Ducato x250 moottorin sähköviat
Jukka Saariniemi
10.12.2020 09:08
Kannattaa tarkistaa johdotus kannen päällä olevasta kotelosta. Vika paikka kotelon läpiviennin kohdalla eculta tulevassa kaapelissa. Itsellä vikaa oli 6 johtimessa niin että kuparit näkyi. Moni johto punottu siellä nipussa niin kuluvat nopeasti toisiinsa kiinni. Vika ilmeni nykimisenä, välillä ei lähtenyt käyntiin ja kampiakselin asentotunnistimen häiriönä. Kannattaa tarkistaa jos ilmenee häiriöitä ruiskuilla, eri antureilla, ilmastoinnin ohjauksessa tai latauksen häviämisenä. Lähes kaikki moottorin liittyvä sähkö kulkee kotelon läpi. Auto Ducato x250 vm.2011 ajettu 311000.
Timo Haapanen
11.12.2020 09:18
Johtosarjat ovat aika kireissä paketeissa kaikissa autoissa. Mulla on mennyt Sprinteristä pääsarjasta johto ja Transporterista takajarrun ABS:n johto, molemmat aivan suojaisesta paikasta. Tuttavilla Kiaan tuli johtosarjaan vika joka rikkoi turbon saman tien, korjaamollakin rikottiin yksi turbo ennenkuin vikaa ymmärrettiin edes hakea. Ajattoinen vika on hankala.
@timppa
Tapio Kortesluoma
11.12.2020 10:44
Sähkö on ihmeellistä. Autosähkö on vielä ihmeellisempää, mutta jos mikä on todella ihmeellistä - se on tietokonesähkö. Sitä ei ymmärrä tietokoneinsinöörikään :).
Näitä keskusteluja seuratessani on mieleen noussut vanha "mainoslause": "Fiat - maailman nopein sähkövika." :) Vaan näkyy noita sähköhäiriöitä olevan kaikissa autoissa - onneksi kuitenkin ilman siirtohintoja. Muuta hintaa tulee kyllä sitten ihan tarpeeksi.
Mielestäni auotjen hilavitkutinvarustelussa voisi palata useampia askeleita takaisin kohti yksinkertaisempia järjestelmiä. Perusajatuksen pitää olla, että kuljettaja ajaa ihan itse. Ellei kykene, menee kävellen, pyörällä, taksilla, bussilla, junalla tai lentokoneella - tai pysyy sitten kotona... :)
Ari Kuusisto
11.12.2020 15:55
Avustimet on kyllä ihan hyviä mutta jos lähdettäis siitä ettei painoa ja kustannuksia alenneta johdinpoikkipintoja pienentämällä ja johtimien eristeitä huonontamalla.Tiedossa varmasti on miten pitkäikäinen johdinsarja tehdään,mitkä liittimet ja miten läpiviennit ,kiinnitykset tehdään luotettavasti,ei ole tekemätön paikka.
Pentti Korhonen
19.12.2020 10:18
Minäkin olen kauhistellut Transit bussin alla, miten ohuita on piuhat ja paljon liittimiä ravalle alttiina. Tosin vikoja ei vielä reilun 200 tkm:n aikana ole tullut, jota kyllä ihmettelen.