Ensimmäisen auton hankinta.

Tapio Uusitalo 26.07.2022 11:05

Alkukesästä aloitimme asuntoauton etsinnän. Tyttären perheellä toive isosta takatallista. Meillä vaimon kanssa erillisvuoteet takana. Pienemmän lapsen voi nukuttaa niiden väliin. Nyt tulee kysymys, joka menee helposti tunteisiin. Mitä merkkiä pitää välttää? Tyrkyllä on ainakin LMC-transit, Solifer-fiat ja Dethlefts Master-Renault. T. Tapio

Petri Ahonen 26.07.2022 11:27

Taitaa alustan "paremmuusjärjestys" olla mainitsemasi Transit, Fiat ja Rellu, mutta poikkeuksia (maanantaikappaleita) löytyy kaikista. Omalla vähäisellä kokemuksella se on Fiat, Transit ja Rellu. Mökkiosissahan ei varmaankaan suuria eroja ole, lähes käyttävät paljon samojen alihankkioiden osia (Truma, Alde, Thule, Dometic jne.) ja kokoonpanolinjoilla on työntekijät alipalkattuja "vierasmaalaisia". Mitä isompi takatalli, sen korkeammalla on vuoteet (nuorempana ei ongelmia). Pitkittäisvuoteisessa ei tarvitse kömpiä "toisen" ylitse (joskus siihen jäänyt "jumuunki".


Mikä ihmeen jumuunki? Piti olla jumiinkin ;)
muokattu: 26.7.2022 11:30
Toivo Koistinen 26.07.2022 15:20

10 vuosi lopuillaan master renaultin sisarmallista opel movanosta. Ketjukone, ja pelannut hyvin kokoajan.
On myös kokemus fiatin 2,8 koneesta, ja sekin pelasi varsin hyvin, samoin mejän sitikkavanhus, ajettu kohta 250 000, ja ikää yli 19 vuotta.
Elikkä uskon huollon merkitykseen noissa asioissa noiden jokaisen pelaamiseen, koska myynnissähän on noita ja hyvin paljon yli 2 -3 00 000 km ajetttuja.
Auto pelaa, ja kestää, kun sitä huolletaan
Iso takatalli hyvä lienee, mutta rajoittaa kuorman painoa, jos peräylitys on pitkä, ja etuveto auto, koska kuorman paino on taaka-akselin takapuolella.
Tp

Timo Haapanen 26.07.2022 15:52

Ehdottomasti sisäjärjestys edellä kannattaa mennä alustasta välittämättä. Ekaan autoon on kyllä se hankaluus että ette vielä tiedä millaista olette hankkimassa. Joskus eka menee vaihtoon aika pian kun tarpeet ovat käytön myötä tulleet esille.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 26.07.2022 15:54

Ostin vuonna 2007 uutena Ducato-alustaisen Dethleffssin, kaksi ostosta kerralla, ensimmäinen ja viimeinen, alkuvaiheessa auto seisoi enemmän takuukorjauksissa kuin tien päällä, egr-venttiiliä odoteltiin kolmeen kertaan Italiasta asti, lopulta asentaja tulppasi koko härvelin ja pääsi reissuun. Iskarit (made in Brasil) kestivät 20 000km, ei takuuseen ja paljon muuta sälää, esim matkustamon muovilistat kutistuivat ja uusittiin kaikki takuuseen.

Tuota kokeilua ennen oli pelkkiä Volkkareita tai Mersuja, kuten nytkin. Ei lastentauteja, saksalaiseen laatun luotan niin henkilöauto- kuin matkispuolellakin (emännällä ajossa Volkkari, itsellä Mersu henkilöautona). Noihin muun merkkisiin rimpuloihin en tule enää koskaan erehtymään.


Niin, se tärkein meinasi unohtua: tee perusteellinen koeajo kaikilla vaihtoehdoilla ja vuokraa esim. viikoksi se mikä parhaalta tuntui. Siinä ei raha mene hukkaan, kuten mahdollisesti väärässä valinnassa liian lyhyen tutustumisen jälkeen!
muokattu: 26.7.2022 15:57
Ari Kuusisto 26.07.2022 16:21


Jos ajomäärä suhteellisen pieni tulee kuitenkin 5 vuotta nopeasti täyteen ja silloin ylläpitokustannuksiin lisätään remmikoneisen nokkahihnan vaihto.
Transitin saa ketjukoneella sekä etuvetona että takavetona, jopa paripyöräisenä.
Talvella iso takatallinen on takavetona yliveto jossa.
Korkeaan takatalliin sopii harrastusvälineet säältä suojaan.
Fiatin etu on sitten yleisyys/lisätarviketta löytyy ja ylivertainen ohjaamon leveys.
Merkkien ominaisuudet ja omituisuudet jokaisen pitää puntaroida ihan ite.

