- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Fiat Ducato 2016 ajoakku tyhjenee
Fiat Ducato 2016 ajoakku tyhjenee
Sunlight Fiat Ducato matkailuauto ostettu Helsinki Caravanista uutena keväällä 2016. Kaikki OK ensimmäisenä kesänä. Keväällä 2017 kun talvisäilytyksestä otin auton käyttöön, akku tyhjä, apukaapeleilla käyntiin. Autoa ei ollut ladattu talven aikana. Latasin itse akkua mutta huomasin että akku ei pidä varausta kuin hetken. Kysyin neuvoa Helsinki Caravanista, heitä ei ongelma kiinnostanut, koska ongelma koski auton akkua eikä ns. hupiakkua. Neuvoivat ottamaan yhteyttä Fiat huoltoon. He vain myyvät autoja , eivät korjaa (näin sanoivat).
Käytin autoa keväällä 2017 huollossa Autokeskus Airportissa Vantaalla. Sanoivat vaihtaneensa ajoakun koska autossa ollut akku ei ottanut virtaa vastaa. Oli siis rikki. Tekivät myös virtamittauksen ja sen mukaan kaikki OK eli ei mitään sähkölaitteita jotka purkaisivat akkua.
Ajelin kesän ja kaikki OK. Mittailin aina välillä jännitettä akusta, totesin jännitetason vähenevän nopeasti jos autolla ei ajeta. Olen ottanut jo auton pois liikenteestä mutta kävin vielä tänään kysymässä Autokeskus Airportissa onko heidän mielestä kaikki OK.
12.10.2017 mitattu jännite akussa 12,6 V.
12.11.2017 mitattu jännite akussa 12,2 V.
Auto seissyt paikoillaan kuukauden ilman käyttöä ja latausta.
Radion sulake ollut irroitettuna koska jostain netistä luin että jotkut radiot vievät käyttämättömänä paljon virtaa.
Autokeskuksen huolto sanoi tänään että tämä on normaalia. Auton akun kuuluu tyhjentyä kuukaudessa jos sillä ei ajeta. Kehoitti asentamaan autoon ylläpitolaturin.
Onko tämä normaalia ? Onko muilla vastaavia kokemuksia ?
Asuntopuolella virtaa kuluttaa lämmityslaite ja ajopuolella ainakin lukkojen kauko-ohjauksen valmiustila. Pitämällä auton tolpassa, jossa on 2 tunnin ajastin, saa kumpikin akku tarvittavan piristysruiskeen päivittäin. Haittaa siitä tuskin on, koska olen menetellyt näin ja käynnistysakku on edelleen kunnossa (ikä 10 vuotta). Hupiakku pääsi tyhjenemään käytössä 6 vuotta sitten ja uusittiin, mutta olen sen jälkeen varonut päästämästä sitä liian tyhjäksi. Auto on ollut kotipihalla aina sähkössä kiinni ja käyttö on ympärivuotista. Laturi on EBL99.
Mun kokemusten mukaan normaalia. Ainoastaan se on epänormaalia että jännitettä on mittailtu ja asiasta otetaan selvää. @timppa
Mun kokemusten mukaan normaalia. Ainoastaan se on epänormaalia että jännitettä on mittailtu ja asiasta otetaan selvää. @timppa
Normaalia mikä normaalia, olen kokeillut ja akku piti virtansa koko talviseisokin ajan, lokuun alku huhtikuu. Käynnistyi normaalisti.
Sitävastoin myöhemmin akku heitti henkensä kun virta-avain unohtui lukkoon pidemmäksi aikaa siis vain lukkoon työnnettynä. Jokin siinä innosti autoa kuluttamaan virtaa epätavallisesti. Kävi liian tyhjänä kaiketi. Lähti liian nuorena kierrätykseen. Auto tosin majailee lämpimässä tallissa taukojen aikana.
Nyttemmin auto saa varan vuoksi ajastimella virtaa pari tuntia päivässä.
Normaalia mikä normaalia, olen kokeillut ja akku piti virtansa koko talviseisokin ajan, lokuun alku huhtikuu. Käynnistyi normaalisti.
Sitävastoin myöhemmin akku heitti henkensä kun virta-avain unohtui lukkoon pidemmäksi aikaa siis vain lukkoon työnnettynä. Jokin siinä innosti autoa kuluttamaan virtaa epätavallisesti. Kävi liian tyhjänä kaiketi. Lähti liian nuorena kierrätykseen. Auto tosin majailee lämpimässä tallissa taukojen aikana.
Nyttemmin auto saa varan vuoksi ajastimella virtaa pari tuntia päivässä.
