Ducaton talvimurheita
VILJAVA TAPIO
03.03.2008 17:13
Kyseessä vm. 2005 eli toiseksi uusin malli, 2,8 JTD. Toissa viikonloppuna mentiin pohjoiseen lumisateessa pikku pakkasessa. Tankkaustauko Matin ja Liisan asemalla + kahvittelua ja shoppailua. Tunnin kuluttua liikkeelle lähtiessä ei vaihdekeppi meinannut liikkua mihinkään. No. liikkuihan se, kun käytti voimaa, mutta nihkeästi. Vähitellen ylös-alas-suunta rupesi toimimaan suht. normaalisti, mutta keskittäminen ei, eli sivusuunnassa piti kolmos-neloslinja hakea käsin. Noin sadan kilomterin päästä systeemi vertyi ja alkoi toimia normaalisti. Sama juttu tapahtui sitten kun viiden päivän perilläolon jälkeen piti lähteä kotimatkalle. Vaihdetanko kuin kiinni hitsattu. Väkisin vääntämällä lähti liikkeelle ja vaati todella paljon voimaa sivusuunnassa, ylös-als hiukan vähemmän mutta vääntää piti silti. Taas suli muutaman kymmene km jälkeen. Mikä jumitti ja miksi? Onko siellä jossain jokin vaijerinohjain tms. jonne tuiskunnut lumi jäätyy? Miten voi estää moisen, vai onko kyseessä "ominaisuus"? Aiemmin en ole mokomaa huomannut, auto on nyt kolmen vuoden ikäinen.
Toinen juttu oli sitten apukuskin puolen viileys. Kuski saa vaikka jalkansa poltetuksi eli lämmitysteho kyllä riittää, mutta oikealle jalkatilaan tulee kylmää ilmaa ellei pistä sisäilman kiertoa lähes täysin kiertoasentoon. Tästä on ollut aiemmin juttua, mutta en muista onko tästä korimallista, kun tätäkään vikaa ei ole esiintynyt ennen kuin tänä talvena. Onko jotain mennyt rikki? Muistan että jostain sitä kylmää ilmaa ehkä vuotaa mutta äkkiä katsoen en keksinyt että mistä.
KORPPI SEPPO A J
03.03.2008 17:27
Apukuskin lämpötilaan on kaksikin eri keskustelua. Kmmastakohan on kysymys?
https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=16245516
ja toinen
https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=11609332
Toivottavasti noista on apua.
PALIN MATTI
03.03.2008 18:21
Tuossa alemmassa linkissä kertomani koskee juuri vuosimallin 2005 2,8 JTD Ducatoa.
KUNNAS TAPANI
03.03.2008 20:08
Minä laitoin kuskin jalkatilan lämpösuuttimen ilmastointiteipillä melkein tukkoon, jätin sinne vain sellaisen sormenmentävän aukon. Se + vänkärin puolen tuulirakojen tukkiminen auttoi asian, nyt ohjaamo lämpiää tasaisesti ja on mukava.
MURTO JUHA
03.03.2008 20:54
Hei, minua kiinnostaa kovasti se sisäilman kierron "katkaisu". Aukaisin (ducato vm.2005 2,3 litranen) Palinin Matin ohjeen mukaan ne torxiruuvit siitä apukuskin puolelta ja kurkin pellin alle. Siellä oli monenlaista läppää ja aukkoa, enkä ymmärtänyt minkäkokoisen pesusienen voisi työntää minkäkin kokoiseen aukkoon... meni sisu kaulaan ja laitoin kaiken takaisin paikoilleen. Minua ei taida muuten auttaa kuin että näkisi kuvien kanssa, sitten vasta uskoo suomalainen ja vielä niin, että rautalangasta vähän väännettään päälle ! Apropoo, parin viikon päästä Hollannin rannikolle Breskensiin muutamaksi päiväksi menossa pääsiäisen viettoon, terkuin Murtsi.
ASIKAINEN MATTI
05.03.2008 15:46
2,8 Ducato vm. 2004 vaihdevivun sivuttaisliikkeen ongelmat uusiutuneet vuosittain, mutta liikuttelu edestakaisin ja voihteluainesuihkauksia auton alla laatikon kupeessa olevaan vaijereiden ohjaamaan vivustoon notkistaa toiminnan. Omassani on toiminta taas alkanut tahmia. Viimeksi voitelu tehtiin vajaa vuosi sitten. Tarkkaa paikkaa en tiedä, koska olin itse sisäpuolella vipua liikuttelemassa.
TÖRRÖ TOIVO
09.03.2008 20:57
Minulla oli Dugato 2.8 v.2004 siinä oli sama ongelma että repsikam jalkoja paleli. Mutta kun käänsi lämmön säätimen ensin
täysin vasempaan suuntaan ja sitten käänsi sen niin ,että lämpöä
tulee jalkoihin niin silloin alkoi myös puhaltamaan lämpöä repsikanjalkoihin (apukuskin).Tästä asiasta keskustelin maahantuojan tekniikka asiantuntijan kanssa ja hän sanoi ,että
puhallussuunnan vaijerit on asennettu väärin.Kävin asiasta kiivaan keskustelun Fiat huollossa ,he väittivät ,että se on ominaisuus ei vika eivät alkaneet korjaamaan jätin asian silleen koska tulin toimeen edellä olevien kostien kanssa.
Ei siinä auttaneet mitkään uudet tiivisteet sitä kyllä kokeiltiin.
Koetappa ,auttaako
VAITTINEN SIRKKU H
14.03.2008 10:44
Samanikäinen auto ja tänä talvena ilmeni kepin jäykyyttä. Kaapeleiden rasvaus saattaisi auttaa. Kepiltä välitys laatikolle näyttäisi olevan kahdella kaapelilla.
Apukuljettajan puoleinen veto jalkatilassa korjautui, kun tekivät huollossa jonkinlaisen muutostyön, eikä maksanu mitään.
Nyt alkoi sitten peruutusvalo temppuilemaan. Oliskohan kellään tietoa peruutusvalon kytkimestä, kun lampunkannalle ei tule jännitettä?
T: Seppo Vaittinen
HALMEENMÄKI JUHANI
14.03.2008 19:09
Kannattaa myös tarkistaa mitä öljyä laatikossa on. Mineraaliöljy on talvella niin tahmeaa että vaijerivälitteinen vaihteensiirto huutaa hoosiannaa vaikka vaijerit olisikin notkeat. Oli meinaan jaappanilaisten autojen perusvika 80-luvulla kun keksivät vaijerit vaihdekepin juureen, ja ongelma ratkaistiin lootaöljyn sortin muuttamisella.
HAAPANIEMI TAPIO
16.03.2008 20:24
Apukuski meinasi paleltua -03 korimallin autoon, mutta tilanne korjaantui kun irroitimme (Delta-autossa) apukuskin puolelta kojelaudasta pikku kotelon (ruuveilla kiini) ja sieltä kautta kiinnitimme raitisilmaläpän pienellä peltiruuvilla kiinni. Ilmavirta kuulemma avaa läpän ajettaessa.
Toinen korjaus, jolla estetään kylmän ilman kulkeutuminen ohjaamoon; Teippaa ovissa olevat ilmanvaihtoritilät tukkoon, vaikka ilmastointiteipillä. Ovat kuulemma asuntoautoissa tarpeettomat, pakettiautot erikseen. Kesäksi ne voi poistaa.