Ducaton käynnistysjyrinä pakkasella.

Timo Haapanen 01.01.2017 15:53

Tänään oli niin sopiva säätilä kun lumi on poissa, piha kuiva ja pikkuisen pakkasta niin laitoin Tukaatin tulille ja vaihdoin moottoriöljyn.

En ole aiemmin päässyt keväällä hankkimaani autoa kylmänä käynnistämään, ei ole mihinkään muuttunut moottorin kumityynyjen materiaali. Pakkasta vain neljä astetta mutta hirveä jyrinä ensimmäisen kymmenen minuutin aikana, sitten alkoi tasaantua.

Moottorin lämmitin Webastolla mutta ei sillä kumityynyt notkistu. Auto on 2015 mallia, onko muilla samoja kokemuksia?

Öljyksi laitoin jo toisen kerran Dexos 2 öljyn jota Motonet myy 4,60 €/litra.
http://www.nousurakenne.fi/nousurakenne09/liitteet/Acrobat-dokumenttix

Suodatin 15€ ja öljy 5,5 litraa 25€

@timppa

Maarit Rantanen 01.01.2017 20:23

Toi sama jyrinä oli meidänkin vanhassa autossa viime talvena. Johtuu lähinnä siitä kun auto on seissyt pitkään niin polttoaine linjoihin pääsee ilmaa. Ja eikä niin et kun kaasua painoi niin jyrinä vaan paheni. Johtuu siitä kun korkeapaine systeemissä on ilmaa, niin käynti vähän karkeaa.

Mikko

Seppo Yliniemi 01.01.2017 21:20
Maarit Rantanen

Toi sama jyrinä oli meidänkin vanhassa autossa viime talvena. Johtuu lähinnä siitä kun auto on seissyt pitkään niin polttoaine linjoihin pääsee ilmaa. Ja eikä niin et kun kaasua painoi niin jyrinä vaan paheni. Johtuu siitä kun korkeapaine systeemissä on ilmaa, niin käynti vähän karkeaa.

Mikko

Vai niin ,tuo oli uusi Fiatin ominaisuus?

Tuo mitä Timppa kertoi, on Fiatin vanhaominaisuus.
On se kumma kun Fiatiiin ei osata laittaa moottorin kumityynyjä jotka kestää pakkasta?


Timo Haapanen 01.01.2017 22:32

Pitääpä kokeilla uudestaan huomenna. Mun mielestäni se kävi aivan normaalisti.

@timppa

Matti Janhonen 02.01.2017 09:46

Mersu se osaa tehdä nuo kumityynytkin niin, että ne vaimentaa tärinää eikä lisää sitä.
Toki niitä joskus mersussakin menee tuossa 4-500 000 kilometrin paikkeilla

Toivo Koistinen 02.01.2017 17:14

2,8 Fiatissa ei moista ilmiötä ollut, mutta kun erehyin laittamaan se koko pohjan peittävän lasikuituisen tarvike pohjalevyn moottorin alle, jonka piti pitää auton etuosan lämpimänä tulipalopakkasilla, niin silloin sitä jyrinää riitti., kun kunnon kaikukoppa syntyi
Yksi niistä elämäni tollouksista, joihin olen lankennut.
Mitäpä se semmonen levy nyt eristi pakkasta, kun syylärin ritilän kautta sitä kylmää pääsi seisoissa sinne konehuoneeseen virtaamaan, mutta mainos on valttia.
Toivopoika

Seppo Yliniemi 02.01.2017 17:35

"Toki niitä joskus mersussakin menee tuossa 4-500 000 kilometrin paikkeilla"
Onko joku päässyt niinkin pitkälle,
Sarjassamme satusedän juttuja.


Meinaan vain että jos matkailuautoilla ajetaan ehkä keskimäärin 15000km vuodessa,niin 500000km kuluu aikaa yli kolmekymmentä vuotta. Kyllä on hyvät MERSUSSA moottorin kannatinkumit jos kestää noin kaun. JANHOSEN MERSU on tietenkin poikkeus,hänellä kun ei
muokattu: 3.1.2017 06:53
Kimmo Kemppinen 02.01.2017 20:06

Ei ne taida pohjoisen poikien ongelmat etelä euroopan poikia palijo puristaa. Samanlaiset tyynyt olleet ainaki viimeset 10 vuotta.

Matti Janhonen 02.01.2017 20:44

Fabbrica Italiano automobili Torino =FIAT
Vapaa käännös suomeksi; Kaikki fiat samassa autossa.


Miten helvetissä te olette noin tosikkoja noiden fiiujenne kanssa. Kaikissa autoisa on vikoja, joissain vain paljon aiemmin kun toisissa.
muokattu: 2.1.2017 20:50
Timo Haapanen 02.01.2017 22:33

Kyllä se on Matti joku muu joka on ei pelkästään tosikko vaan faanaatikko omien vehkeittensä kanssa. Itse kun autoiluyrittäjänä viimeiset 25 työvuotta olin niin on kyllä selvinnyt mitä autot ovat.