No ei se kyllä normaalia ole kun kyseessä on uusi akku.
Kaikilla akkutyypeillä on itsepurkausominaisuus ja prosessi on lämpötilasidonnainen kuten niin moni asia akusssa.
Et kerro mutta oletan, että kyseessä on 100 Ah lyijyakku. Jos olen väärässä korjaa.
Kun akun jännite oli mitattaessa tasoa 12,6 V niin sen varaustila oli silloin n. 82-85 % akun nimelliskapasiteetista
Ts. akku ei ollut läheskään täysi.
12,2 V jännitetasolla akun varaustila oli enää 50 %.
Tämän mukaan akusta on kuukaudessa hävinnyt virtaa n. 30 A mikä viittaa siihen, että akkuun on kohdistunut kulutusta, ei tosin suurta mutta kumminkin. Tuo purkaus tarkoittaa sitä, että lataamatta akku on 3 kk sisällä typötyhjä ja pahimmassa tapauksessa ihan sökö. Saattaa otyhjänä myös jäätyä.
Näin oletan käyneen auton alkuperäisen akun kohdalla.
Normaalia uudella akulla olisi ollut se, että se olisi kuukauden aikana itsepurkautunut jotain 0,05-0,10 V ei tasoon 12,5 V. AGM-akuilla purkaus on tätä pienempi.
Panemalla mittari akun kengän ja akkukaapelin väliin tuo virran kulutus voidaan todeta.
Se ei kuitenkaan vielä kerro missä virran kulutus tapahtuu.
Sulakkeita irrottelemalla mittauksen aikana voidaan jo tarkemmin paikantaa se, missä piirissä kulutusta on.
Sitten pitää vielä löytää se laite joka sen kulutuksen aiheuttaa.
Nyt mennään siten sille alueelle, että hommaan tarvitaan ammattilainen ja hänellä tulee olla halua läytää virtaa kuluttava laite. Ellei ole halua niin hän kuittaa asian sanomalla - normaalia.
Kun auto on seisonnassa pika-avun voi antaa niin, että lataa akun ihan täyteen ja 12 h latauksen päättymisestä mittaa akun lepojännitteen = mittaus akun navoista ilman kuormaa. Tällöin jännitteen tulee olla 12,7 V.
Tämän jälkeen akun miinuskaapeli irti ja siihen loppuu virran kulutus.
Nykyautoissa tietotekniikka on merkittävä virrankuluttaja vaikka autoa ei käytettäisikään. Yleensä ottaen radio on siitä suurimmasta päästä kalenteri- ja kellotoimintoineen. Muita virrankuluttajia voivat olla ajoneuvon oma kello, lukituksen ja mahdollinen ajonestolaite ja mitä kaikkea niissä nyt onkaan. Ja mikä pahinta, ongelma vain pahenee alati lisääntyvän elektroniikan ansiosta. Eikä se akun irtikytkeminenkään välttämättä auta, vaan voi tuoda mukanaan omat lisäongelmansa (jotkut autonvalmistajat kieltävät irrottamasta akkua virtapiiristä).
Aloittajaa kohdannut ongelma lienee syntynyt edellä mainitusta suurehkosta oheiskulutuksesta, joka johtanut akun tyhjenemiseen ja edelleen vaurioitumiseen. Näin etenkin siinä tapauksessa, että tyhjä akku on päässyt välillä jäätymään. Tämän voi välttää älykkäällä ylläpitolaturilla, joka estää akun jännitteen putoamisen liian alas.
Noin suuri oheiskulutus ei kuitenkaan ole normaalia, ellei sitten kyseessä ole ne hiivatin kuuluisat ominaisuudet.
Kun avaimen työntää lukkoon, niin lukon rengas liikahtaa hieman sisäänpäin ja kytkee virran avaimen tunnistuspiiriin. Jos avain jätetään tähän asentoon, niin tunnistin kuluttaa virtaa ja jos avain on lukossa pitempään, on akun tyhjeneminen selviö. Siksi auton ohjekirjassa varoitetaan jättämästä avainta lukkoon. Asiaa ei tosin perustella mitenkään, joten syy jää monelta huomaamatta (kunnes sen lopulta huomaa akun tyhjennyttyä).
Jos käyttää noita Matin arvoja kulutuksen laskemiseen, niin tuloksena on n. 40 mA virta.
Sellainen kulutus voi olla esim varashälyttimellä + kellolla ja muulla auton elektroniikalla.
Koko talven seisonnassa lataamatta tuollainen kulutus tuhoaa akun.
