Ducaton puhallin pimeni
Markku Parvikko
24.07.2018 12:30
Hei!
2008 Ducaton puhallin lopetti eilen yhtäkkisesti toimintansa kesken ajon. Kävin tänään yleismittarin kanssa läpi sulakkeet ja releet jotka löytyvät kuljettajan jalkatilasta parilla ruuvilla kiinni olevan luukun takaa ja kaikki näyttää olevan ehjänä.
Onko tuon puhaltimen sulakkeet nimenomaan tuolla, vai voisiko niitä etsiä jostain muualta? Mitä muuta muuta mahdollisia vikakohtia voisi olla, vai lähdenkö suoraa uutta puhallinta etsimään?
Timo Haapanen
24.07.2018 13:59
Jos se pysähtyi kuin seinään en usko itse puhaltimen olevan viallinen.
@timppa
Markku Parvikko
24.07.2018 14:07
Jep, silläpä juuri kyselin noista sulakkeista ja releistä. Puhallin tosiaan pimeni yhtäkkisesti eikä inahtanutkaan sen jälkeen.
Timo Haapanen
24.07.2018 14:58
Onkohan tässä uudemmassa vielä etuvastus ja lämpösulake. Jos on niin ne ovat puhaltimen kuoren sisällä. Ja katkaisija tietty yksi vikapaikka. Kokeilitko että ei käy täydelläkään puhallusteholla.
@timppa
Timo Haapanen
24.07.2018 15:06
On siellä tälläinen
https://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Evo-Ducato-Heater-Blower-Resistor-AND-Wiring-Harness-Loom-repair-kit-plug-/272197291840
Ja Karjalan pojat pyytää mitä kehtaavat
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search/Car-parts/Fiat/FIAT-DUCATO/2007_2015/Air-conditioning-&-Heating/Heating-fan-resistor/All/ID-31038493/
@timppa
Matti Janhonen
24.07.2018 16:33
Myös tämä kannattaa noteerata kun Ducaton osia tarvitsee.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-250-2006/sisailmanpuhallin/
Markku Parvikko
24.07.2018 17:39
Tuollainen sieltä löytyi. Ulkoisesti näyttäisi varsin ehjältä, päällä oleva vastus ei vaikuta ohmimittarinkaan mukaan palaneelta. Mahtaako olla jotain keinoa todeta onko tämä vielä toimintakuntoinen?
Markku Parvikko
24.07.2018 17:43
Entäs tuo ehdotettu puhaltimen katkaisija, onko jotain vinkkejä miten tuo kuuluisi avata? Yritin ruuvimeisselin kärjellä tuota muovia nostaa auki, mutta ei tunnu nousevan mitenkään päin irti. Onko vinkkejä miten tuon saisi purettua, että pääsisi tutkimaan onko kytkin jotenkin vioittunut?
Juhani Halmeenmäki
24.07.2018 18:07
Markku ParvikkoTuollainen sieltä löytyi. Ulkoisesti näyttäisi varsin ehjältä, päällä oleva vastus ei vaikuta ohmimittarinkaan mukaan palaneelta. Mahtaako olla jotain keinoa todeta onko tämä vielä toimintakuntoinen?
Jompi kumpi laitimmainen on syöttö, ja muut on vastuksen kautta ulos, eli niissä pitää kaikissa olla erilainen ja pienehkö vastus syöttöön nähden. Ja se siinä päällä ei ole vastus vaan lämpösulake.
Ismo Airikka
24.07.2018 18:45
Eikös ne puhaltimen releet ja sulakkeet ole konehuoneen puolella olevassa "sähkökeskuksessa"...????
Vai muistanko vallan väärin............Toinen vikapaikka jos webasto niin vaihtorele rikki??? ( riippuu onko ns. jälikiasennettu vai väylämallia)
Etuvastus jos menee niin pyörii yleensä jollakin nopeudella, näkemättä paha sanoa mutta rele-sulake akselille arvaus........
Raimo Nieminen
24.07.2018 19:25
Tehnyt samaa pari kertaa kun puhallin ollut täysillä.Lähtenyt itsestään toimiin jonkin ajan päästä.Fiatin huolto päivitteli joskus noita juurikin puhaltimen suurella nopeudella toimimisen varmistamiseksi.Kakkosnopeudella ei ole koskaan tehnyt tuota.Veikkaan että viimeistään huomenna lähtee pyörimaan puhallin kun sen nyt jätät rauhaan.
Markku Parvikko
24.07.2018 22:39
Kiitos ehdotuksista, Ismon vastaus osui tällä kertaa oikeaan. Autossa tosiaan on kaksi erillistä sulakeboksia, olin tutkinut vain tuon auton sisällä olleen. Konepellin alta löytyi lisää sulakkeita ja releitä, yksi releistä oli palaneen näköinen ja vaihtamalla päikseen viereisen kanssa, puhallin lähti toimimaan.
