolan prisman Delta 500 euron luokkaa aikaa menee reilu noin tunti.

RIITAMAA MATTI JUHA 31.05.2007 20:42

Rattaat maksoivat Forssassa PP-Autossa noin 190 euroa. Lisäksi tarvitaan tiivistemassaa ja vaihteistoöljyä. Ammattimies vaihtaa varmaan tunnissa. Harrastelijan helppo vaihtaa vaikka pihalla.

LAHTI TIMO 31.05.2007 22:42

Uudenmaan Carpojat, Järvenpää, puh.0504020021. Vaihtoivat lyhyemmän viitosen vaihteistooni+kytkimen säätö, Ducato v.96, alkovimallinen. Maksoi vuosi sitten 955€. Nyt auto toimii tosi hyvin suosittelen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 02.06.2007 15:11

minulla kone kiertää tasan 2500 r/min 80 km/h nopeudella. Onko minulla pitkä vai lyhyt vitonen? Oikea nopeus nimen omaan (mittaus GPS:llä) mittarinopeus 91.

PALIN MATTI 02.06.2007 16:17

Lyhyt.

MANNINEN ESA 02.06.2007 17:43

Hei. Mikä on Kouvolan Prisman Delta? Prisma-maitokaupan takapihalla Nissan, Pösö, Rysleri, Jeeppi ja Dotsi. Etupihalla kuuluisa Voorti. Eikö Delta ole Kauppalankadulla?

PENTTINEN ARTO 02.06.2007 17:57

Varmaankin olet oikeassa, Delta lienee kuitenkin ainut Kouvolassa.

EKMAN VEIKKO 29.06.2007 15:33

Nyt on vaihdettu 10% tihempään ja annan tiedot tarvitseville tiedoksi. Alkuperäiset hammaspyörät 31:53 ja uudet 33:51, voisiko olla vieläkin enemmän eroa, mutta näilläkin pärjää. Hammasrattaiden hinta tähän malliin 285 € ja työn osuus on vähäinen.

HAUTAJÄRVI HEIMO 02.07.2007 15:02

Mistä löytyi rattaat ? Minkälainen vaihtotyö ? Voi vaikka soittaa 040-5223480

HANNIMÄKI HEMMO 23.07.2007 22:19

Kymys? Onko.Satakunnassa tai lähiseudulla kukaan vaihdattanut Fiat 2,8, 5 hammaspyöriä.Auto on 2005 Adriatik Coral 650 SP.Sama koskee vakionopeuden säädintä.

MÄKELÄ JANI 17.05.2009 21:38

Jostakin annoin itseni lukea että -02 vuodesta eteenpäin olisi viitosen rakenne muuttunut kestävämmäksi ellei peräti historiaan? Onko näin ? Tässä kohdassa taisi tulla se faceliftikin (hopeinen leveä lista maskissa yms)

PALIN MATTI 17.05.2009 22:01

On.

MÄKELÄ JANI 18.05.2009 10:07

No sehän on paras uutinen pitkään aikaan ! Etsimällä löysin maininnan että eron vanhaan huonoon vaihteistoon huomaa "linjojen määrästä" Pitää olla 4 linjaa 3 sijasta. Voisiko joku yrittää selittää minulle kansantajuisesti mitä tämä "linjapuhe" tarkoittaa ?

PALIN MATTI 18.05.2009 11:06

Vanhassa 5-vaihdekaaviossa on kolme linjaa: 1-2, 3-4, sekä äärimmäisenä oikealla 5-R(peruutusvaihde). Tässä vaihteistossa on siis pakki (R) oikealla takana samalla linjalla edessä olevan 5-vaihteen kanssa.

Uudemmassa vuoden 2002 jälkeisessä 5-vaihdekaaviossa on neljä linjaa: R, 1-2, 3-4, sekä 5. Uudessa vaihteistossa ovat siis pakki(R) ja viitonen omilla linjoillaan, pakki äärimmäisenä vasemmalla edessä ja 5-vaihde äärimmäisenä oikealla edessä.

MÄKELÄ JANI 18.05.2009 12:15

Asia harvinaisen selvä ! Kiitos !

MÄKELÄ JANI 19.05.2009 12:21

Kysympä vielä lisäkysymyksen kun tunnut tietävän. Uusi viitonen on ilmeisesti suunniteltu laatikkoon jo alunperin eikä jälkeenpäin kiinni roiskaistu kuten vanha.

Onko voitelukin muuttunut paineiseksi vai mikä perustavanlaatuinen ero siellä on ? Onko -02 vuoden jälkeen enää yhtään vitosta levinnyt olettaen että lootassa oikea määrä öljyä ja vaihdot asiallisia ??

Vanhaan on ilmeisesti helppo päädyn kautta vaihtaa vitospakka, mitenhän on uuden kanssa jos haluaa välttämättä tiheämmän välityksen ? (varmuuden maksimoinniksi)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.