DUCATOJEN POHJALEVYN MERKITYS

KOIVUPURO PEKKA 22.12.2007 12:07

Olen mielenkiinnolla seurannut keskusteluja eri palstoilla noista moottorien lämmöistä ja myöskin toimenpiteistä, jolla niitä on yritetty korjata! Aika monelle on vaihdettu huollossa termostaatti, jonka vaihdolla ei ole saavutettu minkäänlaista apua ja hintaa tuntuu kertyneen vaihdolle ja termostaatille pitkästi toistasataa euroa! Parhaille se on tehty jopa kahdesti ja samalla lopputuloksella! Omasta ja asiakkaiden kokemuksesta voin sanoa, että ainoa tapa saada auto käymään normaalilämmöissä pakkasellakin on moottorin pohjalevy ja kunnollinen maskipeitto yhdessä, muuta ei oikeastaan tarvita. Toki seuraavaksi voisi ajatella imuilman esilämmitystä ym, mutta niiden huonona puolena on se että ne vievät tehoja koneelta ja suhteessa lisäävät kulutustakin. Pohjalevyn merkityksen ymmärtää parhaiten kun katsoo auton alle, siellä on koko moottorin alaosa täysin suojaamaton ja alttiina voimakkaasti jäähdyttävälle ajoviimalle eli toimii kuin valtava lämmönvaihdin siirtäen koneen tuottaman "vähäisen" lämmön suoraan ohi virtaavaan ilmaan,jonka lämpötila viimasta johtuen voi olla kymmeniä asteita miinuksella! Moottorin aluslevy estää tämän liki täysin ja sen lisäksi pitää herkät sähkölaitteet puhtaina suolakylvyistä ja kaikesta tieltä tulevasta kosteudesta ja liasta ja tämä jälkimmäinen asia alkaa näkyä isoina säästöinä kun autolla ikää yli vuosi ja kilometrejä taulussa yli 20000 . Varsinkin 2001 ja uudemmissa liki laikki moottorin säädöt ja toiminnot hoituvat sähköisesti ja ne pikku liittimet eivät paljoa suolaa tarvitse hapettuakseen toiminta kyvyttömiksi ja yksikin toimimaton sähköliitin voi aiheuttaa auton tielle jäämisen! Vanhemmassa pohjalevyttömässä Ducatossa tämä suolan lentäminen näkyy parhaiten siinä konepellin sisäpuolella olevassa äänieristeessä, jossa näkyy sellaista valkoista kanahkaa eli suolaa! Parhaan maskisuojan saa tehdyksi halvimmalla ja helpoimmalla sellaisesta vesijohtoputkille tarkoitetusta eriste suojaputkesta, jonka materiaali on kuin retkipatjaa ja jota löytyy rautakaupasta eri kokoisena, siitä vain sopiva koko ja sopiva pätkä siihen puskurin uraan ja mustalla nippusiteellä voi vielä pysymisen varmistaa! Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille asiaa harrastaville!

HELLSTRÖM TESMA 04.01.2008 19:25

-Tämä mies puhuu oikeata asiaa. Ainoastaan voin lisätä, että intecroituun Dukatoon joutuu, tai on hyvä, jatkaa pohjalevyn etureunaa n.20 x 120 kokoisella jatkopalalla puskurin suuntaan, koska pakumallin standardilevy on liin lyhyt. Estää silloin "tuulitunneli-ilmiön ja samalla suolatuiskun pääsyn alakertaan. Ainakin nyt miinus 7 asteen pakkasella satasen nopeudella lämpömittari näyttää näillä toimenpiteillä samaa lukemaa kun kesällä ( 3 litran kone vm.2007). Niin ja nokkapelti tietty lähes kokonaan peitossa. Paul Willadsen ( Tesman aviomies )

PUUMALA RAIMO 05.01.2008 16:57

Minulla Dethleffs täysiintegroitu advantage vuosimalli 2006 åstin uutena toi halvempi pohjalevy.Kyllä se minuun auton hyviin sopiva ollut ,pultinrejjät ja kaikki ihan oikeassa paikkoissa .Tyhjennysropun rejkää vähään sivulla .Porasin muutama tuuletus reikiä öljypohjaan etupuolla ja vaihdelaatikkon eteen kun ei yhtään reikiä pohjassa ollut .HYVÄÄ UUTTA VUOTTA vaan kaikille .T Raimo.

KUJANPÄÄ MARKKU J 05.01.2008 18:23

Näin varmaan on, mutta vähän asian sivusta seuraavaa. Öljyä vaihdattaessani luki hallin seinällä iso kyltti. Pohjalevyn irroitus ja kiinnitys 20€. Tarkoitti varmaan suodattimen vaihtoa, mikäli joudutaan tekemään alakautta.

KORHONEN ERKKI 05.01.2008 18:50

No joo, tulee vain mieleen että paljon teille kertyy kilometrejä talven aikana että, joutuu kesken talven vaihtamaan öljyt, itse olen pitänyt tapana että öljyt on vaihdettu ennen pohjalevyn kiinnitystä syksyllä?!

PUUMALA RAIMO 05.01.2008 22:40

Olen itse aina vaihtanut öljyt ja suodatin,en ole koskan tarvinut pohjalevyn poistaa.Alkuperäinen suodatin oli ivekon,käytän nykyään M suodatin,se on tuplasti pitempi,siihen on helpompi saada irrrotustyökalulla ote.Se alkuperäinen oli niin lyhyt että oli vähään vaikea päästä työkalulla irrottamaan.Kun minulla ei sattu olemaan monttu.Mun mottori on 2,3 TDI 110HP.Kyllä on ahdasta suodatin ej näy ylhältä eikä alhalta,mutta kyllä sen hyvin saa vaihdettu.Raimo

KOIVUPURO PEKKA 09.01.2008 11:57

Lisäyksenä vielä tuohon juttuun, että nuo pohjalevyt saavat olla paikoillaan siellä pohjassa kesät talvet, moottorin lämmöt ei nouse kesälläkään, jos vain muistaa poistaa maskin edestä suojat pois! Öljyn ja suodattimen vaihdon yhteydessä ei näitä HOVERSPORTIN nykyisiä huoltoluukullisia pohjalevyjä tarvitse irroittaa ja siten ei tarvitse maksaa sitä pohjalevyn irroitusmaksuakaan! Suodattimen vaihto onnistuu mainiosti siitä huoltoluukusta. Huoltoluukku löytyy myös tuosta uudenmallisen Ducaton pohjalevystä, mitä ei muuten alkuperäisessä Deltan myymässä olekaan!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.