Ducaton laakerit
SUHONEN TUOMO P
02.05.2007 12:34
Kysyisin laakeri asiasta koska oli aiemmin tuossa takapyöränlaakereista keskustelua, onko kellään mennyt etupyörien-laakerita koska minulla meni Euroopa reissulla laakeri ja kilometrejä oli alle 40 000. Laakerin vaihdossa huomattiin että pakka-laakeri oli aivan ruosteessa sisälltä. Tämä johtuu varmaan meidän pohjoisen lämpötila eroista jolloin, kondensoituu vettä laakeri-pakan sisälle. voisikohan niihin laittaa mitenkään lisää rasvaa niin että, ne olisiva aivan täynnä. Siten siine ei pääsisi kosteutta
Ennen kartiorulla-laakerit kestivä 0,5 milj. kilometriä ilman mitään. Laakeri oli SKF. Vai mistä moinen voi johtua! Nippa kärkeen ja sillä hyvä.
HÄLVÄ TEUVO
02.05.2007 17:57
Tästä aiheesta oli jokin aika sitten pitkä keskustelu. Katsopa vanhoja juttuja haulla. Laakereita on mennyt pilvin pimein. Järjestettiin jopa arvauskilpailu laukeamiskilometreistä. Toisen "pääpalkinnoista" voitti arvonnassa muuten edesmennyt Ecco pohjosesta.Muistelemme Eccoa lämmöllä.
TeeHoo
TÖRRÖ TOIVO
12.05.2007 09:34
Minulla oli vm 2004 Fiat Dugato ja siihen piti vaihtaa ensikerran
etupyöränlaakeri n.50000 km kohdalla ja vaihto laakeri ei kestänyt kuin vajaan vuoden,olisko ajettu ehkä 10000 km.
VIRTA URPO
12.05.2007 11:27
Jokos näihin -07 vuoden laitteisiin on alkaneet ne laakeri yms. ongelmat.
Miten meni huohotuksien kanssa ?
Kertokaahan veljet rehellisesti mitä "kivaa on edessä" .
Vaikka kuinka vaikeata onkaan kertoa "pahaa omasta juuri hankitusta".
Muuten auto varmaan istuu käteen aivan erilailla kuin nuo vanhat Fiiut.
KORHONEN ERKKI
17.07.2007 11:34
On pakko jatkaa tätä keskustelua, vaikka näyttää siltä että porukka on varsin tyytyväistä ollut, kun ei ole pitkään aikaan kirjoitettu aiheesta.
Itse jouduin vaihdattamaan vm.-03 pikku Ducaton 2.0 koneella olevaan alustaan, etupyörän laakerit molemmille puolille (mittarilukema 42500), tosin ääntelyä alkoi oikealta puolelta kuulumaan jo kymppitonni aikaisemmin.
Viestin aloittaja antaa ymmärtää että laakeriin olisi päässyt kosteutta, minun autossani ei ollut siihen viittaavaa, vaan olivat menneet heikkouttaan, asentajan mukaan on "tyyppivika", koska laakerin koko on liian pieni, sitä ongelmaa ei pitäisi ilmetä Ducaton "Maxi" mallissa!
Olisi mukava kuulla onko kukaan tällä pikku alustaisella autolla päässyt esim. 50:tuhannen kilometrin yli, ettei laakerit ole alkaneet ääntelemään!?
Tietenkin toivoisin kommentteja näistäkin isommalla alustalla varustettujen autojen laakeriongelmista!
t. Eki
HYTÖNEN RAIMO
17.07.2007 22:52
Yllekirjoittaneella vastaava tapaus, tosin hieman vanhemmassa kalustossa. Eli laakeri meni ja vaihtolaakeri kesti vajaan vuoden eli himpun verran alle 10 000 kilometriä. Näiden rimpuloiden (Citroen/Fiat/Peugeot) pyöränlaakerit ovat tunnetusti kulutustavaraa siinä missä joustintukien yläpään laakeritkin.
