Ducaton käynnistys ongelma
Hannu Kivioja
07.03.2017 12:58
Hyvät lajitoverit
Mikähän olisi Hyvinkää – Riihimäki akselilla hyvä korjaamo, joka tuntee Ducaton sähkö elämää.
Ongelmani on yrittäessäni autoa käyntiin parin kuukauden seisonnan jälkeen, näytölle tulee käynnistyksen eston kuvake, ei hehkuta, startti pyörii, mutta ei käynnisty, molemmilla avaimilla sama juttu.
Auton alusta on -08:n Ducato maxi ja 3.0 l kone. Vuosiluku on 2008.
Timo Haapanen
07.03.2017 14:37
Mitäpä jos irrottaisit akunkengän joksikin ajaksi.
@timppa
Hannu Kivioja
07.03.2017 14:49
Terve Timo
Kokeiltu n. ½ h ajan, ei vaikutusta.
Matti Janhonen
07.03.2017 16:25
Kaksi asiaa jää päällimmäiseksi.
Ruiskutuksen katkaiseva solenoidivika ja toisena hehkutuyksen ohjausyksikkö + virransaanti
Tarkasta myös onko moottorinojausyksikön sulake ehjä ja hapettumaton.
Markku Hämäläinen
07.03.2017 18:19
Matti JanhonenKaksi asiaa jää päällimmäiseksi.
Ruiskutuksen katkaiseva solenoidivika ja toisena hehkutuyksen ohjausyksikkö + virransaanti
Tarkasta myös onko moottorinojausyksikön sulake ehjä ja hapettumaton.
Myös kolarikytkimen toiminta kannattaa tarkistaa.
Hannu Kivioja
07.03.2017 18:33
Tota kolarikytkintä olen hakenut kissojen ja koirienkin avulla mutta eipä ole löytynyt. Ei ainakaan siellä missä sen pitäisi olla, eli apumiehen jalkatilassa.
Markku Hämäläinen
07.03.2017 18:44
Tuosta 2008 Ducatosta en tiedä, mutta edellisessä versiossa se kolarikytkin on konehuoneen puolella apumiehen puolella ylänurkassa.
Hannu Kivioja
07.03.2017 18:50
Olen yrittänyt sieltäkin sitä etsiskellä, mutta en ole löytänyt. Integroitu kori ja vielä isolla koneella on aika kettumainen yhdistelä konehuoneen puolelta.
Mutta tarvii katsoa uudestaan.
Markku Hämäläinen
07.03.2017 20:31
Olisiko siinä vain tuo akun päällä oleva kytkin.
Resetting the fuel cut-off switch fig. 71
To reset the fuel cut-off switch, press button A.
Resetting the power supply cut-off
switch (Schoolbus/Minibus) fig. 72
The switch is located on the battery positive terminal.
To reset the power supply cut-off switch, proceed as follows:
press button A to reset the fuel cut-off switch;
press button B to reset the power supply switch.
Hannu Kivioja
08.03.2017 10:49
Markku
Kumpaakaan kuvan mukaisia laitteita ei löydy. Ei myöskään konehuoneesta. Joskin siellä tuo apumiehen puoleinen alue on niin täynnä tavaraa, ettei sinne kunnolla pääse näkemään.
Toisekseen kaikki muut sähkölaitteet pelaavat, paitsi hehkutus.
Matti
Olen mennyt kaikki sulakkeet läpi useampaan kertaan ja tänään vielä uudestaan, kaikki näyttäisi olevan OK.
Sitten tietenkin on mahdollisuutena etteivät avaimeni sirut "keskustele" koneen muistin kanssa. Siihen viittaisi tuo Ajonestojärjestelmän varoitusvalon syttyminen.
Matti Asikainen
08.03.2017 12:03
Tällaisten vikojen ensiselvitykseen olen hankkinut OBD-lukijan (30.- +- jotain €) sekä imaissut tablettiin ilmaisen Torque-ohjelman, joilla apuvälineillä voi matkalla saada ensikäsityksen viasta ja pyytää vakavampaan tapaukseen hinauksen tai kuitata satunnaisen häiriön ja jatkaa matkaa.
Matti Janhonen
08.03.2017 12:26
Soita Ducaron huoltoon ja kysy missä Ducaton inertiakytkin nykyisin sijaitse. Se ei vaadi mitään erityistä paikkaa autossa mutta on yleensä akun lähellä.
Se on varsin yksinkertainen laite jossa on vähän kun kuminen "tutti" päässä jota painamalla laite kytkeytyy ja menee päältä pois ja painonapin on usein oranssi/punainen mutta myös musta.
Tämän laiteen toimintaperiaate, on se, että se kytkee virran niin ajonestoille kun polttoainern syötöllekin ja jos auto törmää johonkin se katkaisee polttoainen syötön. Ts. menee ajon esto päälle mutta myös polttoainen siirtopumpuntoiminta estyy.
