Fiat 2.3 multijetin minimaalinen öljynsuodatin ?
Tapani Pokkinen
30.10.2016 16:44
Tein nykyiseen matkamökkiin, itse ensi kerran öljynvaihto-talvihuollon ja hämmästyin öljynsuodattimen kokoa? Miksi ihmeessä suodatin on tuskin puolta aikaisempaan 2.8 moottoriin verrattuna?
Kaupassa tutkin suodatinvalikoimaa ja huomasin 3.0 mallin näyttävän samoilla kierteillä ja muutoinkin vaikuttavan sopivalta.
Miten on oletteko käyttäneet tuota isompaa 3l koneen suodatinta vai laittaneet kirjan mukaisen pienen suotimen?`
Samalla tuli laitettua lasinpesunesteeksi raakaa 60%, vaikka yleensä olen ajanut säiliön puhtaaksi.
Vesilukkoihin kaadoin pakkasnestettä ja jääkaappi tuli puunattua puhtaaksi.
Kaasupullo vain kiinni ja sen kummempaa talvihuoltoa ei tullut tehtyä, matkamökkin ajo katokseen ja uudelleen rekisteriin kenties vasta pääsiäiseksi.
-tapani-
Harri Halinen
30.10.2016 17:26
Vielä kun korin valmistajat kertoisivat vesilukon tilavuuden osaisi kaataa suht oikean määrän jäätymätöntä. Yleensä laitetaan riittävästi. Jos vielä pinnalle muutama tippa öljyä niin ei haihdu.
Sama kotona lattialämmitykselliseen vesilukkoon jos muutaman kuukauden on poissa, määrällisesti öljyä hiukan enemmän kuin pesualtaaseen.
Matti Janhonen
30.10.2016 17:27
Noiden suodatinten kanssa kannattaa tarkistaa, että suodatin on muunkin kierteen osalta samanlainen.
Suodattimen rakenne voi sisäosiltaan, tiivistepinnoiltaan, pituudeltaan jne olla erilainen ja saattaa aiheuttaa sen, että suodatin ei toimi suodattimena tai virtaus ei ole oikea. Itse suodattimen koko ei ratkaise suodattimen hyvyyttä vaan käytetty suodatinmateriaali ja sen pinta-ala.
Mutta voi toki olla niinkin, että suodattimen kokoa on muutettu vain jotta sen hintaa on voitu korottaa.
Tämän päivän strendi on se, että kun auton myyntipalkkiolla ei saada tuottoa tarpeeksi, niin autoon suunnitellaan ns. kalliita jälkimarkkinointituotteita joilla haetaan lisää tuottoa ja sidotaan asiakas koko auton elinkaaren ajan asiakkaaksi. Autoja markkinoidaan nykyisin insinööritieto edellä ja tätä tukee autolehtien toimittajat jotka auliisti esittelee suurina uudistuksina kaikki hilavitkuttimet.
Markku Tervasmäki
30.10.2016 17:53
Jep jep, Minulla on Citroen Jumper, 2.2 litran koneella. Siinä öljynsuodatin on sellainen "panos"-tyylinen ja se on semmoisen lieriömäisen, hylsyllä avattavan muovijutun sisällä. Se panos on pienempi kuin esim. Citroen C3 2003:n suodatin. Siispä ostin C3:n suodattimen ja siihen kuuluvan "lieriökorkin". Olipa vaikeasti sanottu :(
Hassua, että pikkusessa pensakoneessa isompi suodin kuin 2.2:ssa dieselissä.
Eli seuraavassa öljynvaihdossa laitan sen isomman suodattimen/korkin.
Reino Kock
31.10.2016 08:29
Moi itellä on 3,0 m-auto ja 2,3 pakettiauto ja olen aina laittanut M-filter 3405 molempiin eli se isompi suodatin t.Reiska
Heimo Turunen
01.11.2016 10:13
Kyllä se oikea suodin se paras on. Matkailuautolla harvemmin ajetaan suositellun huoltovälin verran, suodattimen puhdistustehon on suunniteltu kestävän hyvin sen matkan. Matkailuauto huolletaan useimmiten vuosittain joten suodattimelle ei kannata uhrata ajatusta sen kummemmin.
Tekniikka on kehitynyt ja sen mukana moottorit, öljyt sekä suodatttimet. Jos jossain historiaan jääneessä koneessa on ollut kooltaan isompi niin ei sillä ole merkitystä nykymoottorin kanssa.
Suodattimissa itsessään on eroja, monet ovat oem-tuotteita joten jopa tunnetut merkit tulevat samasta pajasta kuten myös ns.alkuperäisosat. Tuskin mikään autotehdas tekee omia suodattimia.
Juhani Halmeenmäki
01.11.2016 18:18
Juurikin noin.
Se vastaus, miksi pienikin suodatin kestää pidemmän vaihtovälin, löytyy sieltä suodattimen sisältä. Hyvä esimerkki on GM, jonka LongLife-suodin on ulkomitoiltaan saman kokoinen kun perinteinen, mutta jo painossa huomaa eron.
Ja uskallan väittää, ettei mikään autotehdas tee itse suodattimia, koska jos isotkaan ja helposti todennettavat eivät niin tee, ei ne pienetkään. Eikä ne tule eri linjaltakaan, se on omin silmin nähty tehtaan linjalla. Tuossa kuvassa jonka otin tulee Mazdaa ja Knecht-Mahlea ulos, Fordit oli jo laatikoitu...