Ducaton takapyörän laakeri
PÖLKKI HANNU
19.04.2007 19:58
Hei karavaanarikansa!
Luin uudesta Moottori-lehdestä jutun Laakerinmetsästys. Siinä 2002 vuosimallin Ducatosta oli takapyörän laakeri leikannut kiinni, eikä uutta sopivaa helposti löytynyt.
Omaan saman vuosimallin Ducatooni, ajettu 60 000, vaihdettiin
pari viikkoa sitten takapyörän laakeri, joka oli stefan puolelta ruosteessa. Piti muuten kamalaa ääntä. Ensimmäinen tilattu laakeri ei myöskään ollut se oikea. Nyt homma on kunnossa, mutta kiinnostaisi tietää, onko laakerivika kovin yleinen Ducatoissa?
NIITTYARO TAPANI
19.04.2007 20:53
Vastaava laakeri meni jo aikoja sitten. Piti aika rutinaa koko matkan Espanjasta takaisin, jolla matkalla se alkoi kiukutella. Kilometrejä oli alle 50000, nyt ollaan jo 110000 eikä ole vielä uusinut. Laakerissa oleva rasva oli lähinnä kovia kokkareita joten ei ollut ihme. Mielestäni olisi kuulunut takuun piiriin koska ei siellä koskaan ole kunnon rasvaa ollut, en päässyt sopimukseen. Autoani väitetään 2002 malliseksi, runko on tosin tehty 2001 puolella ja on Fiat maxi.
KAUPPI ERKKI I
20.04.2007 16:37
2002 mallin näkyvin ero on kojetaulussa se on ihan erilainen kuin esim 2001 mallissa myös puskuri ja maski on erilainen, mutta on toki 2002 rekisteröityjäkin vanhemmalla sisustalla.
HYTÖNEN RAIMO
20.04.2007 22:08
Vastauksena kysymykseesi: kyseinen laakerivika kuuluu Fiatin tyyppivikoihin, toisin sanoen on yleinen vika kyseisessä merkissä ja sen sisarmaleissa (kaksi kertaa itsekin kokenut - ja vielä sama laakeri!).
HÄLVÄ TEUVO
21.04.2007 08:39
Raimo tietää. Siis onko niin, että erimerkkisissä autoisa on erimerkkiset kestovoidellut laakerit. Eli onko just Fiatissa semmoiset, jotka ei kestä. Tämä kiinnostaa siksi, että meidän Jumperilla( La Strada Avanti L) on nyt ajettu vaivaiset 21000.
Eli kohta saa mennä varmaan tarvikekauppaan tai Veholle?? Vai miten se on.
TeeHoo
WILHELMSSON LEIF
21.04.2007 09:15
Minulla 50000 huolto parin viikon päästä vielä ei laakeri vikaa auto Fiat 05 saa nähdä, vielä on takuu kesään asti.
HALMEENMÄKI JUHANI
21.04.2007 09:46
Jumper, Ducato ja Boxer tulevat samalta linjalta. Samat laakeritkin siis. Toisaalta tehdas saattaa ostaa useammaltakin alihankkijalta (laakeritehtaalta) eli tiistain autoissa voi olla eri merkkiä kuin seuraavana torstaina.
Ja liki kaikissa autoissa on nykyisin nuo kestovoidellut = kompaktilaakerit = pakettilaakerit. Eivät tarvitse huoltoa, mutta menevät vaihtoon useammin kuin wanhat kartiorullalaakerit joita pystyi voitelemaan sekä säätämään. Joissain autoissa ne vaan on paremmin suojattu, ja ilmesesti voideltukin. Toisaalta Suomen kura ja suola rassaavat moninverroin pahemmin noitakin kuin muualla.
HÄLVÄ TEUVO
21.04.2007 10:11
Ehkä noita laakerivalmistajiakaan ei ole pilvin pimein. Onko Kiina tässäkin "laatutuotteineen" ja edullisine hintoineen kuvioissa. Vai onko SKFkin "nykyaikaistanut" tuotteensa kertakäyttökamaksi??
TeeHoo
PALIN MATTI
21.04.2007 11:15
Kaikki laakerit ovat aina olleet ja ovat edelleenkin kertakäyttökamaa. Kun esim auto tulee elinkaarensa päähän, sulatetaan sen kaikki laakerit siinä samassa yheksi möykyksi muiden teräsosien kanssa. Ei niitä enää siirretä uusiin autoihin jatkamaan palvelustaan.
Laakerivalmistajan Z- ja RS-laakereista käyttämä termi "Kestovoideltu koko käyttöiäkseen" on todella pätevä keksintö. Jos tällainen esimerkiksi rasvatäytetty pyöränlaakeri simahtaa vaikka 5000 km jälkeen, niin tuo mainoslause pätee silloinkin. Sen laakerin käyttöikä oli se 5000 km! KJON!
Luin kerran onnettomuustutkintaraportin erään Suomessa mäkeen mennen Robinson R-22 -helikopterin tapauksesta. Siinä oli pyrstöroottorin lapakulmien säätöholkin toinen kuulalaakeri hajonnut ja aiheuttanut roottorin toimimattomuuden.
Kyseessä oli sellainen hyvin tunnetun valmistajan pieni 2RS-tyyppinen kuulalaakeri. Tutkimuksissa selvisi, että tämä laakeri oli valmistusvaiheessa jäänyt täyttämättä rasvalla. Oli toiminut muutaman tunnin ihan silleen kuivanakin, kunnes oli rusahtanut kesken lennon.
