Ducaton vararatas, voihan helevetti!
PALIN MATTI
25.05.2007 17:44
On ollu jo aieminki täälä juttua tuosta Ducaton vararattaan sijotuspaikasta, lähinnä sen hankaluuesta. No mie tännään ajattelin vähän ennakoia hommaa ja siirtää sen rattaan tavaratillaa. Mie vaan en saanu sitä seetanan kurrapyörää sieltä alta pois, vaikka auto seiso siliällä kivilaattapihala. On se pitkän takaosan (Pefflett T6501) apurunko niin matala, että enhän mie mahtunu sinne alle sitä ratasta irrottammaan. Piti aijjaa takapää 30 cm korokepukeile, että irrotus onnistu. Samala mie riisuin pois koko kiinnityshäkkyrän sieltä alta tyhyjää painamasta.
Ajatelekaapa, jos olis josaki savisela kylätielä vesisatteesa kummi jämähtäny ja vielä takapäästä, ni siinä sitä oltas puhtaan persseen kansa! On ihan saletti, että jos takapään kummi jämähtää, ni sen vararattaan irrottaminen tämän mallin piirongista on pijolookinen mahottomuus! Se seetanan kurrapyörä ei yksinkertasesti mahu tulleen pois siitä heinähäkistä, mihin se on sinne runkopalakkien välliin piilotettu!
No nyt on vararatas siististi takakontisa ja 2 tonnin pollotunkki siinä vieresä. Saapi kummit jämähellä sen minkä haluavat. KJON!
KIPINÄ RAIMO
25.05.2007 18:02
Voisikohan tuon vararenkaan suojata kuralta/savelta jollain helpohkolla konstilla sinne auton alle,suojaus kannattee tehdä auton ollessa vielä uutena,on tosi ikävä kokemus renkaan vaihto kun sieltä kaivelee kuraisena esiin.
NYYSSÖNEN KAJ
25.05.2007 18:11
Ducaton rengas puhkeaa vain rengasliikkeen pukilla! Tästä syystä ei tarvita tunkkia jolla voi auton nostaa. Ei myöskään edellä mainitun syyn takia koskaan tarvitse itse irroittaa vararengasta.
Näin "maahantuoja" väittää kun haluaa vaihtaa tunkin heidän kustannuksella.
PALIN MATTI
25.05.2007 18:24
Et Raimo ilimeiseti kovin huolela lukenu kirjoitustani, sillä kysymys ei ollu sen vararattaan puhtaanapysymisestä, vaan sen säilytyspaikastaan poissaannin mahottomuuesta!
Hyvä vinkki kuitenki niile, joila on mainittemasi huoli päälä.
WIKSTRÖM PETER
25.05.2007 20:20
No niin herra Paliiini, kyllä se on hyvä että vaimo paina 51 kilo, niin homma hoittuu kaljan äressä, tai oli sun vaihdekeppi suoraa
LIIMATAINEN HANNU
25.05.2007 20:25
No Peter laittoi niin fiksun hajatelman että meikän järki loppui jo ensimmäiseen pilikkuun! ;-))
PALIN MATTI
25.05.2007 20:46
Förlåt min vän Peter, men jag förstår inte vad snackar du...
MERIKALLIO VELI-PEKKA
25.05.2007 20:46
On kyllä aika salaviisasta tuo Petterin filosofia, ei aukea heleposti, ei...
Matti P., Ducato ja Dethleffs ovat kuulleet sun riehumisestasi, ei ole vararengasta tässä uudessa autossa enää ollenkaan, eli on se tulkittava niinkuin edellä todettiin, ettei tarvitse, kun renkaita ei mene tien päällä? VP.
WIKSTRÖM PETER
25.05.2007 20:53
Ai sakeli en tienyt että oli samalainen kun Israelin eroviisun voittaja, vaihdekeppi on poistettu, niin vaimo vaan auton alle ja varapyörä esiin, ja yksi Larsen siihen aikaan
LIIMATAINEN HANNU
25.05.2007 21:49
Peterissä selvää politiikon ainesta, ehkäpä seuraava pääministeri? Nyt vain valittava oikea puolue. ;-))
MANNINEN ESA
25.05.2007 23:16
Aj, jaj, Peter. Yrität saada meijät kateelliseks. Täytyypä uuteen päivään päästyä testata, mahtuuko muori alle vai jäämmäkö pitään peukkua pystyssä, ettäs Peetteri sattuis muooriaan lainaamaan kumihommiin samoille seuduille samaan aikaan. :)
NYYSSÖNEN KAJ
27.05.2007 08:44
Tunkki ja vararatas on autossa sisällä mutta renkaan olen vaihtanut 118:lla.
LYLYOJA SEPPO
27.05.2007 09:18
Tietäen Matin kehonrakenteen voin sanoa että kuorma auton lavan alle ne Kääkät justiinsa mahtuu.KJON
MOISANDER JOUKO
06.06.2007 00:47
Olipas taas vuodatusta! Jos joku ei ymmärtänyt alkuperäisen kirjoittajan kieltä, niin Pohojalaiset puhuu rattaista, vaikka pitäisi puhua pyöristä... Jos siis varapyörää/ -ratasta (tarpeeton ylipyyhittävä) ei saa kulkimen alta pois, lienee hankintavaiheessa tapahtunut moka. Ja jos tunkki ei kestä renkaanvaihtoa, sekin on moka. Se joka nämä hyväksyy, on tyhmä.
