Ei tappelua, kiitos....vaan mielipiteitä : )

IJÄS MINNA 10.03.2007 16:03

Mitä mieltä autoilijat olette Fiatin alustasta? Se taitaa olla yleisin, mutta kilpailijoita näyttää nyt pukkaavan olan takaa markkinoille. Miinuksia/plussia?? Kaikki kommentit kuuntelisin mielenkiinnolla, kiitos : )

KOTILAINEN ISMO A 10.03.2007 16:49

Uudesta mallista ei ole kokemuksia, mutta vuosimalleista 92,99,02 ja 05 malleista on. Kaikki ovat olleet hintaansa nähden hyviä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, alusta on riittävän jämäkkä matkailuautoalustaksi. Melu sisällä on kohtuullinen vuosimallista 02 alkaen. 02 ja 05 -malleissa ei meille sattunut mitään lapsentauteja. Autot käytettiin normaaleissa vuosihuolloissa ja siinä ne korjaamokäynnit sitten olivatkin. Kilometrejä kertyi joka peliin useampia kymmeniä tuhansia. Vertailun vuoksi olen ajanut Transitin alustalle tehtyä alkoviforteroa (06) Siinä kone on hyvä mutta alusta löysä. Vanhemmat Sprintterit olivat myös löysiä alustaltaan mutta tätä nykyistä edeltävät mallit olivat jo riittävän jämäkkiä. 07 ducatot ovat leveämpiä kuin edeltäjänsä ja niin ollen luulisin ettei ajo-ominaisuudet ole ainakaan huonontuneet. Samoin kuullun perusteella väittäisin, että konerintamalla on tapahtunut kehitystä ja pienemmällä 2,3 koneella pärjää jo paremmin kun vanhalla 2,8 koneella.

IJÄS MINNA 10.03.2007 18:31

Noin se myyjä meillekin sanoi, että uudessa Multijetissä 2,3 koneessa on enemmän heppoja kuin vanhassa versiossa, vaikka se oli litratilavuudeltaan isompi. Onko tämä -07 malli sitten leveämpi kuin esim. -06? Tosi tilavalta tuo -07 malli tuntui ja keittiön kohdalla ei ahdistanut. Yllätyin ajo-ominaisuuksista. Koitimme vertaolun vuoksi myös Rellua ja kyllä Fiiatti pysyi ainakin tuulessa pinemmällä "sivuelolla" kuin rellu. Täytyy kyllä sanoa, että Fiat yllätti minut ainakin mukavan positiivisesti : )

KAUPPINEN MATTI 10.03.2007 18:51

senvoin sanoa että seon ihan hyvä ajaa ja jousitukseltaan se on erinomainen,moottorin kestävyydestä ja vaihteistosta sanoisin että ei paras mahdollinen. on nimittäin kokemusta.

MANNINEN ESA 10.03.2007 19:40

Kokemusta kahdesta. Fiat Globebus ja Ford Jubivan. Fiat päkerö ja Ford henkilöautomaisempi, joustava. Globebussiin otti sivutuli enemmän kuin Jubivaniin. MUTTA edessäni on paperi, jossa Oy Ford Ab:n takuukysymyksiin pitää saada valtakunnallinen jyrähdys ja ratkaisu. Uusien takuu retuperällä, ainakin allekirjoittaneen kohdalla ja tapauksessa.

