- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Fiat Ducato Matkaaja -92 "jumputus" 60-80km/h
Fiat Ducato Matkaaja -92 "jumputus" 60-80km/h
Moro.
Pitäis tommonen ominaisuus saada Fiatista pois, että se alkaa ravistaa/jumputtaa yli 60km/h ajettaessa. Ei vaikuta mikä vaihde on päällä tai vaikka kytkin pohjassa. Ei myöskään se, kääntääkö ohjausta. Semmoinenkin ilmiö siinä on, että ratti saattaa hieman ravistaa ja silloin auto ei tärise, mutta jos ratti ei tärise niin auto jumputtaa. Joku epätasapaino ikäänkuin siirtyy auton koriin.
Eikä kyse ole mistään "hienosäädöstä", sillä ei tee mieli ajaa pitkää reissua ennenkuin asia on korjattu.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, ainakaan toistaiseksi (paitsi posliinilautasten räminä kun vaimo meni sellaiset hankkimaan vaikka piti hankkia muovilautaset).
Luulin ensin että ilman muuta kyse olisi renkaista ja tasapainotuksesta. Siinä on nyt uudet Nokian hakkapeliitta kitkarenkaat mitkä on kahteen kertaan asennettu vanteille ja tasapainotettu. Vanteiden suoruus on tarkistettu ja kolme tuli vaihdettuakin siinä yhteydessä että varmasti ovat suoria.
Ei muuttunut tuo jumputusominaisuus.
Eräs mekaanikko tutki autoa ja sanoi että molempien puolien vetoakselien ulommat nivelet ovat väljät. Samaten vasemmassa pyörän laakerissa on välystä (vetari rikkonut?).
Nämä nivelet ja pyörän laakeri menee vaihtoon ensi viikonloppuna.
Niin olisin sellaista kysynyt että mikä vielä voisi aiheuttaa tuon jumputuksen jotta osaisi ottaa kaiken huomioon? Voiko vetari tehdä tuon, ongelmaanhan ei vaikuta oli vaihde päällä tai ei, mutta tokihan ne vetoakselit siellä koko ajan pyörii? Laakeri ei pidä ääntä vielä, mutta ei se hyvä liene jos on klappia.
Ja vielä, onko Fiatin vetoakselit jonkin sortin tyyppivika, kuinka usein niitä joutuu korjailemaan?
Auto on katsastettu kolme kuukautta sitten eikä iskareista ainakaan kirjattu mitään. Pyörien kulmat myöskin pitäisi olla kunnossa, ne tullee myös tarkistettua tuossa huollossa.
Kiusallinen vika. Hieman vastaavaa "jumputusta" (oli kun pyörä olisi ollut epäkeskeinen) olen tavannut kun etuvetoisen auton vetokaselien nivelet on väljät. Ilmeisesti akseli asettuu epäkeskeisesti nivelessä. Tämä on kyllä loppunut kun veto on pois. Voihan olla että sinun autossa nivelet ovat kovinkin väljät ja akseli on aina "sivussa".
Juha
Mulla on 90-mallinen Matkaaja, 240.000 km ajettu ja siinä oli kerran kuvaamasi jumputus tuolla nopeusalueella, mutta se johtui Nokian renkaasta. Rengasliike sitä tutki, mutta laittoi renkaan huolellisen tasapainoituksen jälkeen takaisin, eikä vika muuttunut. Kun ostin uuden rengassarjan entisille vanteille, vika hävisi.
Väljät vetoakselit oireilevat yleensä kovasti vedätettäessä tai kiihdytettäessä ja auto ikäänkuin kiemurtelee. Ducaton etupyörän laakerien ohjevälys on uutenakin hämmästyttävän suuri ja minulla on kaksi katsastuksen merkintää väljyydestä, joka on sitten korjaamolla todettu ohjearvoissa olevaksi.
Emäntä ei tahdo juoda kahviansa muovimukista, joten kaapissa on muutama Kerman Saven posliinikuppi. Painavina ne saattavat jarrutuksissa lentää kauaksikin.
Vanhemmissa Ducatoissa vetoakselin sisempi pää aikaa myöden kuluu ja mainitsemasi jumputus saattaa johtuu siitä. Jos autossasi on 2.5 litran kone, voidaan akselit vaihtaa puolelta toiselle, jolloin tärinä ilmenisi pakilla, mutta pakilla ei koskaan pääse niin lujaa, että auto täristäisi. Tämä on ihan yleinen vika paljon ajetuissa vanhemmissa Ducatoissa. Jos taas autosi on 1.9 koneella, niin vetoakselit pitää vaihtaa kokonaan uusiin, koska ne ovat eri pituisia ja siksi puolelta toiselle vaihto ei onnistu. T. William.
