Ducaton merkkihuolto
Seppo Suomi
15.01.2017 11:25
En ole vuosiin tarvinnut moista. Silloin Autokeskus oli tehtaan valtuuttama. Mikä on nyt tilanne ? Muuhun korjaamoon ei vielä turvautuisi. Tahtoisin saada selville mistä johtuu tuo "nypytys" kierrosluvulla 2100-2400 1/min. En halua viedä autoa arvailtavaksi johonkin yleiskorjaamoon, koska pelkään että vaihdetaan säkillinen osia ja sen jälkeen kerrotaan että taitaakin olla ominaisuus eikä vika.
@seppo
Matti Janhonen
15.01.2017 11:48
Fiat joutui aloittamaan mäkilähdöllä Suomessa koko homman uusiksi.
Huolto on hajaantunut ja mm. Jyväs-Caravan on yksi virallinen Fiat Professonalin huoltoliike Ducatoille.
Eri puolilla Suomea olevat huoltopisteet löytyy ainakin Suomen Fiat Groupista.
Se on sitten eri asia onko juuri niissä paikoissa paras tietämys asiaan, mutta sinnehän ne tämän tyypiset viat "kumuloituu" jolloin kokemus kasvaa.
Iveco-alustaiset merkkihuoltaa Raskone.
Keijo Tervonen
15.01.2017 18:48
http://www.fiat.fi/ostostyokalut - > sivun alalaidasta huoltoverkosto.
Ja tiedoksi myös Raskone huoltaa myös Fiat-alustaisia asuntoautoja.
Seppo Suomi
15.01.2017 20:04
Nyt olisi kyse sellaisesta korjaamosta joka sanoisi että selvä juttu tuollaisia on ollut ennenkin (ei arvailuja). Itse olisin kallistunut siihen että moottorin ohjauksen ohjelmassa on jotain häikkää. Korjaamolla pitäisi olla valmius syöttää uusi kunnossa oleva alkuperäinen ohjelma.
Peli toimi ensimmäiset 50 tkm hyvin. Sitten tuli häikkä. Joku voisi kuvitella että oli ohjelmaan syötetty bugi jos ei siihen mennessä ole käynyt valtuutetulla korjaamolla niin pannaanpa pieni vika niin tulee. Nyt olen ajanut 30 tkm tällä nikottelevalla autolla eikä se ole muuttunut mihinkään. Pistää vaan vaihtamaan kun ko. kierrokset tulee.
Sakari Lepola
16.01.2017 06:45
Kaikilla Fiat Profesional- huolloilla on koneet joilla tuo ongelma pitäisi löytyä. Ja tietysti sitten Italia-Motor Tampereella joka löytää ja korjaa kaikki Ducaton viat.
Sakari Lepola
16.01.2017 07:23
Täältä voi myös löytää apua.
https://www.fiatcamper.com/fi/tuote/palvelut
Markku Laine
16.01.2017 17:33
Herttoniemen Autokeskuksessa on kokenut karavaanari huoltomiehenä, ja olen siirtynyt käyttämään sitä.
Seppo Suomi
17.01.2017 07:13
Markku LaineHerttoniemen Autokeskuksessa on kokenut karavaanari huoltomiehenä, ja olen siirtynyt käyttämään sitä.
Mahtuuko 7,20m auto sinne nosturille ? Ennen se passitettiin Konalaan. (Tietysti voin kysyä sieltä)
Markku Laine
23.01.2017 18:51
Mulla on 680 pitkä eikä ongelmia.
Pertti Tanskanen
12.02.2019 10:02
Selviskö syytä tuohon kierrosten nypytykseen, minulla tekee samaa 2000-3000 välillä?
Seppo Suomi
13.02.2019 21:51
Ei ole selvinnyrt syytä. Ajettu noin 110000 km, eli nypytetty yli 60 tkm.Taitaa olla niitä "fiatismeja" ei ole vikaa vaan se on ominaisuus. Olen keskustellut Rummukaisen kanssa ja hänen mielestä ei ole moista oiretta ollut ennen Ducatossa ???. Tuntuu ettei ollut mutta taas. Turhaa hommaa että merkkiliike tietää. Vein "merkkiliikkeeseen" huoltoon ja sama peli jatkuu. Asian kanssa tulee itse toimeen kun tietää, mutta kun ajattelin auton vaihtoa niin ei ole kanttia sanoa että hyvin pelaa. Montakohan tonnia hyvitys putoaa kun tämän tunnustaa ?