Ari Kuusisto 26.07.2022 16:21


Jos ajomäärä suhteellisen pieni tulee kuitenkin 5 vuotta nopeasti täyteen ja silloin ylläpitokustannuksiin lisätään remmikoneisen nokkahihnan vaihto.
Transitin saa ketjukoneella sekä etuvetona että takavetona, jopa paripyöräisenä.
Talvella iso takatallinen on takavetona yliveto jossa.
Korkeaan takatalliin sopii harrastusvälineet säältä suojaan.
Fiatin etu on sitten yleisyys/lisätarviketta löytyy ja ylivertainen ohjaamon leveys.
Merkkien ominaisuudet ja omituisuudet jokaisen pitää puntaroida ihan ite.

Timo Haapanen 26.07.2022 16:48

Eikös se vaihtoväli Ducatossa ole seitsemän vuotta tai 120 000 km. Reilu satanen per vuosi.

Mulla on nyt Ducatossa ikää 7 vuotta ja kilsoja 103 000 eikä ensimmäistäkään vikaa ole vielä ollut. En osaa sitä huonona autona pitää kun edellinenkin Ducato pelasi oikein hyvin.

Yleisin alusta joten sisäratkaisuja on tarjolla runsaasti.

@timppa

Toivo Koistinen 26.07.2022 18:08

Fiatitkin on nykyään ketjukoneina. Mutta minulta jäi se ajatus pois, että kannattaa vuokrata ensin auto, niin saa ajatusta mitä haluaa.
Tosin noissa on tuo sisustuspuoli pääosin aika samanlaista, vaan pieniä krumeluuri eroja.
Ainoona konkreettis erona oikeastaan, onko puoli-indekroitu, koko indekroitu, alkovi. Ninja tietysti pituus mitta erot
Peltikuoret on sitten melekiimpä kun samasta puusta veistetyjä.
Onnea hankintaan, ja hyviä kilometrejä.
Tp

Kari Rautiainen 26.07.2022 19:08
Timo Haapanen

Eikös se vaihtoväli Ducatossa ole seitsemän vuotta tai 120 000 km. Reilu satanen per vuosi.

Mulla on nyt Ducatossa ikää 7 vuotta ja kilsoja 103 000 eikä ensimmäistäkään vikaa ole vielä ollut. En osaa sitä huonona autona pitää kun edellinenkin Ducato pelasi oikein hyvin.

Yleisin alusta joten sisäratkaisuja on tarjolla runsaasti.

@timppa

Mun ducatossa 96000km remelin vaihto.

Seppo Lokasaari 26.07.2022 19:25

En tiedä mikä on paras alusta, mutta meillä oli Ducato 2,8JTD Hymer hitaalla vaihteistolla ja kulutus 12,5-13,5 riippuen vauhdista. Sille kävi vähän huonosti ja meni lunastukseen ja nyt on Transit Hymer ja 5000km ajettuna kulutus 8,8 - 9,8, että näillä polttoaineiden hinnoilla ihan hyvä.
6:s vaihdetta ei paljon tule käytettyä, mutta satasen vauhdissa kuutosella kierrokset noin 2000.
Niin kuin joku kirjoitti, että kannatta vuokrata ja miettiä miltä tuntuu jne.
Onnea auton hankintaan


Niin vielä noista isoista takatalleista, että jos meinaa pysyä 3500kg rajassa, niin ei sinne kauheasti tavaraa tarvitse laittaa, mutta jos kortti riittää niin mikäs siinä. Miten muuten siinä käy jos henkilöllä on kuorma-auto kortti, mutta auton max. paino 3500kg ja se painaakin 3900kg???
muokattu: 26.7.2022 19:27
Timo Haapanen 26.07.2022 19:32
Toivo Koistinen

Fiatitkin on nykyään ketjukoneina. Mutta minulta jäi se ajatus pois, että kannattaa vuokrata ensin auto, niin saa ajatusta mitä haluaa.
Tosin noissa on tuo sisustuspuoli pääosin aika samanlaista, vaan pieniä krumeluuri eroja.
Ainoona konkreettis erona oikeastaan, onko puoli-indekroitu, koko indekroitu, alkovi. Ninja tietysti pituus mitta erot
Peltikuoret on sitten melekiimpä kun samasta puusta veistetyjä.
Onnea hankintaan, ja hyviä kilometrejä.
Tp

Nuo 'krumeluurierot ' ovat todella tärkeitä omien tarpeiden mukaan. Onko rappu vai laskettu ovi, ovatko luukut tarpeeksi isoja jotta saa omat tavarat sisään, sänkyjen koko, vesisäiliö sisällä vai lattian alla, suihkutilan koko, onko sisustus valkoinen vai joku suojaisempi väri, truman sijainti etupäässä vai takana.

