Ducaton äänitorvi

Aarre Lamminen 26.07.2021 16:30

Fiat Ducato 1.9 TDI ja Soliferin matkailuauto. Äänimerkki ei toimi. Olisko äkkiseltään tietoa, mistä kannattaisi lähteä tutkimaan asiaa. Sen verran jo tutkin, että rattiin painikkeelle ei tule virtaa eikä myöskään sulakerasialle. Ilmeisesti jostain välistä on johto irti tai poikki. Onko äkkiseltään tietoa, mistä kautta ja miten virta pitäisi tulla ratille/sulakerasialle (johdotus)? Vai pitääkö jostain hankkia kytkentäkaavio ja sitten lähteä pätkittäin tutkimaan, mihin virta jää?

Timo Haapanen 26.07.2021 17:00

Uskoisin että ratti maadottaa, ei sinne virtaa pitäisikään tulla.

@timppa

Markku Hämäläinen 26.07.2021 18:45
Timo Haapanen

Uskoisin että ratti maadottaa, ei sinne virtaa pitäisikään tulla.

@timppa

Kyllä sinne torven läpi pitäisi tulla virtaa, paitsi jos torvi on epäkunnossa, eli käämi poikki.

Mitä vuosikertaa se auto on?

Mikko Tamminen 26.07.2021 18:47

Mitäs se maadottaa ellei tuu virtaa? Äänimerkille tulee jatkuva virta ja sieltä tulee ratille johto jossa myös tulee olla virtaa! Sen kun maadottaa niin torvi soi! Tutki ny ensteks tuleeko torvelle virtaa?
No jos ei kerran sulakkeellekaan tuu virtaa.. Kait on oikea sulake ja virta päällä?

Timo Haapanen 26.07.2021 19:34

Toki torvelle pitää mennä virtaa mutta ratissa on useimmissa autoissa vain maajohto ja kun sen yhdistää sinne maassa kiinni olevaan rattiputkeen torvi soi. Itse torvi ei saa maata muualta. Kytkentä on näin aika usein.

@timppa

Jari Kortesalmi 26.07.2021 20:07

Siellä on rele jossain välissä.

Timo Haapanen 26.07.2021 20:29

Luultavasti on, pienikin torvi vie vajaan 100 W. Mutta kytkentä on kuitenkin niin että ratista tai viiksestä painettaessa rele herää kun saa maata.

@timppa

Jari Kortesalmi 26.07.2021 21:37

Jep. relettä etsimään.voi toki muualtakin olla yhteys poikki.

Markku Hämäläinen 26.07.2021 22:07

Jos Aarre kertoisi vuosimallin, saattaisi löytyä tarkempi tieto.
Vai onko ongelma ratkennut?

Timo Haapanen 26.07.2021 23:11

Tuolla kerrotaan että rele on ja toimii maadottamalla. Tässä ei ole turvatyynyä.
https://forums.motorhomefacts.com/149-fiat-ducato/119732-2003-ducato-horn-wiring.html

Tässä puretaan turvatyynyllistä ja kohdassa 2,50 näkyy kun torven johto irroitetaan ja liittimestä menee musta johto maahan ratin runkoon.
https://www.youtube.com/watch?v=WcOI0zFITB4

@timppa


Täällä on liukurenkaassa kosketushäiriö ja se on ollut monella ongelmana. Myös itse torvia on ollut rikkinäisiä. https://forums.motorhomefacts.com/49-tech-mech-chat/19254-ducato-horn-problem.html
muokattu: 26.7.2021 23:17
Tapani Pokkinen 27.07.2021 00:11

Täällä taas pikkupojista halavat sedät guuglettaa?
Katso se tööttitorvi, pelkääjän puolella alakautta.
Oma kokemus, saa kosteuttaa, helpoin vaihtaa, ehkä joutuu uusimaan liitännän?

Timo Haapanen 27.07.2021 10:15

Kännissä kirjoittajat sotkevat koko palstan. Jos torven joutuu vaihtamaan saattaa olla helpoin jättää vanha paikoilleen ja asentaa uusi tykkänään toiseen helpompaan paikkaan ja vetää johdot sinne. Säilyykin paremmin.

@timppa

Markku Hämäläinen 27.07.2021 14:51

En tiedä missä 1994 - 2002 Ducatoissa on töötti, mutta 2002 - 2006 versiossa se on vasemmalla ja näkyy kun ottaa umpion pois.
Alta siitä ei näy mitään.

