Fiat Ducato ja AdBlue lähes lopussa
Jukka Rantanen
18.03.2022 10:24
Kuinka vm -20 olevan Ducaton moottoriohjaus toimii tilanteessa, jossa AdBlue on loppumassa? Tuleeko keltaisen varoitusvalon jälkeen punainen valo? Käykö kone niin kauan kunnes sen sammuttaa? Rajoittaako moottoriohjaus tehoja?
nimi. Matkalla pohjoisesta kohti kotia
Vesa Hakala
18.03.2022 10:56
-21 mallisessa meni muistaakseni 9 litraa kun valo syttyi ensimmäisen kerran. En tiedä varmaksi säiliön kokoa mutta uskoisin sillä etelä Suomeen pääsevän.
Esa Ojala
18.03.2022 11:04
Säiliön koko 19 litraa, valo syttyy suunnilleen puolessa välissä.
Ja kulutus on ollut omassa ducatossa aika kova, n. 10L/4000km. Polttoaineen kulutus n.13L/100km.
muokattu: 18.3.2022 11:07
Heikki Ikonen
18.03.2022 12:56
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ee79e001-8859-40c0-b59e-91abf8682ced
Lukekaa ajatuksella. EU lta tulossa järisyttävä luontoesitys Suomelle.
Kaupunkien viher alueet tulee saattaa v 2021 tasolle mutta maaseudun 70 luvulla ojitetut turve pellot tulee saattaa luonnontilaan. Tasapuolista - eikö vain. H
Jukka-Pekka Lahelma
18.03.2022 13:44
Ohjekirjasta:
ILMOITUS ALHAISESTA LISÄAINETASOSTA
DIESELIN PÄÄSTÖJÄ VARTEN AdBlue® (UREA)
Kun havaitaan, että AdBlue® (UREA) -taso on
alhainen, mittaritaulun näytöllä näkyy varoitus
ja tekstiviesti, joka ilmoittaa AdBluen® (UREA)
täyttötarpeesta, sekä symboli.
Merkki jää palamaan, kunnes AdBlue® (UREA) on
täytetty vähintään 5 litraa.
Jos täyttöä ei suoriteta, aina kun seuraava kynnystaso
saavutetaan, mittaritaulun näytöllä näkyy vastaava
viesti, kunnes lopulta moottoria ei voida enää
käynnistää uudelleen.
Kun ajomatkaa on jäljellä noin 200 km, näytöllä näkyy
kiinteä viesti ja äänimerkki soi.
Kun ajomatkaa on jäljellä 0 km, näytöllä näkyy
vastaava viesti (tietyissä versioissa/markkina-alueilla).
Ajoneuvoa ei voida käynnistää uudelleen, kun se
sammutetaan.
Moottori voidaan käynnistää uudelleen heti, kun
AdBlue® (UREA) -säiliöön täytetään vähintään 5 litraa.
Täytä AdBlue® (UREA) -säiliöön mahdollisimman pian
vähintään 5 litraa AdBlue® (UREA). Jos täyttö on
suoritettu, kun AdBlue® (UREA) -säiliössä on jäljellä
0 km ajomatkaa, ennen ajoneuvon käynnistämistä on
odotettava tarvittaessa 2 minuutti
Vesa Hakala
18.03.2022 14:27
Esalla kova kulutus adbluelle.
Itsellä mennyt 2L/1000km.
Polttoaineen kulutus auton itsensä mukaan 8,7L/100km.
Kari Luoto
18.03.2022 15:51
Voi, lempiaiheeni, AdBlue ;) Aiemminkin olen viitannut Promobil-lehden taannoiseen artikkeliin, jossa todettiin Ducaton AdBlue-kulutuksen olevan n. 4-5% polttoaineen kulutuksesta. Olen pitänyt kirjaa oman automme osalta ja kulutus on ollut n. 0,4 litraa / 100km. Auton mittarissa on nyt 30tkm, joten on sitä joitakin kertoja liruteltu. Eli tätä taustaa vasten Esan kertoma lukema on mieluumminkin pieni kuin suuri.
Ari Kuusisto
18.03.2022 16:07
Ajotyylillä kuulemma osuutta asiaan, nokkelana ajattelis että lusikka pohjaan ja ureaa putkeen?
Ennen sanottiin "usvaa putkeen".