PENTTINEN ARTO
18.07.2007 09:41
Olisikohan korkeapainepesuri pantava myyntiin niin laakeritkin kestäisi pitempään.
Vesilammikotkin pitäisi muistaa ohitella niitä kun on tänä keväänä ollut riittävästi ajourilla.
KORHONEN ERKKI
18.07.2007 13:22
Ei sinne etupyörän laakereihin pääse vesi vaikka järvessä ajaisi, vaan se on Fiatin insinöörien "kukkanen", eikä siihen ole kuuleman mukaan tullut korjausta uusimmankaan mallisarjan myötä!
t. Eki
TUOKKOLA RAUNO
18.07.2007 20:11
15-alustaisen etupyöränlaakeri meni vaihtoon lomareissulla Italian puolella,kun Delta-Autossa ei ollut hyllytavarana laakeria (ilmeisesti niin harvoin vaurioituva osa) 30tkm huollossa käydessä.Ei sen puoleen, huoltoa viikkoja aikaisemmin tilatessani ei laakeriviasta vielä ollut havaintoakaan.Huoltoon ajellessa kuului pientä jurinaa pienemmällä ajonopeudella.
Laivan lähtöön oli vuorokausi aikaa.Takuutoimenpiteenä vaihto ei onnistunut kotimaan kamaralla,koska ko.liikkeessä ei ollut laakeria (työvoimaa olisi kyllä ollut),ja taasen toisessa Deltassa , jossa oli laakeri ,ei ollut asentajaa.
Sanoivat toki,etteivät he ainakaan moisille lomareissuille lähtisi, viallisin pyöränlaakerein.Lohdullista.
Mutta ei auta,matkaan.
Lomamatkan edetessä laakerin ääntely pikku hiljaa lisääntyi ja viimein matkan jatkuttua Italian maaperälle stereoiden volyymisäätö ei kyennyt enää voittamaan laakeriääntä,joten korjaustoimenpiteiden aika oli koittanut.
Italiassa asiakaspalvelu oli hyvää,aamupäivällä ajelin Comon kaupungin Fiatin "paikalliseen Deltaan",esitin murheeni,heillä oli piha täynnä autoja,joten ilmoittivat että valitettavasti tänään ei pystytä laakeria vaihtamaan.
He antoivat paikallisen pienemmän korjaamon osoitteen ja sanoivat ,että mene tonne niin saat avun tänään.
Ajelin annettuun osoitteeseen,jossa kaveri sanoi hänen korjaamohallinsa olevan liian matala,mutta "kollegalla" on halli mihin asuntoauto mahtuu.
Jatkettiin matkaa ko. kaverin kanssa "kollegan" hallille ,jossa laakeri vaihdettiin.
Kello oli tällöin noin 10 aamupäivällä.Korjaamon kaveri valitteli että on sen verran hankala homma ,että kävisikö päinsä noutaa auto vasta kuudelta illalla.
Monestihan suomessa naureskellaan etelämaalaisten käsityksille aikatauluista,joita pidetään korkeintaan suuntaa-antavina,oletetaan kenties vuoden ehkä osuvan oikeaan,harvemmin viikon tai päivän.
No,viittä vaille kuusi auto oli valmis,välillä hän korjaili muitakin autoja.Kiitettävää toimintaa.
Niin,hinta: Tämä korjaamokaveri totesi Fiatilla luonnollisesti olevan international garanti,kun kerran värkki on alle kahden vuoden vanha. Niin ,ne kilometrit :laakeriääntely alkoi 29000 km:n kohdalla, laakeri vaihdettiin 33500km lukemassa,laakeri oli kuiva,ei väljä.
HAAPANEN TIMO S
18.07.2007 20:26
Ainahan reissuremontit harmittaa,mutta eiks toi sujunut aika kätevästi.Tietty yksi päivä siinä tärvääntyi.
KORHONEN ERKKI
19.07.2007 00:26
Eihän näistä tiedä onko ne laakeritkaan tasalaatuisia vaikka käyttävätkin SKF:n laakereita, koska eihän nekään ole enää Ruotsalaisia.
