- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ensimmäisen oman asuntoauton osto.
Ensimmäisen oman asuntoauton osto.
Terve sivustolaiset,
Nyt ensimmäiseksi viestiksi laitan teille kokeneemmille konkareille tällaisen noviisin viestin, mutta jostain se on aloitettava :D
Pari kesää on nyt tullut kierreltyä vuokravehkeillä ympäri Suomea emännän ja kolmen alle 10v kersan kanssa. Nyt olisi sitten hakusessa ensimmäinen oma auto, kun ollaan varmistuttu ettei homma jää vain yhteen kesään. Ollaan hieman tuumittu tuollaista käytettyjen "hinnat alkaen" luokkaa alle 15 000 eur. Silloin vuosimalli pyörinee jossain 2000 lukua vanhemmissa.
Meillä kriteerinä/unelmana olisi että kaikille löytyisi jonkinlainen "oma" makuusoppi, jolloin esim. pöytätiloja ei joustuisi puljaamaan sängyksi joka päivä. Alkovi voisi toimia aikuisten vuoteena ja takaa voisi löytyä ainakin kahdelle lapselle makuupaikat. Vanhimmalle lapselle menisi keskellä oleva sivusohva hyvin makuupaikkana. Säilytystilaa saisi olla mahdollisimman paljon kun matkassa on polkupyörää, grilliä, kalavehkeitä, uimaleluja, ulkokalusteita... You name it! :D
Moottorivaihtoehtona tietysti isompi on aina mukavampi ajettava, mutta kyllä noilla 1,9 Ducatoillakin on mainiosti kesäreissuissa pärjätty. Meidän valitsemassa hintaluokassa auton tekniikalla alkaa ikää ja kilometrejä olemaan, mutta käytössä itsellä on kaverin kautta raskaskonehalli (ja ihan hirveä into) perus huoltojen ja kulutusosien vaihtoon. Kesäkäyttöön auto pitkälti tulisi, joten talviominaisuuksia ei sen suhteen tarvitse miettiä. Tuossa nyt esimerkkinä yksi auto mikä sisätilojen osalta voisi olla meidän tarpeisiin ok:
https://www.nettikaravaani.com/frankia/a685/1471243
Onkos arvon raadilla kokemusta noista Nissaneista alustana? Aikas harvinainen näyttäisi olevan ainakin Suomessa. Nissanilla oli ainakin mekoisia ongelmia noiden King capin moottoreiden suhteen, mutta tuossa kone lienee vanhempaa, ei niin vikaherkkää sorttia. Toivottavasti nyt sitten ei ole vaihdettu juuri sellaiseen uudempaan kiertokangen laakerit narauttavaan koneeseen :D Olen itse kantapään kautta todennut että kannattaisi mekaanisten vehkeiden kanssa pitäytyä yleisesti suosituissa ratkaisuissa varaosien saannin, tiedon löytymisen yms. helppouden suhteen....
Kaikki mieleen tulevat yksinkertaisetkin vinkit mitä käytetyn asuntoauton ostossa tulisi huomioida otetaan kiitollisena vastaan. Tietotaso ja kokemus kun tällä hetkellä asuntoautoista on sellainen+-0 :D Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista...
Tuo nissanin kolmilitrainen oli muistaakseni ketjukone, ja ihan hyvä, mutta aikaseen ajettu.
Tosin tuon ikäiset eivät ole tietokone koneita.
Nisssanin joissain koneissa, taisi olla 2,5 litrasesa oli voiteluvikaa, ja se oli murheen kryyni.
Muta sinulla koneista näyttää tietoa olevan, eikös tuo ole kuutos kone, se on hyvä liikuttamaan verrattuna näihin nykymopoihin
Vanhoissa on tärkeintä mielestäni asuntokopin kunto.
Kosteus tarkistus luotetavan asentajan tekemänä auttaa.
Alapohjan kunto, ettei ole lahoa.
Katolle olisi hyvä päästä katsomaan, nuo korkeammat usein säilytetään ulkona, millainen on läpivientien tiivistyksien kunto, ja onko sammalta, koloja, reikiä.
Kaasu, vesi, ja sähkölaitteiden kunto. Myös viemäröinin kunto.
Jos on noista tarkastus merkinnät vuosittain, se kertoo omistajan tavasta pitää vehjettään.
Tässä nyt alkuun, ja onnea harrastukselle, tuo on hyvä, että olette vuokrakamppeella kokeilleet.
On tuntumaa asiaan.
Mukavia reissuja, ja elkää tehkö meidän virhettä, eli ei liian kiireellä.