Jarmo Nurminen
10.02.2025 08:59
Meillä dugato vm 21 2.3 moottorilla + 9 vaihteinen automaattivaihteisto. Ad Blue kulutus on ollut samaa alusta asti eli 1 - 2 dl / 100 km. Mitä olen jutellut muiden asuntoautojen omistajien kanssa, on Ad Bluen kulutuksissa huimia eroja. On kyseessä Transit tai Fiat Dugato. Kulutusta ei voi mistään säätää, se vain on ihan just se mikä on. Me ollaan käytetty Kent Ad Blue lisäainetta. Ei ole järjestelmässä ollut mitään häiriöitä. Niin ajotapahan kyllä vaikuttaa suuresti Ad Bluen kulutukseen. Saattaa myös olla niin, että automaattivaihteistolla olevat autot kuluttavat vähemmän. Johtuen moottorin kierroksista, jotka automaatissa todella matalat verraten manuaali vaihteistoon. Esim. Dugaton kierrokset sadan nopeudessa noin 1750 kierrosta/min. Mielestäni jotenkin tuntuu, että noi kierrokset liian alhaiset. Tiedä sit, insinöörithän ovat moottori/vaihteistot synkronoineet. Aika näyttää kohta 70 000 km ajettu, ilman mitään ongelmia. 60 000 km kohdalla vaihdatin automaattivaihteiston öljyt. Paljon on ollut kirjoituksia 9 vaihteisen automaatin ongelmista, onneksi ei ole itsellä mitään murheita ollut. Pitää koputtaa puuta. Aika näyttää......
Toivo Koistinen
10.02.2025 10:04
Miten teilä on toiminu pakkas olosuhteissa se urea. Onko kiteytyny,vaiko pelaa varsinkin jos auto on talvella vähällä ajolla.
Sehän Suomessa jota EU sallii myytävän jäätyy -11 astesa. Kuulin korjamon mieheltä, että Norjasa on sallittu semmonen urea, jonka jäätymispiste on -30 astetta.
Tuli ostettua volkkarin diiseli, ja siinä on se urea systeemi, ja auttaako nuo kiteytymistä estävät liuokset mitä sen sekaan voi laittaa sitä tankatessa.
Sillä kyselen...
Tp
Petteri Haverinen
10.02.2025 10:48
Hyvin on toimineet ilman lisäaineita. Suosittelen ostamaan laadukasta abblue ainetta, eikä sellaista mikä on jo purkinkorkin viereen kuivanut…
Ville Säynäjäkangas
10.02.2025 11:55
Paljonhan niitä urea autoja on liikenteessä, ettei ne kaikki hajoa ensimmäisessä -12 pakkasessa.
Mutta paljon niissä on ongelmiakin. Sitten korjataan ja matka jatkuu taas.
Ville Säynäjäkangas
10.02.2025 12:09
Minkälainen auto Toivolla tuli hommattua? Onko nyt se haaveiltu automaatti?
Toivo Koistinen
10.02.2025 12:48
Wv T- roc diiseli, ja helekatti tollouttani manuaali, kun oli aatos, että jos vielä hinaisi vuokravaunua. Nyt on katumus, ja kyselly, mitä väliin, jos bensaan vaihtaisi.
Millonkohan sitä viisastuisi äijän käppänä.
Tuo on kyllä, että kun nostat kytkimen niin ei kakistele, ja ei haittaa pikkulumetkaan, ja tuli tehtyä täys huoltokin. Ei ole kun vajaa 25 000 km ajettu
Näyttää jo, että ei ihmeempää halua ole enää lähtä reissuun, niin pensahan se on sitten ihan hyvä. No sekin, että tonneja väliin, niin sillähän kyllä korjailisi tuota...
Minkä merkkinen olisi sitten laadukas urea, kun täällä tahtoo, niinkun viimeviikolla yli 30 pakkanen. No sitten kun lauhempana päivänä herätin sen niin kylläse pelasi kun ajeltiin liki 100 kilometriä.
Tp
Petteri Haverinen
10.02.2025 14:01
Tämä on toiminut… Arom Dekor AdBlue
Ari Kuusisto
10.02.2025 16:36
Yara - luulisi olevan myös laadukas ,Suomessa myös valmistettu.
Kannattaa katsoa purkista koska valmistettu jos kanistereissa ostaa.
Ei kannata ostaa valmiiksi vanhaa varsinkin jos tietää ettei aja heti pois säiliöstä.
Erehdyin kerran merkkiliikkeen lavalta ostamaan ja oli toista vuotta vanhaa heti, ei tarvinnut ite vanhentaa.
Eero Bruun
10.02.2025 22:03
Yara on Siilinjärvellä. Siis kaivos ja tehdas. En tiedä missä tehdään tuo adblue. Eikös se meinannut loppua kun tuli ne pakotteet Venäjälle? Liittyi jollain tavalla lannoitteisiin? On palattu sen osalta normaaliin päiväjärjestykseen ja irti Venäjän tuonnista.