PALIN MATTI
06.06.2007 07:16
Olipas taas vuojatus!
Tiäkkö Jouko, että meitä tyhymiä mahtuu tähänki harrastepiiriin niin seetanan palajon. On tuo T6501 tilastojen mukkaan Peffletin enniiten myyty malli, siis noin globaalilla tasola.
Ja kyllähän sen kurran (sulle uus rattaan synonyymi päiviteltäväksi) sieltä auton alta toelisuuesa aina poies saapi. Saatana viekköön, kaivaa vaikka tunnelin sinne auton alle. Tai kaataa koko helevatan piirongin kylellee. Ei kai se oo ku kekeseliäisyyestä kiini!
Mie tarkotin jutullani valaista arvoisaa piironkiautoporukkaa limonaativaatteitten (et sie taia tietää ees mitä nekkään on) sotkeutumisen vaaroista punkteringisa.
Piä tunkkis ..tana! :-)
MOISANDER JOUKO
06.06.2007 19:23
Tiedänhän minä..... Ja siinäs taas näit, että porukkaa pitää joskus osoittaa sormella, jotta se ymmärtää, ettei kaikki ole kohdallaan. Fillarin vaihto limukuteissa on kyllä tekemätön paikka, vaikka asiat olis miten hyvin. Siksi pidänkin rötysemmissäkin ajaessani aina haalarit mukana.
HALMEENMÄKI JUHANI
06.06.2007 21:14
Juuri hiljan samaa ihmettelin, mission impossible! Uusi auto, ja koukun asennuksessa piti vararengas ottaa pois. Kaksi asentajaa tarvittiin, vaikka auto oli nosturilla eli työkorkeudella. Fiat, petojen sukua ja susi jo syntyessään pitää paikkansa tässä kohtaa...
JANHONEN MATTI
06.06.2007 21:47
Ei sen aina tarvitse olla Fiatin fika.
Itsellä AL-KO alustainen Hobby ja ihan sama ongelma.
Mikä onkaan ongelma sitten kun takarengas on tyhjä, vanne maata vasten (osa maavarasta pois), kuranen tie ja vararatas auton alla kuran ja ravan peitossa ja pahimmassa tapauksessa vielä yhtenä könttänä jäässä??
Tätä tilannetta kaima lienee alunpitäen tarkoittanut.
PALIN MATTI
07.06.2007 00:50
Ei pijä Juhani paikkaansa. Kyllä son korinrakentaja, joka sen vaikeuen on siihen vararattaan ympärille virkannu. Alakuperäsesä Ducatosa se ratas on ihan siinä auton peräsä sielä alla. Yläkautta saa net sen kiinnitysrehkilönki pultit avattua ja laskettua rattaan alas. Eikä tartte, ku vähän kumartua, ni saa sen veettyä pois sieltä alta.
Tämä korinikkari on sitte tempassu siihen perrään vielä kaks metriä lissää autoa, ni se vararatas on jääny sinne seetanan kauas auton perästä.
Ja tämän asian mie oon ite tutkinu, joten sen täytyy olla fakta! :-)
HAAPANEN TIMO S
07.06.2007 16:49
Mun autossa on siellä sisällä sängyn alla tulpat joitten alta pultinkannat näkyy.Alkuperäinen työkalu jää eristevahvuuden verran lyhyeksi,eikä sillä voi kun kutitella pultinkantoja.Tässä on se hyvä puoli ettei tarvi ollenkaan siellä alla kontata.
HALMEENMÄKI JUHANI
07.06.2007 22:28
Oli muuten oikea peltikoppainen paku, ja ihkauusi. Sattui tuossa luottokorjaamossa naapuripaikalle kun oma sai uudet iskarit. Ja on sen verran hyvä synkka pajan kanssa että vaihdellaan tietoa & saa tutkiskella mitä puurtavat. Kuten tämä toivoton varakiekko.
Ongelma peltipakussa(kin) on kannatinrauta, jota joutuu vääntämään & nostamaan/pidättelemään kun lukkopultin hellittää. Pikkasen kuin rotanloukku, joka tehtäisiin rautakangen vahvuisesta aineesta...
PYLKKÖ RAIMO O
09.06.2007 22:11
Ihmettelin sitä itsekkin,kun muutin ,tai työpaikkani muutettiin lappiin.Puhuivat rattaista,vaikka tarkoittivat auton rengasta jne.Mikäs se lienee sitten vaihdelaatikossa oleva hammasratas?
Kyllä autossa pitää tunkki ja varapyörä olla mukana.Mullakin Mersussa varapyörä auton alla häkissä,utta en ole onneksi tarvinnut sitä matkoillani.Kyllä sen varapyörän ilmanpaine kannattaa joskus tarkistaa silti..
GRONOW JUHANI
10.06.2007 08:58
no mitäs ku ei oo kummia ollenkaan, eikä kurrapyörää, on vaan toilettipäkki missä on letku toisessa päässä ja johto toisessa, sillä kai tuupataan jotain "sementtiä" kummiin jotta pito säilyy.
en ole tosin joutunut käyttämään --kaipa se toimii, et pääsöö lähimpään kummikorjaamoon.Myyjä toisin ilmoitti että etupäätä on nostettava molemmilta puolilta yhtäaikaa ja on olemassa vain yksi tunkki, on vissiin käytettävä vaimoo tässäkin apuna.