Aarre Lamminen 28.07.2021 13:38

Kiitos vastauksista. Olen ollut reissussa, joten nämä viestit luin vasta nyt. Ja kyselyyn auton vuosimallista, niin se on 1999. Torvi on todella hankalassa paikassa kuskin puoleisen etu-umpion alapuolella, mutta lähdetään tästä seuraavaksi tutkimaan, tuleeko sinne virtaa, kunhan tässä ehditään ja tutkaillaan paljonko ja mitä tarvitsee purkaa, jotta pääsee käsiksi torveen. Sen verran on kokeiltu käsikopelolla, että johtojen liittimet ovat kiinni torvessa ja pieni liikuttelu ei tuonut ratkaisua asiaan. :)

Aarre Lamminen 28.07.2021 13:38

Kiitos vastauksista. Olen ollut reissussa, joten nämä viestit luin vasta nyt. Ja kyselyyn auton vuosimallista, niin se on 1999. Torvi on todella hankalassa paikassa kuskin puoleisen etu-umpion alapuolella, mutta lähdetään tästä seuraavaksi tutkimaan, tuleeko sinne virtaa, kunhan tässä ehditään ja tutkaillaan paljonko ja mitä tarvitsee purkaa, jotta pääsee käsiksi torveen. Sen verran on kokeiltu käsikopelolla, että johtojen liittimet ovat kiinni torvessa ja pieni liikuttelu ei tuonut ratkaisua asiaan. :)

Aarre Lamminen 29.07.2021 18:53

No niin, tutkailtiin vähän lisää. Eipä tule torvellekaan virtaa. Johdot lähtee torvelta muovisessa suojakuoressa, joka liittyy konehuoneessa paksumpaan vastaavaan suojakuoreen, jossa johdotuksia. Joku täällä arveli, että pitäisi olla rele jossain, mutta missäpähän sellainen sitten olisi? Jossain kojelaudan uumenissa vai?
Vai pitäiskö vaan viedä suoraan johonkin Fiatin merkkiliikkeeseen tutkittavaksi ja valohoitoon? Itse kun en ole mikään automekaanikko puhumattakaan autosähköpuolesta. Itseäni kiinnostaa vaan useinkin ratkoa erilaisia pulmia ja löytää vian syy. :)

Timo Haapanen 29.07.2021 19:50

Miten mittasitte? Virta päällä, yksi painaa torvea, mittarin maajohto paikassa mistä satavarmasti saa maata, mittarin toinen johto vuoroin molemmista johdoista.

@timppa

Jari Kortesalmi 29.07.2021 19:58

Kone huoneessa pitäisi töötin releiden kuuleman mukaan olla.Ratin keskiö kannattaa myös avata ja katsoa että kaikki on kiinni eivätkä ole hapettuneita.

Markku Hämäläinen 29.07.2021 20:24
Timo Haapanen

Miten mittasitte? Virta päällä, yksi painaa torvea, mittarin maajohto paikassa mistä satavarmasti saa maata, mittarin toinen johto vuoroin molemmista johdoista.

@timppa

Testi pitää tehdä kuten Timppa kirjoittaa, koska jos siellä on rele välissä, ei torvelle tule virtaa ilman releen vetämistä, eli jonkun pitää painaa tööttää.

Aarre Lamminen 30.07.2021 09:14

Timo, just näin.

Aarre Lamminen 11.08.2021 19:41

Asia ratkaistu! Useaan otteeseen pähkäiltyäni asiaa ja vaihtoehtoja päädyin kokeilemaan irrallisella johdolla virran kulkevuutta. Osoittautui, että katkos on jossain sulakerasian ja torven välillä. Liittimet ja johtojen kiinnitykset kunnossa. Johdot kuitenkin pakattu tiiviisti ja kulkevat kojelaudan alla ja moottoritilassa pakattuina, joten ei mitään mieltä lähteä niitä kaivamaan. Irrotin virtapiuhan sulakerasiasta ja torvesta ja vedin uuden johdon sulakerasiasta torvelle niin jopas alkoi torvi toimimaan. Jossain uumenissa johto siis poikki. Mutta nyt ei tarvitse katsastusta hylätä torven toimimattomuuden takia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.