Akun miinusnapa kannattaakin irrottaa pidemmän seisonnan ajaksi, tai asentaa siihen miinusjohtoon pääkytkin.
Uudemmissa autoissa avaimen lukkoon asettaminen käynnistää aika monta tietokonetta valmiiksi koska auto luulee että kohta lähdetään.
@timppa
Uudemmissa autoissa avaimen lukkoon asettaminen käynnistää aika monta tietokonetta valmiiksi koska auto luulee että kohta lähdetään.
@timppa
Tuntematta mitä kaikkea avaimen lukkoon asettaminen käynnistää voi kuitenkin todeta, ettei elektroniikka toimi ilman sähköä.
Ts. jotain kuormaa akulla on silloinkin kun avain ei ole virtalukossa, koska valmiustila kuluttaa myös virtaa.
Keväällä ostamamme 2008 Ducato-alustaisen akku alkaa tyhjentyä auton seisoessa. Viikon parin seisonnan aikana jännite tippui normaalista 12,8 V 12,1 volttiin. Myyjäliike vaihtoi uuden akun ja testautti lataustoiminnot. Purkautuminen jatkuu edelleen. Kesälomalla reissujen välissä aloin sitten tutkia, mitä sieltä löytyy. Purettuani ensin rosvoliitin, Wago+ML-viritelmät ja korvattuani ne asiaankuuluvilla johdoilla ja liittimillä aloin mittailla aloittaen radion ympäriltä. Ducatossa kun on se typerä kytkentä, ettei virtalukossa ole lainkaan Acc-asentoa, jossa voisi kuunnella radiota. Radion Acc virtaan vaihtokytkin sytytysvirralle/akulle ratkaisi tämän ongelman.
Ensiksi selvisi syy huonoon radioon. Vika ei ollut Alpinessa, vaan jossain Motonetista ostetussa hajonneessa antennivahvistimessa. Se heikensi signaalia mittarin mukaan yli 10 dB vahvistuksen asemesta. Kun poistin tuon turhakkeen, alkoi radiostakin löytyä huomattavasti lisää asemia. Ja turhaa virrankulutusta poistui 18 mA.
Sitten sain hands-freen toimimaan asentamalla mikrofonin oikeaan paikkaansa ja liittämällä sen oikeaan liittimeen.
Reissulla alkoi navigaattori temppuilla, maahantuojan neuvomana tein muutaman kerran tehdasasetusten palautuksen ja navigaattori heräsi henkiin.
Peruutuskamera oli kytketty jatkuvaan virtaan ja se kulutti liki 100 mA. Siirsin sen virta-avaimen perään.
Näiden virransäästötoimien jälkeen mittasin akulta kuluvan virran, kun kaikki oli pois päältä. Kytkettäessä mittaria virrankulutus kävi noin 1,5 A:ssa mutta hetken odottelun jälkeen tilanne vakiintui noin 75 mA:iin. Tämän pidemmälle en nyt enää tätä tutkinut. Onhan tämäkin liki watin jatkuva teho jotain ja ajan oloon tyhjentää akun. Talveksi pitänee molemmat akut irrottaa ja tuoda omaan talliin, jossa niitä voi ajoittain latailla. Lyijyakut kun purkaantuvat itsekseen muutamassa kuukaudessa ja ne ovat syväpurkauksen jälkeen valmista tavaraa Kuusakoskelle.
Myös 2013 Ducatossa on tuo virtalukko, jossa ei ole normaalia väliasentoa. Radiolle tulevistä liittimistä en löytänyt järkevää ohjausta, joten kytkin soittimen molemmat plussajohdot pysyvään sähköön ja väliin kytkimen. Saa päälle ja pois siis koska vain ja tuskin etuakkua radiota kuuntelemalla tyhjäksi saa. Peruutuskamera on soittimen liittimissä samoin kuin vahvistinantenni. Menee siis kaikki pimeäksi varmasti. Ainoa kummallisuus tuossa on se, että pysyvä sähkö katoaa joskus 10 tjs. sekunniksi, kun auton käynnistää. Hetken kuluttua palautuu normaaliksi.
Tuosta radiokytkennästä huolimatta pääsi akku tyhjäksi joidenkin viikkojen seisonnan aikana. Se oli välillä latauksessa, mutta hupilaturista taisi tulla niin vähän sähköä eteen, että pienen pohjakulutuksen ja lyhyiden pihasiirtelyjen takia sähkö loppui. Onneksi akku toipui täysin, ensi talven pakkasilla voi nähdä riittääkö virranantokyky suurempaan kulutukseen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.