Vapinaa saattaa aiheuttaa niinkin pieni asia, kuin kulunut pallonivel tai kiero jarrulevy.
Ihan asian vierestä mutta kommenttina edelliseen viestiin: Meillä taas oli Matkaajan peräkeittiön tiskikaapissa posliinilautasia. Olivatten yllättäen laittaneet lähikulmille ns. hidasteen eli töyssyn, jonka huomasin vähän liian myöhään. Etupää meni tyylikkäästi, mutta perä pomppasi sen verran, että tiskikaappi purkli sisältönsä. Lautaset rikki - paskaaks tuosta, mutta tekivät tullessaan kivoja jälkiä tiskialtaan emalipintaan. Prkl.
Jos kysymyksessä olisi pelkkä ravistus, sanoisin että renkaiden tasapainotus on pielessä. Epätasapainossa olevat renkaat aiheuttavat tietyillä nopeuksilla ravistelua, mutta eivät jumputa. Yksi mahdollinen jumputuksen syy on katkennut vyö (renkaassa). Itse aloittaisin vian haarukoimisen tuolta rengasosastolta ja jos siitä ei ole apua on siirryttävä laakeri/vetonivel linjalle.
Mikä malli Nokian renkaasta sinulla teki tuon jumputuksen? Ja mitkä renkaat vaihdoit siihen tilalle että jumputus loppui? Minulla hakkapeliitta CQ kitkarenkaat.
Jep. Käytännössä tuo menee yksinkertaisimmin siten, että kierrättää vararengasta kaikkien neljän renkaan paikalla vuorotellen. Viallisen renkaan pitäisi näin löytyä koeajossa. Jos eroa ei ole, vika on muualla.
Saas nähdä joo miten asia muuttuu kun vetarien nivelet on vaihdettu. Hiukan vaan pelottaa jos asia ei siitä muutu. Ongelmahan alkoi kun vaihdoin renkaat autoon. En tiedä onko
mielekästä alkaa osa kerrallaan uusimaan autoa, mutta nuo
vetarien nivelet ja pyörän laakeri nyt ainakin tulee uusittua
kun on jo osat hankittu. Voisiko olla että kitkoilla tämmöinen vanha auto on "liian lujasti tiessä kiinni"?
Kerron sitten miten homma etenee.
Kyllähän tuo aika selvältä näyttää. Jos jumputus kuuluu vain vasta vaihdetuilla renkailla, niin kyllähän vika on niissä vaikka olisi kuinka moneen kertaan tasapainotettu. Olisiko jossakin renkaassa valmistusvirhe???
Kirjoitin hiukan harhaanjohtavasti että vika alkoi uusista renkaista. Nimittäin aikaisemmissakin renkaissa mitkä oli huonokuntoiset talvirenkaat joista nastat nypitty pois, oli sellainen ongelma, että ne ravistivat rattia. Uusien renkaiden myötä ratti ei välttämättä enää vipata mutta ongelma siirtyi ikäänkuin auton koriin. Uskon että se johtuu siitä että uudet kitkarenkaat ovat lujempaa tiessä kiinni ja että ongelman aiheuttaja on jossain muualla, renkaan vaihto vaan toi sen selvemmin ja toisella tavalla esiin. Renkaat on päällisin puolin kyllä tarkastettu, ja testerissä pyöritelty.
Kerkesin minä Nokialle laittamaan mailia asiasta, voiko renkaissa olla joku piilevä vika. Suhtautuminen oli ihan asiallinen, kertoivat rakenteen irtoamismahdollisuuden ym. ja laittoivat osoitteen mihin renkaat voi lähettää, että tutkisivat ne mielellään. Tosin olisin voinut kysyä käyvätkö metsästä sahaamassa muutaman pöllin ja lähettävät ne minulle jotta auto voi olla niiden varassa tutkimusten ajan kun ei ole muita renkaita.
Mutta siis huomenna aletaan vaihtamaan nuo vetarin nivelet ja toisen etupyörän laakeri mikä on väljä. Onhan tämä toistaiseksi mielenkiintoista mutta jos ei auto viikonlopun jälkeen ole kunnossa niin alkaa päässä jumputtaa. Tulee helposti kalliiksi moinen homma, onneksi ainakin nuo osat sai tarvike-osina.
