Ducato v.2020 vaihteisto.

Joni Salmi 16.10.2020 20:48

Onko muilla ongelmia 5-vaihteen kanssa ? Itsellä se rupsahtaa vaihtaessa pahasti vaikka vasta 10 000km on mittarissa.Synkronointi ongelma uskoisin.Tiedän ainakin nyt jo neljä muuta tapausta.


Rusahtava vaihto = Tuntuu kädessä ja kuulostaa samalta kun liian nopeasti vaihtaa pakille. Uskosin että joku sarja maanantai kappaleita sattu kohdalle.
muokattu: 20.10.2020 18:38
Ville Säynäjäkangas 17.10.2020 10:17

Tästä nyt kaikki Fiatistit pahoittaa mielensä, anteeksi, mutta älkää ampuko viestin tuojaa.
Fiat on pysynyt ihailtavan uskollisena (samoin kuin ajoasento) alimitoitetulle vaihteistolle koko etuvetohistoriansa ajan, no eipä ne niin lujia ollut takamoottoriaikanakaan. Joku kohta tuohtuu, että: "Meillä on jo 60tkm mittarissa, eikä mitään vikaa!". Aivan, kun hyvä yksilö sattuu kohdalle ja sitä käytetään oikein -siis paljon kierroksia ja vähän isolla vaihteella väännätystä- niin sillä pääsee jopa 100tkm! Siinä fiatin ja mersun tavoite ero. Fiatilla 100tkm ja mersulla miljoona km. Eikä tämä ole mikään mielipide tai uskomus, vaan kylmää faktaa.

Fiat/Citroen/Peugeot vaihteistoja huolletaan jatkuvasti takuuseen vollotusten, kahinoiden ja karahtelujen vuoksi. Näitä tullut työhommissa ja lähituttavapiirissä vastaan ihan liian monta, että kyseessä olisi satunnainen yksittäistapaus.

Seppo Suomi 17.10.2020 11:03

Kun vähemmänkalliilla ostaa niin mersua ei saa. Siispä vaihdoimme taas Fiattiin (mutta automaattiin).

Timo Haapanen 17.10.2020 11:38
Ville Säynäjäkangas

Tästä nyt kaikki Fiatistit pahoittaa mielensä, anteeksi, mutta älkää ampuko viestin tuojaa.
Fiat on pysynyt ihailtavan uskollisena (samoin kuin ajoasento) alimitoitetulle vaihteistolle koko etuvetohistoriansa ajan, no eipä ne niin lujia ollut takamoottoriaikanakaan. Joku kohta tuohtuu, että: "Meillä on jo 60tkm mittarissa, eikä mitään vikaa!". Aivan, kun hyvä yksilö sattuu kohdalle ja sitä käytetään oikein -siis paljon kierroksia ja vähän isolla vaihteella väännätystä- niin sillä pääsee jopa 100tkm! Siinä fiatin ja mersun tavoite ero. Fiatilla 100tkm ja mersulla miljoona km. Eikä tämä ole mikään mielipide tai uskomus, vaan kylmää faktaa.

Fiat/Citroen/Peugeot vaihteistoja huolletaan jatkuvasti takuuseen vollotusten, kahinoiden ja karahtelujen vuoksi. Näitä tullut työhommissa ja lähituttavapiirissä vastaan ihan liian monta, että kyseessä olisi satunnainen yksittäistapaus.

En pahoita mieltäni mutta kiistän asian, myös ajoasennon kohdalta. Sen jälkeen kun vitosvaihteen sijainti muutettin ei karavaanikäytössä laatikoita ole hajonnut juuri lainkaan, ainakaan palstalle asti ei ole asiaa ehtinyt. Yhdestäkään vaanarin hajonneesta laatikosta ei -07 uudemmista ole palstalla kerrottu.

Ammattikäytön asioista en tiedä eikä mun vaanarina tarvitse tietääkkään. Töissä pakuilla 2,5 miljoonaa ajoin eikä autohankinnoissa mieleen Ducato tullut koskaan. Tosin ei se hyvin mennyt Mersuillakaan joilla sentään miljoonan ajoin.