Eli nyt vaan relettä etsimään
Timo Hindström
18.07.2019 09:08
Onko kenelläkään käynyt niin, että puhallin ja ilmastointi toimii nopeuksilla 1,2 ja 4, mutta kiertämällä kohtaan 3 puhallus loppuu ja samalla ilmastoinnin merkkivalo sammuu? Lähtisinkö etsimään vikaa tuosta kytkimestä itsestään?
Risto Salomaa
20.07.2019 15:05
-08 Ducato peltikuorinen teki sitä joskus. Crc tai vastaava pelkääjän jalkatilassa olevaan liittimeen auttoi. Viime syksytalvesta lakkasi kokonaan 3 asennolla. Sama liitin oli osittain palanut. Sain tinailtua ohituksen 3. nopeuden johdolle. Sen jälkeen on pelannut. Mulla retkis on päivittäisajossa ja 3. nopeus on paljon käytössä.
Risto
Tapio Pankka
20.07.2019 19:34
Tiedoksi: tuon ikäisissä Ducatoissa on ollut kojelaudan sisältä puhaltimen ja esivastuksen tienoilta syttyneiä tulipaloja. Sulakkeen palaminen voi olla huono ennusmerkki.
Harri Kolu
21.07.2019 10:06
Tuon puhaltimen moottorin laakerit rupeaa pikkuhiljaa ahistamaan. Tuo sulakkeen palaminen on ensimmäinen merkki siitä että puhallin ei enää pyöri vapaasti.
Jouni Alanen
14.10.2019 16:11
Moro, mikä rele se on noista konehuoneen sulakerasiassa olevista, joka puhallinta ohjaa?
Puhallin meni mykäksi, jälkiasenteisen lisälämmittimen kanssa puhallin toimii, muttei muuten.
Jalkatilassa olevista sulakkeista/releistä, onko siellä mitä pitäs tutkia?
Päällisinpuolin kaikki releet näytti ehjiltä, mutta täytyy ne irroitella yksitellen kaikki.
Puhaltimen sulake on varmaankin 30A?
Ducaton käsikirjaa en omista. Kyseessä peltikuorinen -10 Ducato.
Jouni Alanen
15.10.2019 17:45
Moottoritilassa olevasta sulake/rele rasiasta kun irroitteli kaikki releet irti vuoron perään,
rupesi puhallin toimimaan. Kyseessä oli 30A punainen rele.
Erillistä sulaketta ei kait ole?
Kari Viinikka
05.05.2021 22:07
Nyt Ducaton lämpöpuhallin lakkas toimimasta ainoastaan 4 toimii. Missä vika voisi olla?
Siis auto on 2012
muokattu: 5.5.2021 22:08
Markku Hämäläinen
05.05.2021 22:44
Kari ViinikkaNyt Ducaton lämpöpuhallin lakkas toimimasta ainoastaan 4 toimii. Missä vika voisi olla?
Toden näköisesti vastusvika
Suurin nopeus ohittaa vastuksen.
Kari Viinikka
06.05.2021 11:06
Nyt löytyi vika, heiluutin pelkääjänpuolen jalkatilassa olevaa liitintä ja alkas pelittää.
Markku Hämäläinen
06.05.2021 11:55
Kari ViinikkaNyt löytyi vika, heiluutin pelkääjänpuolen jalkatilassa olevaa liitintä ja alkas pelittää.
Se on sen vastuksen liitin.
Kannataisi ottaa se vastus ulos ja tutkia sen ja liittimen kunto, niin välttää ongelmat sen osalta jatkossa.
Kari Viinikka
06.05.2021 12:58
Varmaan kannattaisi ottaa sen sieltä mutta mitenhän se on kiinni sielä?
Markku Hämäläinen
06.05.2021 14:28
Kari ViinikkaVarmaan kannattaisi ottaa sen sieltä mutta mitenhän se on kiinni sielä?
Tuosta mallista en tiedä, mutta vanhemmassa versiossa se on kiinni ruuveilla.
Ehkä siitä saisi kuvan josta asia selviää.
Kari Viinikka
06.05.2021 15:16
Risto Eloranta
08.06.2021 13:51
Onko Ducaton lämmityslaitteen katkaisija jotenkin heikko kohta autossa? Viime kesänä puhallin lakkasi toimimasta ja (kierto)katkaisin ei liikahtanutkaan, oli palanut kiinni. Tilalle vaihdettu uusi katkaisija toimi vajaan vuoden ja nyt pyörii aika hervottomasti ilman mitään selviä portaita. Puhallin pyörii ajoittain, toisinaan sitten taas ei. Katkaisijan vaihtokaan ei ole mikään yksinkertainen operaatio isokätiselle.