Näitä yksityiskohtia joihin ensiautoa ostavalle ei ole vastauksia on paljon. Meillä on hyvin, mietimme yhdessä millaisen autoon vaihtaisimme jos pitäisi vaihtaa. Molempien vastaus päätyi täysin samanlaiseen.

@timppa

Markku Hämäläinen 26.07.2022 22:54

Yksi oleellinen kysymys on: montako henkilöä viettää aikaa autossa.
Jokaiselle tulee olla oma nurkkaus pulpetti-istunto ei toimi talvi-iltoina, eikä vesisateessa, kun sisällä joutuu olemaan pidempään.
Oma nurkkaus antaa rauhaa iltaan, kun ei olla kylki kyljessä kiinni.

Toivo Koistinen 27.07.2022 06:33

Krumeluuri eroila tarkoitin sisustuksen pieniä eroja, kuten vitrineitä, sun muuta tilpehööriä. Kuitenkin sisustus on muuten lähes samasta muotista kaikilla.
Käntyvät penkin, mikä on hyvä, mutta usein sitten iso ruokapöytä, ja auton sivuseinillä sohva istuimet, ja se kahden istuttava matkustajapenkki,
Elikkä pöytää pitää porukan kiertää, ja potkiä toisten jalkoja edestä, kun hakee kahvia, tai syötävää hellalta. Mutta vaikka on kahdestan puolisson kanssa, niin ne istuimet on pöytöää kirtäissä haittana.
Niityä sivuistuimia perustellaan sillä, että voidaan tarpeen tulle kerääntyä iltaa istumaan isommalla porukalla.
https://www.nettikaravaani.com/adria/matrix-axess-670-sc/1591693
Nuo Timon kertomat asiat, kuten vesisäiliöt, lämmitys patterit, tai puhallus suuttimet, lämmitys putkistojen sijoitus. Eikä kuten meillä tellevissä aikoinaan, kun alden patteriputki kävi ulko-oven alta ulkona auton alla viilentymässsä. Lämmityslaitteen sijoitus, putkistojen eristys, laskuhanojen sijainti, eristys säiliöiden puhdistus.
Ne ovat tärkeitä asioita, ja ostajan kannattaa niihin tutustua tarkkaan kauppaa tehessä, koska jäätyvät laskuhanat, ja säiliöt ovat riesa talvimatkailussa.
Tp

Petteri Haverinen 27.07.2022 07:25
Tapio Uusitalo

Alkukesästä aloitimme asuntoauton etsinnän. Tyttären perheellä toive isosta takatallista. Meillä vaimon kanssa erillisvuoteet takana. Pienemmän lapsen voi nukuttaa niiden väliin. Nyt tulee kysymys, joka menee helposti tunteisiin. Mitä merkkiä pitää välttää? Tyrkyllä on ainakin LMC-transit, Solifer-fiat ja Dethlefts Master-Renault. T. Tapio

Hankinnanhinta luokka olisi hyvä tietää, niin helpottaa vastausten antamista.
Itse olen huomannut selvän laatueron esim Sunlight/Carado vs Dethleffs. Varmasti samakuvio on jos vertaa ns halpamerkkejä muihinkin. Toki noilla ns halpamerkeilläkin pärjää hyvin, sillä ei tämä harrastus ole "ulkokuorista"kiinni.
Fiatin alusta on ollut minulle positiivinen yllätys, sillä kun Mersuja on olleet kaikki henkilöautot, niin oli iso kynnys ostaa Fiat.
Itse myös suosittelen omien kriteerien mukaisen matkailuauton vuokrausta viikoksi, ennen oman hankintaa, sillä moni asia selviää vasta itse kokemalla.

Jukka Rajamäki 28.07.2022 08:11

Tuskin tänä päivänä on merkkiä tai mallia jota tulisi välttää. Käyttötarkoitus ratkaisee paljon. Jos käyttö on pääsääntöisesti alku keväästä myöhäis syksyyn se antaa aika paljon valinnan varaa. Samoin se aikooko oleilla leirintäalueilla vai puskissa. Kahden aikuisen tilaantarpeet ovat toiset kuin esim. kahden aikuisen ja kahden lapsen, varsinkin kun ne lapset tuppaavat kasvamaan. Myöss harrastukset ja harrastusvälineet näyttelevät suurta osaa tilantarpeessa. Joka tapauksessa perheen kanssa matkailuautossa asuminen vaatii joustavuutta. Jo pelkästään erilainen unirytmi pitää huomioida. Aikoinaan meidän mukana matkustanut aamu-uninen tyttärentytär nukkui vaimon vieressä sängyssä ja minä pöytä/tuoliryhmästä tehdyssä vuoteessa, että aamulla voimme aloittaa aamutoimet haluamaamme aikaan. Toimivin ratkaisu löytyi integroidusta mallista jossa alaslaskuvuode ohjaamon päällä.
Vuosia myöhemmin matkustimme samalla kokoonpanolla 640 pitkällä retkeilyautolla ja sovimme kaikki nukkumaan auton pitkittäisvuoteelle.