@timppa

Toivo Koistinen 17.10.2020 13:16

Vanhemman malissa 2,5 litrasissa, ja latasa oli vitonen väärin tehty, eli se oli laatikon ylälaidassa, ja sillä jos ajeli liian pienilä kierroksilla niin hajosi voitelun puutteeseen.
Siihen auttoi laatikon ylitäyttö, joka oli helppoa, kun täyttöproppu oli ylhäällä samoin mittatikku, jota missään ei sen jälkeen ole ollut, vaan täyttö on alhaalta tarkistus propun kautta.
Eli jos laatikosta häipyi öljyä, niin eipä sitä sieltä tullu tarkistettua, ennekun alkaa huutamaan laatikko apua, kuten mulla aikanaan sisu, kun kardaanin stefa hajosi
Sitten fiattiin tuli se uusi laatikko, kun tuli 2,8 kone, ja se on kestänny, mutta kuten kaikessa niin hajalle saa, vaikka ratakiskon pätkän, ellei muuten niin rälläkällä.
Ei vaihdeta öljyä, ei tarkisteta renkaan vaihossa onko öljyä, ja ajetaan alle 80 viitosella mäetkin, jso vetää.
On noita tullu ajeltua, 1,9 koneesta lähtiin, ja ajamalla jatkoivat uuteen kotiin
En puutu mersun, ja fiatin hintaeroon, mutta mersun paku on huonompi peltikuoreksi, kun fiat on 2,05 m leveä, niin mesrsu, 1,90 m, ja siittähän on puhetta miten leveys sentit on tärkeitä asuntoautoissa.
Mutta happamia sanoi kettu..... Kyllä tuo kelpaisi mulle, että latoseisojaan päikseen vaihtasin het.. https://www.nettikaravaani.com/mercus/premium-737-camper/1553028
Tp

Ville Säynäjäkangas 17.10.2020 13:29

Töissä oli 2kpl Ducatoja vuosimallia 2009. Huoltoautoja, enimmäseen tyhjiä muovikuoria kyydissä, joten painoa ei ollut minkään vertaa. Takuuseen tehtiin kumpaankin autoon kone ja vaihdelaatikkoremontit tehtiin 60-80tkm kohdalla.

Mersun pakettiautojen laatu on surkea. Moottorit ja vaihteistot kestää isältä pojalle, vähänkään järkevällä käytöllä ja huollolla, mutta kaikki muu ympäriltä hajoaa. Mersun moottorin saa kyllä hirmuista alavääntöä hyödyntäen rikki. Siihen pitäisi tehdä sellainen lastu, että turbo ei pyöri alle 3000 kierroksen ollenkaan. Silloin osaamatonkaan kuski ei saa moottoria rikki.

Moottorit, vaihteistot ja laakeroinnit tykkäävät korkeista kierroksista ja pienestä kuormituksesta.

Eikä Fiat huono auto ole, siihen pitää vaan suhtautua kuten kiinalaiseen, venäläiseen tai amerikkalaiseen ajoneuvoon. Heti uutena koko laitos pitäisi käyttää muttereina ja tarkistaa onko kaikki onnistunut kuten alunperin on suunniteltu. Amerikkalaisilla on tälle tapahtumalle oikein yleisesti käytetty oma termikin: Blueprinttaus. Tuskin termiä on huvikseen keksitty. Fiatilla siis pärjää kyllä kunhan käyttää ja hoivaa sitä hellällä kädellä ja hyväksyy remontin teon välillä.

Jukka Harjulampi 17.10.2020 13:34

Oli varmaan edellinen pikasensuroitu, toisenkerran sitten. Meinasin vaan sanoa, vähäinen on mese kantavuus.

Matti Leppänen 17.10.2020 15:04

2008,350000 km ajettu, ei mitään vikoja koko aikana, eli hyvä laite!

Ari Kuusisto 17.10.2020 16:37

Mitäs Säynäjäkangas olet Transitista mieltä ,myynnissä on paljon yli 500000 ajettuja (13kpl).

Eikös Fiat mene Mopar kategoriassa , = pieni amerikka..