Toivopoika
Rehellinen mielipiteeni on että Nissanista ei ole matka-autoksi. Kapea raideväli, pieni ohjaamo, kertakaikkiaan alikokoinen alusta. Ducato on monesta syystä paras.
Mene pohjaratkaisu edellä, kiinnitä huomio ennemmin asuinkorin kuntoon kuin tekniikkaan joka on kuitenkin helposti korjattavissa. Lahonnutta autoa ei kuntoon saa.
@timppa
Kiitos nopeista vastauksista ja hyvistä vinkeistä :) Pohjaratkaisuista tosiaan on kertynyt jo jonkinmoinen mielipide muutaman kesän ja auton kautta. Melkein menisi mikä tahansa auto jos emännän kanssa kaksin reissaisi, mutta tuo muu rytmiryhmä asettaa melkoisia lisävaatimuksia.
Sehän noissa ainakin itseä eniten pelottaa että sattuu se lahonnut yksilö sitten kohdalle, mutta asiansa osaavan mittaajan käyttö tietysti pienentää hieman riskiä.
Ducato sinänsä kyllä houkuttaisi juuri sen yleisyyden vuoksi, vaikka fiude tekniikaltaan ei "normiauto" puolella tekniikallaan hirveästi säväytä. Jos Ducatoon ongelmia tulee, niin luultavammin palstoilta löytyy kohtalotoveri joka on saman haasteen kanssa paininut aikaisemmin. Kyllähän noita kulutusosia vaihtelee kun ovat helposti saatavilla ja eivät maksa painonsa arvosta timantteja. Tuollaista Ducatoa ajattelin käydä katsomassa kun tuolla suunnalla töiden vuoksi ajelen:
https://www.nettikaravaani.com/mobilvetta/driver-68/1463346
Joo yritetään välttää sitä virhettä että tulisi hätiköityä ostoksen kanssa. Tosin kun se kuume iskee päälle niin äkkiä se järki unohtuu :P
Tarpeenne huomioiden katseleppa esim. noita Detthlefssin 5800 sarja malleja vaikka A 5881 sillä silmällä.
Siinä on kaikki se mitä tarvelistasi sisältää. Merkki on tunnettu ja varaosien saanti varmaa.
Sitä löytyy Ducaton sekä 2,3 JTD että 2,8 koneella. Molemmilla pärjää, mutta se 2.8 JTD on varmempi ja yksinkertaisempi mutta siinä on kuitenkin commonrail -kone.
Alustan malli mieluusti 4/2002 jälkeen jolloin autossa on jo parempi vaihdelaatikko = facelift-malli 4/2002-2006
Tämä ratkaisu vaatii hieman enemmän rahaa kun olet ajatellut, muuta ajattele asiaa niin, että osa rahasta tulee seuraavassa vaihdossa takaisin ja mahdollisesti myös remonttikuluissa. Mahdolinen korko lisärahalle on näillä koroilla hyvin pieni summa kokonaiskuluista.
Kun kysessä on suora osto ilman vaihtoautoa, sen tulee näkyä kauppahinnassa alennuksena.
Varaa budjettiin hieman ylimäääräistä niin voi huoltaa/huollattaa auton heti "omille jäljille".
Eikä ole pahasta jos ostat autokaupalle mukaan jonkun kokeneen karavaanarin, joka osaa katsella oikeat paikat ja testata auton laitteiden toimivuuden. Neljä silmää näkee paremmin kun kaksi.
Autokaupalle, eikä vallankaan matkailuautokaupalle ei pidä mennä suntispuku päällä ja mukana pitää olla pieni alusmatto ja hyvä valaisin, jotta voi katsella alustan kunnon.
Jotain autosta voi päätellä myös auton sisutuksesta. Kunnoissa oleva siisti sisustus ja auton sisäilman raikkaus kertoo sekä autosta että siitä miten sitä on pidetty. Nämä seikat on vallankin naisväelle tärkeitä ja usein ratkaisee ostetaanko ko. auto vai ei.
Moi. Näyttäs tossa autossa säilytystilat olevan aika pienet. pyörätelinekkin puuttuu, joten hankala pyöriä kuljettaa. Katsoin nettikaravaanista, niin pari autoo olis tiloiltaan sopivia. Dethleffs 5881 Seinäjoella ja A5881 Oulussa. hinnat noin 15.000 euroo ja jos ei oo vaihto autoo, niin luulis hinnassa olevan tinkivaraa. Tuomo
Joo tarviipas tutustua tarkemmin noihin Dethleffsin malleihin...
Tetlesi oli asentajan mukaa vähiten kosteus ongelmista kärsivä. Mutta meillä mikä oli, piti katon kulmalistonen silikoni tiivistys parannella.