Ville Säynäjäkangas 28.07.2022 20:53

Matkailuautot ovat nykyään niin raskaita, että 3500kg autot ovat laittomia kaikki. Poikkeuksen tekevät peltikuoriset, jotka pysyvät laillisen puolella kohtuu helposti.

Toki laittomilla autoilla voi ajella, niin kauan kun mitään ei satu. Sitten kun on osallisena onnettomuuteen, niin syyllinen on heti selvillä.

Markku Hämäläinen 28.07.2022 21:19
Ville Säynäjäkangas

Matkailuautot ovat nykyään niin raskaita, että 3500kg autot ovat laittomia kaikki. Poikkeuksen tekevät peltikuoriset, jotka pysyvät laillisen puolella kohtuu helposti.

Toki laittomilla autoilla voi ajella, niin kauan kun mitään ei satu. Sitten kun on osallisena onnettomuuteen, niin syyllinen on heti selvillä.

Meillä on 5,99 cm pitkä auto jonka kokonaispainoksi on rekisteröity 3500 kg.
Kun olen muutaman kerran käynyt vaa’alla on aina paino ollut alle vaikka se on ollut täydessä matkavarustuksessa.

Ari Kuusisto 28.07.2022 22:16

Ei kai nyt sentään esimerkiksi risteysajon syyllisyyttä kolarissa ratkaista ylipainon mukaan,siis että kumoaa muut tekijät.

Tapio Uusitalo 28.07.2022 22:29

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Haemme hintahaarukkaa 35-45 tuhatta. Tällä hetkellä ajelisimme kahden. Tyttären perhessä 2,5v lapsi. Hekin ajelisivat. Tyttäremme appiukko on vuokrannut ja ajanut useita asuntoautoja vuosien saatossa. Hän piti hyvänä paripyöriä takana. Nyt meillä on vuokralla täysintegroitu Eura-fiat. Tämä on sisustukseltaan lähellä meidän mallia. Sänky on parivuode pitkittäin ja se ei toimi ainakaan meillä. Eli nyt varmistui ainakin se, että iso takatalli ja erillisvuoteet pitää olla. Vaimo tykkäisi, että hantin puolellakin olisi oma kulkuovi. Se veisi valinnan puoli-integroituun. Tässä vuokrapelissämme on kaksi ovea. Talvikäyttöä ei nyt ainakaan kovasti olisi näkyvissä, mutta yritän katsoa edellisten vinkkien perusteella vesisäiliöiden ja tyhjennysventtiilien paikkaa. // Tapio

Ville Säynäjäkangas 28.07.2022 22:41
Markku Hämäläinen

Meillä on 5,99 cm pitkä auto jonka kokonaispainoksi on rekisteröity 3500 kg.
Kun olen muutaman kerran käynyt vaa’alla on aina paino ollut alle vaikka se on ollut täydessä matkavarustuksessa.

Joo, loivennetaan lausuntoa sen verran, että alle 6 metriset voivat pysyä alle 3500kg:n.

Ville Säynäjäkangas 28.07.2022 22:50
Ari Kuusisto

Ei kai nyt sentään esimerkiksi risteysajon syyllisyyttä kolarissa ratkaista ylipainon mukaan,siis että kumoaa muut tekijät.

No ei varmaan päivänselvissä asioissa, mutta jos on vähänkään epäselvyyttä syyllisyydestä niin asia voi kääntyä laittoman syyksi.

Ja kannattaako ottaa sitä riskiä?

Matkailuautoa ostaessa kannattaa käyttää sitä puntarilla. Katsurin kans keskustelin, ni pelkällä kuljettajalla on painot olleet (3500kg 7 metrin matkiksissa) tavanomaisesti 3600-3800kg, mutta kun paino ei ole vuosikatsastuksen yhteydessä tarkkailtava asia, niin leima tulee lappuun.

Timo Haapanen 28.07.2022 23:23
Tapio Uusitalo

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Haemme hintahaarukkaa 35-45 tuhatta. Tällä hetkellä ajelisimme kahden. Tyttären perhessä 2,5v lapsi. Hekin ajelisivat. Tyttäremme appiukko on vuokrannut ja ajanut useita asuntoautoja vuosien saatossa. Hän piti hyvänä paripyöriä takana. Nyt meillä on vuokralla täysintegroitu Eura-fiat. Tämä on sisustukseltaan lähellä meidän mallia. Sänky on parivuode pitkittäin ja se ei toimi ainakaan meillä. Eli nyt varmistui ainakin se, että iso takatalli ja erillisvuoteet pitää olla. Vaimo tykkäisi, että hantin puolellakin olisi oma kulkuovi. Se veisi valinnan puoli-integroituun. Tässä vuokrapelissämme on kaksi ovea. Talvikäyttöä ei nyt ainakaan kovasti olisi näkyvissä, mutta yritän katsoa edellisten vinkkien perusteella vesisäiliöiden ja tyhjennysventtiilien paikkaa. // Tapio

Älä paripyörien perusteella ala autoa etsimään. Pelkkä takaveto tuo 100 kiloa lisää etuvetoiseen verrattuna ja nostaa lattiaa n. 10 cm. Etuvetoisessa ei ole mitään vikaa.

