Mistähän johtunee, että Ducaton oma akku tyhjenee pakkasella jo muutamassa viikossa punaiselle vilkkuvalle (Challengerin sähkötaulun näyttö)?
Ongelma kiinnosti jo viime talvena niin, että kiikutin tuolloin puoli vuotta käytössä olleen auton oululaiseen autosähköalan korjaamoon. Ottivat auton lämpöiseen halliin ja vajaan päivän mittailivat. Kulutus oli kuulemma "normaali", mitä alustan vehkeet kuluttavat: oven sulkemisen jälkeen viitisentoista minuuttia suurempi ja sitten pieni jatkuva hävikki. Kotona aloin epäillä, että mittaukset olisi pitänyt tehdä pakkasessa ja että ei kai vain esim. huohotinputken sähkölämmitys olisi kytketty väärin eli ohi virtalukon...
Kesällä viikkokausien seisomisen jälkeen ei näyttötaulussa näy minkäänlaista jännitteen vähenemistä - ei toissa kesänä eikä viime kesänä, mutta taas viime syksynä pakkasten tullen vajeneminen alkoi. Syksyllä vein auton paikalliseen Delta-Autoon, jossa sanottiin vaihdetun akku. Epäilyyni huohotinputken tilasta näytettiin tehtaan (?) liitintä, että ei voida kytkeä väärin.
Nyt kuitenkin taas kolmisen viikon seisonnan jälkeen alustan akun varoitusvalo (sähkötaulussa) vilkkui punaisella ja hotellin akku oli täynnä. Hieman nyt ihmetyttää, sillä hankin alkuvuodesta viikkoajastimen, joka kaksi kertaa viikossa on antanut kerrallaan 12 tuntia sähköä kärryyn (eli viikossa 24 tuntia). Meinasin epäillä sähkönantiaikaa liian lyhyeksi, jotta lataus ehtisi siirtyä alustan akulle. Mutta järkeily-yrityksen jälkeen alkoi tuntua siltä, että ajan pitäisi riittää ja että nyt vaaditaan vaanariveljien apua.