Vaikka pakasta vedetynä ostettiin, niiin myöhemmin ilmeni siinä vika, että oli vähän kosteutta päässyt väliin, ja sehän jäätyessä tekee pahaa.
Poistin silikonia, ja vedin uuden. Kattohan tasaisena, tahtoo kerätä seisoessa vettä.
Niin, ja jos aldella ostat, niin katsele onko sama vika kun meillä oli.
Alunperin puhallus lämitys oli muutettu vesilämmitykseksi, ja se oli susi.
Patterit olivat niin koteloitu, ettei ilma päässyt kiertämään, ja pahinta, asunto-osan oven kohdalla patteri putki kävi ulkona kynnyskotelon molemmin puolin, jähtymässä ilman eriststystä, ja kynnyskotelo on eristämätön.
Auto oli kylmä, ja pakkasella etuosa kostea.
Tosin kesäkäyttöön jos ostat, niin puhallus lämmitys halvempana, ja paremmin kosteiden vaatteiden kuivajaana on minusta parempi.
Toivopoika
Yks asia on minun mielestä tärkeä lämmityksessä,oli truma tai jokin muu että on myös sähkövastuksella se vähentää kaasun kulutusta .
Silikoni ei kestä vettä, tuskin siellä Toivon autossa sitä oli. Siksi vaan kommentti ettei tule vääriä käsityksiä kenellekkään.
@timppa
Moi. En laskisi sähkövastukselle paljon tarvetta, kun käyttö lähinnä kesällä. Keväällä ja syksyllähän kaasua kuluu enemmän, mutta kuluuhan sitä sähköäkin ja jos yöpyy paikassa josta ei sähköä saa, on lämmitettävä kaasulla joka tapauksessa. Tuomo
Aikas hurjia tarinoita tulee vastaan kalliimpien ja uudempienkin matkailuautojen suhteen. No toisaalta hyvä että osaa varautua siihen ettei se eka omavalinta ole ehkä täysin virheetön ja rahaa voi kulua reilusti yllättäviin kuluihin...
Kaasun kulutusta voi pienentää huomattavasti valitsemalla polttoainekäyttöisen (diesel)lämmittimen. Yleinen ranskalaisissa Challenger/Chausson -autoissa, joilla ei tällä hetkellä kuitenkaan virallista maahantuojaa. Voi tietysti vaihtaa kaasukäyttöisen tilalle, mutta se vaatii melkoisesti rahaa, joten toimivan laitteen kohdalla se ei kannata.
Tarjontaa voi katsella myös Saksan markkinoilta, jossa huomattavasti suuremmat ja paremmat valikoimat ja hintatasokin selvästi Suomea kuluttajaystävällisempi.
Tuo yllä vinkattu mobilvetta on kyllä loistava tiloiltaan ja takatallikin muuntuu moneen tarkoitukseen.
Eräällä ystävillämme oli juuri tuollainen, mutta luopuivat joku kymmenen vuotta sitten ja nykyisin ajelevat puoli-intergroidulla, haikaillen aina entisen alkoviauton tiloja.
Mutta se olennainen. Kysyttäessä syytä tuohon mobilvetan vaihtoon, kun se oli niin hyvä? " Alkoi olla niin pehmeä takapäästä "
Eli kun aloittaja menee tuota RAIKASTA autoa katsomaan niin ottaa ehdottomasti mukaan luotettavan kaverin jolla kokemusta näiden autojen kosteusvaurioista.
Toisaalta kaikki autot, sekä vaunut kostuvat ennemmin tai myöhemmin. Mutta tuo myyjän vakuuttelu ja maininta, ettei autoa ole käytetty talvella?
Montako edellistä omistajaa autolla on ollut??? just just ja kukaan ei ole käyttänyt koskaan talvella.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei ole luottamista sen enempi yksityisiin myyjiin kuin liikeisiinkään.
Karmeimmat kokemukset on ns raamattuvyöhykkeen yksityisistä myyjistä ja silloin etenkin kun perheellemme vaunua etsin.
Pakkasella en jäätynyttä autoa ikinä ostaisi, lämpö voi tuoda yllättävän pehmiät lattiat kuin seinät
-tapani-
Joo kuulemma tuo "raikas" Mobilvetta on aikas kauan ollut tuon jopparin pihassa. Toisaalta varmaan ihan hyvä tutustua noihin mätiin autoihin niin tietää osata varoa...
Oli mielessä, muta kun on harva pää sisältä, ja ulkoa, niin siinähän se. Noita fiatin vanhojen mallien laatikoita moittivat, mutta kaksi konstia, ja kestää.