Olisiko kuitenkin syytä ennen suurempia remontteja tarkistaa ne renkaat vielä kerran? Ostin kesällä uudet Nokian henkilöauton kesärenkaat, joista ravistusta maantienopeuksissa ei saatu millään tasapainotuksella pois. Sitten kun asiantunteva rengasliike oikein perehtyi asiaan, niin nykyaikaisella tasapainotuskoneella saatiin renkaan pyöreys tarkastettua ja kas vain, pystyheittoa oli luvattoman paljon. Vika paikallistettiin vyön sauman kohdalle. Kyse on millin osista, ei sitä silmämääräisesti näe, muta häiriö on huomattava.
Epätasapaino on eri asia, se ehkä aiheutti vanhoissa renkaissasi tärinää, uusissa valmistus-/runkovika? Tuohon 'auton painautumiseen lujempaa tiehen' en oikein usko...
Renkaista on tullut sen verran veikkauksia, että se on ilman muuta uudestaan seuraava tarkistuskohde mikäli asia ei muutu. Tuntuisi vaan uskomattomalta että pieni kohouma voisi moisen ilmiön saada aikaan, sen verran se kuitenkin jumputtaa.
Auto on nyt pajalla ja saan sen illalla tai huomenna testattavaksi. Laakerin välys on varma asia, sekä vetarien nivelten väljyys minkä huomasin aamulla kyllä ajossa muutenkin, että jos painaa kaasua niin auto alkoi pyrkiä oikealle. Eli ei tuokaan työ hukkaan mene.
Nokian vastaus, "suuri, yli 2mm säteittäis/sivuttaisheitto saattaa aiheuttaa kuvatunkaltaisen vaivan. Jos renkaan rakenteessa on irtoama, se näkyy silmämääräisellä tarkistuksella kohoumana pinnan alueella".
Jos käy niin että yhä jumputtaa, niin mikä on se rengasliike PK-seudulla, mikä pystyy vaurion löytämään?
Tuohon veto päällä puoltamiseen liittyvää keskustelua täällä: http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=968&forum=14
Tarkasta se alatukivarren takahela, välys melko yleistä kyseiselle rakenteelle!
Hain auton ja ajelin 50 km huollosta kotia. Kyllähän autosta ensi metreistä huomasi että jotain on muuttunut, ei vispaa ei vatkaa. Oikealle kampeaminen vedätettäessä on poissa. Nyt se kestää kiihdyttää 70km/h asti ok. Sitten tulee vähän samanlaisia oireita, mutta ei sinänsä jumputusta vaan ennemminkin vapinaa. Tärkeimmät nopeudet eli 80... tai sanotaan vaikka että kun mittari näyttää 95 eli todellinen nopeus ehkä 85 niin se on jopa miellyttävä ajaa. Ei tarvii enää pelätä että paikat hajoaa.
Nyt vaihdettiin siis vetoakselien ulommat nivelet ja vasemman etupyörän laakeri. Ei löytynyt alustasta muita välyksiä. Selkeää vikaa autossa ei enää ole. Kuulemma alusta muutenkin on ihan hyvässä kunnossa, ruoste ym.
Se mitä ei saatu tehtyä oli pyörien kulmien mittaus koska vaikka auto mahtui halliin niin mittalaite ei enää sen alle. Kulmat sitten tarkistutan vielä jossain muualla "jo ensi liksasta".
Jotenkin tuntuu että vaikka noissa nokian renkaissa ei ehkä mitään rakenteellista vikaa ole, ne jotenkin herättivät eloon muut vanhan auton heikot kohdat. Se ei välttämättä ole renkaan vika.
Jos ei märkä tienpinta vaikuttanut tuohon että se tuntui nyt paljonkin paremmalta, eli se on vielä kuivallakin samanlainen, se kelpaa minulle. En tarkistuta renkaita enää jos se tuollaisena pysyy.
Eihän 14 vuotta vanhalta 176tkm Fiatilta voi odottaa enää ihan mitä tahansa.
Yksi asia mitä joku voisi ehkä valaista, on rengaspaine. Mikä on oikea? Olen pitänyt paineet 4.5 barissa edellisen omistajan ohjeen mukaisesti, ja lukema on myös ohjeistettu tarraan apumiehen ovenpielessä. Mutta eräs työkaverini jolla on vastaavanpainoinen Peugeot Adria, käyttää 5.5 baria?
No, kohtahan ajellaan pehmeällä lumipatjalla.
Mainittakoon vielä jos se jotakuta kiinnostaa, pyöränlaakeri irtosi prässin näyttäessä 11000 kg (normaalisti kuulemma n.3000kg riittää), ja vetoakselien nivelet ensimmäinen kevyesti kopauttamalla ja toinen isommalla lekalla.
