Ducaton moottori sirisee / särisee

Kari Kolsi 14.09.2024 20:28

En ole kestusteluista löytänyt vinkkiä / ratkaisua koneen poikkeavaan ääneen, joten aloitin uuden keskustelun.

Integroidussa Dethlefss autossani (2012) on Ducaton etupää ja siinä Multijet 130 moottori. Moottori pitää outoa sirinää. Ääni ilmenee vain ajossa isoilla vaihteilla ajettaessa. Ääni kuuluu n. 2000-2500 kierroksilla kun moottorilta pyytää hieman lisää kierroksia/tehoa. Kun kaasupojinta painaa oikein kunnolla ääni häviää. Tasaisella ajettaessa ääntä ei kuulu. Vakionopeussäätimellä ajettaessa sirinä kuuluu myös kun säädin pyrkii pitämään nopeuden esim pienessä ylämäessä.
Edellisessä hieman vanhemmassa autossani oli sama ääni. Ääni ei ole ollut aina vaan on ilmaantunut 60-70 tkm paikkeilla.
Asiaa on tutkittu hartaasti. Vikaa ei ole löytynyt. Kaasuläppä ja common railin paineanturi on vaihdettu. Vikakoodeja ei ole. Autoa on ajettu tietokone kytkettynä. Ainoa pieni poikkeama, joka löytyi, oli kaasuläpän toiminta, mutta uusiminen ei auttanut. Resonanssi ääni se ei ole. Räminäkohteet on käyty läpi. Pakosarjan tiivisteen vuodossa äänen pitäisi lisääntyä kun koneelta pyydetään kunnolla tehoa. Autossani se ääni häviää.
Olisi kyllä melkoinen sattuma, että vain minulle olisi osunut kaksi autoa, jossa on sama ääni.
Toivonkin vinkkejä mitä voisi tutkia lisää. Hakuammunnalla osia vaihtamalla on korjaus aika kallista.
Luulen, etten ole ainoa kenen autossa tämä omituisuus on esiintynyt. Kuskin ajotapakaan ei selitä. Vakkarilla sama ääni ja muillakin kuskeilla ääni esiintyy.

Kaikki vihjeet ovat arvokkaita.

Kari Kolsi

Lauri Niittynen 14.09.2024 22:00

Seisova aalto?

Voimalaitosmoottoreissa voi syntyä matalataajuista ääntä imupuolella, kun imuputkisto sattuu sopivan mittaiseksi ja sopiva tilavuus aiheuttaa seisovan aallon. Ääni kuuluu pahimmillaan isonkin maavallin takana tai kaukana moottorista.

Eero Bruun 14.09.2024 22:30

Olisko turbo tai vastaava. Minulla kun vakkari on päällä ja vaikka kutonen niin kyllä ylämäessä alkaa kuulumaan kun väkisin yrittää mäen päälle.

Timo Haapanen 15.09.2024 09:45

Mikäli oikein tulkitsen Karin selityksen äänen käyttäytymisestä on mulla ollut aivan sama ääni jo n. 100 000 km. Ääni alkoi 30 000- 40 000 km:n vaiheilla. En ole antanut sen vaikuttaa yöuniini.

Juuri samoin kaasupolkimen painaminen vaikuttaa ääneen.

Ville Säynäjäkangas 15.09.2024 09:48

Kannattaa muistaa myös Fiatin ominaisuus, täristävä/ravistava voimansiirto. Fiat on ainoa auto, missä voimansiirto särkyy todella todella hitaasti. Ääniä ja tuntemuksia voi kestää vaikka 100tkm ennen kuin se selviää lopullisen rikkoutumisen myötä. Ei ole pakko uskoa, mutta liian monesti on vika löytynyt sieltä korimallista riippumatta jo 40 vuoden ajan.

Timo Haapanen 15.09.2024 10:57

Mun perstuntumalla ääni ei liity voimansiirtoon.

Kari Kolsi 15.09.2024 11:04

Kiitos kommenteista. Tarvitsen nimenomaan uusia näkökulmia.

Seisovan aallon ilmiö tuottaa matalataajuuksista ääntä. Olen sitä putkistossa joskus kuunnellutkin. Autoni ääni on korkeataajuuksista. Ja nimenomaan sirinää moottorin kierrosten tahdissa. Eli tarkennuksena sirinä tulee samaassa tahdissa kuin moottorin normaali ääni, mutta korkeammalla äänen taajuudella.