Minun tapauksessa laakereissa oli mielestäni riittävästi rasvaa, mutta laakerirullat oli irroittanut (murtanut) toisesta laakerista liukupintaa noin 30mm. matkalta ja toisesta noin 10mm. matkalta.
On se vain kurjaa kun on lähes pakasta vedetty peli (auto), jonka olettaisi palvelevan moitteettomasti lomamatkalla ja sitten joutuukin etsimään korjaamoja, onneksi Raunon auto levisi siellä itsessään "Ferrari" maassa, jossa näitä laatuautoja tehdään, niin ovat kaikki nyrkkipajatin valjastettu niitten korjaamiseen!
Kun takuut on ohi niin ei se ole mitään halpaa lystiäkään, kun kyselin Delta-Autosta mitä laakerin vaihto maksaa niin hinta-arvio oli liki 400 per' puoli minun ajokkiin, se kertaa kaksi, niin laskua alkaa kertymään kun laakerit uusitaan n. 40t. välein!
Onneksi pääsin vähän halvemmalla kun kyselin muualta, Delta-Auton pitkän (3 viik.) odotusajan vuoksi.
Raunolta olisin vielä kysynyt onko toisen puolen laakeri kestänyt ja paljonko on nyt kilometrejä kertynyt?
t. Eki
HALMEENMÄKI JUHANI
19.07.2007 22:05
Kuvailemasi kaltaiseen vaurioon ovat syynä myös pitkäaikainen seisottaminen sekä suuri massa. Kummatkin asioita, jotka tapahtuu helposti matkailuautoissa.
TUOKKOLA RAUNO
20.07.2007 21:16
Autolla on ajettu vasta parituhatta laakerinvaihdon jälkeen, joten toisen puolen laakerin kesto on vielä arvoitus.
Edellisessä Ducatossa kuskin puolen laakeri vaihdettiin 39000km:n kohdalla,apukuskin puolelle ei ollut tarvetta vaihtaa sinä aikana kun auto oli minulla.Mittarissa oli vaihtohetkellä muistaakseni jotain 75000km.Tämä auto oli tosin käytettynä ostettu 2,8 JTD 2002,joten en tiedä oliko laakereita vaihdettu aikaisemmin.Molemmista Ducatoista on kuitenkin hajonnut juuri kuskin puolen laakeri,liekö sattumaa?
KORHONEN ERKKI
20.07.2007 23:06
Tämä Raunon tarina kertoo, että heikkoja esityksiä näyttää olevan kaikki Ducaton alustamallit (ainakin etupyörän laakereitten osalta) , vaikka asentaja antoi ymmärtää että Maxsi alusta kestäsi! Minun tapauksessani ei seisottaminenkaan ole syypää, koska ajan sillä lähes päivittäin kesät sekä talvet.
Vanhemman alustamallin ongelmana oli vitosvaihde tässä mallissa nämä laakerit, mitähän "kukkasia" löytyy tästä uusimmasta mallisarjasta!?
Nyt vielä kun näille uusille autoille annetaan lupa ajaa satasta (käytännössä 110), niin eiköhän pian ala näkymään korjaustilastoissa!?
Ajatelkaa kun jotkut yrittää näitä käyttää ammattiajossakin!
Jos tässä vielä joskus vaihtaa ajopeliä, on pakko miettiä vieläkö "Hiivatti" on vaihtoehto?
t. Eki
WILHELMSSON LEIF
21.07.2007 14:23
Sekainnun minäkin tähän laakeri juttuun nyt 60000 km eikä vielä mitään kuulu ääniä laakerista sattaa olla että on tulossa auto 2005 mallia. Edelliset autot 2 kpl Fiatteja ajettu reilusti yli 100000 eikä niissäkään laakeri tai vahdelaatikkon ongelmia. Täytyy kysäistä huollosta kuinka yleistä tää laakerivika on, en tunne ketään joka olis kertonut vaihtaneensa laakeria.
