Fiat Ducato vm.2019-2020 ja webasto
Markus Hyry
19.10.2020 11:02
Onko muilla kokemusta moisesta yhdistelmästä. Täällä heittänyt pariin otteeseen vikakoodin päälle kun webastoa käytetty. Viimeisimmällä kerralla vaihdelootakin lähti tähän mukaan, eli vain 3 vaihde toimi (9-vaihteinen automaatti) ja vakionopeus ei toiminut. Vika kumminkin poistui kun n. 3min pysähtyi ja sammutti auton, kaikki muut viat jäi (moottorivalo, asr, autom moottorin pysäytys). Käynti huollossa, jossa kuitattu viat ja 2pv testasivat, vikaa ei ilmennyt, ainoastaan historiasta löytyi vaihteensiirto ongelma. Kaikki tähän astiset viat ilmenneet kun webastoa on käytetty. Kuulemma "vika/ominaisuus" liittyy näihin uusiin Euro6 "päästöjen" rajoituksiin kun auton moottorin lämpötila-anturit saa eriävän tiedoan lämpötiloista ja silloin reakoidaan vikatilalla, Suomeksi auto ei ymmärrä ulkopuolista lämmitystä. Ihmettelen myös sitä, ettei huolto saa vikatilaa päälle. Olen myös miettinyt, että jos ne huollossa käyttää sitä webastoa niin kauan, että koko kone on joka puolelta yhtä lämmin niin silloin vikakoodia ei välttämättä tule, kun lämpötiloilla ei ole ylä- alaosan kanssa eroa? Autoon ei vielä näillä näkymin ole saatavilla korjaavaa ohjelmaa moiselle vialle. Seuraavaa pakkasaamua odotellessa...
Ari Kuusisto
19.10.2020 11:46
Katoppa keskustelua, 8.s alaspäin, niin näet ettet ole yksin.
Se on niin akuutti asia että pääsi keulille.
muokattu: 19.10.2020 18:57
Markus Hyry
20.10.2020 19:23
Veijo Kuosa
21.10.2020 09:23
V 2011 3.0 Fiat saman tyyppinen ongelma kun lämmitetään vaihtimella. Mitään muuta esilämmitys vaihtoehtoa ei ole. Yleisin vikakoodi on että pakopuolen anturit on rikki. Välillä myös herjaa että Fiatin lämmityslaite rikki,, robotti rikki, akku on tyhjä / viallinen. Vikakoodeissa löytyy. Ja vain ja ainoastaan kun konetta esilämmitetään. Hallisssa kun testaavat niin pakopuoli on lämmin jolloin ei noita vikakoodeja tule. Siis ohjelma ei tunnista lämmintä moottoria / kylmää pakoputkistoa. Ainakaan täältä Poriste ei ole apua / uutta ohjelmaa ko ongelmaan ole saatu. OBD lukija / Bluutuutti ja tabletti niin ko häiriöt saa näppärästi kuitattua ja uudet viakahäkyt tulee kojetauluu.
Kari Hurtola
23.10.2020 15:48
Olen kaivellut tätä ongelmaa pitkään ja monesta eri lähteestä. Valitettavasti suurin osa autojen maahantuojista on tehnyt ratkaisun, jossa webastolla tai millä tahansa lisäratkaisulla lämmitetään vain auton ohjaamoa. Halvin ratkaisu tilanteessa, jossa valmistaja ei halua pienelle markkina-alueelle (Pohjoismaat) tehdä heidän kannaltaan täysin kannattamatonta ja marginaalista asiaa. Etenkin, kun dieselkäyttöisyyttä ajetaan alas esim. Saksassa ja tukieuroja saa parhaiten sähköautojen kehitykseen ja myyntiin. Maahantuojat ovat samaa mieltä. Fiatin uusi maahantuoja Delta Auto ei ole edes viitsinyt vastata sähköpostiini. Lienee turha odottaa suurempaa muutosta nykyiseen tilanteeseen ainakaan siltä suunnalta.
