Fiat Dethleffs 89 latausjärjestelmä asunto-osan ja auton välillä.
TERVO JARI
14.12.2007 22:25
kerkeen "selventämään" . . . .
Kerro vuosimalli, mikä Detskumalli alkovi vai mikä,, mikä laturi, onko lisä järj. laiteltu esim "hupiakku" lisää . . Kerro kaikki "maan ja taivaan väliltä" niin se helpottaa niitä jotka yrittää auttaa asiassa . . . .
Kun tuosta otsikosta siirryt kijoitteleen tekstii ttähän alas, älä käytä entteriä, VAAN hiirtä, Otsikon kohalla kun "näppäsee" entteriä lähtee viesti "eetteriin" . . .
Semmottii . . . .
Jari
Ps. Älä vedä hernettä nenään ku rupesin "neuvoon" ennenkuin kerkesit saada asiaa etiäpäin . . . . .
TAKALA JORMA
15.12.2007 18:53
Latausjärjestelmä asunto-osan ja auton välillä? Anteeksi vain mutta kysymykset ongelma jutskoista menivät taivaan tuuliin.Autoni on Fiat Dethleffs 2,5 turbo D vm. 89. Asunto-osa on etukopillinen ja takakeittiöllinen.Alkuperäinen lataus boksi on apukuskin polvien yläpuolella.Sellainen pikkupajan valmistaman näköinen kun sisälle kurkistaa.Sisätilan akku oli alkujaan moottoritilassa aika tautisessa paikassa ,josta se on siirretty as. osaan pitkän penkin alle.Olettaisin että tämän latusboksin 220 v:n tehtäviin kuului alunperin yhdistää ja erottaa akut toisistaan eri lataus- tai kulutus tilanteissa. Tämä 220v:n laturi osuus lakkasi lataamasta , jolloin asensin tavallisen 10a;n automaattilaturin sisätilan akkuun.Akku sinänsä lataantuu, eli on ladatessa 13v:n paikkeilla. Jännite kuitenkin laskee asunto-osassa jos on esim. valoja päällä.Eli virta häviää jonnekin. Jos virrankulutus sisällä loppuu, nousee jännite kyllä pikkuhiljaa,mutta ei niin kuin 10:an laturilla pitäisi.Eli kysymys kuuluu, kuinka akkujen välinen järjestelmä pitäisi rakentaa, että se olisi kaikkia osapuolia tyydyttävä.Itse haluaisin vain joten kuten ymmärtää tämän pikku probleeman, mutta ne jotka sen asentaa niin rohkeasti vain esiin.
SUOMI SEPPO S
15.12.2007 20:58
Mikäli kytkennät on pidetty alkuperäisenä niin kokeile sitä että irrotat lisälaturin systeemistä ja puhdistat sulakkeet vararenkaan alta (takaa). Voi olla että alkaa alkuperäinen järjestelmä toimimaan.
t. seppo
MOISANDER JOUKO
10.01.2008 11:19
Asian vierestä: Näin naapurin pöydällä uuden 'Kippari' lehden. Siinä oli juttu moottori/hupiakun latauksesta. Totuushan lienee, että jos alkuperäinen laturi hajoaa, voi olla edullisempaa ostaa pari Ctek'iä ja hoitaa lataus niillä.
LAUKKANEN MAURI
11.01.2008 21:07
Jos minulla olisi vastaavanlainen auto,niin saneeraisin lataus-
järjestelmän.
Koska uusissa as.autoissa lataus tapahtuu seuraavalla tavalla;
A; verkkolataus (230vac)
-as.osan akkua ladataan suurella viralla noin 17A
-moottorin akun latausvirta rajoitettu noin 5A
B; Moottorin käydessä ladataan molempia akkuja välireleen avulla,joka yhdistää molemmat akut laturin "herätevirran" avulla;
sama piiri kuin latauksenmerkki valolla.
Kun auton laturi lataa molempia akkuja niin tietysti autonakku on se joka saa enemmän virtaa ,johtuen paksummista ja lyhemmistä
johdoista,kun taas hupiakun virta rajoittuu pitkiin ja ohuempiin johtoihin.Muuten lataus virtaa hupiakulle ei rajoiteta.
Tämä päivänä kannattaa asentaa kaksi laturia; omat molemille akuille esim 5A moottorin akulle ja 10A hupiakulle.
Sekä vielä se VÄLIRELE JOKA KYTKEE akut yhteen kun se laturi
rupeaa lataamaan.
