Fiat Ducato 2.8jtd -03 polttoaineen syötön ongelmat!
Esa Jääskelä
02.10.2020 13:16
Sivuilla on aiemminkin ollut samanmoisia kirjoituksia ko. aiheesta, elikkä auto toimii ihan ok esim. 1200km, sitten moottorin vikavalo syttyy ja auto sammuu ajosta. Ei lähde heti käymään, mutta kun odotellaan tovi ja laitellaan virtoja useamman kerran päälle ja pois, alkaa polttoainejärjestelmä ilmata (kurluttaa) ja kun se loppuu auto käynnistyy. Kuulostaa ettei pumppu pelitä heti. Sama vika voi ilmetä, kun sammuttaa auton ja seuraavan kerran käynnistät, niin ei käynnisty vasta kun odotat saman ilmausepisodin. Tuntuu siltä, että polttoainepumpun virtajärjestelmässä joku pätkäisisi virtapuolta poikki, koska ilmavika se ei ole. Autoon vaihdettu polttoainepumppu ja paineensäädin, testattu pumpun rele ja inertiakytkin. Auto tosiaan pelittää yleensä yli tuhannen kilometrin, välillä kolme tuhatta tai sitten vika tulee joskus peräkkäisinä päivinä, kun pysähtelee useamman kerran päivässä. En löytänyt vanhemmista jutuista, saivatko he selville mistä vika löytyi vai löytyikö ollenkaan.
Seppo Suomi
02.10.2020 15:41
Ei ole kokemusta ko. asiasta mutta tulee mieleen saako polttoainetankki tarpeeksi korvausilmaa. Kannattaa kokeilla aukasta korkki kun kone alkaa temppuilla. Pieni alipaine taitaa tankissa olla aina ajaessa eli sihahtaa kun aukaisee korkin. Tämähän on normaalia saastemääräysten takia.
Valitettavasti tällä palstalla on usein niin että häivytään pois eikä kerrota ratkesiko pulma. Olisi hyvän tavan mukaista kertoa miten kävi. Se olisi myös pieni kiitos avustajalle.
Esa Jääskelä
02.10.2020 20:15
Kyllä saa korvausilmaa, vikakoodit herjaa yleensä polttoainejärjestelmän painevikaa, milloin mitäkin järjestelmään vaikuttavaa säädintä. Itselläni on ajatuksena sähköpuolen ongelma, ehkä yksikön ohjauksessa tai johtosarjassa. Voisikohan kokeilla auton käydessä pätkästä polttoainepumpun virta ja katsoa tapahtuuko samanlainen reaktio?
Markku Hämäläinen
02.10.2020 21:01
En minä mitään aiheesta tiedä, mutta eikös diesel järjestelmässä polttoaine linja tule olla tiivis?
Jos se on niin miksi auto sitten ilmaa itseään kun sitä ilmaa ei pitäisi olla jolloin ei myöskään kurluttaa.
Siirtopumppu on tankissa, mutta imeekö korkeapainepumppu ilmaa jostakin.
Altti Nieminen
04.10.2020 19:00
Konehuoneen kuskinpuolella on musta relekoppa ,niin seuraavalla kerralla kun ei lähde käyntiin ,avaa kopan kansi auki nostele releitä pois ja takaisin.Veikkaan että lähtee pelittää.