Kuten todettua muunnoksen saa Kahalta Fiatteihin asennettuihin Webastoihin. Sitten lämpiää vain ohjaamo ja merkkivaloja ei syty. Tai moottoria lämmitetään ja mittaristossa jouluvalot. Siinä on valinnat. Tai sitten tietty vain kesäajot tai lämmin talli :)
karih
Ari Kuusisto
23.10.2020 18:47
Toisaalla olleessa selvityksessä osa autoista tekee "tunnistintarkistuksen
pitkän, tyypillisesti 6–8 tunnin seisontajakson jälkeen" jos ennen polttoainetoimisen lämmittimen käynnistystä käyttää auton virrat päällä niin silloin olisi anturien itsediagnostiikka testannut anturit, voisiko silloin häiriövaloilta välttyä.
Antti Kokkola
24.10.2020 07:32
19 mallisessa ducatossa sama häiriö joka poistui kun moottorinohjausyksikköön ajettiin uudestaan tieto webastosta, sen pystyy hoitamaan taho jolla on fiat oikeat softat.
Vika ei kuitenkaan ilmennyt jos lämmitin oli päällä kun moottorin käynnisti.
Tämä siis ennen päivitystä.
Antti kokkola
Kari Hurtola
24.10.2020 12:09
Kerrotko Antti, mikä tämä mainitsemasi taho on. Kaha Oy Webaston maahantuojana ei tällaisesta softapäivityksestä maininnut mitään. Vain sen, että joihinkin merkkeihin on olemassa päivitys mutta ei Fiatin 2021 malleihin, joista kysyin.
Myöskään Ducatoja huoltavalla Italia Motorilla tietoa päivityksestä ei ollut. Toki voi olla niin, että 19 malleihin päivitys on ollut saatavilla mutta ei sen jälkeen.
Muunnos varmaan voidaan tehdä, jos painetta valmistajalle/maahantuojalle tulee tarpeeksi. Onko esim. autojen ja vaunujen maahantuojien oma järjestö MAT tehnyt asialle mitään? Puhumattakaan oma järjestömme? Matkailu- ja retkeilyautot ovat olleet ainoa positiivinen poikkeus automyynnissä ja ympärivuotinen käyttö kasvaa. Olisiko syytä antaa painetta noille em. järjestöille, että harmilliseen mutta hoidettavissa olevaan "ominaisuuteen" saataisiin muutos?
Petri Ahonen
24.10.2020 14:34
Kari HurtolaKerrotko Antti, mikä tämä mainitsemasi taho on. Kaha Oy Webaston maahantuojana ei tällaisesta softapäivityksestä maininnut mitään. Vain sen, että joihinkin merkkeihin on olemassa päivitys mutta ei Fiatin 2021 malleihin, joista kysyin.
Myöskään Ducatoja huoltavalla Italia Motorilla tietoa päivityksestä ei ollut. Toki voi olla niin, että 19 malleihin päivitys on ollut saatavilla mutta ei sen jälkeen.
Muunnos varmaan voidaan tehdä, jos painetta valmistajalle/maahantuojalle tulee tarpeeksi. Onko esim. autojen ja vaunujen maahantuojien oma järjestö MAT tehnyt asialle mitään? Puhumattakaan oma järjestömme? Matkailu- ja retkeilyautot ovat olleet ainoa positiivinen poikkeus automyynnissä ja ympärivuotinen käyttö kasvaa. Olisiko syytä antaa painetta noille em. järjestöille, että harmilliseen mutta hoidettavissa olevaan "ominaisuuteen" saataisiin muutos?
Se, että Fiatilla (Ducatolla) ei ole pitkään aikaan ollut virallista maahantuojaa, vaan matkailuautojen maahantuojat, on varmaan yksi syy vallitsevaan tilanteeseen. Jos matkailuautossa on matkustamossa vikaa, sen korjaa maahantuoja, mutta JOS vika on alustassa, pyytää maahantuoja ottamaan yhteyttä Fiat huoltoon... Valitettavasti yhdistettyjä matkailuato/fiat huoltoja ei meillä Suomessa montaa ole. Tiedän yhden, eikä sekään huolla meidän auton matkailuosaa...