Niin, että sattuu sitä paremmissakin perheissä, että lapsi kirveen nielee, mutta kun kirves oli talon ainoa, piti lapsi lopettaa....:-)
PIETILÄ JUKKA S
21.04.2007 13:30
-98 Ducatossa on kartiorullalaakerit takapyörissä. Renkaanvaihon yhteyvessä tarkistin takajarrukenkien kunnon ja samalla laakerien kunnon. Takana 115 tuhatta kilometriä ja kummasti jo kahisee laakeri. Otin auki laakerin ja huomasin, että on aika ihmeellinen rasva laakerilla. Kovaa ku jääkaappi voi, ja pehmeni ku otti sormiin, elikkä voitelee vain lämminnä. Olettaisin, että talavella voi olla voiteluongelmaa. Tilasin Motonetistä uuvet laakerit ja meinaan laittaa skf:n laakerivaseliinin, nii eiköhä se jonku aikaa pelitä. Että tämmöstä tälläkerttaa.
KAUPPI ERKKI I
23.04.2007 17:18
Tämä kartiolaakeri onkin paljon parempi systeemi siinähän on se vanhanajan rasvakuppi joka isketään siihen laakerin päähän joka suojaa sitä laakeria lialta ja vedeltä. Toista on näissä uudemmissa joissa on nämä pakettilaakerit niissä ei ole mitään suojausta isolla mutterilla kiristetty laakeripaketti jonka mutterin välistä kaikki lika ja vesi pääsee esteettä vaurioittamaan laakeria.
TÖRRÖ TOIVO
23.04.2007 18:31
Minulla oli ducato v. 2004 siihen jouduttiin vaihtamaan etupyöränlaakeri kaksikertaa samalle puolelle vaihtolaakeri kesti vain vuodenverran.
PENTTINEN ARTO
23.04.2007 19:14
Fiat on nimessäkin ilmoitettu vaikka onhan niitä muissakin merkeissä välillä. Uutena v.2001 oli takapyörän laakerin rasvakupit ruosteessa ja tyhjät sisältä. Etuakselin sisä ja ulkopuoliset
murrokset lähes kuivat, kumit vain roikkui murrosten ympärillä.
Käsitykseni mukaan ne on kasattu vasemmalla kädellä.
HALMEENMÄKI JUHANI
23.04.2007 20:00
Kyllä niitä on autoja, joissa pakettilaakerin suojana on lisäksi stefan kaltainen kumitiiviste. Mutta valmistusmaa onkin sitten Japani...
HYTÖNEN RAIMO
23.04.2007 20:00
Vuoden päivät kesti meikullakin vaihtolaakeri. Säilytin laakeripakkauksen vastaisen varalle, kyljessä lukee High Level ja kuvassa on Koyon laakereita, olisko jaappanin poikien tekemiä (tai tiedä häntä missä teettävät). Kanteen liimatussa kooditunnuslapussa on tuotenumero ja teksti laakerisarja Citroen. Tilattu Motonetista Fiatin laakerina, eli samoja laakereita niissä kaikissa käytetään (siis Sevelin kolmikossa).
Piti helevetinmoista ääntä ennen vaihtoa, jota ennen ehti rikkoa myös jarrukengät, jotka nekin menivät samalla vaihtoon (varmuuden vuoksi kummallekin puolella).
KAUPPI ERKKI I
23.04.2007 21:28
2002 ja sen jälkeen valmistetuissa malleissa ollaan menty kehityksessä paljon taaksepäin, etupään ja takapään laakerien suojaus on unohdettu kokonaan joko tahattomasti tai tahallisesti. Etupäässä on kyllä tilat stefoille mutta ei ole stefoja takapään laakerin suojaksi olisi voinut sorvata samanlaisen suojakupin kuin on vanhemmissa malleissa mutta kun ei.
Autoissa niin monta kummallista asiaa jotka hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
PITKÄNEN SEPPO J
24.04.2007 13:24
Taitaa tuo talvi seisokki vaikuttaa jonkin verran heikentävästi laakereihin ainakin jos on talven ulkona, itsellä Ducato vm.2003 aj. 52000 eikä ole vielä laakerit menny.
HALMEENMÄKI JUHANI
24.04.2007 20:06
High Level on HL-Groupin (ent Helsingin Laakeri) tuotemerkki, ei siis valmiste vaan pelkkä pakkaus. Kokonaan toinen juttu on se että näitä nykyisiä erikoislaakereita ei useinkaan valmisteta monessa tehtaassa ja näin pakkauksella ei ole merkitystä jos sisältö on samaa...
TUOVINEN ILMARI
27.04.2007 22:06
Kirjoitin tästä samasta asiasta muistaakseni vuonna 2001.Välttämättä vika ei ole itse laakereissa vaan siinä rasvassa jota tehdas käyttää. Itselläni meni taka laakeri lähes uudesta autosta. Kun avasin navan ja tutkin vikaa niin vaseliini oli kovaa kuin pakastettu voi ja sitä oli ainoastaan ulko kehällä ja laakerit olivat aivan kuivat. Onneksi toinen napa oli ehjä ja siitä selviydyin pelkällä rasvan vaihdolla. Että sellainen tapaus.
Tero Hakovirta
17.05.2023 08:17
Olis itellä samainen Ducato Maxi härpäke ja pyöränlaakeri takana tuntua ääntä pitävän..olisko suoraa tietoa mistä nuo laakerit sais tilattua ja mikä se koko on kun tuntuu olevan useampaa kokoakin. Helpottaisi kummasti ko täällä Lapissa kaikki vähän työläämpi saada. Olis kiva kun vieressä oleva vaihto osa kävisi suoraan ettei turhaa purkaa kasaa hommaa tulis