Tällöin taudin kuva on tällöin se, että startti kyllä pyörittää mutta moottori ei käynnisty.
Joskus se vain hapettuu sen kautta virtaa releille ei pääse.
En väitä että vika on tässä mutta yksi tsekkaiskohde se on
Hannu Kivioja
08.03.2017 13:28
Joo, nyt löytyi. Mutta kyllä oli hankalassa paikassa apumiehen jalkatilassa, yksi pienehkö muovisuoja lattialta pois ja siltikin oli tuohon erittäin vaikea päästä käsiksi. Kaiken lisäksi se ei ollut lauennut.
Joten tarvii jatkaa harjotuksia.
Markku Hämäläinen
08.03.2017 15:00
Yksi arvaus lisää.
Onko sinulla tankissa kesänaftaa?
Jos pumppu ei jaksa käynnistyä, ei muutkaan toiminnot käynnisty.
Tämä on vain pelkkä arvelu.
Hannu Kivioja
08.03.2017 15:21
Talvidieseliä.
Pesin auton joulukuun ½-välissä, viimeisimmän Saksan reissun jälkeen, jonka jälkeen auto seisokkiin.
Tarvii yrittää mennä kaikki liittimet yms. konekuoneesta ja suihkia niihin CRC:tä, jospa jossain olisi hapettumaa.
Mutta edelleenkin otetaan vastaan neuvoja. Kiitoksia tähän astisista.
Matti Janhonen
08.03.2017 19:21
Istu kuskipukille, pane virta päälle ja kuuntele herkällä korvalla. Virran päällekääntämisen jälkeen tankista pitäisi kuulua siirropumpun surinaa. Jos pumppu ei nosta painetta ei käynnistykään.
Kun kone on yhteispainekone se tarvitsee kampiakselin asennontunnistimen mm. ruiskutuksen ajoitusta varten.
Ja voi siinä olla nokkaakselilla vielä oma tunnistin.
Jos lampiakselin asennontunnistin/johtosarja on rikki, ei käynnisty. Tämä pieni laite antaa testerillä vikakoodin joka on yleisten koodien mukaan P0335 tai jotain, mutta Fiat voi käyttää omiaan koodejaan.
Tämä laite ei paljon kustanna, jotain 40-50 euron pintaan.
Sijainti joko kytkinkopan kupeessa (pieni musta murikka johon menen johdot) tai koneen etupäässä.
Testeri herjaa myös hehkutuksesta.
Sitten vielä se pirullisin juttu.
Eihän startatessa kuuluu mitään outoa ääntä?
Sitä vaan ettei jakohihna ole hypännyt.
Sakari Lepola
08.03.2017 20:47
Kuului olevan 3,0 kone. Siinä on jakopäässä ketju joten pirullisin juttu tuskin on kyseessä.
Matti Janhonen
09.03.2017 17:20
Niinpä muuten onkin, eli pahin mahdollinenon pois vaihtoehdoista.
Hannu Kivioja
24.03.2017 12:01
No niin, nyt vika on korjattu, mutta ei omin voimin.
Auto vietiin Hyvinkäälle Vähämaan autohuoltoon ja he löysivät vian viiden tunnin työn jälkeen.
Moottorin ohjausyksiköön menevä ohuen ohut piuha, joka oli keskellä isompaa johto nippua, oli vaurioitunut. Miksi se oli vaurioitunut, siitä ei ole tietoa, oliko syynä joulukuussa tehty auton pesu ja sen jälkeen tulleet pakkaset, vai joku muu. Mutta joka tapauksessa nyt auto toimii.
Kiitos kaikille avusta.
Raimo Hytönen
24.03.2017 19:16
Ulkoilutin eilen Fordia katsastuksessa käytön verran. Ollut poissa liikennekäytöstä liki neljä kuukautta ja tankissa kesänaftaa. Käynnistyi kuin palmun alta ja meni katsastuksesta läpi, että helähti. Voisiko tästä päätellä jotkakin?
Tuo viimeinen sana pitää olla jotakin - ei jotkakin. Ja hyvä, että vika - anteeksi ominaisuus - löytyi. Ei sitten muuta kuin hyviä ajokilometrejä.
muokattu: 24.3.2017 19:26
Juha Hietavuori
25.03.2017 08:39
Juu , kauhulla minäkin odottelen mikä vika tulee Viiattiin seuraavaksi . Oli tuolla ilmeisesti happitunnistin jo rikki , sen selvitys vei pari viikoa , ja neljä ,viisi korjaamo käyntiä . Autolla ajettu alle 30 tuhatta km. On Ransiittia jo ikävä ,,,,,,,,,,