Ducatosta kytkin rikki. Onko hankala korjata itse?

HAKKO HANNU 22.10.2006 11:24

Aloitimme heinäkuussa karavaanariharrastuksen ostamalla vm88 Ducaton 2,5 TD. Ajelimme sillä ~7000km kunnes helsingissä ristiäismatkalla ,kirkosta lähdettäessä ,kytkin ei vaan irroittanut enää. Ykköstä silmään ja startilla matkaan,niin ajoimme 450km .Ihan hyvin meni, onneksi joskus tullut ajettua kortti kuorma-autolla jossa piti käyttää välikaasua jmv. Positiivista oli se ettei kytkin mennyt rikki Latvian reissulla.

Kysymys kuuluu. Kuinka kytkin vaihdetaan ja onko ylivoimainen homma harrastelijalle.Osat maksaa 114€ Motonetissa.

TANSKA ESKO M 22.10.2006 17:22

Ei hankalampi kuin jonkun etuvetoisen henkilöauton kytkimen vaihto. Vasemman puolen vetoakseli irti, etutukivarsi irti ja pöyrännapa vedettynä taaksepäin. Moottorin vasemman puolen kumityyny ja vaihteiston kumityyny irti kokonaan, moottorin oikenpuoleisen kumityynyn pultit irti. Moottori-vaihteisto kallistetaan niin paljon että vaihteisto mahtuu tulemaan pois, samalla oikeanpuolen vetoakseli irroitetaan vaihteistosta. Ps. tein homman lomareissulla kuluneena kesänä Inarissa asfaltin päällä hallitunkki apuvälineenä. Kytkin särkyi samalla tavalla 30 km ennen Lakselviä Norjassa.

SUONKANTA REIJO 22.10.2006 17:33

Motonetista en kytkintä ostais.Mulla kesti n.2vuotta.yksi jousi tuli levystä ulos.

HÖLSÖ MARKKU 22.10.2006 17:52

Toden-näköisesti vika ei ole varsinaisessa kytkimessä, vaan kytkin vaijeri voi olla poiokki, jos on toimisylinterit niiden tiivisteet saattavat vuotaa. En tiedä kumpi järjestelmä Dukatossa on,Peugeotissa on vaijeri. On helppo korjata, vai onko paikallistettu muunlainen vika?

HAKKO HANNU 22.10.2006 19:12

Kiitos hyvistä vastauksista. Analyysi: Uskaltaa vaihtaa mutta hyvät varaosat tilalle. Olis korjaus hyvä opetellä ,jos maailmalla kävis noin, tietäis kuinka toimia, kuten edellä kerrottiinkin.

Kytkin on tosiaan vaijerilla ,kiristinkin säädöt tiukkaan niin että poljin nousi, ottaen melkein leukaan :) niin että olis edes vähän irrottanut ,jonka se muutaman kerran tekikin kun ykkösellä ajaessa painoi kytkintä niin autopysähtyi hetkeksi ja kytkin piti kovaa ääntä ja auto lähti taas liikkeelle. Olisko joku käpälä poikki niin että yritti toiseltareunaa irrottaa.?

Harmi vaan että on jo niin kylmä ja pimeä eikä auto mahdu talliin. Ei viitsisi jättää kevääseenkään.

TANSKA ESKO M 23.10.2006 10:02

Kyllä oireet ovat juuri samanlaiset kuin meidänkin Ducatossa olivat, elikkä koko kytkinpaketti uusiksi. Laitoimme tarvikekytkinpaketin, Sasch-merkkisen 240 €, pitäisi olla luotettava, ainakin toimii nyt kevyesti ja pehmeästi. Kytkimen rikkoutuminen kuuluu taas niihin Ducaton " ominaisuuksiin ". Elikkä polkimella ei ole vapaaliikettä, vaan painelaakeri vastaa polkimen omalla painolla painelevyn sakaroihin ja kuluttaa vähitellen sakaroiden kärjet ja painelaakeri menee läpi painelevystä. Itse kytkinlevy ei ole välttämättä kovinkaan kulunut.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.10.2006 17:18

Ja vielä pahempaa lepuuttaa jalkaa kytkinpolkimella, kuten usein näkee tehtävän. Sanovat vaan ettei se kuulemma mitään kun ei paina...