Markus Hyry
24.10.2020 17:42
Viikon toiminut moitteetta kunnes tuli oheiset viat (kuvat) ainoa ero aikaisempiin käyttöihin, käyttöaika oli vain n. 5-10min, aikaisemmin n. 20-30min, eli kunnolla lämmin. Lisäksi auton asunto-osa oli roikassa ja asunnossa lämmöt päällä.
Kari Hurtola
24.10.2020 18:49
Petri AhonenSe, että Fiatilla (Ducatolla) ei ole pitkään aikaan ollut virallista maahantuojaa, vaan matkailuautojen maahantuojat, on varmaan yksi syy vallitsevaan tilanteeseen. Jos matkailuautossa on matkustamossa vikaa, sen korjaa maahantuoja, mutta JOS vika on alustassa, pyytää maahantuoja ottamaan yhteyttä Fiat huoltoon... Valitettavasti yhdistettyjä matkailuato/fiat huoltoja ei meillä Suomessa montaa ole. Tiedän yhden, eikä sekään huolla meidän auton matkailuosaa...
Katsotaan mitä nyt aloittanut Delta-auto saa aikaan maahantuonnissa. Laitoin heidän toimitusjohtajalleen ja huoltotoiminnasta vastaavalle johtajalle kyselyn, mihin toimiin he aikovat tässä webastoasiassa ryhtyä. Katsotaan tuleeko vastausta. Firman paikallinen huoltopäällikkö ei katsonut aiheelliseksi vastata viikon kuluessa, joten katsotaan mikä on ylemmän johdon asiakaspalvelukyky.
karih
Urpo Virta
24.10.2020 20:38
Vm 2018 Ducatossa piti olla päivitetty tuo lämmönvaihdin tai webastolämmitys ongelma. Koodi 0096 imuilman lämpötila anturi. Koneen softa kun ei ymmärrä miten moottori voi olla lämmin ja imuilma pakkasella. Pelttari kerran sen heti uutena vaihto ja vika heti uusi. Eivät olleet kuulleet keväällä -18 sellaisesta. No vika uusi heti ja nollasivat. Jäivät miettiin. No itse keksin aina odottaa vartin ennen kuin käynnisti eli anto vaihtimen olla pois päältä tuon ajan jotta lämmöt tasaantuu. Tuli talvi -18/19 ja unohdin tuon ja vika päälle. Kärsittiin lapin reissu ja ostin paluumatkalla nollaimen, kun Wetteri ei suostunut Oulussa nollaan. Tiesivät Webasto ongelman kaikkieb autojen kanssa. Nollasin tuon 0096:n. No sitten aloin painaa Pelttaria. Imuttivat vanhan ohjelman ja ilmoittivat olevan siihen tuon korjauksen. Uusi käynti ja softa sisään. Eipä ole sen koommin vaivannut. Juha Pohjola Autotalo Pelttari tietää jutun.
Urpo Virta
24.10.2020 21:06
Tuolla saa hyvin hoidettua. Motonet myy.
Urpo Virta
24.10.2020 21:07
Tarkoitin ennen kujn saatte päivitettyä. Onnistuu muutkin jutut jos niitä tulee.
Petri Ahonen
25.10.2020 15:17
Mulla on 2020 9-vaihteinen automaatti Ducato, jossa Webasto, kävin heti kokeilemassa, millaisen vikakoodin se hiivatti mulle antaisi. Ei mitään, ainakaan vielä... En toki mitään vikakoodeja kyllä kaipaakkaan.
Kari Hurtola
26.10.2020 13:32
Petri AhonenMulla on 2020 9-vaihteinen automaatti Ducato, jossa Webasto, kävin heti kokeilemassa, millaisen vikakoodin se hiivatti mulle antaisi. Ei mitään, ainakaan vielä... En toki mitään vikakoodeja kyllä kaipaakkaan.
Onneksi olkoon Petri. Olet lähes voittanut Lotossa :) Oliko webasto ilman sitä palikkaa, jolla ohjataan lämmitys vain ohjaamoon? Kuka tuon webasto asennuksen teki?