Autoksi sopisi toiveiden mukaan takatallilla n. 7.3 m:n puoli-integroitu malli ja se taitaa olla yleisin mitä halutussa hintaluokassa on.

Ei liity asiaan mutta meillä ei ohjaamon ovista kuljeta lainkaan. Ohjaamo kuuluu ns. puhtaaseen osaan eikä siellä olla ulkojalkineilla. Likainen osa on pieni ala asunto-osan oven sisäpuolella ja kengät jätetään siihen.

@timppa

Petri Ahonen 29.07.2022 10:20
Markku Hämäläinen

Meillä on 5,99 cm pitkä auto jonka kokonaispainoksi on rekisteröity 3500 kg.
Kun olen muutaman kerran käynyt vaa’alla on aina paino ollut alle vaikka se on ollut täydessä matkavarustuksessa.

Missä mökkiauton punnituksia tehdään? Jostain 20 vuoden takaa muistan kun kyliltä löytyi "autovaaka". Nyt kun etsii vastaavaa, löytyy vain vaakojen myyjiä.

Esa Varonen 29.07.2022 12:59
Petri Ahonen

Missä mökkiauton punnituksia tehdään? Jostain 20 vuoden takaa muistan kun kyliltä löytyi "autovaaka". Nyt kun etsii vastaavaa, löytyy vain vaakojen myyjiä.

Jäteasemilla. Itse käynyt pari kertaa eikä ole maksanut mitään.

Matti Asikainen 29.07.2022 19:12

Katsastuskonttorilla. Kävin kerran siellä vaa'alla, etu- ja takapää erikseen. Ottivat kahvirahan.

Lauri Niittynen 29.07.2022 20:05
Ville Säynäjäkangas

Joo, loivennetaan lausuntoa sen verran, että alle 6 metriset voivat pysyä alle 3500kg:n.

Oman 569 pitkän pätkän omapaino on alle 2700 kg ja retkeilypaino varmaan 3t. Onhan sekin paljon puoli-integroiduksi, vaikkei oikeastaan ajossa tunnu lainkaan. Normaalin mittaiset painavat helposti 500 kg enemmän. Onkohan jossain näkynyt listaa mistä tuo kaikki paino oikein tulee? Mikään osahan ei sinänsä ole mitenkään raskastekoinen, ei edes alusta. (Samaahan saa ihmetellä Mielen tuotteissa, kuinka pesukoneesta saadaan satakiloinen kiintokaluste toisten tyytyessä puoleen tuosta massasta.)

Vesa Varis 29.07.2022 21:27
Lauri Niittynen

Oman 569 pitkän pätkän omapaino on alle 2700 kg ja retkeilypaino varmaan 3t. Onhan sekin paljon puoli-integroiduksi, vaikkei oikeastaan ajossa tunnu lainkaan. Normaalin mittaiset painavat helposti 500 kg enemmän. Onkohan jossain näkynyt listaa mistä tuo kaikki paino oikein tulee? Mikään osahan ei sinänsä ole mitenkään raskastekoinen, ei edes alusta. (Samaahan saa ihmetellä Mielen tuotteissa, kuinka pesukoneesta saadaan satakiloinen kiintokaluste toisten tyytyessä puoleen tuosta massasta.)

Meneeköhän se autoissa samoin kuin pesukoneissa, että mitä painavampi sitä parempi.

Toivo Koistinen 30.07.2022 07:02

Pesukoneissa on betoninen, tai vastava paino rumpua tasaamassa sen takia, että kun jos usein on pyykki epätasapainoista kun alkaa linkoamaan, niin jos se olisi vain parin kolmenkymmenen kilon niin se alkaissaan linkoamaan sitä lastia, sattaisi tulla katsomaan keittiöön millaista siiellä.
Mutta se paino tasaa sitä, ettei karkaa kylille, ja homma hoituu.
Autossa kori, ja alusta ne painon tuojat. Sitten on sisustuskalusto. Kahtelin tuota mejän vastaavaa pakua, niin sen omapaino oli 2005 kiloa, ja muistelen että tuolla sisutuksela sen paino nyt on 2800 kieppeillä.
Kyllä se levymäärä joka sen komeroihin sunmuuhun olisi nipussa, niin riski mies joka sen syliinsä ottaisi, lisänä jääkaappi, lämmitin sun muu krumeluuri.
Tp

Lauri Niittynen 30.07.2022 07:12
Vesa Varis

Meneeköhän se autoissa samoin kuin pesukoneissa, että mitä painavampi sitä parempi.