PELTOKOSKI JOUKO 23.10.2006 20:26

Ei ne kytkimen sakarat ja painelaakeri kulu silloin kun ottavat "kevyesti" toisiinsa, elikkä molemma pyörii samaan aikaan. Se mikä niitä syö on se että painelaakeri on irti asetelmasta eli pysähdyksissä. Joka kerta kun kytkintä painaa niin painelaakerin pitää lähteä pyörimään ja taas metallia kuluu. Kertoilivat tästä kytkinpakettien valmistajan koulutuksessa.

HAKKO HANNU 25.10.2006 12:53

Tässähän alkaa viisastumaan kytkinten anatomiasta. Kerrankin oli tuuria kun mittasin Ducaton kokoa mahtuu juuri ja juuri talliin kun ottaa antennin pois ja ehkä kattoluukunkin. Ja perältä tavaroita syrjään.Sivuun jää vielä tila operoinnille. PS. Kylmässä ulkovarastossa olis vielä tilaa yhdelle tai parille isohkollekin vaunulle/autolle ,Laihialla.

HYTÖNEN RAIMO 26.10.2006 09:40

Mielestäni yllä on annettu liian ruusuinen kuva kytkimenvaihto-operaatiosta. Ei se aivan heittämällä suju, vaan siihen tarvitaan jo melkoisia monttöörimiehen taitoja, kuten esimerkiksi: 1) Hyvät ja sopivat työkalut (moottorin kannatus, kytkimen keskitys - onko välineitä?), 2) Sopiva työskentelytila. Kesällä osaava voi tehdä homman ulkonakin, talvella (ja syksyllä) kaikki on toisin, eli lämmintä työtilaa tarvitaan. 3) Jos auto mahtuu juuri ja juuri talliin, sitä ei pysty enää riittävästi nostamaan vaihteiston ja kytkimen irrottamista varten. Se loota on melko painava ja hankala käsiteltävä ahtaassa paikassa auton alla, eikä työasentokaan ole niitä kaikkein ergonomisimpia.

Eli jos et ole hommaa aikaisemmin tehnyt tai edes nähnyt sen tekemistä, kehottaisin vakavasti harkitsemaan kääntymistä asiantuntevan huoltoliikkeen puoleen.

PINOLA OLLI P 26.10.2006 11:45

Samaa mieltä Raimon kanssa.Henkilöautoon olen tehnyt homman useaan kertaan.Nykyiseen Ducatooni,kun se aika koittaa(ja koittaahan se varmasti)en edes harkitse,vaan saa Raskone hoitaa homman ja minä raotan vaan kukkaron nyöriä.

KAUPPI ERKKI I 26.10.2006 19:51

Kyllä Raimo ja Olli ovat oikeassa sanat kuinka kytkin vaihdetaan jos ei edes sitä tiedä on turha lähteä moiseen operaatioon.

TOIVONEN MARTTI 26.10.2006 21:00

Pelkästään sillä perusteella että toinen kysyy neuvoja en kyllä lähtisi sanomaan ettei pidä yrittää. Onhan hyvä kysyä ennen puuhaan ryhtymistä onko hommassa joku erikoinen niksi joka pitäisi tietää.

Ducatosta löytyy varmaan Haynesin korjausopas ja kyllä sen avulla varmaankin kytkimen vaihto onnistuu ihmiseltä joka kutsuu sentään itseään harrastelijaksi eli on omasta mielestään sisällä asioissa.

Vuoden -88 Ducato on sentään aika simppeli juttu kun ei ole mitään ihmeellisiä elektronisia ohjauksia missään eikä ole riskinä rikkoa mitään oikein kalliita osia.

Joku vie autonsa öljynvaihtoon liikkeeseen kun ei luota itseensä sen vertaa. Toinen korjaa itse vaikka ruiskutuspumpun. Tiedä sitä toisten kyvyistä. mot

HAKKO HANNU 26.10.2006 22:23

Hyviä mielipiteitä.Olen tässä pitkään mietiskellyt että uskaltaisko ruveta vaihtamaan. Vielä ei ole tullut tunnetta kumpaankaan suuntaan. Toisaalta houkkuttelisi yrittämään ihan siksi että oppis asian. Riski on olemassa että tulee ongelmia. Tai ainakin paljon ylimääräistä työtä jos joutuu purkamaan mutta saisko siinä tyrittyä helposti niin että tulis kalliit oppirahat maksettaviksi. Mitä työosuus kyseisessä remontissa maksaa,noin hinta .Tietääkö kukaan.

PS.Paras olis kun sais hyvän"työnjohtajan" jostain joka huutelis neuvoja auton alle :) Pitää kysellä olisko sellaista saatavilla.