Ensimmäinen, ei ikinä viitosella alle 80 nopeutta, ja mäkeen vanhalla tyylilä, kun pullanokalla pölliä ajelivat.
Vaihteet on käyttöä varten, eli aikaisemmin tuohen pölistältä pienempää silmään.
Toinen apu kestoon, oli laatikon reilu ylitäyttö öljyä. Sillon se kuuluisa viitos akseli sai voitelua.
Toivopoika
Onkos kellään kokemusta mistä nuo Mobilvetan kopit alkaa kostumaan tyypillisemmin?
Yleisimmin katon läpiviennit, luukut , luukkujen reunat, ikkunat, alapohja, niitä kannattaa seurata.
Peräpäähän se kovimmila on, takapuskurin seutu, ohjaamon, ja asunto-osan liitos ohjaamon yläosan liitos
Tämä kaikista merkeistä, koska itsellä vain tetlesistä,ja elnakista kokemusta
Paras neuvo minkä aikanaan sain oli.
Käytä auto joka syksy kun pistät seisontaan se valtuutetulla luotettavalla asennus liikkeessa, joka tekee kunnollisen kosteus tarkistuksen.
Silloin jos ajokauden aikana on jotain sattunut, se saadaan kiinni heti, ja korjaus on helpompi, ja halvempi, on aikaa talven aikana korjata, jos tarvii, Se tarkistus maksaa, mutta mielenrauha sitä joskus tekee.
Keväällä kun ottaa käyttöön, sitten kaaasu, sähkö, jääkaappi, sammutin vesi, ja viemärin toiminta, lämmityslaite, sitä kannattaa käytellä joskus talvelakin, kuten myös konetta, ja liikuteklla vähän, ja tällaiset tarkistukset.
Ei kun hyvää matkaa
Toivopoika
Jos auton katon ja seinän liitoksessa on perinteinen lista jonka keskellä on muovinauha se luultavasti on kutistunut leveyssuunnassa ja on väljä siihen uraan. Sieltä vesi menee ruuvien juuresta kulmapuuhun ja aloittaa työnsä. Auton hankinnan jälkeen ensitöikseni poistaisin muovinauhan ja tiivistäisin uran asennusliimalla.
Talvella laitteiden käytteleminen ei vaikuta kuin omistajan yöuniin. Ei kannata asettaa liikaa paineita auton säilytykseen, talviseisokki on kuitenkin vain puolisen vuotta.
Akku tarvitsee sinä aikana latausta, muuta en keksi.
@timppa
@timppa
Mobilvettan renkaat tuli tänään käytyä potkimassa. Harvinaisen siisti ikäisekseen yleisilmeeltään. Alustan osalta myös ihan asiallisessa kunnossa. Muutamia Ducatolle tyypillisissä paikoissa olevia ruostumisen alkuja mitkä pienillä kuluilla saa viellä pysäytettyä ja korjattua...
Kuten Tapani aikaisemmissa viesteissä veikkasikin, perästä pohja oli varsin pehmeässä kunnossa kun auton alle ryömi. Lisäksi oikeassa takakulmassa oli jotain jännää joskus tapahtunut kun sitä oltiin paikkailtu uretaanilla, ruuveilla, niiteillä yms...
Sinänsä kyllä hämmentäviä näin amatöörille nuo materiaalivalinnat tuon ikäluokan vehkeissä merkkiin katsomatta. Useampi -90 luvun lopun asuntoauto on nyt tullut "ryömittyä" ja lähes joka alustassa pilkottaa kuusivaneri, käsittelemätön puuripa yms..
Asentaja suositeli, että puupohjaa ei pitäisi massata, varsinkaa siiittä missä levyn pää näkyy. Lahosuojaa, esimerkiksi tervapellavaöljyseosta voi käyttää, mutta puun pitää saada hengittää. Kun se kastuu, niin sen kosteuden pitää päästä pois myös.
Puu on siittä hyvä, että lahon voi poistaa, ja korvata uudella.
Toivopoika
No joo onhan puu tietysti halpa materiaali korvata. Alkoi oikein kiinnostamaan käytännössä tuollainen korjausprosessi tuossa kotiinpäin ajellessa. Olisikos kellään kokemusta tai jotain hyvää linkkiä laittaa tuollaisen puupohjan kokonaan tai osittain korvaamisesta?
Materiaali kustannuksien osalta homma ei lienisi kovin kallis. Omille työtunneille, hielle, verelle, kyynelille ja kirosanoille ei tunnetusti tarvitse laskea mitään arvoa. Tietysti jos alkuperäisiä ulkopintoja, muovipuskureita yms. alkaa hajoamaan purkaessa voi alkaa ylimääräisiä kustannuksia kertymään yllättävän paljon...