Senverran tuohon jumputukseen ja vapinaan että tarkastitko sisustripoidit ulompien nivelien vaihdon yhdeydessä?
Suomeksi: keula pukkien varaan- auton alle vaikka selälleen ja pitelet sisemmästä
laatikon puoleisesta nivelestä kiinni ja toisella kädellä
nytkytät etupyörästä eestaas.Jos tuntuu klappia niin oisko vaihtokunnossa?? Tai rasvanpuutetta eli kuiva nivel? Lämpenee nimittäin aika rajusti jos vähillä rasvoilla ja "tappaa" nivelen.
Tappelin aikoinaan samanlaisen ongelman kanssa aikoinaan ja vika löytyi takarenkaasta, oli vyö poikki mitä ei silmämääräisesti havainnut mutta tulihan uusittua nivelet ja laakerit eteen...
ps.jos vaihdat sisemmän nivelen laakerit niin laita maxin eli 18-alustan laakerit.
Mekaanikon mukaan vetoakselit olivat muuten ok.
Tuntuu kuin koko jumputus (nyttemmin vapina) olisi useiden asioiden summa. Jos joskus paljastuu että renkaassa onkin vikaa, niin eihän siinä mitään, auto senkun paranee koko ajan.
Miten tuo katkennut vyö lopulta löytyi?
Kyllä mieli tekisi vielä kokeilla autoa toisilla renkailla mutta en satu omistamaan kuin yhdet.
Se vyövika löytyi hetken tuumailun jälkeen.. Eli : Kun auto oli kokonaan pukkien varassa "rakensin" heittokellon. Rengasta pyöritin mahdollisimman nopeasti ja toisella kädellä pitelin lekaa renkaan alla,pikkuhiljaa kun hivutteli lekaa kohti rengasta niin sehän nappasi yhdessä kohtaa renkaaseen.Tuotakaan "heittoa" ei löytynyt tasapainotus koneessa ? vaan kun rengas otettiin pois vanteelta niin sitten vasta sisäpuolelta tutkien että täällähän on vikaa... Rengaspaineina käytin edessä 4.0 ja takana 4.2 tuo 5.5 on kyllä aika rankka paine??? Yksi paikka mikä kannattaa tutkia on "koiranluun" etummainen kumipusla,moottorihan tuppaa vanhemmiten vuotamaan öljyä etenkin jakopää-syöttöpumppu-tehostinkopan tienoilta ja kastelee ojanpuolen koiranluun puslan.
Rengaspaine on rengaskohtainen asia, vaikka autoon olisi liimattu mitä tarroja. Johan 5,5 bar ylittää joidenkin renkaiden maksimipaineen, mutta saattaa jollain toisella renkaalla olla ihan OK. Henk.kohtainen mieltymykseni on, että mitä enempi painetrta sen parempi.
Dukaton vapina vedossa noin 60-75 km/h johtuu tripoidien kulumisesta, Usein kuppien vaihto puolelta toiselle korjaa tilanteen. Joskus kupit on niin tiukassa etteivät lähde muutakuin prässissä, perä purettuna, kuten myös omassani. Tähän löytyy "oikotie" purkamalla vetari pöydälle ja siirtämällä tripoidia akselissaan, vuosimallista riippuen tripoidi on kiinni sokalla tai puristamalla. Siirtämällä noin 1 cm tripoidia ulospäin ja kiinnittämällä se akseliin (3 pientä pistehitsausta) tulee se kulumattomaan kohtaan ja vapinat, tutinat, täristamiset on poissa. voitelurasvaa on oltava nivelessä reilusti...
-Jorkki-
Juu ei vaikuta veto tuohon vapinaan, aivan sama vaikka ei olisi vetoa ollenkaan.
Tutkittiin tänään rengasliikkeessä sivuttais- ja pystypoikkeamat joka renkaasta. 3 oli täysin ok ja yhdessä oli 1.5mm pystypoikkeamaa ja se näytti vipattavan. Yritettiin asentaa paremmin vanteelle mutta lopputulos näytti samalta.
Asentaja sanoi että se ei välttämättä haittaa. Minä en uskonut ja vaihdoin nyt illalla sen renkaan tilalle varapyörän, ja vaihdoin sitten takaisin, ei ollut vaikutusta.
Mutta siis auto on riittävän hyvä nyt. 70km/h tuntumassa tuntuva, enää pieni vapina, ei haittaa. Ajan 80km/h jos alkaa rassaamaan.
Hakkapeliitta CQ kitkarengas on todennäköisesti ihan hyvä rengas.