Tuohan on ihan (markkinoinnissa) keksitty juttu, joskin jossain tavaroissa painavampi on tarkoittanut parempaa, yleensä on toisinpäin. Mielen pesukoneet ovat hyviä, mutta 40 kg kevyemmistä löytyy aivan yhtä hyviä ja nekin pysyvät hienosti paikallaan. Betonilla on helppo lisätä laatuvaikutelmaa, ehkä niin tehdään myös matkailuautoissa.

Toivo Koistinen 30.07.2022 09:37

Tuo paino pesukoneissa, niin siinä jopa linkous nopeus vaikuttaa asiaan, Tosin siinäkin, että laatukone osaa punnita ja tasoitella sitä lastia sisällän kun alkaa linkoamaan, mutta kyllä se painava on vakasampi, mitä noiden koneiden sivustaseuraajana olen vuoskymmeniä ollut.
Voi verrata sitä, että tämmösen ukon käppänän siirto pois kioskijonosta on helpompaa, kun 40 vuotta sitten kun voimanoston harjotuspainot oli toistasataa kiloa, ja painoa yli 90 killoo, vaikka vain seisoisin paikallani.
Autosa painosta ei haittaa, jos se on oikean mallista, eli painopiste alhaalla. Sitten taas painorajat, ja nykyisten autojen kasvukivun aiheuttama konflikti korttirajojen tuomiin painorajoituksiin.
Pitäisikö korttipainoja nostaa, kun autot kasvaa, vai pitäisikö isoa autoa aikovan kasvattaa omaa korttiluokkaa.
Sitten tullaan autojen pituuteen, ja alustan akseliväliin joka määrittää peräylityksen, ja samalla vaikuttaa siihen muodin tuomaan isoon tavarasäiliöön perässä, joka nostaa pedit kattoon.
iso tavarasäiliö taas vaikuttaa, miten pärjää talvella, mäissä, ja nurmikoilla etuvetoon.
Tp

Petteri Haverinen 30.07.2022 09:53

Kyllä pedin korkeutta voi säätää… näin ainakin keskellä pitkittäin olevan parisängyn kohdalla… toki riippuu valmistajasta…

Timo Haapanen 30.07.2022 16:01
Ville Säynäjäkangas

Joo, loivennetaan lausuntoa sen verran, että alle 6 metriset voivat pysyä alle 3500kg:n.

Painotodistuksen saa nykyään uuden auton ostossa. Tehtaalla linjan päässä n. 3100 oli mun autoni, paperi on jossain. Siitä vaan laskemaan kun rakentaa ja lisää varusteita, kyllä yleensä saa 7,3 metrisen pysymaan alle jos yrittää.
Itsellä menee taysillä tankeilla yli, mutta tuttavilla ei samankokoiset mene.

@timppa

Vesa Hakala 30.07.2022 16:32

Mielen koneissa ei taida olla betonia lisäämässä painoa.

Ville Säynäjäkangas 01.08.2022 20:15
Timo Haapanen

Painotodistuksen saa nykyään uuden auton ostossa. Tehtaalla linjan päässä n. 3100 oli mun autoni, paperi on jossain. Siitä vaan laskemaan kun rakentaa ja lisää varusteita, kyllä yleensä saa 7,3 metrisen pysymaan alle jos yrittää.
Itsellä menee taysillä tankeilla yli, mutta tuttavilla ei samankokoiset mene.

@timppa

Tuo on just rikollisen rajamailla, että 3100kg auto rekisteröidään neljälle. Ihmiset 4x75=300kg, kaasupullot 50kg, aurinkopaneelit ja akut 50kg. Polkupyörät 50kg telineineen, 100kg vettä, vaatteita ja ruokaa 50kg. Markiisi, grilli, pöydät, tuolit, kahvinkeitin, kattilat ja pannut 100kg.
Ollaan 3800 kilossa.


Vaikka kahdella kuivankäppänällä ihmisellä ja tosi niukoilla varusteilla pääsiskin nippanappa alle 3500kg:n niin ei se ole oikein, että myydään mielikuvalla täysien rekisterioteistumapaikkojen käytön laillisuudesta. Ja linjan päässä polttoainetankki on melkein tyhjä, eikä pissapojassa ole nestettä. Näistä tulee vielä ylimääräinen 100kg.
muokattu: 1.8.2022 20:29
Timo Haapanen 01.08.2022 21:22

Kai siihen painoa saa kun oikein yrittää. Esim. meillä kaasupullo on 6 kg. polkupyöriä ei ole ja ihmisiä on aina vain kaksi.

