Fiat automaattiin päivitys

Petteri Haverinen 12.11.2024 08:38

Saksan lehden sivulta:
Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä sekä yhdeksänvaihteinen 9-vaihteinen automaattivaihteisto että moottori saavat mukautetun ohjausohjelmiston, joka on tarkoitettu estämään ongelmia tai vikoja tulevaisuudessa. Toimenpiteen palvelunumero on 6926. Virallista takaisinkutsua ei ole. Fiat Professional -korjaamoille on kuitenkin tiedotettu päivityksestä marraskuun alussa ja ne ovat saaneet asiaankuuluvat ohjeet.


Päivitys on tarkoitettu sukupolven 8 Ducato-malleille, jotka on varustettu 9-vaihteisella automaattisella vääntömomentinmuuntimella ja varustettu 2,2 litran moottoreilla, joiden teho on 160 ja 180 hv . Fiatin mukaan 140 hv:n moottorin yhteydessä ei ole tiedossa keskimääräistä suurempia vaurioita. Stellantisin mukaan tämä ei vaikuta myöskään ennen kesää 2021 asennettuihin 2,3-litraisiin dieselmoottoreihin, vaikka niillä on pääosin sama teho ja vääntö. Yhdessä näiden moottoreiden kanssa automaattivaihteiston ei kuitenkaan tiedetä olevan erityisen herkkä vioille. Ennen uuden sukupolven moottoreiden julkaisua tätä yhdistelmää myytiin useita vuosia ilman havaittavissa olevia toistuvia vikoja. Sekä 140 hv:n 2,2 litran moottorissa että koko 2,3 litran moottorivalikoimassa on hieman erilainen vääntökäyrä, jonka kanssa 9-vaihteinen ilmeisesti harmonisoituu. Vain vääntömomenttikäyrät 160 ja 180 hv 2,2 litraa näyttävät aiheuttavan ongelmia automaattiselle.
muokattu: 20.11.2024 15:29
Kari Huhtala 12.11.2024 11:55

Olisi mielenkiintoista saada kommentteja caravaanareilta, joiden ajokkiin on jo asennettu tämä uusi mukautettu ohjelmistopäivitys. Takuuhuolloissa tämä ilmeisesti joka tapauksessa asennetaan?


Fiat Ducato retkeilyautomme on 1 /-21 käyttöön otettu 2.3 / 140 hv. Ohjelmistopäivitykselle ei siis näyttäisi olevan ainakaan pikaista tarvetta. Auton mittarissa ajokilometrejä 95 t. ZF:n 9-speed-automaattivaihteisto on toiminut moitteettomasti.
muokattu: 13.11.2024 11:08
Timo Lavoila 18.11.2024 12:37

Kysyin asiasta valtuutetusta Fiat-huollosta ja asiat ovat suurin piirtein kuin ylläolevissa viesteissä kerrotaankin.
Kertoivat, että se on kampanjapäivitys, joka koskee malleja 290 (valmistettu syyskuu 2020-toukokuu 2024) ja mallia 295 (syyskuu 2020-kesäkuu 2024).
Vikakuvaus: "Pienessä määrässä ajoneuvoja hätätila (alennettu nopeus, ei-olennaisten toimintojen deaktivointi) voi aktivoitua momentinmuuntimen toimintahäiriön seurauksena".

Petteri Haverinen 18.11.2024 14:25

Huoltoväli on 2 vuotta ja voit huollattaa missä vain ja takuu säilyy. Deltalla huolto 850€ ja sama ei-merkkikorjaamolla 350€.
Mut ei saa automaattiin päivitystä, joka Saksan lehden mukaan pysäyttää matkan.
Olisikohan viisain hakea ilmainen päivitys?

Timo Lavoila 18.11.2024 18:33

Kyllä, se kannattaa hakea, jos oma auto on kohderyhmässä. Takuuajan jälkeen päivitys maksaa hiukan: Fiat vaatii, että akussa täytyy olla jännitettä vähintään 12.7 V ja sehän ei onnistu ilman siihen varattavaa latausaikaa. "Älylataus" pitää huolen, että noin korkealle se ei nouse, ajoi vaikka kuinka pitkän matkan.

Ville Säynäjäkangas 19.11.2024 11:53

Tuo jännitehomma on kaikissa (?) nykyautoissa todella tärkeä. Ei tätä uskoa tarvitse, mutta olen suorittanut vianhakua moniin autoihin. Pääasiassa mersuihin.
Autot antavat turhia vikakoodi-vikavalo-ilmoituksia pelkästään alijännitteestä. Autoja käytetään aivan turhaan korjaamoilla ja niihin vaihdellaan osia, vaikka syy olisi vain virran vähyys.
Mersuissakin alkaa automaattilaatikko juonitella kun jännite laskee. Liekkö Fiatissa sama?