Ari Kuusisto
11.02.2025 08:53
Yara-Suomen Adblue valmistus Valkeakoskella.
https://www.yara.fi/kemikaalit-ja-ymparistoratkaisut/adblue-ajoneuvoille/
Petteri Haverinen
11.02.2025 09:06
lukeamani perusteella tärkein tekijä adbluen laadussa on käytetyn veden puhtaus...
Martti Bragge
11.02.2025 21:48
Hiukan asian sivuun, mistä erottaa adb tankin korkin onko hengittävä vai umpikorkki? Tampereen merkkihuollossa eivät osanneet auttaa. Olen lukenut että jos on tiivis korkki niin alipaine rutistaa tankin ja käy myös pumpun kestävyyden päälle...Kallista!
Ari Kuusisto
12.02.2025 16:01
Tuosta veden puhtaudesta, eiköhän Suomessa vaatimukset täyty ,mutta mistäpä voi varma olla.
Ainakin aika varma voi olla kun suomivesijohtovesi on juomakelpoista laajalti.
Ville Säynäjäkangas
12.02.2025 16:13
Juomakelpoista saattaa olla, mutta mitä sillä puhtaudella tarkoitetaan?
Esimerkiksi klooria tms. on lujasti. Kotikalja, kotiolut ja hapantaikinahommissa tulee vuosien varrella selväksi, miten suuri ero on hana- ja lähdevedellä, kun käyttää nuita mahdollisimman vähällä hiivalla tai villihiivoilla. Joku siinä hanavedessä koittaa estää käymistä.
Veden laatu vaihtelee toki alueittain, mutta ainakin täällä Oulussa vesi otetaan Oulujoen alajuoksulta, joten siihen ehtii valumaan kaikenlaista sontaa/lannotteita/mitä lienee ja sitä joudutaan kemiallisesti käsittelemään aika rajusti.
muokattu: 12.2.2025 16:19
Toivo Koistinen
28.02.2025 19:27
Kun kulin, että Suomesssa tehhään tuota urealiuosta jonka jäätymispiste on - 30 astetta, mutta säänöt kieltävät käytön, nin se viedään Norjaan.
Kattelin onko semmosta, mutten löytänyt, ni hoksin soittaa Yaran virkailijalle, ja kysyin asiaa. Hän sanoi, olemme Norjalainen yhtiö, ja meillä ei sitä tehdä.
Kertoi myös kuulleensa, ja sanoi. Olenjulkisesti luvannut ison konjakkipullon sille joka löytää sen tuotteen. Nietä siinäpä haastetta porukat.
To
Ari Jokinen
28.02.2025 21:47
Norjaan ostoksille tai USAan?
Kemira myi lisenssinUSAaan jo ajat sitten kun EU oli myöntänyt yksinoikeuden Adbluelle.
"Denoxium®. Denoxium on Kemiran kehittämä pakkasenkestävä tuote, joka vähentää dieselmoottoreiden pakokaasujen typenoksidipäästöjä. Kemira on myöntänyt Terra Environmental Technologies:lle yksinoikeuden Kemiran Denoxiumiin ja teknologiaan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa. Terra tulee markkinoimaan Denoxiumia omalla tuotenimellään TerraCairTM. Terra Industries Inc. on johtava kansainvälinen typpituotteiden valmistaja."
Tuote on myynnissä USA Kanada ja Norja Myös yllättäen Meksikossa koska Kemiran aine kestää varastointia kuumassa toisin kuin Adblue..
https://www.kemira.com/fi/ajankohtaista/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/
https://erikoissanomat.fi/2024/10/23/denoxium-ei-kelpaa-mutta-miksi/
"Vastauksena Kemira kehitti jo 2000-luvun alussa Denoxium-urealiuoksen, joka kestää vähintään -25 C°:n pakkasen. Se pohjautuu orgaanisen ammoniumsuolan ja urean seokseen. Aine testattiin muun muassa VTT:llä eikä käyttöä estäviä teknisiä esteitä havaittu"
Toivo Koistinen
01.03.2025 10:53
Otappa yhteyttä Yaraan, ja kerro tietosi, kun paremmin osaat nämä asiat, niin saat putelin palkinnoksi. https://www.yara.fi/yhteystiedot/?_gl=1*1v5hvr4*_up*MQ..*_ga*MTE2NTY4MTI1NC4xNzQwODE4OTE2*_ga_DDKGYHEJV6*MTc0MDgxODkxNS4xLjAuMTc0MDgxODkxNS4wLjAuMTY1NDMyMzgyMQ..
Mitähään siinätapahtuisi, jos syksyllä koettaisi hankkia ja pistäisi sitä talven ajaksi. Osaako poliisi tunnistaa tämän laittoman aineen aineen.
Tp