KUKKONEN ESA 10.03.2007 19:59

Vaikka tuota Fiudea on paljon arvosteltu sen kestävyydestä, niin itselläni ei ole kuin positiivisia kokemuksia Fiat- alustaisista asuntoautoista. Meillä on ollut kolme Fiatia ja olen ajanut niillä yhteensä n. 250 tkm ilman mitään suurempia ongelmia. Kaikki autot on tullut vaihdettua reilut 80 tkm jälkeen, mutta yhtään en ole vaihtanut vikojen vuoksi. Syy vaihtoihin on ollut tuo niin yleinen "kuume".Autot on huollatettu huolto-ohjelman mukaisesti ja Lappeenrannan Delta-auton jälkimarkkinointi on pelannut osaltani kiitettävästi. Kaikki takuujutskat on tehty ilman mitään epäselvyyksiä ja huolloissa on tehty paljon sellaisiakin tarkastuksia, joita ei aina edes hintaan kuulu. Tuo paljon puhetta aiheittanut vanhempien vuosimallien vaihteisto-ongelma on kiinni ajotyylistä ja huollosta. Vaihteiston riittävästä öljymäärästä huolehtiminen(huolto) on varmaankin yksi tärkeä tekijä. Mitä ajo-ominaisuuksiin tulee, itse pidän etuvetoisia pakuja hyvinä ajettavina verrattuna takatuuppareihin. Liikkeellelähtökyky liukkaalla on tietenkin painavalla takatyöntöisellä parempi, mutta maastoajoa näillä vehkeillä en ainankaan minä harrasta. Tiukan paikan tullen menen takaperin. Näinnhän edestäraapiva nousee lähes puuhun. Viimeisimmässä autossamme(Dethleffs Premium Class- puoli-integroitu) oli Alkon alusta ja auto oli erinomainen ajettava leveämmän taka-akselinvälin vuoksi.Kovassakin vauhdissa, esim. Saksan bahnat 140-150km/h, auto on vakaa ja sivutuulet eivät heiluttele. Tuo auto on nyt myyty ja odottelemme uuden valmistumista. Alustan valintaan pystyin vaikuttamaan täysin, koska pärekorien jälkeen päädyin teräskoriin ja auto tehdään Casalla juuri sellaiseksi kuin itse toivomme. Alustaksi tulee yllätys ,yllätys Fiatin 3 litrainen kuusilovisella laatikolla. Aika tulee näyttämään, miten auto pelaa. Delta- motorin maahantuomana alustalla tulee olemaan 5 vuoden takuu, joten ongelmien ilmetesssä korjatkoot. Harkitsin pitkään Mesen Sprinteriä, mutta lähes 10000 euron hintaero kallisti valinnan Fiatiin. Saa nähdä, menikö metsään! Tuohon tehojen määrään sanon vielä mielipiteeni: Näin painavissa autoissa ei ole koskaan liikaa tehoja. Pienet koneet riittävät kotomaan tasaislla teillä kytkyteltäessä, mutta esim. Kasselin mäet tms. vastaavat vaativat olosuhteet( vuoristot ym.) tarvivat riittävästi tehoa ja vääntöä.( joku ajattelee varmaan toisin, mutta so what) Kaikenkaikkiaan, en pelkää Fiudea asuntoauton alustana. Se toimii siinä, missä joku muukin.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 10.03.2007 21:04

Kylläpä niillä perässätulijoilla on vielä tekemistä vanhojen hyvien merkkien kiinnisaamisessa. Vastikään Englannin arvovaltaisin matkailuautolehti MMM teki valintojaan: paras alkoviauto Dethleffs Advantage paras integroitu " Globebus 3, joka oli lehden mukaan kaikkiaankin maailman toiseksi paras matkailuauto vuonna 2007. Puoli-integroiduissa Dethleffs Globebus oli kolmas ja esim. Fortero kuudes. Että missähän on ne kovasti rynnistävät uudet yrittäjät? VP.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 10.03.2007 21:15

Omituista venkoilua muutoin aiheen aloittajalla, kun jo viiden minuutin kuluttua ilmoittaa toisaalla jo ostaneensa uuden auton. Äkkiäpä nuo tiedot ja mielipiteet nykyään vaikuttavat ostopäätöksiin, vai oliko kyseessä provo, jonka motiivia ei oma miehenlogiikkani suostu tajuamaan? VP.

MANNINEN ESA 10.03.2007 22:41

Kävin Kouvolan Vaunussa Fordin Jubivanin taka-ajovalojen yhtäkkiä kadottua ja siinä aikani kuluksi jututin huoltomiestä, kun vieressämme oli uunituore Fiatin 2007 alustalle integroitu "namu" Globebus. Huoltomies kertoi, että 2007:n Fiiussa on leveämpi taka-akselisto kuin 2006.

IJÄS MINNA 11.03.2007 10:33

Kiva olisi tietää, että mitä mieltä autoilijat ovat Fiatin alustasta!! Mitäs venkoilua siinä nyt on????????? Ja vaikka ollaankin jo auto ostettu, niin mitä sitten???? Luuletkos, että huvikseni kyselen Fiatin alustasta????? Nyt haisee kyllä jonkin sortin ka.....lle!!!

HAAPANEN TIMO S 11.03.2007 10:54

Ei tappelua,kiitos.