Lähestyin Deltaa asiassa ja sain vastauksen joka on se, että tehdas ei hyväksy moottorilämmittimiä ja takuu ei niiltä osin ole voimassa. Eli vikakoodeja ei poisteta takuuna eikä sitten mitään muutakaan, jos on epäillään että moottiriohjauksen häiriö on rikkonut jotain muuta koneesta. Että silleen...
Petri Ahonen
29.10.2020 10:02
Kari HurtolaOnneksi olkoon Petri. Olet lähes voittanut Lotossa :) Oliko webasto ilman sitä palikkaa, jolla ohjataan lämmitys vain ohjaamoon? Kuka tuon webasto asennuksen teki?
Lähestyin Deltaa asiassa ja sain vastauksen joka on se, että tehdas ei hyväksy moottorilämmittimiä ja takuu ei niiltä osin ole voimassa. Eli vikakoodeja ei poisteta takuuna eikä sitten mitään muutakaan, jos on epäillään että moottiriohjauksen häiriö on rikkonut jotain muuta koneesta. Että silleen...
Perustuuko tuo Deltan kanta Deltan mielipiteeseen, eli eivät halua ottaa "takuukorjaukseen" muiden asentamia laitteita vai muka Fiatin päätökseen. Tuosta meitin Ducaton Webastosta ja sen asennuksesta en osaa sen tarkemmin sanoa, mitä palikoita siihen on laitettu. Lämmintä pöhöttää sisälle ja ehkä lämmittää moottorinkin ;o). Ei tuotteen myynyt ja asentanut Procaravan ainakaan mitään tiennyt/maininnut mistään asennuskielloista/suosituksista. Valitettavasti varmaankin 90% matkailu- ja retkailyautoista on tehty Fiatin pohjalle ja täällä pohjoisessa noita lämmittimiä tarvitaan. Toki tuo meidän 90% on varmaan ale 1% tehtaiden tuotannosta, joten siksi Fiattia asia ei hirveästi kiinnosta.
Markku Hämäläinen
29.10.2020 14:31
Jos ongelma on imuilman anturin lämpötila, niin eikö sitä voi jollakin vedenkierrolla lämmittää, kuten huohotinta?
Urpo Virta
31.10.2020 21:54
Antoivat tuollaisen päivityksen mukaan ,kun tekivät sen päivityksen 2018 autoon 2019 alussa. Summa on öljynvaihdon hinta.
Toivo Koistinen
01.11.2020 09:18
Eikai tuo asia ihan tuore ole, kun jo 2018 on uutisoitu. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.231925
Tp
Markus Hyry
01.11.2020 10:34
Torstaina auto RJ:ltä huollosta. Testasivat pari päivää ja tuloksena vain, että lyhyempi käyttöaika saa vian päälle ja esim yli 25min webaston käyttö näillä nollakeleillä ei saa vikaa päälle. No sitten pe-la yönä oli n. -6 yöpakkasta niin n. 30 min käytön jälkeen ei tullut vikailmoitusta, mutta n. 2min auton käynnin jälkeen tuli sama vika päälle. Nyt on kumminkin hommattu oma OBD-lukija, joten kuittaus onnistuu, pitää vain kumminkin tarkistaa koodi, ettei ole joku muu vialla. Eiköhän tässä Ducato 2019-2020 malissa ole uusin ohjelma ja odottavat kuumeisesti korjausta ohjelmaan. RJ lopettanut webaston asennukset näihin autoihin toistaiseksi.
Taitaa näissä uusissa autoissa olla toinenkin talviongelma, nimittäin ureajärjestelmä (ADblue), mahtaa pakkasilla oireilla?
Ari Kuusisto
01.11.2020 11:06
Tuulilasin vastaus eräälle kysyjälle.
"Ilmeisesti AdBluen jäätyminen ei kuitenkaan ole ongelma. Pakkasella sitä ei alkuvaiheessa tarvita, ja auton lämmettyä autossa riittää hukkalämpöä aineen sulattamiseen. Säiliön tai putkien jäätyminen tuskin aiheuttaa ongelmia tuolla seossuhteella, puhdas vesi olisi eri asia."