Kotioloissa nuo taidetaan järkiään korjata sisältäpäin. Kalusteet pois ja purkua, purkua kunnes kuivaa löytyy. Tuttava tyhjensi kokonaan autonsa kahdessa vaiheessa peltejä myöden, kolme kuukautta melkein täyttä päivää.
@timppa
Heh heh, niinhän se varmaan äkkiä tuollaisissa hommissa menee että alkuun on tarkoitus vaihtaa puolen metrin siivu hätsynpikaa ja lopulta puretaan ihan kaikki. Eipä varmaan kannata tuollaista 10th euron autoa liikkeessä korjata vaan vaatii jonkun tarpeeksi hullun/tyhmän/rohkean tee-se-itse miehen. No oppiihan siinä toisaalta tuntemaan kalustonsa kun kertaalleen jumppaa kaikki osat ulos ja sisään...
Nyt tällä hetkellä tämä kyseinen yksilö vaikutti kuivalta, mutta joskus vettä on tullut ja säännöllisesti kun perästä pohja oli ihan höttöä. Saanut seistä rauhassa ja kauan...
Älä Jani lannistu, kyllä se soppeli peli vielä löytyy.
Parasta tässä hommassa on tiivis yhdessäolo omiensa kanssa ja vapaus mennä jäädä ja tulla.
Vielä kun osaa jättää turhan viihde-elektroniikan kokonaan poikkeen ja sadepäivänäkin pelaa yhdessä vaikka korttia. Siitä tv-kaapista saa muutoin hyvän kirja ja pelikaapin.
-tapani-
Asuntoauton tyhjentäminen on hieman haasteellinen puuha. Nimitäin ovi ei ole siihen hommaa oikeen riittävän iso. Nekun rakennetaan siten, etä pohjalevyn päälle kasataan kaapistot kaikki sähköineen putkistoineen, ja sitten pistetään seinät, ja katto päälle.
Olen kuulut, että jäkaappikaan ei jostain autosta ole ulos mahtunut, liekkö urbaani legenta.
Sanoisin, että pistää sen remonttiin arvelemansa rahan osto butjetin päälle, ja katsoo tuoreemman kapineen, ennekaikkea kuivan.
Noissa liikeissä seisoneiossa, on se, että ne usein ovat ulkoilmassa pitkiäkin aikoja, nimenomaan vanhemmat mallit
Toivopoika
No juu, en lannistu. Hauskaa hommaahan noiden shoppailu on kun ei mikään kiire mitään ole ostaa. Näin varmaan keväällä noita käytettyjäkin alkaa pyörimään enemmän markkinoilla kun kokeneemmat konkarit alkaa päivittämään kalustoaan...
Joo ei tule minunkaan kalustooni radiota kummempaa viihde-elektroniikkaa. Olihan se kiva seurata viime kesän reissuilla lasten kasvavaa kauhua kun huomasivat että ajettiin paikkaan missä kännykän internet ei toimikaan kunnolla.
Noissa projekteissa tosiaan on äkkiä se vaara että homma karkaa käsistä ja huomaa tekevänsä reikää seinään jääkaapin ulostamiseksi. Perusterve auto lienee elämästä nauttimiseen se paras ratkaisu...
Jääkaappi onkin ainoa joka ei välttämättä asunto-osan ovesta mahdu mutta etuovesta sekin mahtuu.
@timppa
Oikea asenne. Meiltä huruukoilta alkaa muutenkin vapautumaan näitä, kun valtesmanni kortille käy kiinni.
Kannattaa ihan rauhassa, ottaa välilllä aspiriinia, ja taas kattella se mieleinen.
Toivopoika
No huru-ukot yleensä kyllä pitäneet kalustostaan hyvää huolta, joten ostan mielelläni jos vaan pohjakuva täsmää tarpeisiin...
Jani
Voit kääntää auton hankinnan myös toisinpäin.
Kerro parille kolmelle matkailuautoliikelle, että aiot ostaa suoralla ostolla sellaisen ja sellaisen m-auton ja jos sellainen liikkeeseen vaihdossa tulee, niin soittakaa.
Paljoista puheista huolimatta, kyllä liikkeet soittaa, koska ne elää siitä myynnistä.
Parasta kauppaa myyjälle on, että vaihdossa tullut käytetty on myyty ilman vaihtoautoa, ennen kun uusi auto toimitetaan ostajalle.
Kiitos Matti vinkistä. Tarviipas jututtaa kauppiaita tuon asian suhteen...
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.