Risto Salomaa
08.06.2021 15:30
Se liitin puhaltimen vieressä on vähintäinkin lapsellinen. Kahdessa Ducatossa ollut samoja vaivoja. Jos ei pahasti palanut, niin vähän suihketta , Bilteman Oxide clean on hyvää siihen. Ja seuraavaksi hyvin pienellä meisselin tai piikin kärjellä liittimen vastepintoja hiukan muotoillen. Etenkin se vahvimman johtimen liitin on lämmöstä pehminnyt ja muoto muuttunut. Kolmosnopeus on yleisimmin päällä ja se sitten piiputtaa ensin.
Hannu Panttila
05.07.2021 17:48
Minulle kävi samoin kuin Karille. Vain nelosella toimii. Lähdenpä tästä kömpimään pelkääjän jalkatilaan.
Henry Paananen
25.02.2022 08:58
Risto Eloranta, löytykö syytä Ducaton puhaltimen nopeus säätimen sulaamiselle. Kun meillä arviolta vajaa vuosi sitten vaihdettu uus kun entinen sulas rikki ja nyt pari päivää sitten vietiin huoltoon kun ei toiminut muutakun täysillä ja sama säädin oli sulanut ja taas vaihtoivat uuden ja tämä uus ei kestänyt kun pari päivää kun se on taas sulanut
auton vuosimalli on 2009
muokattu: 25.2.2022 08:59
Markku Hämäläinen
25.02.2022 09:26
Tuossa säätimen sulamisjutussa lähtisin etsimään vikaa puhaltimen moottorista.
Jos se pyörii jäykästi, se voi raapia liikaa virtaa.
Myös liitin voi olla löysä, jolloin se kuumenee ja tuhoaa säätimen.
muokattu: 25.2.2022 09:28
Timo Haapanen
25.02.2022 09:28
Veikkaisin puhaltimen moottorin olevan loppu. Pyörii jäykasti kovalla virralla mikä rikkoo katkaisimen. Siellä on etuvastuksen ( säätää nopeudet ) lämpösulake palanut ja siksi puhallin pyörii vain isolla nopeudella jossa ei vastus ole pelissä.
Vastus ja lämpösulake sijaitsevat puhaltimen moottorin kotelossa. Kuvakin löytyy ylempää keskustelussa.
Iso virta kulkee katkaisimen läpi koska puhaltimen moottori on jäykkä. Korjaamoa voi haukkua koska eivät korjanneet vikaa vaan vian seurauksen.
@timppa
Lasse Liinalampi
30.06.2023 17:05
Minulla Ducato 250 vm 2017. Lämppärin moottori toimii joskus oikein ja joskus vaan 4. nopeudella. Pähkäilin, että etuvastus. Kun etuvastusta vaihdoin niin huomasin, että 5-piikkisen, nelijohtimisen liittimen kaksi viereistä pinniä olivat mustia ja muovi sulanut vierestä. Ei tuollaista mustunutta liitintä voi enää käyttää. Siinä on niin suuri ylimenmovastus että lisäkuumeneminen on varma. Mielestäni kaksi pinniä on yhdistetty yhteen paksuun johtimeen ja juuri nämä pinnit kärähtäneet. Valmistaja on varmaankin hoksannut etteivät noin hennot pinnit kestä isoa virtaa. Mutta varautuminen ei ole ollut sittenkään riittävää. Tilasin Autodocista 2-sarjaa liittimen ja etuvastuksen. Rahteineen viidenkympin korvilla / sarja. On toinen sitten varaosana mukana :-). Etuvastushan irtoaa hanskalokeron alta kun 5,5mm hylsyllä kääntää yhden ruuvin auki. Sitten sieltä ruuvin puoleisesta päästä painaa liitintä päittäin vaakasuoraan ja samalla painaa liittimessä kahta muoviliparetta.
Kari Rautiainen
01.07.2023 20:04
Kahden uusimisen jälkeen rakentelin abico liitännät siihen. Ne kaks meni heti ekana vuonna, ja takuuseen. Takuuajasta huolimatta rakentelin itse ja on sitten pelannut. Jaksanu katella että kun osa ei kestä niin korvataan se uudella joka ei kestä.
Lasse Liinalampi
02.07.2023 20:06
Minäkin ensin ajattelin, että korjataan niin monta kertaa että riittää ja pidetään aina varaosa mukana.
Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin kun mietiskelin, että miksi etuvastuksessa on 5-pinninen liitin mutta auton johtosarjassa vain 4 napaa. Jyrsinpä sitten etuvastuksen auki ja huomasin, että 12V:a tuodaan sekä neljänteen että viidenteen pinniin. Ovat siis rinnan kytketyt. Toki jo ohmi- mittauksella tuon havaitsin. Nythän on niin, että pin5 kuormittuu liikaa. Ottamalla pin4 käyttöön auton johtosarjaan saadaan virta/pin puolitettua. Älkää siis missään tapauksessa hankkiko 4-johtimista korjaussarjaa vaikka kauppias väittääkin, että hoitaa saman asian. Oheisessa liitekuvassa olen piirtänyt uuden kytkennän.
Juha Sorsa
10.07.2023 17:40
Ducato 2,3 vm.2008, puhaltimen kytkin otti ”lopputilin” eilen. Kuumeni mahdottomasti ja toimi satunnaisesti, ilmastoinnin myös katkaisi, onneksi kakkonen jäi päälle.
Liitetiedoston mukaisen akselin päässä oli kulunut ”kolot” kahta puolta niin tuo messinkiläpyskä ei kiertynyt mukana ja jouset oli ”solmussa” eli kytkentä aiheutti kipinää ja kuumennusta. Onneksi liitin ei kuumentunut liikaa, pitää vain puhdistaa. Mittasin virrat, 1=3A, 2=5A, 3=7A ja 4 nopeus=10A eli toimii. Tässä autossa kytkin on Denso B837 12V. Toimittajia/välittäjiä on aika monta, hintakin vaihtelee 15€…65€ välillä ja sen mukaisesti on myös toimitusajat.
Juha Sorsa
10.07.2023 17:53
Virhe tuli eli virrat on noin tuplat edelliseen…
Markku Hämäläinen
10.07.2023 19:53
Juha SorsaVirhe tuli eli virrat on noin tuplat edelliseen…
Sitä minäkin, tuossa kuvassa on 244 Ducaton virtakäyrä, eili aikamoinen virtasyöppö
Ari Klasila
01.09.2023 13:58
Mistä saa ostettua näitä liittimiä. Mulla 2008 ducato. 3,s teho ei toiminut. Ostin uuden vastuksen, ja kun rupesin vaihtaan niin liiti keskeltä salannut valko musta johto polttanut suojamuovin päältä.
Tapio Pankka
02.09.2023 15:33
Niin kuin aikaisemmin sanoin, autopaloja on saanut näistä läppärin puhaltimen kytkin-vastus-moottori-liitin-sulake - systeemien kuumenemisien johdosta enemmän kuin olisi suotavaa. Tässäkin ketjussa on mainittu useita "läheltä piti" - tapauksia. Pitäkäähän vakuutukset kunnossa.
Markku Hämäläinen
02.09.2023 18:13
Ari KlasilaMistä saa ostettua näitä liittimiä. Mulla 2008 ducato. 3,s teho ei toiminut. Ostin uuden vastuksen, ja kun rupesin vaihtaan niin liiti keskeltä salannut valko musta johto polttanut suojamuovin päältä.
Eikös sen liittimen voi korvata kunnon abikoilla?
Riitta Myllykangas
02.09.2023 18:49
Hei
Itse tilasin autodocista.
Maksoi muistaakseni hiukan vajaa 50€.
Mukana tuli myös etuvastus eli liittimen toinen puoli.
Mulla oli myös etuvastuksen liitin sulanut.
Jos käyttää apinoita, niin saa olla tarkkana että on oikean kokoinen apico. Muistaakseni se piti olla 2,9mm eikå 2,8mm. Ostin varmuuden vuoksi molemmat koot Motonetistä ja tein niistä väliaikaisen liittimen kunnes vaihdoin tilalle Autodocista tulleet liittimen + etuvastuksen
T Kari
Jussi-Petteri Strömberg
24.07.2024 14:05
Meillä on 2018 vuosimallin Fiat Ducato ja sama juttu: tuuletin toimii vain asennossa neljä, mutta siinä asennossa taas a/c lakkaa toiminasta.
Onneksi matkan varrella löytyi Kotkasta fiat-huolto, josta löytyi etuvastuksen sijaan tarvittava johtosarja ja etuvastus taas viereisestä Motonetistä.
Jussi-Petteri Strömberg
24.07.2024 14:23
*etuvastuksen kanssa. Tulipa typoja.
Aki Virtanen
24.07.2024 14:38
mulla oli vasta ostetussa Burstnerissä tuo vaiva että nelosella ilmastointi sammui.. eilen käytin auton Lempäälän Caravanlandiassa "takuuhuollossa" ja oli tuo etuvastus mennyt. 1-3 puhallusnopeudet oli myös tosi hiljaset. nyt korjaantu sekin. Tosi hyvä ja tehokkaasti viilentää \o/