Ducato polttoainejärjestelmän häiriö

Jukka Satama 28.10.2021 16:27

Punainen merkkivalo palaa eikä sammu. Nostaa itse kierrokset n. 1500:aan eikä tottele yhtään kaasupoljinta. Pajalle hinurilla. Siellä ihmettelevät kun ei ole sähkökaaviota, että voisivat mitata.
Onko kellään antaa vinkkiä.
Auto ducato maksi 2.8 jtd 2002.


Vikakoodit luettu, mutta ei auttanut. Uutta yksikköä kokeiltu ei auttanut ei myöskään akkukaapelin irrotus. Etsintä jatkuu ensi viikolla. Kojelaudan/moottoritilan johtosarjoissa jyrsijöitten aiheuttamia vaurioita.
muokattu: 6.11.2021 07:34
Markku Hämäläinen 28.10.2021 20:53

Kumpi versio 230 vai 244?
Itse kokeilisin ensin irrottaa akusta miinusjohdon hetkeksi.
Mitä sähkökaaviosta saisi selville?
Minulla on 244 versioon eLearn levy, jossa on kytkentäkaaviot, mutta tuskin ongelma on johdossa, vaan joko ECUssa on bitti poikittain tai jokin anturi on vialla tms.
Ensin pitäisi lukea vikakoodit.

Markku Hämäläinen 28.10.2021 20:53

Kumpi versio 230 vai 244?
Itse kokeilisin ensin irrottaa akusta miinusjohdon hetkeksi.
Mitä sähkökaaviosta saisi selville?
Minulla on 244 versioon eLearn levy, jossa on kytkentäkaaviot, mutta tuskin ongelma on johdossa, vaan joko ECUssa on bitti poikittain tai jokin anturi on vialla tms.
Ensin pitäisi lukea vikakoodit.


Kännykkä tuplasi, kun ensin näytti ettei vastaus lähde.
muokattu: 28.10.2021 20:54
Matti Asikainen 29.10.2021 10:55

Matti Janhonen on kirjoittanut v. 2008 seuraavaa:
Tästä linkistä voi tilata Ducaton manuaalin.
http://www.electronicmanuals.co.uk/
Manuaali käsittää vuosimallit 2002-2006. Eli jatkuu siitä mihin Alfamerin manuaalli loppuu. Olkoonkin, että Alfamerin manuuaalin monet tiedot pätee aina 2006 saakka koska v. 2002 tehty mallin muutos oli monilta osin vain auton kasvojen kohotusta.

Pasi Sormunen 29.10.2021 10:59

Ducatossa todennäköisesti ns. "limp mode" päällä vikailmoituksen seurauksena. Kulkee hissukseen, muttei ota kierroksia, jotta ei tule isompaa vikaa.

Vikakoodin lukijan saa vähän reilulla kympillä ja sovelluksen ilmaiseksi kännykkään. Sinihampaalla toimivan obd2-palikan voi vaikka pitää koko ajan autossa kiinni.

Kun näät vikakoodin, niin soitellessasi huoltoon, voit kertoa koodin ja huoltomestari antaa tarkempia ohjeita, pitääkö hinata, saako ajaa hiljaa, vai voiko peräti kuitata koodin.

Osan vikailmoituksistahan voi myös kuitata kännykällä. Toki vastuu on sitten itsellä, mutta esim. hyvin yleiset ja harmittomat vikakoodit, kuten polttoainesuodattimen tukkeutuminen tai turbon ahtopaine ovat kohtuu turvallisia kuitata ja ajaa sitten huoltoon normaalinopeudella.

Pasi Sormunen 29.10.2021 14:17

Esim. tuommonen OBD2, bluetooth vikakoodin lukija n.15 € molemmin puolin hintaa, vähän ostopaikasta riippuen. Kännyssä ilmainen OBDclick ohjelma, jolla saa vikakoodien lisäksi tarvittaessa muutakin tietoa auton moottorista.

OBDclickin antama vikakoodi-info on useimmiten suuntaa antava, mutta netistä löytyy merkkikohtaista tarkempaa infoa vaikkapa hakusanoilla"Fiat Ducato obd error codes"

Etenkin vanhemmassa kulkupelissä hyödyllinen, kun voi ensin itse alustavasti diagnosoida, että soitanko autosähköön, diisselihuoltoon, saanko peräti itse korjattua vai onko pakko hinata merkkikorjaamoon.

Liitetiedostot

obd2.jpg
Markku Hämäläinen 29.10.2021 18:24

230 Ducatossa (1994 - 2002) ei ole normaalia OBD-liitintä.
Sen sähkökaavio poikkeaa täysin 244 versiosta.
En tiedä onko siinä esim. sähköinen kaasupoljin.

Markku Hämäläinen 29.10.2021 19:07

Em. syystä on tärkeää mainita malli kun Ducatosta keskustellaan. Vuoden 2002 aikana julkastiin 244 malli. Sama tilanne on 2006 vuosimallissa, kun malli muuttui kesken vuoden.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.