"Seos jäätyy -11 °C lämpötilassa, joten pakkasessa aineen ruiskutus ei toimi. Eipä sitä tarvitakaan, sillä kylmä imuilma laskee palamislämpötilaa, jolloin typen oksideja syntyy vähemmän. Useimmissa tämänhetkisissä Euro 5 -dieseleissä tätä järjestelmää ei ole, riittävä typen oksidien vähennys saadaan aikaan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Pakokaasuja johdetaan jäähdyttävän lämmönvaihtimen kautta imusarjaan, josta niitä syötetään takaisin moottoriin."
Toivo Koistinen
01.11.2020 11:07
Jos tuo urea hommakaan ei pelaa uusissa fiateissa, niin sillon on se auto etelän herkkua, koska urea on jo ollut käytössä aika monta vuotta, ja pelaa kyllä pakkasillakin.
Tp
Kari Hurtola
01.11.2020 12:55
Markus HyryTorstaina auto RJ:ltä huollosta. Testasivat pari päivää ja tuloksena vain, että lyhyempi käyttöaika saa vian päälle ja esim yli 25min webaston käyttö näillä nollakeleillä ei saa vikaa päälle. No sitten pe-la yönä oli n. -6 yöpakkasta niin n. 30 min käytön jälkeen ei tullut vikailmoitusta, mutta n. 2min auton käynnin jälkeen tuli sama vika päälle. Nyt on kumminkin hommattu oma OBD-lukija, joten kuittaus onnistuu, pitää vain kumminkin tarkistaa koodi, ettei ole joku muu vialla. Eiköhän tässä Ducato 2019-2020 malissa ole uusin ohjelma ja odottavat kuumeisesti korjausta ohjelmaan. RJ lopettanut webaston asennukset näihin autoihin toistaiseksi.
Taitaa näissä uusissa autoissa olla toinenkin talviongelma, nimittäin ureajärjestelmä (ADblue), mahtaa pakkasilla oireilla?
Korjausta ongelmaan on odotettu jo kaksi vuotta ja eipä sitä taida olla tulossa. Tässä vielä Webaston maahantuojan Kahan vastaus: "Autojen Euro 6 pääästönormi vaatii moottoriohjaimelta itsediagnostikkaa, joka saattaa tulkita väärin esilämmityksen, jonka seuraksena sytyttää sitten vikavalon.
Fiat-alustaisiin matkailuautoihin on tämän vuoksi kehitetty sarja, jossa moottoria ei esilämmitetä, jolloin vikavaloa ei myöskään tule.
Tämä ei ole vain Fiattia koskeva haaste, vaan lähes kaikkia uusia autoja, joissa on Euro 6 päästönormi. Osaan automerkeistä, joilla on olemassa tätä varten lisäohjainlaite, mutta ei valitettavasti autoosi.
Muuta ratkaisua Suomen kokoiselle markkina-alueelle ei ole tiedossa.."
Toivo Koistinen
01.11.2020 16:14
Onko sitten nin, kun luin öljypohjan säteilylämmittimistä jossain, että nykyiset öljyt ovat niin hyviä, että niiden lämmityksestä ei ole hyötyä.
Tarkottanee, että ne voitelevat heti kovemmillakikn pakkasilla, ja näin alkaa kone pelaamaan ilman aiemmin sanottua kulumis ilmiötä kylmänä.
Näinhän koneen esilämmitystä ei tarvinne.
Tp
Seppo Mäenpää
02.11.2020 16:40
Kari HurtolaKatsotaan mitä nyt aloittanut Delta-auto saa aikaan maahantuonnissa. Laitoin heidän toimitusjohtajalleen ja huoltotoiminnasta vastaavalle johtajalle kyselyn, mihin toimiin he aikovat tässä webastoasiassa ryhtyä. Katsotaan tuleeko vastausta. Firman paikallinen huoltopäällikkö ei katsonut aiheelliseksi vastata viikon kuluessa, joten katsotaan mikä on ylemmän johdon asiakaspalvelukyky.
karih
Miksi Suomen Delta-auto ottaisi (kun hyvyyttään) Webaston aiheuttamat ongelmat niskaansa. Varsinkaan, jos tehdasta Etelä-Euroopasta ei saada pienen markkinan vuoksi mukaan kolmannnen osapuolen tuotteen aiheuittamien ongelmien selvitykseen.