Turboa on pojan kanssa pohdittu. Josko ohjaussiivekkeet kääntyvät liikaa. Tätä pitää miettiä ja tutkia lisää. Kun moottorilta pyydetään tosissaan, sen ääni tosiaan muuttuu kovemmaksi. Minun autoni osalta vaan se sirinä häviää.

Timolla taitaa olla sama ongelma. Ja siihen yksi ratkaisukin, mutta kun se epätietoisuus häiritsee minua kovasti.

Vaihdelaatikon tärinä ja vaurioitumisriski on hyvä tiedostaa. Meillä oli yksi Ducato pakettiauto, jolla oli ajettu yli 350 tkm. Tietääkseni siihen ei oltu tehty laatikkoremppaa. Kytkin siihen kerran talkoilla vaihdettiin. Asuntoautollani on ajettu nyt 69 tkm.

Olisiko muilla palstan lukijoilla vielä lisää kokemuksia? Ja vielä sellaisia kokemuksia, joilka ääni on saatu häviämään. Vai onko tässä tuomittu vaan kuuntelemaan?

Petteri Haverinen 15.09.2024 11:16

Jos sinulla on tai lainaa jostakin stetoskooppi. Siis sellainen millä lääkäri kuuntelee potilaan keuhkoja. Ed. laitteella kuulee varsin helposti erilaiset äänet autonkin moottorista. Toinen vihjeenä on suihkuta moottorin tärinä vaimennuskumeihin, vaikka silikonia.

Ville Säynäjäkangas 15.09.2024 13:50

Oirekuvauksessa oli näin: ” Kun kaasupojinta painaa oikein kunnolla ääni häviää. ”
Se saattaa viitata siihen, että kytkimen/vaihteiston/vetoakseleiden välykset painuvat kunnolla toista laitaa vasten ja värinä häipyy.

Meillä töissä 2010 Ducaton vaihteisto remontoitiin takuuseen 80tkm kohdalla.

Timo Haapanen 15.09.2024 15:05

Ääni on samalla kierosluvulla kuin moottori. Se ei ole välityksen jälkeinen.


kierrosluvulla
muokattu: 15.9.2024 15:06
Kari Kolsi 15.09.2024 16:10

Hieman lisää ilmiön esiintymisestä tänään. Aamulla ensimmäisen 30 km matkalla särinä kuului hyvin herkästi kun hieman kaasua painoi kierrosten lisäämisesksi. Vasta polkimen pohjaan painaminen sai äönen häviämään. Pidin pienen teknisen taon, jolloin moottori oli seis.
Jatkaessani matkaa ääni esiintyi vain kun vaihtamisen jälkeen nosti kytkimen ja painoi kaasua. Hyvin lyhyt sirahdus. Olipa mukava ajaa.

Noin 100 km mentiin hienosti lähes "äänettä". Sitten ääni alkoi kuulua uudestaan ja sen esiintyvyys lisääntyi. Pidin tauon. Jatkaessani matkaa ääni oli ja pysyi. Toki poljin pohjassa ääni hävisi ja ääntä ei kuulunut kun mentiin tasaisella pienellä kuormalla.

Miksi ääni poistui ja miksi se tuli takaisin? Karstaa jossain liikkeellä? Kosketus häiriö?Joku anturi antaa virheellistä lukemaa ja polttoaine /ilmasuhde pielessä? Turbon säätö ei toimi?
Ideoita?

Ville Säynäjäkangas 15.09.2024 17:23

Karstoittunut egr venttiili takertelee?

Petteri Haverinen 15.09.2024 18:43

Jumissa oleva egr-venttiili ”hirnuu” sammutuksen.
Sirinä tullee jostakin lämpösuojasta tai jostain muusta ohuemmasta materiaalista olevasta.

Kari Kolsi 15.09.2024 19:51

Kiitos taas kommenteista.
Voimansiirtoa on pohdittu. Äänen rytmi on moottorin, ei nopeudesta johtuva. Joskus nuorena tuli ajettua Fiat 128 autolla, joka piti melkoista ulinaa. Edellinen omistaja sanoi sen ulisseen aina. Pyötänlaakerin kun vaihto, niin jopas hiljeni. Reklamoida ei voinut kun auto oli saatu ilmaiseksi.