IJÄS MINNA 11.03.2007 11:53

Tuolla tappelulla tarkoitin eri merkkien välistä kinaamista, ettei menisi juuri tuohon, että mikä merkki nyt on paras. Eiköhän se paras ole jokaisen oma auto ; ) Siis yhä edelleen kaikki kokemukset Fiatin "rungosta" kuunnellaan mielellään : )

KASKI TAPIO 11.03.2007 12:47

Terve. Meillä on Burstner A574 vm 02 matalalla Fiatin alustalla ja olen ollut autoon erittäin tyytyväinen. Ajoltaa auto on vakkaa, matalan painopisteensä ansiosta. Moottorina 2.8 JTD on ollut riittävän tehokas tälle yli 3 tonniselle kulkupelille. Autojen paremmuudesta ei tiedä, mutta edellinen automme oli Hymer ja sen laatu oli parempi nykyiseen verrattuna. t: Tapio Kaski

SARANPÄÄ MATTI L 11.03.2007 13:04

Tulet vielä Minna huomaamaan että joillekin Fiat = viat. Itelläni on ollut -03 ja -05 mallit 2,8JTD moottorilla. Ensimmäisestä meni ilmastoinnista joku laakeri, takuuseen. Siinä oli myös Fiatin "tyyppiominaisuus" elikkä moottori ravisti ihan horkassa pakkasella käynnistäessä, jos oli ollut ajamatta jonkun aikaa. Sitä ei kuntoon yritettykään saada. tyydyin siihen että se nyt vaan on niin. Uudemmassa ei ole ollut oikein mitään, alustata joku mutteri kiristettiin kun alkoi kolistaa. Takuu päättyy tässä kuussa joten eiköhän siinä sitten ala jotain ilmetä;-).

Muihin en osaa pahemmin verrata kun en ole lyhyttä koeajoa enempää käyttänyt.

Jos/kun teillä on tämä -07 malli niin siitä tuskin vielä paljoa sanottavaa kenelläkään on, mutta ensikommentithan ovat olleet hyviä esim. Caravaanarissa.

IJÄS MINNA 11.03.2007 17:30

Kiitos vaan, Matti. Itse en tosiaankaan lähde sanomaan, että mikä on paras auto kun ei kokemusta yhdestäkään vielä ole, mutta toivotavasti tulee Fiatista mukavia kokemuksia vuosien mittaan. Pitääkin ruveta plaraamaan vanhoja lehtiä, että missäs se -07 Fiiun juttu onkaan ollut. Hyvä että muistutit : ) Kyllähän nämä autot kokoajan kehittyy ja kuten tämä Multijet versiokin. Myyjä sanoi, että tämä vastaa vanhaa 3,0 litrasta Fiattia. Ja nyt on se 2,3 l. Heppoja näissä taisi olla aikalailla sama määrä. Eikö niissä sitten ala ilmetä jotain kun takuut loppuu ; ) eikös sitä näin sanota : ) Mukavia matkoja!

IJÄS MINNA 11.03.2007 17:32

Ja ei ollut moittimista : ) Se oli yksi tekijä miksi päädyimme Fiattiin. Ei tuulet tuntuneet, ainakaan vielä : )

TERVO JARI 11.03.2007 18:46

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=17&x26555=1651133

Ja jossain oli vielä juttua tuosta "remmiveto" koneen talvivaivasta: Vesi valuu koneeseen konepellin raosta ja jäätyy nokkaremmi jumiin = rytinää ja ryskettä käynnistäessä ja sen jälkeen hiljaisuusn . . .

Lueppas ettei tuu ylläri . . .

Toivottavasti ei tuu kohdallesi . . . Ja toivottavasti oon tulukinnu noi jutut väärin . . .

Jari

IJÄS MINNA 11.03.2007 19:08

ja mukavaa kevättä sinne suunnalle? Kiitos vinkistä....pitääpäs tutustua rauhassa. Vieläkö tulevana suvena on suunta sama?

IJÄS MINNA 11.03.2007 19:13

Pitääpäs muistaa selvitää itsekin tuota asiaa...... Onko joku omakohtaisella kokemuksella kirjoittanut jotain hihnaversion erittäin huonoja kokemuksia? Onko tietoa?

TERVO JARI 11.03.2007 19:29

Envaan het löytännä, ku tuolla vaunun kimpussa oon ollu ja välillä käynny "päivystämässä".

Laittelin LED valoja kaappeihin, tinailin ledejä ja etuvastuksia "jonoon" ja sit piuhaa ja koteloo . . . Rupes kaappi "valaistuun" . . O ollu kaapi "pimee" ku ryssän h....etti . . .Ei oo ennää . . .

Jari

TERVO JARI 11.03.2007 20:18

eiköhän viikonloput mene "vanhassa suunnassa" mutta sitku loma alakaa sitte kokka kohti mualimmoo . . . . Ehkä Lofootit . . . tahi yleensä Norija . . .

Jari

Ps. Kiitos mukavist keväist, ja onnee teitin uuvelle pirssille, mut kerroha mikä on malli vermeellä . . .