Ari Kuusisto
02.11.2020 21:17
Kukahan olisi "välimiehenä" tehtaan suuntaan jos ei maahantuojan korjaamo-organisaatio, pitäisihän niiden saada tehdas ymmärtämään tarpeellisuus pohjoismaissa ja muuallakin kylmillä alueilla moottorilämmitykseen.
Osoitus siihen ettei asiaa hoideta on ettei autoa ole pohjolaan tarkoitettu, ei tuolla menolla ainakaan kuljetuskalustoksi pulla-autoiksi nuo lisäänny.
Sprinter vakiovaruste:Moottorin polttoainekäyttöinen lisälämmitin kellolla 5kW (ei eSprinter)
Grand California(Crafter):7VL+QE4 Polttoainekäyttöinen vesilisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä
Toivo Koistinen
03.11.2020 06:33
Jos kartalta katotaan, on tämä pohjola aika pieni markkina-alue. Ruotsi, mutta senkin suurin käytäjäkunta etelämpänä, ja samoin Norja.
PSA konserni on iso laitos, jotenka miten suhtautuu asiaan. Sikälikin, kun on muutos pois dieselistä, kuten tuossa transitin kansa jo eli pensa, ja sähkö. Sitähän puhutaan, että nuo ööri kuutos koneet ovat jo liian viisaita ymmärtämään tuota lämmitys asiaa
Ooppelikin jo puhuu pakuisa 1,5 litran koneista, eli mihin suuret linjat on tätä autoilua viemäsä
Tosin kyllä minä olisin kannustamassa liittoakin, ja muuta auton käyttäjäkuntaa maahantuojaan, joka olisi valmistajan yhteydessä, että valmistaja ottaisi asiaksi tämän.
Tp
https://www.nettikaravaani.com/adria/twin-supreme-640-sgx/1555525 Onko tuossa miten, kun sanotaan, että webasto käyttöinen lisälämmitys
muokattu: 3.11.2020 06:49
Ari Kuusisto
03.11.2020 13:23
Siinä on Webasto dieselkäyttöinen ilmalämmitys asuinosassa, ei kaasukäyttöinen.
Toivo Koistinen
03.11.2020 15:12
Jaa niinkö, minälun luin, että lisälämmitys. Nojoo, ja jääkaappi sähköllä..
Tp
Timo Haapanen
03.11.2020 16:50
On sinne sitten laitettu paneli katolle että edes yhden yön pärjäisi ilman maasähköä.
@timppa
Toivo Koistinen
03.11.2020 18:15
Ransiti näytti suunnan pienen polttomottorin, ja sähkön toimesta, ja muut tulee perässä näähän vain.
Se sitte kun semmonen missä pensakone, kun lohkolämmitystä ei sallita, ja siirtyminen pensaan, ja muuhun tulee, nin ne lopussa hoksaa, että sähkövoimansiirto, ja generaattoria voi pistää pyörittään minkä vain muoti vaatii.
Siinäse sähkö sitte läytyy kortteeriin, kun akusto hiipuu, nin koneaggrekaatti hörähtää pyörimään, ja taas on virtaa
Kaasu, vaikka hyvää onkin, ja toimiva on kohta historiaa. Mikä hyöty maailman matkaajalle. Vain yksi polttoaine, ja kaikki toimii. Ei tarvi muuta.
Induktioliesi on vasta hyvä onki Tuossa lähinaapuri laitto kotiin, ja se jännä. Kylymälle levylle kattila, niin heti on kuumaa kattilassa, ja kun pois nostat helliltä, se ei ole kuumennu
Ei osannu sanoa säästääkö sähköä, mutta tykkäävät siittä kovin.
Tp
Ari Kuusisto
03.11.2020 20:39
Induktiolieden hyötysuhde 90% valurautaliesi 35%.