Siinä sitä TI-miehelle/naiselle riittää puuhastelua ennen kuin
homma on valmis.
Luulen että nämä muutos osat eivät tule kalliimaaksi kuin se
tehdas uusi latauskeskus.
PELLIKKA ERKKI
12.01.2008 11:21
Jos haluat että on vain yksi verkkovirta laturi ,asenna se hupiakun viereen ja rele niin kuin edellinen kirjoittaja neuvoi. Mutta asenna (asennuta) toinen 230V ohjauksella oleva rele akkujen väliin joka yhdistää akut aina kun kytket auton verkkovirtaan..Kylläpä passoo...
NYYSSÖNEN KAJ
12.01.2008 11:57
Tässä linkki Waecon sivulle jossa löytyy laturi kahdelle akulle. Hupiakku 15A starttiakku 1A, 1A riittää starttiakulle koska kyse on ladata täyteen siittä mihin auton laturi jäi virta 0,5 --- 0,1A.
http://www.waeco.com/de/331_1160.php?hirID=463&sprID=1&artOrigID=256
hinta Saksassa 189€
Tämä on UI tyypinen laturi tai kutsutaan myös modifioitu UIUI laturi. CTEC on täysverinen UIUI laturi.
HAAPANEN TIMO S
12.01.2008 11:58
Onkohan se ajoakun lataaminen niin tarpeellista,aika pitkään saa paikoillaan olla lataamatta.
HAAPANEN TIMO S
12.01.2008 12:07
Tuota ei saisi käyttää pakkasella.
KORPPI SEPPO A J
12.01.2008 14:02
Eipä kai mitään estettä pakkasella käyttämisellä ole. Eiköhän tuo ole, niin kuin elektroniikassa yleensäkin, tehdas haluaa varmistaa selustansa, jos nyt jotain kuitenkin sattuisi tapahtumaan. Onhan tunnettua, että elektroniikka ei pidä kosteudesta. Ilman lämmetessä ja laitteen ollessa viileä, kondensoituu kosteus laitteen pinnalle. Mutta kun tuon tiedostaa, niin ei varmaankaan mitään ongelmia.
NYYSSÖNEN KAJ
12.01.2008 14:50
Jos laite on käynnissä niin se tuottaa vähäisen lämpöä hukkatehollansa ja pysyy kuivana. Sisälle tuo kannattaa laittaa.
HAAPANEN TIMO S
12.01.2008 16:02
Jostain syystä noissa kaikissa tuontyyppisissä latureissa on tämä pakkaskäyttö kielletty:
http://www.solarpower.fi/products.php?g1=226ebf&g2=4798bb
Suomilisä on hintaan laitettu.
HAAPANEN TIMO S
12.01.2008 16:10
On sama laite, Waecon tyyppi on IV 1512 ja Mobitronicin 915-012
Suomessa 70€ kalliimpi.
NYYSSÖNEN KAJ
12.01.2008 16:22
Minulla on asennettuna autoon CTEC 1400 laturi, kestää pakkasta
Tärkein ominaisuus voidaan jättää talven yli vahtimaan akkuja joka antaa niille ylläpitolataiksen automaattisesti.
http://www.ctek.com/FI/Multi-XT-14000.aspx?p=technical
tämä maksoi Helsingissä toissa kesänä 235€. yhden virtapiirin laturi 24V sama malli löytyy 12V:lle.
LAUKKANEN MAURI
13.01.2008 09:34
Kylläpäs ovat ovat arvokaita nuo yhdistelmä laturit.
Tässä CETEK,n hintoja joilla se homma hoituu varmsti;
Auton akulle esim; CETEX XS 3600 Virta 3.6A=59.50€
As.osaan ,hupiakulle esim; CETEX XS2500 Virta 25A 240€.
Näillä vehkeillä lataus ongelmat ovat historiaa,ja töpseli saa olla seinässä yötä päivää ja kytkennät osaa tehdä kuka vaan.
Hyvää ja halpaa saa hakea hakemalla! tuumii m laukkanen
TORATTI TOMI
13.01.2008 14:10
No just tuli akkulaturit asennettua tähän omaan ensimmäiseen matka-autoon Hymer,pösö -89, (jolla en yhtään reissua vielä tehny).
Ctek 3600 laturi auton akulle (joka ennestään oli hupiakuille) ja vähän tehokkaampi ctek 7000 (120 euroo) hupiakuille.