Mun autoni paino siellä linjan päässä oli 2870 kg. ja siihen lisätään ISO normin DIN EN 1646-2 mukainen lisäpaino ( kaasu, polttoaine, 50 l vettä, kuljettaja ) 214 kg. Tästä tulee se 3100 kg. Auto on 7,35 pitkä LMC

Selkeästi ottaen laskelman alkuun pitää ottaa tuo 2870kg jos tavaraa ladotaan Villen laskelman mukaisesti.

Mitään ei tarvitse laskeskella kun käy vaa'alla.

@timppa


Ja alkupainossa on mukana tilausvahvistuksen mukaiset lisävarusteet, mun tapauksessa markiisi.
muokattu: 1.8.2022 21:25
Tapio Uusitalo 01.08.2022 22:06

Kiitos tähänastisista. Ensimmäinen matka pitkällä takaylityksellä on takana. Emme 2600 km reissulla kuitenkaan välttyneet kaupunkiajosta. Kommentti, että oma nurkka pitää löytyä jokaiselle tekee sen, että koematkaamme seuraavaksi 6 - 6,5 metriä pitkän. Tuo Timon kommentti tuosta ohjaamosta puhtaana alueena on erityismaininnan arvoinen. Tekninen kysymys: Kun on Truma C, oletan ettei siinä ole sähköpatruunaa. Tämä kysymys heräsi siltä pohjalta, ettei mitään jälkiasennusta ole kohtuudella olemassa, vai?? // Tapio

Markku Hämäläinen 01.08.2022 22:35
Petri Ahonen

Missä mökkiauton punnituksia tehdään? Jostain 20 vuoden takaa muistan kun kyliltä löytyi "autovaaka". Nyt kun etsii vastaavaa, löytyy vain vaakojen myyjiä.

Vaaka löytyy mm kaatopaikalta.
Jos ei halua todistusta, voi antaa kahvirahan, keksipaketin

Timo Haapanen 02.08.2022 08:17
Tapio Uusitalo

Kiitos tähänastisista. Ensimmäinen matka pitkällä takaylityksellä on takana. Emme 2600 km reissulla kuitenkaan välttyneet kaupunkiajosta. Kommentti, että oma nurkka pitää löytyä jokaiselle tekee sen, että koematkaamme seuraavaksi 6 - 6,5 metriä pitkän. Tuo Timon kommentti tuosta ohjaamosta puhtaana alueena on erityismaininnan arvoinen. Tekninen kysymys: Kun on Truma C, oletan ettei siinä ole sähköpatruunaa. Tämä kysymys heräsi siltä pohjalta, ettei mitään jälkiasennusta ole kohtuudella olemassa, vai?? // Tapio

Tavallinen auton sisätilanlämmitin on helpoin vaihtoehto. Niitä kyllä löytyy aika pieniäänisiä. Etuna on vapaa , ohjaamossa on kylmintä.

@timppa


Etuna on vapaa sijoitus, ohjaamossa on kylmintä
muokattu: 2.8.2022 13:57
Petri Ahonen 02.08.2022 11:19

Yksi juttu vielä mitä itse arvostan, on nuo "ikkunaverhot". Joissakin mökkiautoissa on ihan kangasverho, joka on etupenkkien takana, jolloin iso osa sisätilasta on iltasella pois käytöstä. Lisäksi noilla ikkunaverhoilla pystyy aurinkoisella kelillä pitämään sisätilaa hieman vilpoisempana.

Timo Leskinen 03.08.2022 22:09

Minä suosittelen että otat auton karavaani liikkeestä.
Jälkihoito on parempaaa ja ammmattitaito muutenkiin
Uuden auton koeajo on hankala juuttu.
Jos ei löyvy rek. Olevaa vastaavaa.

Petteri Haverinen 04.08.2022 13:43
Timo Leskinen

Minä suosittelen että otat auton karavaani liikkeestä.
Jälkihoito on parempaaa ja ammmattitaito muutenkiin
Uuden auton koeajo on hankala juuttu.
Jos ei löyvy rek. Olevaa vastaavaa.

Siis ostat??
Hyvä muistaa, että käytetyissä ei ole takuuta ja liike on hinnoitellut kuluttajansuojan sekä ns goodwillin hintaan mukaan.
Toki on myös hyviä liikkeitä sekä huonoja…

Lauri Niittynen 04.08.2022 21:52
Petteri Haverinen

Siis ostat??
Hyvä muistaa, että käytetyissä ei ole takuuta ja liike on hinnoitellut kuluttajansuojan sekä ns goodwillin hintaan mukaan.
Toki on myös hyviä liikkeitä sekä huonoja…

Käytetyissä on takuu aivan kuin uusissa, jos myyjäyritys sellaisen antaa. Takuun pitää antaa parempi suoja ostajalle kuin lain, mutta takuu ei korvaa lakia. Takuuta ei ole pakko antaa, mutta antaa tai ei, lakisääteinen vastuu säilyy. Yksityiseltä ostettaessa takuuta ei ole ja kaikenlaisten vaatimusten esittäminen voi olla ostajalle turhauttavaa tai turhaa.