Löyty myynnistäi 1kpl yli500000ajettu Ducato 3,0 Multijet 2007 Sprintereitä 24kpl
muokattu: 17.10.2020 16:54
Petteri Haverinen 17.10.2020 19:15

Rushtaako laatikko vai sittenkin vaihteensiirtäjä? 5-6 vaihde voi olla hieman erilainen laittaa paikoilleen, sillä vaihdevipuhan keskittyy jousella 3-4 vaihteiden akselille. Itsellä on vuoden 2020 auto ja ei kyllä vaihteet rusahda, 19 tkm mittarissa.

Seppo Suomi 17.10.2020 19:46

Kun vaitaa "hämäläisittäin" niin ei rusahtele.


puuttuva h
muokattu: 17.10.2020 19:47
Ville Säynäjäkangas 17.10.2020 20:11
Ari Kuusisto

Mitäs Säynäjäkangas olet Transitista mieltä ,myynnissä on paljon yli 500000 ajettuja (13kpl).

Eikös Fiat mene Mopar kategoriassa , = pieni amerikka..

Oma kokemus rajoittuu vuosimallien 1978-2000 vuosimalleihin, niistä kokemukset on pääosin hyviä ja kehitys meni tuolla aikavälillä koko ajan parempaan suuntaan. Olen koittanut haastatella uudemman Transitin omistajia, mutta ei heillä ole oikein mitään muuta kommentteja, kuin "ajeleehan tuolla". Ei siis mitään kummempaa moitittavaa. Ja ajellaanhan nuilla aivan tolkkuja lukemia. Pitäisi ostaa itselle uudempi Transit, että uskaltaisi vahvasti suositella.

Ducaton 3 litrainen kone on oikea kuorma-auton moottori ja vaihteistokin on tuossa vahvempi kuin pikkukoneissa. Epäilemättä tuollaisella ajaa pitkään.

Ari Kuusisto 17.10.2020 20:46

Sääli kun ei Transiitteja saa retkeilyautona järkevän kokoisena johon mahtuisi ,on vain lyhyitä.
Karmann Dexter on vähän ahdas.Ei mitään tietoa mitä automaattia näihin saa ja miten toimii.
https://www.nettikaravaani.com/karmann/4x4-awd-scandinavian-2020/1550232

Ville Säynäjäkangas 17.10.2020 21:22

Ei muuta kuin saksasta hakemaan vähän käytetty paku ja sitten vaikka casacarille sisustukseen.

Tuossa tietoa uudesta 10 vaihteisesta Fordin automaatista.
https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2020/06/04/ford-transit-now-available-with-efficient-and-durable-new-10-spe.html


Ford valmistaa ainakin takavetoisiin itse automaattivaihteistonsa ja ovat olleet hyviä jo kauan. Johtunee jenkkimarkkinoista, siellä kun ei ole viitsitty hämmentää keppiä enään jotain seitsemäänkymmeneen vuoteen.
muokattu: 17.10.2020 21:28
Matti Vyyryläinen 17.10.2020 23:23

Ajoin kahdella taxi Dukatolla yht yli 500 tkm ei mitään ongelmia. Saksassakin Dukato suosituin alustana. Ainahan on joka merkillä maanantai versioita. Asiantuntevaan firmaan kysymään.

Toivo Koistinen 18.10.2020 07:05

https://www.nettiauto.com/ford/transit/11085789 Onhan ransitilla isokin auto, eikun sisustamaan.
Tuo karman, ja moni muu viispuol metrinen pakun malli olisi varmaan monelle kaupungissa asuvalle hyvä kokoajan auto, kuten tuo vaikka https://www.nettikaravaani.com/roadcar/van-r-540/1552735.
Eikä ongelmaa sisätiloissa, jos valmistajan äly riittäisi ajatukseen, että tuomosesa ei asu neljä ihmistä millään, eli aito kahden hengen auto pitäisi saada markkinoille valmistajilta.
Se olisi halvempi, ja kätevämpi kerrostalo parkisa, ja kaupunkiajosa yleensä, ja eläkeläiset ovat lähes aina pariskuntana liikeellä. Ei sitä kuormatilaa tarvi nin ihmeesti, kun suurin osa perheistä hoitaa henkilöautolla asiansa.
Neljän hengen mallejahan pidemmissä on pilvin pimein, eli ei siinä edes puutosta tule, mutta malliston rikkaus lisääntyisi, ja eikö se lisää myyntiäkin.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.