Pertti Tanskanen
18.02.2019 10:03
Minulla auto ei lähtenyt käyntiin ja kun lähti, vein Tampereella Metro-Autoon. Olin kertonut heille aiemmin nypytyksestä ja siitä, että autossa ei ole lainkaan hehkutusta. Ensin käynnistysviaksi paljastui Body control-osa, jonka saaminen kesti melkein 3 viikkoa. Kun se oli saatu paikalleen, Metro-Auto löysi uusia vikoja: EGR hajalla, hehkun suutin(?) rikki ja öljynsuodattimen kotelo rikki. Saapas nähdä kauanko kestää saada Suomeen.
Tuntuu siltä että Fiatilla ei varaosatoimitukset toimi ja että Metro-Autolla ei ole kokemusta Ducatoista. Olisi voinut luulla että kaikki viat olisivat näkyneet kun auto oli testerissä ensimmäisen kerran. Autoa ei ole voinut käyttää neljään viikkoon. Toivottavasti myös nypytys häviää kun vaihdetaan niin paljon osia.
Markku Hämäläinen
18.02.2019 12:11
Miksi viedä Ducato Tampereella Metro-Autoon, kun Tampereella on maan parhaimmaksi Ducatokorjaamoksi rankattu Italia Motor?
http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html
Seppo Suomi
18.02.2019 17:54
Mikähän tuo "Body control" on ? En ole löytänyt omasta Ducatosta sellaista. Ainoa body control joka meillä on on tuo vaimo. Mäkättää aina tuosta ylipainostani.
Mikään noista Metro-Auton diagnooseista ei mielestäni viittaa siihen "nypytykseen" . Vantaan Autokeskuksessa osattiin heittää sentään hanskat pöydälle ja kertoa ettei aavistustakaan mikä saa nypytyksen aikaan. Olen itse vaihtanut aikaisemmin happianturin ja kaasuläppäkotelon. EGR on ohjelmallisesti poistettu käytöstä.
Pertti Tanskanen
19.02.2019 09:44
Takuuautoa ei kannata viedä Italia Motoriin, joutuu maksamaan itse. Muuten varmaan paras paikka korjata ja huoltaa Fiatteja. Body control voi olla asennontunnistin, en ole varma. Takuuautosta ei varmaan saa poistaa EGR:ää.
Timo Haapanen
19.02.2019 12:16
Body Control module ohjaa sähköisten lisävarusteiden toimintaa. Ikkunat, peilit, ajonesto,keskuslukitus, ilmastointi, ajovalot, yms. Moduli keskustelee muiden tietokoneiden kanssa ja antaa niille komentoja.
Tässä kuvia vehkeestä
https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/auto-onderdelen/fiat/fiat-ducato-bcm-module-reparatie-400746958.html
@timppa
Pertti Tanskanen
20.02.2019 10:45
OK. Se on nyt asennettu ja odotellaan muita osia. Neljäs Ducato ja tässä vikoja enemmän kuin muissa yhteensä. Mielenkiintoista katsoa miten 5 vuoden takuu toimii.
Hannu Leinonen
20.02.2019 10:54
Tankkasin pari kertaa NESTE prota ja "nypytys" alkoi. Nyt olen sitten vaihtanut laatua ja minusta tuntuu kuin käynti olisi jo hiukan parantunut.
Seppo Suomi
20.02.2019 18:39
Mikäli saavat "nypytyksen" poistettua niin kerro täällä mitä tekivät. Epäilen suunnattomasti lopputulosta (kun ei ole vika vaan ominaisuus).
Perjantaina lähdemme taas nypyttelemään kohti etelää. Onneksi on tuo " Karavaanarin tiepalvelu "
Neste Prota en ole koskaan käyttänyt. Nypytys tuli melko tarkkaan kun mittariin tuli 50 t.km. Rummukainen ei uskonut tämmöistä kun kysyin oliko tehdas pistänyt jonkun "bugin" ohjelmistoon siltä varalta jos ei käytä merkkikorjaamoita. Siksi vein Ducaton merkkikorjaamolle synninpäästöön mutta en saanut armahdusta.