Mitatkaa ihmeessä autojenne akun lepojännitteet. Kokemuksella voin sanoa, että suurin osa pyöriskelee 12,1-12,4v tasossa. Tämä on liian vähän nykyisin käytössä olevalle elektroniikalle. Autot kuluttavat nykyisin sähköä ihan valtavasti. Valitettavasti.

Omaa (henkilö)autoani latailen ulkoisella laturilla kesällä parin viikon ja talvella viikon välein, niin pysyy erossa kummituskoodeilta ja epämääräisiltä toimintahäiriöiltä.

Timo Lavoila 19.11.2024 14:25

^ Tuon ylläolevan uskon täysin. Ei tuo ole kaikilla korjaajillakaan tiedossa, kuten mainitsitkin. Eräs lahtelainen akkukorjaaja ehdotteli laturin ja akun vaihtoa kun tyhjäkäynnillä autoni latasi n 13 voltilla. Kun kerroin syynä olevan älylaturin niin ei ollut kuullutkaan moisesta... Laitteethan sinänsä eivät ole Fiatin tekemiä vaan niissä näkyy esim Boschin logoja.

Ladata siis kannattaa erillisellä laturilla. Tosin turhauttavaa: ajaessa laturi tulkitsee akun olevan "liian" täynnä ja alkaa pudottamaan latausta.

Ville Säynäjäkangas 19.11.2024 19:33

Jaahas amerikassa on jo oikeusjuttu Fiat 9 vaihteisesta automaatista.

https://lemonlawhelp.com/fiat-chrysler-9-speed-transmission-lawsuit-claims/#:~:text=This%209%2Dspeed%20transmission's%20defects,or%20failure%20of%20the%20transmission.

Ville Säynäjäkangas 19.11.2024 19:41

Melko monessa autossa on sama vaihteisto. Se on kyllä ZF suunnittelua, mutta valmistettu amerikassa. Valitettavasti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZF_9HP_transmission

Ville Säynäjäkangas 19.11.2024 19:45

2016 vuonna on jo tiedetty tämä ongelma, mutta siitä huolimatta Fiat päätti olla välittämättä ja muutaman vuoden päästä alkoi asentaa sitä Ducatoihin. Hienoa että pysytään uskollisena voimansiirto-ongelmille.

https://www.e3sparkplugs.com/blogs/news/huge-transmission-recall-impacts-over-500000-cars

Petteri Haverinen 20.11.2024 05:59

Onpas outoa, että eivät Fiatilla tiedä et kaikki ongelmat poistuisi akkujen latausta lisäämällä…😂, sitähän sä Ville kirjoitus…

Ville Säynäjäkangas 20.11.2024 09:31

Mistään ei löydy tietoa ongelman oikeasta syystä. Mekaanisesta särkymisestä en kuitenkaan löytänyt yhtään juttua. Sähköpuoleen kaikki ongelmat viittaa…

Eikä ole läheskään ensimmäinen kerta automaailmassa, kun ongelmat ratkeaa ja syyt selviää vasta sitten, kun auton hinta laskee takapihojen harrastelijoiden saavutettavaksi.

Että eipäs naureskella etukäteen.

Petteri Haverinen 20.11.2024 10:11

Kuitenkin siirrytään 9- vaihteisesta automaatista 8-vaihteiseen automaattiin, kuten jutussa kerrotaan...se siitä teoriasta...

Ville Säynäjäkangas 20.11.2024 11:18

Se laatikon vaihto taas on pelkkää kaupallista yhteistyötä Toyotan kanssa.


https://newsroom.toyota.eu/stellantis-and-toyota-expand-partnership-with-new-large-size-commercial-van-including-an-electric-version/
muokattu: 20.11.2024 11:18
Sauli Husso 20.11.2024 15:01

Heips!
Laitoin autoon tuon liitteessä olevan älylaturin. Tein sen kun kun on kirjoiteltu tuosta virran riittävyydestä on keskustelua eri foorumeilla. Autona Fiat Ducato vm. 2020 140hp 9speed.

https://www.motonet.fi/tuote/ctek-yllapitolaturi-cs-free-12v5a?product=45-01904

Petteri Haverinen 20.11.2024 15:29

Tässä alkuperäinen juttu

https://www.promobil.de/neuheiten/automatikprobleme-beim-fiat-ducato/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.