HYTÖNEN RAIMO 26.10.2006 22:41

Työ vie korjaamolla liki täyden työpäivän, joten hinta on laskettavissa kun tietää tuntiveloituksen. Joku osaava pienkorjaamo voi tehdä sen suhteellisen edullisestikin (250 - 300 €), merkkikorjaamossa hinta on ehkä kaksin kolminkertainen. Ja jos haluat kunnollista ja edullista jälkeä, niin kierrä Fiatin merkkikorjaamot mahdollisimman kaukaa.

HAKKO HANNU 26.10.2006 23:13

Tuohonhintaan sen vois melkein teettääkkin. Jos olis vielä lämmintä tekisin sen itse, auto sais olla puoliksi tallissa ja talja olis sitten just oikealla kohdalla katossa. Auto on nyt seisontavakuutuksessa. Kiirettä ei ole mutta voi tulla, jos se jää kevääksi ja pitäis lähteä äkkiää johonkin.

PS.Tarvitaanko hommaan mitään erikoistyökaluja.Riittääkö harrastelijan yleistyökalut.

KAUPPI ERKKI I 27.10.2006 08:49

No autetaan miestä mäessä eikä mäen alla kytkimen keskittämis työkalu on ainakin yksi mikä tarvitaan muuten pärjää ns normaaleilla työkaluilla, koska vaihdelaatikon irroituksessa moottorin tuenta jää ainoastaan jakopään varaan tarvitset moottorin paikallapysymiseen apuvälineitä joita varmasti keksit jos autosi on alkovimalli niin alkovi saattaa estää taljan käytön silloin pitää olla puomi nosturi mutta välttämättä ei tarvita kumpaakaan

Olen kerran vaihtanut Transiittin moottorin Tampereen ja Hämeenlinnan välillä oli vain kaksi kättä ei ollut edes sitä kuuluisaa läkkän lekkeriä Ajattele tyyliin jos kerran minä niin mikset sitten sinä.

MOISANDER JOUKO 27.10.2006 10:52

No niin.... Olen, muistaakseni, joskus kirjoittanut kytkimenvaihdosta, taisi olla jo wanhan palstan aikana, mutta eikös sieltä vielä voi etsiä juttuja? Pääpiirteissään kuitenkin: Jos on yleensä ropaillut autoja, homma on tehtävissä 'nurmikolla'. Aikaa kuluu. Kesäkelillä auto oli pukeilla viikon. Etupäätä piti nostaa ja moottori oli lopuksi kiinni enää yhden kumityynyn varassa (ja hihnalla talon seinässä), kaikki muu piti irroittaa. Laatikko painaa enemmän kuin synti, kaksi mietä oli irrottamassa ja alla piti olla vino peti, jolle laatikko piti tukea ennen irroitusta. Samaa petiä ylös, onnistui yhdeltäkin, apuna oli kaksi kiinnitysruuveja pitempää ruuvia, joilla laatikon ja moottorin sai vedettyä suorassa yhteen. Tilaa piti olla joka puolella. Merkki 'Sachs' ei takaa yhtään mitään, sillä juuri se aiheutti ongelman, kun teräksinen painelaakeri leikkasi kiinni teräksiseen akseliinsa! Jos joku tekee homman vasemmalla kädellä tienpäällä, nostan Hattua!

HAKKO HANNU 27.10.2006 18:58

Löytyi vanhoja kirjoituksia ja hyviä ohjeita viidennestä vaihteesta ja jakoremmen vaihdosta jne. mutta kytkimestä en löytänyt. Hakukone ei toiminut oikeen hyvin.

TOIVONEN MARTTI 27.10.2006 20:01

Vaihdoin kaksi kesää sitten Sitikan vaihdelaatikon tuossa pihanurmella. Tuosta Moisanderin jutusta käy ilmi että melkein koko moottori täytyy irrottaa kytkimen vaihdossa ja muutkin on kertoneet että täytyy nostaa sieltä ja laskea täältä ja kannatella siten ja täten ja että laatikon alasnostaminen on vaikeaa ja takaisinlaitto vielä vaikeampaa.

Eikös mahtaisi olla vähintään yhtä helppoa ottaa vaan koko mötikkä pois paikaltaan ja sitten siinä maassa/lattialla/työpöydällä irrottaa laatikko ja vaihtaa kytkin? Olisi ainakin helpompi keskittää kytkin ja koota taas paikalleen?