Jotenki olen saanut käsityksen että tämä olisi 3.0 Fiatin ongelma.
Kielitaitoiset voisivat etsiä netistä onko siellä tietoa. Fiatin organisaatio ei ole kuullut moisesta omituisuudesta ollenkaan.
@seppo
Matti Asikainen
21.02.2019 09:56
Body Control löytyy ohjauspyörän vieressä olevan sulakeyksikön alta. Tarkempia tietoja sen toiminnasta ja muistakin asioista löytyy oheisesta Fiat Training Academyn julkaisusta, joka tosin käsittelee 3.0 konetta, mutta sähköinen ohjaus linee pääosin sama myös 2.3 koneessa samoinkuin apulaitteet.
Markku Hämäläinen
21.02.2019 15:40
Seppo, kun menet tuonne etelään poikkea samaalla Sevel Spa:lla ja kysy mikä v..tu tätä nypyttää :)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sevel
https://www.google.com/maps/place/Sevel/@42.1507092,14.4547907,16z/data=!4m8!1m2!2m1!1sspa+l%C3%A4hell%C3%A4+osoitetta+Sevel,+Chietin+maakunta,+Italia!3m4!1s0x1330fb3d281849ab:0xebc1f2772869f31!8m2!3d42.150688!4d14.4519112
Seppo Suomi
21.02.2019 21:43
Ideana ihan hyvä mutta reitiltä poikkeama olisi 2300 km lisää matkaa. Jos vanhat merkit pitää paikkanasa niin mennä nypytellään Fugeen pikku hiljaa.
@seppo
Väinö Lehtinen
22.02.2019 12:20
Minulla oli myös Fiat Ducato 2002 ja siinä oli nypytystä samoissa kierosluvuissa.
1V sitä yritettiin korjata vaihdettiin monenlaista osaa ja ohjelmia päivitettiin ja asentajakin sanoi että kyllähän tässä vika on mutta mitenkäs se korjataan kun tehtaalta ei saada sen parempia ohjeita korjaamiseen. Laitoin nypyttäjän kiertoon .
Jyrki Salo
26.02.2019 14:24
Automme Fiat 3.0l -08 nypytys poistui ja polttoaineen kulutus laski
kun suuttimet putsattiin Fortella polttoaine putsarin vaihdon yhteydessä
homma tehtiin,sinne säiliöön pullo Fortea niin siihen loppui,nykyään käytäHydra diesel power blast
nimistä lisäainetta joka tankkauksessa.Lisää n.1.7cnt / L polttoaineen hintaa.Ei ole nypytellyt enään
25 tkm.
T.jyrki
Seppo Suomi
26.02.2019 21:20
Tuntuu oudolta jos takertelevat suuttimet saisivat aikaan vain ko. kierroksilla sen nypytyksen. Heti loppuu kun poistumme siltä kierrosalueelta.
Olemme päässeet kumminkin nyt Doleen nypyttämällä. Matka jatkuu huomenna Bessinesiin jossa povataan +21 astetta varjossa. Yritämme olla auringossa jossa olisi lämpöä vieläkin enemmän.
@seppo
Markku Hämäläinen
28.02.2019 15:34
Meillä auto tuppasi lykkäämään sinistä savua kun pitkän ajon jälkeen siirtyi pienemmille kierroksille.
Epäilin jonkun suuttimen vuotoa, eli ettei se sulkeudu kunnolla.
Ensimäinen testi Fortella oli pistää tankkiin pullollinen sitä, mutta se ei auttanut.
Sitten tehtiin "oikea" Forte käsittely, eli putsarin kotelo täyteen Fortea ja hetken käyttö, jollon Forte meni suuttimiin. Tämän jälkeen auto seisoi yön yli ja sen jälkeen normaliin käyttöön.
Savutus loppui.
Ensin mietin jopa suuttimien vaihtoa, mutta se olisi ollut kallis operaatio, Fortella selvisi paljon halvemmalla.