Ducaton öljynvaihtovalon "nollaus"
Markku Tuominen
08.07.2018 19:35
3,0 l Ducaton mittaristoon syttyi "jakari"-kuva ja teksti "vaihda moottoriöljy". Öljyn olen vaihtanut parisataa kilometriä aiemmin ja nyt pitäisi saada kuitattua tuo huolto tehdyksi. Onkohan siihen jokin keino ettei tarvitse mennä korjaamolle sen takia?
Toivo Koistinen
08.07.2018 20:12
https://www.youtube.com/watch?v=EuXdKWF9n6Q Auttaako tuo. Muistelen, että se häviää itsestään kun ajelee tuhannen kilometriä
TP
Markku Hämäläinen
09.07.2018 14:43
Tuossa toivon linkissä on sama ohje kuin edellisessä 2002 - 2006 mallissa kts. kuvat
Englanninkielisessä
http://aftersales.fiat.com/elumdata/en/77/250_ducato/77_250_ducato_603.99.321_en_01_05.13_l_e5/77_250_ducato_603.99.321_en_01_05.13_l_e5.pdf
Taas käsketää kääntymään korjaamon puoleen.
Sauli Husso
09.07.2018 21:51
Ainakin 2014 mallissa nollaus tehdään kolmessa eri kohdassa ja vaatii tehtävään sopivan ohjelman
Timo Haapanen
10.07.2018 10:16
Mulla 2015- mallissa ei mitään jakarin kuvaa näy, virrat päälle kääntäessä vilahtaa mittaristossa ''Change engine oil'' teksti. Siinä kaikki, se ei häiritse niin olkoon. Tämä teksti ilmestyi n. 40 000 km:n kohdalla neljän öljynvaihdon jälkeen:))
@timppa
Olli Soininen
10.07.2018 13:00
Timpalle (ja muille) tiedoksi: Minulla 2,3 vm - 16, samalla tavoin ilmestyi perjantai aamuna käynnistyksen jälkeen change motor oil ilmoitus (öljynvaihdon jälkeen ajettu 18 tkm.). Siitä sitten kuitenkin tien päälle ja parin tunnin ajon jälkeen alkoikin vilkkua mittaritaulussa punainen öljykannu! Tien sivuun tukka pystyssä ja Ranskassa kun ollaan niin soitto Fiat Camperille joka alkoi järjestellä hinausta korjaamolle. Siinä kun aikaa oli lukea ohjekirjaa niin selvisi että aistiessaan moottoriöljyssä epäpuhtauksia tsydeemi kehoittaa öljynvaihtoon ja tehostukseksi alkaa punainen öljykannu merkkivalo vilkkumaan ja kierrokset rajoitetaan maksimissaan 3000:een. Camperin neuvoja oli sitä mieltä että auto pitää viedä kuitenkin korjaamolle jonne lopulta saavuttiinkin noin 4 tunnin jälkeen. Siellä Fiat professionalin huoltoneuvoja totesi että noi hätä, autolla voi ajaa, kyse on vain huomautuksesta mutta öljyt kannattaa tietty vaihtaa seuraavassa huollossa (jonne on matkaa 4000 tkm). Siellä korjaamolla ei valitettavasti vaihto onnistuisi kuin vasta maanantaina (Ranska - Uruguay peli oli menossa). Korjaamo pääätyi kumminkin kuittaamaan testerillä merkkivalon pimeäksi ja niin päästiin jatkamaan matkaa ilman mitään rajoituksia! Auto on kuitenkin menossa öljynvaihtoon torstaina, ihan oman mielenrauhankin vuoksi. Sinänsä se on tehokas keino ilmoittaa öljyn vaihtotarpeesta kun punainen öljykannu kuva vilkkuu kojetaulussa, harvempi jatkaa ajamista. Herää tosin kysymys, eikö tuo näytön kehoitus ja joku keltainen vilkku riittäisi alkajaisiksi.
Jorma Pohjantähti
10.07.2018 13:25
Huoltonäyttö nollataan seuraavasti:
-auto seisoo paikallaan, moottori pysäytettynä.
-käännä virta-avain ajo-asentoon (virta päälle)
-paina tripin nollausnappia (oikeanpuoleinen mittaritaulussa) 10 sek. ajan
-näytölle ilmestyy koodi CFGI2 (huoltoväli 20000 km)
-paina tripin nollausnappia uudestaan 5 sek. ajan
-näyttöön palaavat kellonaika ja matkamittarin lukema
Miten yleispätevä ohje on sitä en tiedä.
Timo Haapanen
10.07.2018 17:38
Olli! Mulla ei ole öljynvaihdon jälkeen kilsoja kuin 7000, ei pitäisi olla likaista.
