Ducaton sähköt
Pertti Ekström
13.11.2020 14:52
Viime joulureissun jälkeen ekan kerran kävi autoa käynnistäessä, ettei automaatti (robotti) reagoinut vaihdetta valittaessa. Auto oli seissyt sen kolme päivää ja lähdön hetkellä teki näin. Ihmettelin siinä vähän ja annoin sitten koneen käydä 10-15 minuuttia, niin taas toimi normaalisti. Viime kesänä taas yöpymisen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei suostunut vaihtamaan 1 isommaksi. Pysähdyin ja sammutin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi ok.
Viimeksi pari vko sitten ei vakkari toiminut, mutta palautui taas seisahduksen jälkeen ja sen jälkeen toiminut taas ihan ok.
Ennenkuin vien arvauskeskukseen niin kysyn onko kenellekään tuttuja tällaiset harmit auton käytöksessä ja jos on, niin onko tiedossa sopivaa lääkitystä. Mutu on että kosteutta on jossain, missä ei pitäisi.
Eero Anttila
14.11.2020 12:38
Tuttu tapaus. Kokemuksesta uskallan sanoa että kysymys on akun alijänniteestä. Jos jännite on alle 12 V niin robotti alkaa takkuilemaan. Risteyksessä tyhjäkäynnillä saattaa heittää vaihteen pois päältä.
Pertti Ekström
14.11.2020 17:16
Eero AnttilaTuttu tapaus. Kokemuksesta uskallan sanoa että kysymys on akun alijänniteestä. Jos jännite on alle 12 V niin robotti alkaa takkuilemaan. Risteyksessä tyhjäkäynnillä saattaa heittää vaihteen pois päältä.
Kiitos kommentista, pitää tsekata käynnistysakku. Onhan akulla jo ikääkin tuo 6 v. ja hiukan nihkeästi joskus starttaa.
Pertti Ekström
10.01.2021 16:05
Ei ole akussa vikaa, mittasin 12,7 v lepovirtaa ja kuormitettaessa jäi saldoksi 12 v.
Kun auton käynnistää kone kylmänä tai lämpimänä, niin mittaristo ilmoittaa vikavaloja abs,esr ym., konepellin "nostamiskehoitus" ja mitä nyt siellä on, eikä robottikaan toimi normaalisti vaan vaihtaa korkeintaan 2 pykälään asti.
Sitten pysähdys, moottorin sammutus, konepelti auki/kiinni ja abdakadabraa kaikki toimii vakionopeussäädintä myöten, siis seuraavaan pysähdykseen asti ja taas sama kuvio.
Ennen kuin ajan Deltaan, niin kysyisin onko muilla ollut vastaavia kummallisuuksia? Auto on Ducato 150 hv vm.2014.
Edelläolevan lisäksi sähköinen astinlauta jäi ulos, eikä suostunut enää napista sisään. Koska liikkeelle piti päästä painoin "lempeästi" astimen sisään ja tästä myös ihmettelyä. Käyttöohjekirja pyytää tarkistamaan sulakkeen jostain, mutta niin epämääräinen sulakkeen sijainnin määritys etten uskaltanut suuremmin asiaa ihmetellä. Ilmeisesti kuskin penkin alla kuitenkin...
Ville Säynäjäkangas
10.01.2021 16:15
12,7 kuulostaa liian hyvältä lukemalta lepovirraksi 6 vuotta vanhalle akulle. Miten mittasit? Heti sammutuksen jälkeen? Koita mitata vuorokauden tai kahden seisonnan jälkeen.
Hyvä mittalaite näissä sähkövikojen tutkimisessa on tupakinsytkäriin tuleva volttimittari. Näkee koko ajan käynnistyksen ja ajon aikana, kyykkääkö voltit jossain tilanteessa.
muokattu: 10.1.2021 16:17
Jari Kortesalmi
10.01.2021 16:31
Jännite laskee starttauksessa liian alas mikä sytyttää kyseiset valot tauluun. Kyseessä voi olla myös maa vika. Akun jännite kannattaa mitata vasta seuraavana päivänä. On myös sellaisia tapauksia ollut akkujen kanssa että näyttää kyllä esim 12.7 V mutta akku ei luovuta sitä,eli akku tullut tiensä päähän.
Pertti Ekström
10.01.2021 16:46
Kiitos vastauksesta, pitänee tehdä uusi mittaus.
Siis kiitos Jari ja Ville, mittailsen huomenna ja tsekkaan samalla sitten niitä maadoituksia!
muokattu: 10.1.2021 16:51
Pertti Ekström
24.01.2021 12:57
Pertti Ekström
24.01.2021 13:22
Jari KortesalmiJännite laskee starttauksessa liian alas mikä sytyttää kyseiset valot tauluun. Kyseessä voi olla myös maa vika. Akun jännite kannattaa mitata vasta seuraavana päivänä. On myös sellaisia tapauksia ollut akkujen kanssa että näyttää kyllä esim 12.7 V mutta akku ei luovuta sitä,eli akku tullut tiensä päähän.
Mittailin eilen yleismittarilla ne akun jännitteet, auto oli nämä pari viikkoa levossa ja akku levossa.
Kuvissa näkyy että varaus heti, hehkuttaessa ja startin aikana. Lopputulema oli kuten Eero, Jari ja Ville jo aiemmin tiesivätkin. Nyt sitten akkukaupoille, kiitos asiantuntemuksesta!
Ei auttanut apu läheisten, vaihdoin uuden 105 AGM akun vanhan tilalle ja samat viestit pompahtaa tauluun. Maadoitukset on vielä tarkastamatta jospa osuisi siellä johonkin huonoon kontaktiin, mutta arpomista on.
Varmaan vikakoodien luku on oikeesti seuraava vaihe.
muokattu: 27.1.2021 16:02