Ducaton takapyörien laakerit

Seppo Klemetti 07.09.2024 18:28

Miten pitkän kilometrimäärän kestää suunnilleen takapyörien laakerit. Mittarissa nyt 170000 km. Ajattelin vain tehdä ennakoivan huollon ja vaihtaa laakerit. Eipähän sitten reissun päällä tulisi ikävää yllätystä. Etupäässä on uudet murrokset jo vaihdettu.

Heimo Turunen 07.09.2024 19:49

Ei siitä varman muuta haittaa ole kun vaiva ja hinta, voi jopa antaa mielen rauhaa. Vertailu paketti Ducatoon ja kaltaisiinsa eikäy kun matkailuautolla on aina reppu selässä.

Toivo Koistinen 08.09.2024 08:11

Vaihdata vain, koska tienpäällä on oma homamnsa saaha se jossain korjaamoon.
Kyllähän tosin laakeri alakaa ääntämään loppunsa edellä, ja aina kun vaihtaa kesä, tai talvipyörät pyöritellä, heilutella, ja kuunnella niiden sielun elämää.
Samallahan tietenkin katotaan jarrujen kunto, että millaset jarrupalat levyt, ja että jarrusylinterin vivun liike on hyvä.
Tp

Timo Haapanen 08.09.2024 09:01

En tekisi ennakoivaa vaihtoa pyöränlaakeriin. Ehjän laakerin tunnistaa pyörää pyörittäessä, mielummin auto pukilla korkealla jotta tuntee herkästi pyörinnän. Tietty pitää olla kokenut pyörittelijä. Vaurioituneen tuntee heti 'karheasta' pyörimisestä. Ehjä ei äkkinäinsesti hajoa.

Ellei testiä pääse tekemään kahnaavan jarrun vuoksi korjaa sen, jarru on paljon todennäköisemmin korjauksen tarpeessa.

Toivo Koistinen 08.09.2024 10:55

Juuri näin. Voi kestää pidempäänkin tuurilla Tosin se voi hajota äkkiäkin.
Minulla kerran ladasta meni pyörälaakeriäkisti. Olin työmatkalla muistaaksen Tamperen eteläpuolelta kotiin onneksi Oulun pohjospuolella, kun se alako mouruamaan.
Nostin tunkilla, ja se oli väljä jo, mutta onnuin kotiin, jossa vaihoin, ja kyllä se oli valamis vaihtoon.
Olin ajellu sillä alle 200 000 km Renkaan vaihtojen yhteydessä en huomannu vikaa. Siksi kehotin ennakoimaan, koska mielenrauhankin takia kannatta aikanaan koska jos ajaa vielä pitkään on ne hommat edessä yleensä kuiten.
matkailuautohan on kokoajan likemmä 3t painava, mikä rasittaa..
Tp

Timo Haapanen 08.09.2024 11:59

Ehjä laakeri ei hajoa kerralla. Ehjällä on helposti aina vähintään 20 000 km. edessä.

Seppo Klemetti 08.09.2024 12:14

Peräkärrystä on hajonnu äkisti laakeri. Samoin kerran Audista hajosi tien päällä vaihdelaatikon päästä joku runkolaakeri, jonka sisään vetoakseli menee. Anto vain jokusen kilometrin ennakoivaa ääntä. Kyllä se matkailuautossa tuokin talviseisokki ei tee hyvää autolle. Esimerkkinä jarrusylinterit. Nekin on takaa jumittanut kun koko talven seiso. Samoin etuiskarien yläpään laakerit. Kolmannet jo menossa. Tänään on se kesän jälkeinen ikävin asia menossa kun jo kolme tuntia olen pessyt autosta itikan jätteitä, asfalttipikeä ja mitä nokea sun muuta liekään varsinkin katossa.

Ville Säynäjäkangas 08.09.2024 12:26

Tätä ”miten se nyt voi yhtäkkiä hajota?” ihmettelyä olen asentajana kuunnellut kymmeniä vuosia, aivan kyllästymiseen asti. Autot ruukaa särkyä aina yllättäen. Esimerkiksi täysin ehjä, mutta rasvaton laakeri voi kestää muutaman kilometrin kevyttä lähikauppa-asiointia vuosia, vaan kun laitetaan paljon painoa päälle ja lähdetään maantielle 120km/h taulussa, niin laakeri saattaa leikata kiinni melko vaatimattoman matkan jälkeen.

Timo Haapanen 08.09.2024 13:26

Näinhän se on. Pyöränlaakeri on kuitenkin yksi helpoiten tarkastettavista auton osista. Siinä vaiheessa kun se pitää ääntä on se ollut rikki jo vaikka kuinka kauan. Nyt kun takajarrut korjataan selviäisi laakerien kunto aivan samalla.
Vaihdolla tietty on homma selvä pitkäksi ajaksi.

Itse menen parhaillaan jarruja läpi. Takana on jo uudet levyt sekä palat ja liukutapit on herkistetty. Edessä on vielä toinen puoli korjaamatta, tänään sen hoidan. Kilsoja on 140 000, toinen kierros jarrupaloja meneillään. Laakerit olivat kunnossa.


No nyt on vaihdettu myös vasen etu. Siellä kaikki toimi hyvin, tapit herkät yms. Mutta tästä mitä kannattaa varmuudeksi katsoa on jarrut hyvä kohde. Mulla oli edessä oikealla katsastuksessa 18 % heittoa, oikea puoli jätti. Sieltä oli toinen liukutappi totaalisesti jumissa, satula viilapenkissä hakkasin se vasaralla liikkeelle. Toinen pala oli parissa millissä, jarrutus tapahtui lähes pelkästään levyn toiselta puolelta. Jalkaan ei tuntunut mitään puoltamista ja heitto oli niin pieni että kelpasi katsastuksessa hyvin. Merkkivalo syttyy vain toisen palan kulumisesta. Tämä olisi ollut etelän reissulla varma pajareissu. Näillä etupaloilla on ajettu 60 000 km. ja muut palat olivat sellaisia että ilman yhden liukutapin jumiutumista olisi vielä mennyt ehkä 20 000 km. No, nyt on nesteet vaihdettu ja kaikki jarrut vimpan päälle kunnossa.
muokattu: 8.9.2024 17:03
Markku Hämäläinen 08.09.2024 19:24

Ekalla Ducatolla vm 1989, ajoin 270 tkm (tai itse ajoin n. 240 tkm) eikä takapään laakereille tehty mitään.
Tietääkseni seuraava omistaja ei tehnyt 3 vuoden aikana niille mitään.
Toinen meni seuraavalle 190 tkm ajettuna.
Se ei tietenkään ole mikään takuu muiden autojen laakereille.


Molemmilla Ducatoilla ajelin 17 vuoden ajan. Nalle Sisu oli meidän eka matkailuauto 7 vuoden ajan, joten matkailuautolla tuli ajettua 41 vuotta, vaunuilua tuli ensin harrastettua 3 vuotta. Nyt game is over, eli karavaanariura on ohi
muokattu: 8.9.2024 19:30

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.