Kyllä on hyvää tavaraa noi Ctekit, harvoin näkee noin hyvin tehtyjä osia. saa nyt olla piuhassa kiinni koko talve. Markinnoilla on myös erilisia vastaavia tarvikelatureita halvemmalla, mutta niistä ei ole tietoa.
MOISANDER JOUKO
13.01.2008 18:56
Emännän autossa on ctek kiinteästi. Aamulla kun lämmitys menee päälle, niin akkukin latautuu ja on sitten taatusti täysi työmaalla, kun Weba pitää laittaa päälle illansuussa.
HAAPANEN TIMO S
13.01.2008 19:40
Se kuluttaa jonkun verran silloin kun ei olla tolpassa.
TORATTI TOMI
13.01.2008 19:54
Joo kuluttaahan se, 1-3 milliamppeeria riippuen laturista. Ei liene käytännössä merkitystä
http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx
TAKALA JORMA
13.01.2008 20:45
Kiitoksia vain valaisevista tiedoista vanhemman as. auton hupiakun ja auton oman akun latauksen jäjestämiseksi.Autossa olevien sulakkeiden puhdistus on tullut vuosien mittaan tutuksi. Usein sieltä on vika löytynytkin. Aivan liian usein. Tuntuu järkevältä kehittää sitä samaan suuntaan kuin uusissa autoissa on.Ehdotuksista käy ilmi, että as. osanakkua ladataan jo 17 A.n laturilla, ja auton omaa pienemmällä laturilla.Selvä ja hyvä lähtökohta.Sitten tulee se vaikeampi osuus,toki vain amatöörille jota edustan.Tullaan tähän rele puoleen ja hirvittävään määrään johtoja,siis alkuperäiseen laturiin jota kautta virrat kulkee.Kertauksen vuoksi vielä. Auton käydessä lataus toimii kummallekkin akulle hyvin, eli siltä osin vanha järjestelmä voisi olla käytössä.Verkkolatauksen puolella ilmeisesti välirele tai joku muu himskatti vetää kaiken aikaa ja kumpikin akku tyhjenee.Alunperin akut erkanivat kun virta-avain vedettiin pois tilastaan.Nyt herääkin kysymys että voiko hyvillä mielin ruveta latailemaan erillisillä latureilla omia akkujaan siitä vaan, siis kokeilu mielessä kuinka toimii.Tietenkin varmempi keino on etsiä syy mikä näitä akkuja yhdistää tai miksi ne eivät erkane.Mietin että miksikähän se välirele pitää olla jos kumpaakin akkua ladataan eri latureilla.Muuten en tiedä vielä ketään, joka olisi nähnyt Dethleffsin vm.89 lataussysteemin (laturi/erottelijan)kaaviokuvia. Sitten vielä ,ctec 3600 laturi on ollut myöskin emännän autossa, siis moottoritilassa pitkään ja toimii erinomaisesti ja on kuulemma laillinen,mikäli verkkovirta on sille asennettu virallisesti.
NYYSSÖNEN KAJ
13.01.2008 21:44
No tämä on tietysti uusi asia ja periaatteessa kannattaa vanha laturi poistaa johtoineen jolloin todennäköisesti myöskin tämän releen (erottaa akut) yksi mahdollinen vika poistuu.
Autoasi kun en tunne niin yllä oleva on arvaus. Nyt toinen arvaus Tuon releen pitäisi saada veto (=vetää) vain kun auton moottori on käynnissä. Rele mahdollisesti rikkoutunut ja jäänyt on asentoon.
kolmas arvaus: Vanha laturi latasi yhdellä piirillä molempia akkuja josta syystä se myöskin saa releen vetämään - toivottavasti olen väärässä. Jääkäämme odottamaan että Dethleffsin tuntevat vastailee.
CTEC-laturi on hyväksytty ulos asennettavaksi, se täyttää IP44 määräykset kun se asennetaan oikeaan asentoon.
TAKALA JORMA
13.01.2008 22:41
Kertaan tässä vielä itselleni sen, että moottorin ja hupiakun verkkovirta latauksen voi hoitaa erillisillä latureilla, siis kummallekin omansa.Jos siinä alkuperäisessä keskuksessa on jotakin häikkää siinä erottelupuolessa niin haitanneeko se mitään.Ainoastaan silloin kun ei ole v-virrassa, niin olisi hyvä saada akut erotettua toisistaan.