Jorma! Ei siellä mittaritaulussa mitään tripin nappia ole. Viiksenpäästä trippejä ja muitakin tietoja katsellaan.
@timppa
Gunnar Strömsen
10.07.2018 22:47
Komppaan Ollia.... Nämä nykyautot kun seuraa noita mentyjä kilometrejä niin juuri esim öljynvaihdon "kertomatta jättäminen" autolle voi tuoda mielenkiintoisia tilanteita. Sitten jos on muuttuva huoltovälinen verme niin se oikeasti tuumailee esim öljyn kuntoa ja analysoi ajotapaa yms ja laskee siitä huoltoväliä.
Esim. käyttis-Mersussa voin käyttäjänä ajotietokoneen huoltovalikossa kertoa millaista öljyä on koneeseen laitettu: pitkän vaihtovälin vaiko lyhyen vaihtovälin. Siitä sitten kone laskeskelee seuraavaa huoltoa.
Eli ne huoltovalot ja muistutukset kannattaa kuitata tavalla tai toisella pois. Ohje moiseen voi löytyä jopa auton ohjekirjasta (koska esim öljynvaihto on asioita joita käyttäjä voi itse tehdä ilman huolto-softien omistamista).
Markku Tuominen
11.07.2018 10:56
Kiitokset kaikille kommentoijille ja ohjeiden antajille. Reissussa kun ollaan, yhtään ohjetta en ehtinyt kokeilla, sillä "jakari" sammui n. 1000 km:n ajon jälkeen.
Timo Haapanen
11.07.2018 18:56
Menin äsken autoon istumaan ja aloin räplätä kaikkea mahdollista. Siellä ratin vasemmalla puolella on ajovalojen korkeudensäätövivut ja niiden välissä nappi 'mode' Paina mode ja sen jälkeen valojen säädöllä kahlataan valikko läpi. Siellä on kello, kalenteri, kieli, nopeuden hälytin, mitä lie.
Siellä on myös kohta 'Service' Kun service on näkyvissä painoin 'mode' Ja näyttöön tuli 'oil 4072 km.' Mulle ei selvinnyt mitä se tarkoittaa. Kun tämä oil 4072 oli näkyvissä painoin valosäätönappulaa, silloin näyttöön tuli 'oil----- ' Se 4072 ei kuitenkaan hävinnyt mihinkään, löytyy kun menee valikossa takaisin.
Sinne kun menette painelemaan niin olette asian pihvin lähellä. Itse en tiedä sainko jotain aikaan, äsken kun käynnistin näyttö ei pyytänyt öljyvaihtoa. Huomenna tiedän kun käynnistän auton yön huilaamisen jälkeen.
@timppa
No... Olisi pitänyt aiemmin katsoa Markun linkki, siellähän on selitetty asia. Mulla on 4072 km. ajoa jäljellä ennen öljynvaihtoa. Auto ei tiedä että öljyt on vaihdettu, näin meitä hassutetaan jos tuo on tosiaan käytävä nollaamassa.
Ja kuten Olli kertoo siellä ohjeessa kerrotaan että ellei öljyä vaihdeta niin moottorin tehoa alennetaan.
muokattu: 11.7.2018 20:24
Timo Haapanen
12.07.2018 07:20
Koko ketjun ainoat oikeat ohjeet löytyvät Markun linkistä alkaen sivulta 16
http://aftersales.fiat.com/elumdata/en/77/250_ducato/77_250_ducato_603.99.321_en_01_05.13_l_e5/77_250_ducato_603.99.321_en_01_05.13_l_e5.pdf
Oma ohjekirjani on ruotsinkielinen ja se jää multa lukematta. Aivan uutta oli se että näytöstä näkee jäljellä olevat kilometrit ennen kuin auto alkaa tehdä omia johtopäätöksiään. Mun käsittääkseni mitään öljyn analysointia ei sen kummemmin ole, vain nollauksen jälkeisen kilometrit ratkaisevat.
@timppa
Timo Haapanen
13.07.2018 12:29
'' Mun käsittääkseni mitään öljyn analysointia ei sen kummemmin ole, vain nollauksen jälkeisen kilometrit ratkaisevat. ''
Korjataanpa tuota sen verran että kyllä se vaikuttaa millaisessa ajossa auto on. Pitkänajon auto kuten mun sallisi peräti 48 000 km ennen öljynvaihtoa.
Soittokierron merkkiliikkeisiin kertoi etteivät nollaa elleivät vaihda öljyä, eivät voi ottaa vastuuta??? Enpä ole vastuita ollut pyytämässäkään ja luulisi että omalle autolleen saa tehdä mitä haluaa. Saavat pitää tunkkinsa ja ammuskella omiin nilkkoihinsa edelleenkin.