Niitä Spritereitäkin oli miljoonan kilometrin verran niin tiedän niiden viat paljon paremmin kuin sinä muutaman kymmenen tuhannen kokemuksella matka-autosi kanssa. NImeltä tunsin mersuaikana kaikki Raison Vehon asentajatkin.

@timppa


Raision Vehon
muokattu: 2.1.2017 22:34
Sakari Lepola 03.01.2017 08:41

En tiedä onko Fiatin eri koneissa eroja tuon jyrinän suhteen. Minulla menossa toinen 3,0- koneella eikä kumpikaan ole sanottavammin jyrissyt pakkasella käynnistettäessä. Ensimmäisessä ole Eberi lämmittimenä, tämän toisen lämmitys hoituu lämmönvaihtimella. Ja sitten se kehumisosuus: minulla ei ole pahaa sanottavaa Fiatista, hyvin ovat pelanneet ja pidän kovasti 3,0-koneen ominaisuuksista. Myös Comfortmatic- vaihteisto miellyttää.

Kimmo Saukonoja 04.01.2017 15:00

Itsellä ollut 2 litranen 2.2 litranen 2.8 litranen ja nyt 3 litranen. Kaikki jyristää viikon pakkasessa seisomisen jälkeen. elikkä fiiun normaali ominaisuus.

Jarmo Välimäki 04.01.2017 18:20

Näin on toteaa myös. JV

Matti Janhonen 04.01.2017 18:25

Haapanen

Minä tunsin vain mersun hyötyjoneuvopuolen johtajan. Kun oli ja on tuosta naapurikylästä.
Karavaanari nykyään hänkin.

Kaj Nyyssönen 05.01.2017 03:18

Kumiseos muuttuu kun se varastoidaan = ei käytetä sen elastisia ominaisuuksia. Tärinnän vaimentimen ominaisuus on sellainen että kun auto seisoo lyhyen tai pitemmän aikaa niin kumi muuttuu jäykemmäksi. Tutustuin tähän ilmiöön kun 2005 vaihdoin Volvoon kaksi tassua olivat murtuneet täysin päikki. Tuoretta uutta tassua en Suomesta saanut vaan Jyväskylästä vanhaa varastoa edustava. Tämä jyrisee aina lämpötilasta riippumatta n. 10 min jonka jälkeen kumi notkistuu. Tämä vaiva tulee jo muutaman päivän seisakista.
Samahan koskee vanhoja renkaita kun vaihdat talvi tai kesärenkaat alle niin ovat kovat alussa ja pehmenevät joustaviksi ajon aikana.

Tällainen kovettuminen tapahtuu vain kun kumi muuttuuon varastoitu eli ei käytössä. Sen takia laatutietoinen autoilija ostaa uudet renkaat kaksi kertaa vuodessa.

Toivo Koistinen 05.01.2017 06:28

Luulisi, että kumiseokset alkaisivat kehittyä myös pakkasen kestäviksi, koska eihän ne kumia ole, vaan erinäisiä synteettisiä seoksia.
Kumisaappatkin nykyään pakkasella ovat kun peltiputket. Samoin auton renkaat, neliskanttisia.
Toivopoika

Timo Haapanen 05.01.2017 09:54

Jospa tuo jyrinä tosiaankin ilmenee vasta sitten kun auton seissyt pidempään, mullakin oli ollut paikoillaan kuukauden verran. Asia voi olla eri päivittäisessä käytössä.

Onko tästä kokemuksia? Pakumiehet tietäisivät, tosin jyrinä korostuu matka-autossa kun resonoivia kalusteita, astioita yms. on avoimessa hupitilassa.

@timppa

Markku Hämäläinen 05.01.2017 14:01
Timo Haapanen

Jospa tuo jyrinä tosiaankin ilmenee vasta sitten kun auton seissyt pidempään, mullakin oli ollut paikoillaan kuukauden verran. Asia voi olla eri päivittäisessä käytössä.

Onko tästä kokemuksia? Pakumiehet tietäisivät, tosin jyrinä korostuu matka-autossa kun resonoivia kalusteita, astioita yms. on avoimessa hupitilassa.

@timppa

Se voi tulla tosiaan vasta pidemmästä seisonnasta.
Kun pistin äsken Ducaton käyntiin ei se jyristänyt yhtään käynti oli jopa ihmeen pehmeää lämmityksen jäljiltä, ulkona oli 20 ast. pakkasta. Liikumme sillä lähes päivittäin.
Ainoa mikä metelöi oli laturin hihna, kun Webasto oli ollut päällä liki tunnin ja hihna oli ilmeisesti hiukan jäykkä tai liukas pakkasesta.
Hihna huutaa lähes aina hoosiannaa hetken pakkasella kun 150A laturi alkaa puskemaan sähköä tyhjentyneeseen akkuun.


Alusta on 2,3 jtd vm. 2005
muokattu: 5.1.2017 14:08
Jarmo Leinonen 05.01.2017 17:12

Mahtoiko jyristä...

http://www.iltalehti.fi/autot/201701052200049803_au.shtml

Markku Tervasmäki 05.01.2017 19:06

Saattoi tuo kaverin käjessä oleva pullo "tulla" :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.