ELB sähkö- ja elektroniikkayksikkö

Leif Berg 07.03.2019 13:31

Hei !
Schaudt ELB 99 K elektroblock
Onko Suomessa joku joka korjaa näita ?
En tiedä vielä onko viallinen mutta paneeli näyttää
ettei lataa enää. Kuukausi sitten se tomi vielä.
Ei talvikäytössä. Seisoo kylmässä hallissa.
Voisko auttaa lämmittämällä se bloki.

Timo Haapanen 07.03.2019 15:09

Rauno näitä on korjaillut. Numero löytyy vanhoista keskusteluista tästä osiosta kuten myös matkailuvaunujen puolelta sekä tarvike- että jäsenkeskustelu- osiosta haulla Ritva Suomalainen

Numero on 040/5414228

@timppa

Timo Haapanen 11.03.2019 18:48

Löytyikö Rauno?

@timppa

Leif Berg 11.03.2019 19:04

Kiitos vihjeestä mutta
täytyy ensiksi tuktia on se tosiaan se ELB joka on rikki.
Odotan ensiksi plussakelit.

Raimo Hytönen 13.03.2019 16:19

Millainen vika siinä (sähköissä) on? Jos aloittaja voisi hieman valaista tätä puolta, niin voisi löytyä oikeita vastauksiakin. Menee muutoin pelkäksi arvailuksi.

Leif Berg 13.03.2019 20:24

Onko sähköongelma ELB:ssä ?
Menin viikko sitten laittamaan auton akut lataukseen. Ensiksi laitoin ELB:n akkuvirran katkaisin päälle. Tarkistin paneelista (IT994-2) starttiakun lepojännitelukema joka oli 12,5V ja asunto-oasan akkujen lukema oli 12,6V.
Töpseli auton seinään ja toinen pää hallin seinään ja 230V tulee, niin näytti
paneelin 12V keltainen merkkivalokin. Painelin akkujen vipukytkin mutta akkujännitteen näytön neula ei liikkunut yhtään kummallekaan akuille.
Se tavallisesti aina näyttää latauksen alussa +/- 14V. Laitoin 12V virran päälle asuntopuolelle ja kaikki sisävalot toimii.
ELB:n akkuviiran katkaisija pois päältä ja vedin 230V pois seinästä.Taas 230V kiinni ja virrankatkaisija päälle, silloin se enskisi ei tullut virta paneeliin (lamppu ei syttynyt) ja panelin punainen varoitusvalo syttyi palaamaan vain pienen hetken. Tein saman tempun muutama kertaa uudestan ja kaikki toimii paitsi akkujännitteen mittari ei liikahda yhtään eli lepojännite näytti aina samana.
Kaikki akut ovat alkuperäisiä ja aina kiinni ja ladataan n. 6 viikon välein talvisaikana kun auto on kylmässä hallissa.
Elektoniikkayksikkö on Schaudt ELB 99 K + Schaudt Adapter AD 01
Jälkiasennettuna on Schaudt OVP 01 A ylijännitesuoja. Senkin merkkivalo palaa OK.
Auto on Fiat / Burstner 2013, ja mitään sähköpuolen muutoksia tai korjauksia ei ole tehty. Auto ajetaan huoltoon ensi viikolla ja silloin tehdään sähkömittauksia, myöskin akut tietysti.

Raimo Hytönen 13.03.2019 21:44

Käytännössä vika voisi olla:
a) liittimissä (löysä, hapettunut tai irti/rikki),
b) sulakkeissa,
c) akuissa tai väärässä asennossa olevassa akunvalintakytkimessä,
d) johtimissa (rikkoutunut johdin tai eriste) tai huonossa maakontaktissa,
e) jossain muualla (lisälaitteet, mahdolliset omat kytkennät)

Toisin sanoen vikamahdollisuuksia on paljon, joten etsittävää riittää. Voi toisaalta ratketa helpostikin - tai sitten ei. Kerro jos ja kun saat vian selville, kiinnostaa varmaan muitakin.

Ritva Suomalainen 14.03.2019 08:40

Viitaisi akku vikaan kun punainen häiriö valo vilahtaa , akuille kuoritus testi niin selviää onko akku vika
T.Rauno

Leif Berg 19.03.2019 12:35

Kiitos vihjeistä Raimo ja Rauno !

Nyt toimii taas.
Lämmitin vain auton sisätilat kunnolla pari vuorokautta.
Ehkä mittari oli jumissa tai joku liitin löysällä.
Tarkistetaan kumminkin kaikki 3 akkua huollossa. Nehän 6 v. vanhoja.
Tervisin Leif

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.