Uskon yhä edelleen että Nokian renkaat aiheuttaa tämän vapinan,tai täällä jo aiemmin mainittu jarrulevyn kierous tai vaihdettu jarrulevy (vastapintoja ei ole puhdistettu huolellisesti)Ostin toissakesänä kaksi uutta kumia eteen,kun halvalla sain ja niinhän siinä kävi että heti ne tuntuivat vähän neliskulmaisilta,eli jumputusta on ollut,mutta ei kuitenkaan siinä määrin että jotain olisin asialle tehnyt.Toivottavasti saat Matkaajan virheettömään kuntoon.
No ei ny jarrulevy ainakaan.
Omakohtaista kokemusta on siitä mitä vaikutusta on sillä jos levyjen vaihdon yhteydessä pintoja ei puhdisteta,vaihdatin henkilöautoon jarrulevyt eteen toisen puolen pinnat oli putsattu ,toisen ei satasessa ravistus oli melkoinen ja jarrutettaessa siitä nopeudesta tilanne vain paheni.Eikun tasapainottamaan renkaat,ei apua,takaisin korjaamolle jossa kaveri vastahakoisesti otti levyn irti ja epäili todella kieroa jarrulevyä kunnes karu todellisuus paljastui pinnoista kymmenen vuoden suolapaskat oli sinne jämähtäneen,ei oltu putsattu,toinen oli se tarkastettiin,syytti "poikia" että oli tehneet näköjään homman huolimattomasti.Putsattuaan pinnat autosta tuli näiltä osin kuin uusi.Alla olevan asennusohjeen löysin netistä.Ko Matkaajassa jumputus ei varmaan johdu tästä syystä. JARRULEVYJEN ASENNUSOHJEITA
Ennen jarrulevyn asennusta levyn (kaikki) pinnat on huolellisesti puhdistettava sisä- ja ulkopuolelta. Erityistä huomiota on myös kiinnitettävä siihen, että jarrulevyn ja pyörän navan toisiaan vastaavat kosketuspinnat ovat ehdottoman puhtaita. Epäpuhtaudet jarrulevyn ja pyörän navan välissä lisäävät jarrulevyn ¨heittoa¨ aiheuttaen tärinää jarrutettaessa. Jarrulevy keskittyy napaan keskireiän, kartion tai kiinnitysreikien avulla. Kiinnitysruuvit ja -mutterit on kiristettävä huolellisesti ja symmetrisesti momenttiavaimella. Mikäli jarrulevy kiristetään epätasaisesti, pyörän napaa vasten oleva jarrulevyn pinta vääntyy ja sen ¨heitto¨ lisääntyy. Tämä vaurio on todettavissa jarrujen tärinästä ja toispuoleisesta jarruttamisesta. Jarrujen moitteeton toiminta edellyttää korjattaessa ammattitaitoa ja autonvalmistajien asennusohjeiden tarkkaa noudattamista.
Morjens oma kokemukseni jumputukseen oamassa fiiatis oli kudos vika kesärenkaassa kun vaidoin talvipyörät alle loppui jumputus ja kesärenkaassa näkyi selvä vika(kuluma) ei johtunut tasapainoiuksesta koska taspainoitus oli tarkistettu
Pistämpähän minäkin lusikkani soppaan, omani -01 malli alkoi täristämään 28000 km ja tuomittiin vetoakselit vaihtoon deltassa. Kuitenkin sattui kokenut asentaja Hesassa joka totesi vetoakselien kumit kumman tyhjiksi ja vika todella olikin siinä että ne oli kuivat lähes. Uudet rasvat ja vika oli pois 30 €. Taisi olla unohtunut koottaessa rasvat.
Yritä saada vetoakselit tasapainotukseen koska sinulla ei ole jäljellä paljoakaan muitakaan osia jotka vaihteesta riippumatta on sama nopeus kuin autolla.
Minulla on kardaanista yksi tasapainoituspala irronnut. Kova jumputus 35-40km/h ja 70-80km/h ja varmaankin 150-160km/h mutta niin kovaa se ei kulje.
On tarkoitus ottaa vetarit uudestaan käsittelyyn ja mahdollisesti vaihtaa ne kokonaan (tehdaskunnostettuihin), mutta se taitaa mennä ensi kevääseen. Kyllä autolla siis ajaa, tosin kivempihan se olisi kun olisi koko vapina poissa.
Vetareita ei viitsisi huvikseen vaihtaa kun ovat sen verran hinnakkaita ja on nälkäisiä suita ruokittavana kotona. Sitä ennen aion kokeilla toisilla renkailla, mutta kun ei vieläkään ole kuin nuo yhdet renkaat.