HALMEENMÄKI JUHANI
21.07.2007 18:50
Kyllä Maxinkin laakereita menee: kaivelin käsiini tilastoja ja noin 30% tavallisen myyntimääristä. Suurinpiirtein samaa luokkaa sekä 94-02 että 02-06 malleissa.
PENTTINEN ARTO
09.08.2007 20:50
Erkki pitäisiköhän tarkastaa kantasi veden juoksuun. Katso vanteen sisäpuolelle suojuskumin juureen siellä se peni vesirako on. Enkä ole niin varma etteikö akselin juuri vuotaisi myös kiristysmutterin puolelta.
KORPPI SEPPO A J
09.08.2007 21:49
välttämättä osata hommia hyvin. En viitsi kertoa koko tarinaa uudestaan. Mutta tuossa linkki:
https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=1581979
Siitä löytyy tiedot muihinkin osiin.
Kaikesta huolimatta. Vaihdellaan laakereita ja ajellaan. Ehkä Italiassakin.
Joskus. &:>)
AIRIKAINEN PENTTI
19.08.2007 17:23
Laakereita ei voi täyttää aivan täyteen vaseliinia, koska
rasva joutuu silloin kovaan liikkeeseen ja aiheuttaa itse kuumenemista. Sitten kun se on tarpeeksi kuumaa, se tulee
jostakin kautta ulos ja työntää tiivisteet mahdollisesti mukanaan. Rumpujarruissa se on seuraavaksi jarru hihnoissa.
Saatta olla että laakereissa on alimitoitusta, mutta osa
vioista lienee matkailuautojen kohdalla osa itse aiheutettua. Matkailuauto painaa saman mitä tavallinen paku
täys lasti päällä. Tällaisella painolla kun lasketaan jostakin
vuorelta kymmeniä kilometreja jarrujen varassa alas, voi laakereiden vaseliinit olla palaneet yhdellä laskulla.
Itse avasin Peugeot J5:n alustalla olevan auton laakerit
vähän yli 100000 km:n kohdalla. Sisällä oli pelkkää tuhkaa.
Laakerit olivat kartiorullalaakereita joka kulmassa, että se
0.5 miljoonasta kilometrista. Auto oli Saksasta tuotu, joten Alpeilla oli varmaan käyty. Moottorijarrutus auttaa asiaan.
EEROLA TEEMU J
19.08.2007 22:23
Sun asentaja saattoi olla oikeassa ainakin meidän Maxi- alustan suhteen. Pian tulee 100 tonnia täyteen, eikä MITÄÄN ongelmaa ole esiintynyt missään konponentissa (paitsi että ABS:n piuhat oli hapettuneet). Pitää sanoa kop..kop.. kop pääkoppaa vasten, mutta yksikään meiän monista autoista ei ole koskaan pelannut yhtä hyvin ja yhtä pitkään ilman ongelmia -paitsi Citroenit- kuin "tämä onneton Ducato"!
Etupyörän laakerissa pitääkin olla vähän löysää ja takanakin oli tarpeeksi rasvaa kun ne tarkistin, mutta Maxi pelaa kuin junan vessa. Ei meillä kyllä muutkaan autot ole yleensä vikaantuneet, joten kiinnittäkää huomiota myös ajotapaan ja huoltoon, jos tämän piikin sallitte -tai sama se.
KARJALAINEN TIMO
20.08.2007 10:51
Meillä olevalla -94 mallisella on ajettu niin alpeilla kuin, kuin norjan tuntureilla, sekä pohjanmaan tasangoilla, mittari lukema 155000 km eikä laakereista kuulu mitään,kyseessä on Dukatto 2.5 l durbo.
MIKKONEN JUKKA
28.08.2007 20:02
Meitsillä 15-alustainen 2,8 JTD (vm. 2002) ja kuskin puolen etulaakeri meni kulumisen vuoksi vaihtoon 53 000 km jälkeen. 360 euroa töineen Lahden Delta-autossa, jonotusaika kolme viikkoa. Että tälläinen tapaus.