Sitikassa homma kävi niin että puskuri pois, nesteet pois, jähdytin ja öljynjähdytin pois, vetoakselit pois, vaihdekeppi pois, kaasuvaijeri irti, korkeapainehydrauliikan putki irti varastopallosta, nopeusmittarin vaijeri irti, vähän johtoja irti (akkujohdot ja laturin johdot ja lämpömittarin ja öljynpainemittarin ja hehkun ja ruiskutuspumpun solenoidin ja mitä niitä olikaan), ruiskutuspumppuun menevä ja paluuputki irti, moottorin kumityynyt irti, pumppukärry (vuokrakoneesta haettu) koko homman alle, kevyt nosto ja veto. Siinä oli koko paketti pihalla. Senkun hyvin tuki niin oli helppo irrotella vaihdelaatikko ja laitella taas koko mötikkä kasaan. Asennus käänteinen irrotukselle.

Ilmeisesti olisi ollut mahdollista irrottaa vaihdelaatikko niin että moottori olisi ollut paikallaan mutta sen asennus takaisin ja eritoten kytkimen keskittäminen ja silmälaakeriin osuminen jne olisi ollut hiton paljon työläämpää siellä auton alla mönkiessä. Sitikassa on hiukan Fiatia enempi puuhaa noiden jarrusysteemien takia.

Kannattaa ehkä miettiä tätäkin menetelmää. Mitsu Lanseriini vaihdoin kyllä kytkimen niin että kone oli paikallaan mutta sen laatikko oli kyllä paljon kevyempi nostaa yksin pois ja takaisin paikalleen eikä siinä moottorin poisvetäminen taas olisi ollut yhtä helppoa.

mot

HAKKO HANNU 28.10.2006 01:07

Vois olla harrastelijalle ihan hyvä keino. Ehkä enemmän työtä mutta helpompi/riskittömämpi .

TANSKA ESKO M 28.10.2006 16:56

Ducaton moottori ja vaihteisto ovat yhdessä niin painava rakenne, että ei kannata lähteä kokonaisena irottamaan. Työhön kyllä tarvittaisiin monenlaisia nostovälineitä. Vaihteiston irrottaminen ei ole mitenkään poikkeavaa etuvetoisen henkilöauton vaihteiston irrottamisesta, painavampihan se kyllä on, mutta väljyyttä ruuvien aukaisemiseen ja koko hommaan sensijaan on paljon enempi. Jos olet vastaavaa remonttia tehnyt henkilöautoon niin siitä vaan, mutta jos et niin ota joku osaava kaveri avuksi. Hallitunkilla saa vaihteiston kätevästi laskettua ja vedettyä pois, vielä parempi jos kaksi hallitunkkia. Moottorin voi kätevästi ripustaa kuormaliinoilla lankunpätkiin, jotka laittaa moottoritilan päälle. Kuormaliinoilla voi säädellä moottorin asentoa tarpeen mukaan. Muista irroittaa moottorin etupään kumityynyjen pultit, kumityyny on nimittäin kiinni alumiinisessä vesipumpun rungossa joka voi lohjeta kun moottoria kallistaa ja siihen tulee vääntöä. Johtoja ja letkuja joutuu jonkun verran irroittelemaan kun moottoria kallistaa. Kytkinlevyn keskittäminen on kyllä helpointa tässä remontissa kun teettää keskitystuurnan sorvaajalla tai lainaa työkalun korjaamolta. Itse en ole koskaan keskitystyökaluja käyttänyt vaan mitannut työntömitalla kytkinlevyn keskelle ja katsonut silmämääräisesti keskittymisen. Ducaton kytkinakselin sujahtaminen silmälaakeriin ei ainakaan minun remontissa oikein käynyt vaan täytyi käyttää lievää väkivaltaa pulteilla vetämällä. Loppumillit menivät kuitenkin työntämällä. Kytkinvipu kannattaa sitoa kasausvaiheessa ettei painelaakeri pääse liukumaan eteen ja lipsahtamaan pois haarukasta.

HAKKO HANNU 28.10.2006 23:33

Niin paljon hyviä ohjeita että olisi lievä synti viedä se tässävaiheessa korjaamolle. Yritän itse kunhan kelit sallii. Raportoin sitten kuinka homma edistyy. Halua olisi itse oppia. Jos osaa itse tuollaiset hommat uskaltaa paremmin lähteä kauemmaskin vanhalla autolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.