On se mystinen homma. Mutta se on varma että jumputus heikkeni kun vetoakselin nivelet ja väljä laakeri vaihdettiin. Ja se ei jumputtanut loppuunajetuilla renkailla mitkä siinä oli aikaisemmin vaikka niillä taasen ratti vipatti.
Ja vielä lisäksi, tienpinta tuntuisi vaikuttavan siten että märällä asfaltilla vapina on pienempi kuin kuivalla.
Renkaista olen käyttänyt vararengasta sen renkaan tilalla josta mitattiin se pystypoikkeama 1,5mm mutta ei vaikuttanut vapinaan. Jos vika on jossain muussa renkaassa, se ei näy päälle päin. Kahteen kertaan tarkistettu liikkeessä.
Kellään myydä vanteita renkailla tai ilman?
Vetoakselin sisäpään tripodin kuluneisuus aiheuttaa tärinää etenkin vedätettäessä. Pura sisäpää ja kokeile sormella maljoja joissa laakerikuula liikkuu. Jos maljoissa on kulumakolo sisäpää on vaihdettava. Laakerikuulia on kolme ja kuula pyörii kolmihaaraisen ristikkotapin tapissa. Myös kuulan laakerointi tappiin voi kulua. tripodia myydään erikseen.
Jannen auto on saanut avun ja hyvä niin. Vetonivelten kunnon voi karkeatestata itsekin seuraavasti: Aja auto mieluusti kuivalle asfalttikentälle ja aja autolla peruuttaen lenkkiä pyörät ääriasentoon käännettynä. Kolme-neljä kierrosta molempiin suuntiin riittää. Hyväkuntoinen pallonivel toimii pakitettaessa pyörät ääriasentoon käännettynä tasaisesti nykimättä. Jos nivelissä on merkittävästi väljää niin se paljastuu testissä ratin nykimisenä, nivelten äänekkäänä lonksahtelua ja kuivissa kuluneissa nivelissä jopa lievänä paukahteluna.
Tänään kävin tasapainottamassa VOLVO B10M kardaanin, samalla kysäsin Dukaton vetoakselin tasapainotuksesta. Firma on Ko-Met Oy Juvanmalmi, Espoo ja tämä kaveri tasapainottaa miltein kokopäivätoimisesti akseleita.
Hän sanoi ettei vetoakselia tarvitse tasapainottaa koska pyörimisnopeus on niin pieni ja akselin halkaisija samoin. Vika on yleisemmin ristikon laakerissa jossa on väljää.
Omasta kardaanista, pituus n. 2m halkaisija n. 12cm hän sanoi että joku on yrittänyt harjoitella tasapainottamista. Työ oli tehty letkuklemmareilla ja ihan pieleen.
Kaj
Vaihda rellu
Ei tarttee ku on jo Dukaatto!
Tuli taas tällekin asialle jotain yritettyä tehtyä, ja nyt alkaa mennä vaikeaksi.
Vararengas on kierrätetty vuorotellen joka renkaan tilalla, eikä yhdenkään kohdalla vapina poistunut.
Vetarit on korvattu Motonetin tehdaskunnostetuilla, eikä se vaikuta asiaan.
Ongelman aiheuttaa jokin tekijä mikä pyörii sen mukaan miten kovaa auto kulkee. Vapina alkaa siinä 70km/h paikkeilla. Ja tuntuu kuin rengas pyörisi epäkeskosti / ei tasapainossa. Ratti ei vipata.
Voiko joku pyörännapa olla vino ja miten sen saisi mitattua?
Onko vielä muita ideoita mitä kannattaa tehdä?
Tähän asti tsekattu / tarkastettu
renkaat asennettu vanteille ja tasapainotettu uudestaan kahteen kertaan varapyörä kierrätetty vuorotellen joka renkaan tilalla pyörien laakerien välykset tarkistettu, toinen etulaakeri vaihdettu alustan muut välykset nivelet ym., ei löydy vikaa. Ainoastaan moottorin takimmaisen tukikumin vulkanointi hieman repsahtanut mutta se ei tähän voi vaikuttaa. vetoakselit vaihdettu kokonaan uusiinRahaa mennyt vasta tonni, voi p...le. Ainoa asia minkä uskon jotain korjanneen oli se etupyörän laakeri, silloin tuntui että jumputus muuttui vapinaksi mutta jotain muuta siinä on vialla.