IJÄS MINNA 11.03.2007 21:12

meillekin kiskasemaan muutaman sähijohdon pätkän, että sais pari siankärsää autoon lisää.....niitä kun oli siunaantunut tehtaalla kokonaista 1 kpl keittiön kohdalle : /

IJÄS MINNA 11.03.2007 21:14

Hiivattihan sieltä munasta kuoriutui.....tällä uurella komialla Multijetillä. Koppa jääköön nyt viälä salaasuureksi. Lätkästä voi pongata ; )

TERVO JARI 11.03.2007 21:41

joilla 230V:n piuhoi vejeltäis. . .

Hituvirtaa, hituvirtaa vain . . . ( 12V )

Jari

Ps. Hae rasiat (samanlaisia joita as-autossa on ) lähimmältä caravankamaa myyvästä liikkeestä esim:Nurmonpuolel o liike ku tullaan Uuvestakaalepyystä päin, het ku alakaa nelikaistanen, käännytään rampista oikeelle , niinku tiiät . . . Sillä liikkeellä olis ollu/on myymälä Kalajärvellä ? ? Nii joku tuttu sähkäri laittelee ne laillisesti paikoilleen ( Asennusluvat omaava ). Sähkäreillä ei taho olla semmottii rasijoita "takataskussa" joit nois vermeis o käytetty . . .

IJÄS MINNA 12.03.2007 13:11

Haaramo?? Tuttuja hlöitä nuoruuresta : ) Haaramothan tekee niitä "pakettiasunto-autoja". Niille tasi olla joku oma nimikin?? Kiitos vinkistä : ) Niit pistorasioota on pakko laittaa lisää, et saaraha nisukahaveet : )

TERVO JARI 12.03.2007 16:38

http://www.haaramo.fi/retkeily/index.htm

Olit oikeassa nimen suhteen, Bingo ! !

Jari

IJÄS MINNA 13.03.2007 07:43

Niillähän oli paljon tavaraa. Kiva. Voi hakea ohikulkiessa ja säästää postikuluissa ; )

LOUNASRANTA LEENA 13.03.2007 13:42

Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon ja erityisesti moottorin ominaisuuksiin. Todellisuudessahan tuo 130 multijet on 140Hv ja vääntöä 352Nm.Dugato on kaikin tavoin ollut hiljainen, mukava, lämmin ja helppo ajettava.kulutus on ollut 10-11.5l/100km riippuen kelistä ja nopeusrajoituksista.Talvella hiihtoloma viikolla kun oli suhteellisen kylmää(-27"c)oli kulutus huipussaan Webaston kanssa 11.5l/100Km. Jokaisessa autossa on plussia ja miinuksia mutta tässä uudessa ainakin vielä vähemmän niitä miinuksia. Mitä tulee väittämään jäätyvästä vedestä jakopäähän, ei se ole mahdollinen kuin alkusarjan autoissa, jotka on valmistettu viime keväänä. Sofim tehdas(Iveco) on tehnyt asiaan korjauksen jolla ongelma saadaan korjattua. Omassani Deltauton maahantulohuollon yhteydessä moottorin päälle asennetaan uusi muovinen suojakansi joka suojaa moottoria ja jakopäätä sulavavalta lumelta. Lisää sisäänajo tietoutta voit kysellä puhelimella numerosta Ari Lounasranta Puh. 040 7723037

IJÄS MINNA 13.03.2007 14:53

Kiva kuulla teidän kokemuksia uudesta alustasta. Mukavaahan luettavaa tuo oli : ) Meille sanottiin myös heti Delta-autossa, että laittavat luovutushuollon yhteydessä jakopäähän suojan, joten sekin asia on hoidossa nyt myytävissä malleissa. Me miellyimme myös tosi hyvään ajettavuuteen koeajon yhteydessä kovalla tuulella. Ja selkävaivaisenkin oli mukava istua hyvässä penkissä.

MANNINEN ESA 13.03.2007 21:06

Lisäys: Ford Jubivanin ohjaamo meluisampi kuin Fiat Globebusin. Mikä lie syy?

MANNINEN ESA 13.03.2007 21:10

Ja vielä: molemmat p-integroituja.

MANNINEN ESA 13.03.2007 22:32

No, joo. Keskustelu lähti liikkeelle alustasta, mutta asiassa mennään jo kulutuksen puolelle. Vuoden takaisella Fiat Globebussillani en päässyt alle 10 l/100km, mutta jos ei mitään muuta hyvää voi sanoa Ford Jubivanista, niin ainakin sen, että voimaa on ja silti kulutus alle 10 (lähes aina ja poikkeuksetta).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.