Ostaja päättää mitä ostoksestaan maksaa ja kenelle ja myyjä päättää myykö tuotteen. Kummankin toimi on vapaaehtoinen.

Toivo Koistinen 05.08.2022 06:43

Se on tuo takuu, ja virhevastuu kuten Esa Pakarinen sanoisi. "Monmutkane asija" Eli myyjän, ja asiakkaan sopima tuotteesta sen kunnosta, ja oheislaitteista, ja mielellän ylös kirjattuna.
Kiinteistökaupoissa jossa liikkuu iso raha, niin neuvoi aikanan meitä kiinteistökauppias. Tutkitaan talo hyvin, ja kirjataan kauppakirjaan.
Ostaja on tutkinut tuotteen, ja hyväksyy sen siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on, eikä tule esittämään kaupanteon jälkeen koskaan mitää vaateita koskien kaupan kohdetta... Jotenkin näin.
Tp

Timo Haapanen 05.08.2022 07:41

Kaikissa takuissa pitäisi olla niin kuin on pienlaitteissa, ostaja maksaa sen erikseen jos haluaa. Liikkeestä ostaessa on myös mahdolliset takuuasioiden kulut jyvitetty jokaiseen myytävään autoon.

Voisi ostajalla olla pelimiehen ajatusta ja ottaisi itse riskin. Perävalotakuu on hyvä takuu.

@timppa

Toivo Koistinen 05.08.2022 09:25

Riippuu hinnasta. Ostin 1200 öörin peräkärryn, ja mietin, laitanko kaskoa. Mutta jos ostasin 120 000 auton, nin empä edes pohtisi asiaa.
Sama takuunkin kanssa. Hinta ratkasee aikapaljon..
Tp

Petteri Haverinen 05.08.2022 12:17
Timo Haapanen

Kaikissa takuissa pitäisi olla niin kuin on pienlaitteissa, ostaja maksaa sen erikseen jos haluaa. Liikkeestä ostaessa on myös mahdolliset takuuasioiden kulut jyvitetty jokaiseen myytävään autoon.

Voisi ostajalla olla pelimiehen ajatusta ja ottaisi itse riskin. Perävalotakuu on hyvä takuu.

@timppa

Näin on käytäntö Saksassa, ”takuun” voi ostaa lisämaksusta. Tosin takuu on käytönnössä kuin vakuutus, sopimusehtoineen. Käsittääkseni myös Suomessa saa ostaa tälläisen ”takuun”…

Kari Rautiainen 06.08.2022 09:07
Toivo Koistinen

Se on tuo takuu, ja virhevastuu kuten Esa Pakarinen sanoisi. "Monmutkane asija" Eli myyjän, ja asiakkaan sopima tuotteesta sen kunnosta, ja oheislaitteista, ja mielellän ylös kirjattuna.
Kiinteistökaupoissa jossa liikkuu iso raha, niin neuvoi aikanan meitä kiinteistökauppias. Tutkitaan talo hyvin, ja kirjataan kauppakirjaan.
Ostaja on tutkinut tuotteen, ja hyväksyy sen siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on, eikä tule esittämään kaupanteon jälkeen koskaan mitää vaateita koskien kaupan kohdetta... Jotenkin näin.
Tp

Kiinteistökaupassa on ehkä joskus voinut olla noin. Nykysin ei noin voi tehdä, tai jos tekeekin niin se on pätemätön. Myyjä pääsee vastuustaan vain siten että kiinteistö myydään purettavaksi, tai korjattavaksi jolloin on hyvä kirjata kaikki mahdollinen.
Pelkästään olla moittimatta, ei nykylainsäädäntöön sovi.

Kari Rautiainen 06.08.2022 15:06
Ville Säynäjäkangas

Matkailuautot ovat nykyään niin raskaita, että 3500kg autot ovat laittomia kaikki. Poikkeuksen tekevät peltikuoriset, jotka pysyvät laillisen puolella kohtuu helposti.

Toki laittomilla autoilla voi ajella, niin kauan kun mitään ei satu. Sitten kun on osallisena onnettomuuteen, niin syyllinen on heti selvillä.

Kerroppa lisää tuosta syyllisyysjutusta. Mihin ”tieto” perustuu ?

Martti Halme 06.08.2022 16:02

HMTT (hevosmiesten tietotoimistoon)

Kari Rautiainen 06.08.2022 17:57
Martti Halme

HMTT (hevosmiesten tietotoimistoon)

Jep, jotenkin oletinkin näin. Esson baarissa samansuuntasta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.