Poikkesin tuossa oman kylän vakiokorjaamolla ja asia oli heille läpituttu, kaveri näytti testeriltä kohdan jossa nollataan tilanne missä ''Ducaton öljynpainevalo vilkkuu hiukkassuodattimen regeneroinnin aiheuttaman öljyn likaantumisen vuoksi'' Parinkympin nollaus.
Tässä kysyisin Ollilta mitä öljyn mittatikku näytti, oliko öljyä liikaa? Jos öljyä on aluperin hiukankin yli ylärajan voi regeroinnissa öljyn sekaan mennyt pienikin määrä naftaa aiheuttaa auton ajatusmaailmassa vääriä päätelmiä.
@timppa
Olli Soininen
14.07.2018 18:47
Moro! Minullakin pitkän ajon eli 48 tkm/2vuotta huoltoväli, vm. tulee täyteen syyskuussa, kilometrit aiemmin. Öljyt vaihdatin ennen talvea. Olen seurannut öljytikkua eikä taso ole laskenut mittaosassa puolivälin alle, mikä lienee normaalia vajaan 20 tkm aikana. Öljyn taso ei ole myöskään noussut, ei tuon ilmoituksen jälkeenkään/aikana. Öljy on Mobil Esp 5w-30 ja suodatin merkkiliikkeestä. Autolla on ajettu talven aikana lyhyttä työmatka-ajoa kaupungissa ja viikonloppuisin pitempiä reissuja. Kaksi kertaa syyskuussa ja toukokuussa - on tuolloin todistettavasti regeneroinut, silloin kabiiniini tuli jostain kuskin penkin alta tiukka palaneen kumin tms. haju. Voi olla että on joskus muulloinkin tien päällä regeneroinut kun meno on muuttunut voimattomaksi ja moottori ikään kuin kalistanut. Nyt ennen ilmoitusta ja merkkivaloa oli tultu toista tuhatta kilometriä Saksasta Ranskaan rauhallisesti muutamassa jaksossa tosin edellispäivänä seistiin tunnin verran helteisellä moottoritiellä ruuhkassa. Sellainen mielenkiintoinen havainto, että Suomessa moottori piti/pitää aivan pintakaasulla ajettaessa sellaista kevyttä terävähköä nakutusta jonka erottaa kun osaa kuunnella. Ääni häviää kun painaa kaasua. Saksan-Ranskan polttoaineella ajettaessa ko. ääntä ei kuulu kuin aivan vienona.
Timo Haapanen
31.07.2018 11:08
No niin. Nyt on öljynvaihto nollattu tuolla oman kylän verstaassa, aikaa meni n. 10 min. ja kympin maksoi. ''Service'' näyttöön ilmestyi luku 48 000. Taas saa ajaa 48 000 km. ja vaihtaa öljyt 4 tai 5 kertaa tuona aikana.
Nollauksen jälkeen : Virta päälle, 'mode' kerran tai kaksi kunnes ilmestyy 'menu' Sitten valosäädön ylänuolta sihen asti kunnes näkyy 'Service' Sen jälkeen 'mode' niin näkyy 'Serv. 48 000' Tämän jälkeen valonsäätimen alanuolta niin mulla näkyy 'Oil 44 800' Tuon lukeman merkitystä en tiedä.
@timppa
Katja Sulkala
12.08.2018 20:19
Tervehdys
Samaa tekstiä ja öljynpaineen merkkivalon vilkkumista minäkin katselin parivuotta.Paikallinen fiat -edustaja Oulussa olisi auliisti kuitannut valot pimeäksi,muutaman kympin korvausta vastaan.
Mutta kun periaatteestakaan en tuollaisesta maksa,annoin valojen vilkkua.Nyt bongasin youtubesta linkin Peugeot boxser oil light/service reset
Jotenkin näin se meni:virrat pois-kaasupoljin pohjaan-jarrupoljin pohjaan-virrat päälle ja pidä polkimet pohjassa koko ajan.Kun teksti öljynvaihdosta juoksee näytöllä,vapauta ensin jarru ja sitten kaasupoljin.-sammuta virrat-käännä virrat päälle uudestaan.
Tämän jälkeen ei valitellut öljynvaihtotarpeesta ja oil-service valikkoon tuli 48 000km.
T:Janne
Seppo Partanen
18.07.2019 19:43
Toimin tuon Jannen antaman ohjeen mukaan vuosimallin 2012 Ducatolla ja homma toimi. Ei kun kovasti kiitoksia vinkistä.
Seppo