Alka mennä henkimaailman hommiksi tuo autosi tärinä. Teeppä vielä "heittokello" Aarikan Ismon ohjeiden mukaan ja testaa renkaan ja vanteen heitto pyörittämällä molempia eturenkaita kädellä. Heittokellon viisarina voi olla vaikkapa valkoinen liitu tai tussi joka piirtää renkaan pintaan viivaa rengasta pyöritettäessä. Testaa näin renkaiden molemmat laidat ja renkaan sivu + vanteen reuna. Tämä yksinkertainen testi antaa yllättävän tarkan tuloksen renkaan päittäis- ja sivuttaisheitosta tilanteessa jossa vanne on pultattu kiinni pyörän napaan. Pyörän navan, jarrulaikan ja pulttijaon tutkimisen tarvitaankin sitten jo ihan oikea hettokello. Fiatin kone ja vaihdelaatikko on korissa kiinni kahden ylätuen varassa ja takatuki estää moottorin kiertymistä joko vedossa tai moottorijarrutuksessa. Veltto moottorin takatuki aiheuttaa ainakin ravistusta liikkelle lähdettäessä ja moottojarrutuksessa. Iske takatukeen esim. puukiila jolla jäykistät sen väliaikaisesti niin voit testata onko veltostuneella (usein öljyyntyneellä) takanivelellä /värinänvaimentajalla yhteyttä ongelmaan. Sitten on vielä iskarit ja niiden todellinen kunto? Vetoakselien ristikoiden keskinäisellä suhteella tuskin on tässä niveltyypissä merkitystä toisin kun kardaaniakselin ristikkonivelissä jossa vivelten väärä keskinäinen asento aiheuttaa värinää.
Käy jossakin renkasliikkeessä jossa asennetaan ja tasapainotetaan kuorma-auton pyöriä. pyydä niitä suorittamaan niinsanottu allatasapainotus.elikkäs tunkki alle.pyörä ylös pyörityskoneella vauhtia ja kaskummaa mitä löytyykään! sen kun tekee kaikkiin pyöriin niin pitäisi loppua jumputukset kuorma-auto hommissa olen sen montakertaa todennut hyväksi. Hyvää Joulun odotusta kaikille:AA.
Eipä taida ns allapainoitus onnistua kun vaihteisto pyörii mukana.Tämäkin työtapa on uudistunut siten että nykyisin laitetaan asennuksen yhteydessä pussillinen valkoista jauhetta joka asettuu tasapainoon hetken ajon jälkeen.Näin painotettu pyörä merkitään keltaisella holkilla venttiilitapissa.Toimii.
Peugeot Casa-Car -04:n jumputus isommissa nopeuksissa osottautui viimein laakeriviaksi.
Ei "pyöri vaihteisto" mukana, kun nostat koko vetävän akselin irti tiestä.
tästä asiasta,jos nostat molemmat vetävät pyörät ylös ja ne pyörivät samaan suuntaan niin silloin perä+toinen vaihteiston akseli pyörii mukana mutta jos lukitset vaihteella vaihteiston niin pyörät pyörivät päin vastaisesti mutta perän hammaspyörät pyörivät aina.Tasapainoitus ei onnistu vaikka kuinka väännettäis tätä asiaa.
Alkaa tuntua, että vika on jossain muualla kuin laakerissa. Kaksi asiaa voisit vielä tarkastaa, eli: 1) levypyörät (niissäkin voi olla vikoja) sekä 2) akselien suoruus, suuntaus ja pyöräkulmat. Kokemuksesta tiedän, että hiivatin korjaus on hiivatin tikkuista hommaa, joten koeta kestää. Ja eikun jouluja.
Sen verran vielä, että onhan takapyörienkin laakerit tarkastettu? Jumputushan voi tulla sieltäkin, matkailuautossa kun äänet kulkeutuvat siten, ettei aina voi olla varma mistä se oikeasti on lähtöisin.
Taannoin minun MB kuormuri jumputti, vikaa haettiin kauan kunnes vuosikatsastuksessa tuli hylkäys vaihteiston kohdalla oleva rungon poikkipalkista löyty vika. Palkki oli poikki.Hitsasin palkin ,vapinat loppu siihen.
Tuntuiko laakerivika siltä kuin vanne olisi epäkesko tai rengas epätasapainossa?
Oman autoni "vika" on just sellainen, että se kyllä liittyy suoraan siihen miten rengas pyöri ja tasan 70 km/h alkaa aina vapina. Lähinnä tulee mieleen renkaan epätasapaino tai laakeri. Laakerit on tarkistettu siten että niissä ei ole välyksiä, mutta en tiedä josko voi sitten muuten olla viallinen. Ja tasapainotus pitäisi vissiin tässä tapauksessa tehdä muuten kuin irrallaan koneessa.