EGRn ääntely on vieras asia. Kyydissä oli yhden kerran pari kymmentä vuotta korjaamoa pyörittänyt kaveri ja egr ei ollut puheissa. Laitetaan tarkastettavien listalle.

Lämpösuojat on käyty läpi useaan kertaan. Letkut näyttävät olevan paikallaan. Ja miksi ääni kuuluu vain pienellä lisäkuormituksella mutta ei kun pyydetään kaikki?

Stetoskooppi löytyy kyllä hallista. Käyttöä on rajoittanut riittävän pienen kuuntelijan löytämisessä, joka mahtuisi ja uskaltaisi olla konehuoneessa ajon aikana. Ääni ei kuulu paikallaan kaasutellessa. Dynamometriin pitäsi mennä.
Saatan ostaa muutaman metrin jatkoletkua stetoskooppiin ja kokeilla sillä. Tai sitten bluetooth mikrofoni moottorin lähelle. Siellä on kyllä melu melkoinen, joten en ole varma kuinka hyvin se toimisi. Onko kellään kokemusta?

Lueskelin taas kansainvälisiä sivustoja. Oireiltaan lähimmäksi osui tapaus, jossa äänen lähde oli turbon paineensäädössä. Tai ainakin sitä rukkaamalla ääni poistui. Ääni oli siinä kuvattu surinaksi. Minulla se on terävää surinaa.

Kirjoitin edellä, että oli ilo ajaa kun ääni oli poissa. Vaihdetta tarvitsi vispata vähemmän. Syynä voi olla, että tehoa oli rahtusen enemmän tai sitten äänen ilmaantuessa käytin kapeampaa kiertoslukualuetta ja pienempiä vaihteita. Tunnustelen tätä, jos äänilähde jossain vaiheessa taas katoaa.

Miten kommentoisitte tätä turbo-olettamaa?
~

Petteri Haverinen 15.09.2024 20:27

Yksi vaihto on saada auto ylös niin, että voi psikoillaan ollessa vaihtaa vaihteita sekä kaasuttaa, etupyörät ylös…


Vaihtoehto…paikoillaan…
muokattu: 16.9.2024 06:58
Ville Säynäjäkangas 16.09.2024 09:26

Eikö turbon säätö ole aika helppo kokeilla? Vipu vain irti säätimestä ja lukitsee liikeradan puoliväliin rautalanka/nippuside-patentilla, sitten koeajolle. Häipyykö ääni?


Ja tietenkin kokeilee eri asentoja. Saako äänen kuulumaan jossain asennossa?
muokattu: 16.9.2024 09:28
Kari Kolsi 16.09.2024 22:16

Hei. Kiitos taas näkökulmista.

Tänään koukkasin Keski-Suomen kautta. Tarvetta oli muutamalle varaosalle. Samalla kyselin huollon puolelta näkemyksiä särinästä. Ystävällisesti sain kokeneen asiantuntijan kyytiini. Ensimmäisestä särähdyksetä hän sanoi, että egr pitää tuon äänen 98% varmuudella. Ääni lähde sijoittuu kuunneltaessa egr paikkeille ja asiantuntija sanoi, ettei tämä ole ainut tapaus. Ääni kuuluu integfoidussa paremmin kuin puoli-integroidussa autossa. On sittenkin enemmän ominaisuus kuin vika.

Varmstan diagnoosin jollain kuuntelujärjestelyllä ja sitten saatan kokeilla ventiilin vaihtoa, vaikka Ducaton egr harvoin kuulemma vikaantuu. Meluisuus on tavallista. Palaan palstalle kun olen tsekkauksia tehnyt.

Timo Haapanen 17.09.2024 08:31

Ominaisuutena minä olen sitä aina pitänyt. Suunnilleen 100 000 km. ääni on samanlaisena ajoittain esiintynyt.

Jari Mattila 18.09.2024 11:46

MOI

Tässä korjaus vaivaasi, kokemusta minulla oli samasta vaivasta, takuuna korjasivat Lahden Mega-Autossa, ei sirise auto.

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/hairitseva-aani-vaihdenupista-citroen-2.2-hdi-vm.2021/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.