No, katotaan josko saisi jotain tehtyä, meinaan viedä sen jonnekin missä on edellytykset tutkia asia kunnolla.
Jos kerran jumputus alkoi renkanvaihdon jälkeen, olisiko mahdollista kokeilla mitenkään sitä toisilla renkailla? Vaikka laina sellaisilla, monellahan ovat kesärenkaat reservissä talvirenkaiden käyttöaikana. Keli ainakin on vielä kesäinen. Poistuisi samalla yksi mahdollinen vikaehdokas luettelosta - tai sitten ei. Se ainakin selviää onko vika renkaissa (jos jumputus loppuu on vika renkaissa, jos ei vika on muualla).
Renkaanvaihto se kai on edessä. Jos kellään on lainata niin puh. 0500-458467.
Kävin tänään tarkistuttamassa auton espoolaisessa valtuutetussa Fiatin huollossa missä autoa tutki toista tuntia expertti joka vaikutti erittäin ammattitaitoiselta. Nosturilla ylös ja perusteellinen alustan tarkastus. Autossa ei ole vikaa. Sen jälkeen kävivät tekemässä koeajon ja kommenttina että 80km/h jumputtaa niin että "tissit rytkyy".
Uudestaan nokka ylös milloin havaittiin että vedätettäessä näkyy pystyheittoa molemmilla puolin eturenkaita. Ei niinkään käsin pyöritellessä, eikä myöskään koeajossa vanne vispannut silminhavaittavasti. Loppukommenttina toista tuntia kestäneen tarkistuksen jälkeen että vaihtaisivat ensimmäisenä renkaat.
Toisena tulisi se, että kun vetoakselit on vaihdettu, josko epäbalanssi voisi olla jossain muualla vetopyörästössä (vaihdelaatikko, joku kulunut akseli, epätasapaino, hammasvika, tms.). Vaihdekeppi kun saattaa vatkata vedossa. Vetoekseleiden kupit mainittiin myös. Ja huomasivat myös taaimman moottorinkumin kärsineen, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa.
Meni siis lopulta hiukan ihmettelyksi.
Laitoin Nokian Tyresille mailia voiko renkaissa olla jokin sellainen vika mikä ei näy rengasliikkeiden testeissä / tasapainotuksessa. Ne on sentään jo 2-3 kertaa laitettu vanteille ja tasapainotettu. Saa nähdä mikä on vastaus.
Itellä ei noita vaihtorenkaita ole.
Meidän ducato käyttäytyi samoin aikoinaan. Aina kun olin kiihdyttänyt nopeuden 80-kymppiin niin johan alkoi rutina ja tärinä. Samoin ohjauspyörä piti tärinää. Tärinä loppui kun lisäsi yli 80-kympin. Se oli semmoista kuin jokin resonanssi-ilmiö. No aikani ihmeteltyäni jouduin katsastukseen. Valitin asiasta ja Hän määräsi heti kun oli tutkinut asiaa: "Pallonivelet uusiksi ja tule sitten kokeilemaan". No nivelet uusiksi ja tärinä loppui. Tämä saattaa kuitenkin olla ihan yleisesti tunnettu vika jotenka ehkä turhaan tässä viisastelen. Renkaat kuitenkin vaihdoin vuotta myöhemmin uusiksi , eikä mitään tutinoita ole ilmennyt. Että semmoista,auttakohan tämä??
Mahtoikohan kärhän jannen jumputusongelmaan tulla mitään tolkkua. ittelläni on pikkuisen samoja ongelmia ja olis mielenkiintoista mikä autossa oli.
joskus nuo renkaat vaan eivät sovi vanteelle, vaikka olis kuinka hyvin tasapainotettu ja päittäisheihot poistettu, niin uudelleen vanteelle asetettu rengas ei pysy kohdillaan tuoreilla rengasrasvoilla kun sen painavan kämppärin rojauttaa tunkilta ales ja ajaa ensimmäiseen töyssyyn niin renkaassa on taas sentin verran päittäisheittoo. On omakohtaista kokemusta asiasta. Ei tosin nokian renkaasta vaan misukan kämpperistä. Mulla oli silloin aluvanteet alla, nykyisessä on peltivanteet, eikä renkaiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Rengasliikkeen ohjeessa mainitaan että ensimmäisen vuorokauden sisään pitäis välttää rajuja kiihdytyksiä ja voimakkaita jarrutuksia. Matkailuauton rengas joutuu koville jo normaaleissa oloissa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.