Ducato meinaa hyytyä

Jarmo Pursiainen 16.04.2018 11:48

Auto on vm -12 Ducato 2.3 ja oire seuraavanlainen. Lähdettäessä kiihdyttämään niin heti kierrosten noustessa kaasu ikäänkuin kuolee. Tätä hyytymistä kestää muutama kaasun painallus ja siitä virotessaan mennään pitkiä aikoja ettei mitään oireita. En ole oiretta yhdistänyt oikein mihinkään muuhun kuin että se tapahtuu heti kaasun painalluksen alussa. Mitään vikavaloja ei syty ja se tekee paikantamisen hankalaksi. Onko kellään ollu samanlaisia oireita Fiatissa?


Itse epäilen, kun nyt olen lukenut vanhoja kirjoituksia, että vesi on päässyt vikapaikkaan. Kun tuo Fiatin tuulilasin kaukalo näyttää laskevan vettä lävitseen ja kevättalvella oli oikein jäätä koneen päällä.
muokattu: 19.4.2018 08:31
Jorma Airaksinen 16.04.2018 18:38

Hei, kannataa testerillä katsoa että onko mitän vikakoodeja tallentunut. Sitä kautta saisi suuntaa vian kohdentamiseen. Jos ei ole testeriä itsellä, niin lähimpään Ducaton edustajalle tai hyvin varustettuun korjaamoon yhteyttä. Paljonko on muuten ajokilometrejä? Hiukkassuodattimen tukkeuma teettää tuon tyyppisiä ongelmia, mutta siitä jää OBD vikakoodit, joten se testaus ensin.

Toivo Koistinen 16.04.2018 20:05

Ottamatta kantaa kysymykseen, minulle on katsastajan toimesta annettu dieselin ajoon seuraava neuvo.
Kun ajellaan normaalia matka vauhtia matkoja rauhallisella tyylillä, niin joskus pitäisi konetta "tuulettaa"
Antaa siis kansan kielellä kenkää reilusti, eli kiemuroita koneseen muutama kilometri, jopa kymmenkunta kilometria yli, eli reilusti
Nykyään kun pakokaasutkin kiertävät koneessa kun pieru niissä kuuluisissa nahkahousuissa on varmaan neuvo enempi kun paikallaan.
Eli jenkaa myllyyn.
TP

Matti Asikainen 17.04.2018 09:29

Kun autoni oli uusi (Ducato 08), niin se joskus tuntui hyytyvän liikkeelle lähtiessä. Sitten huomasin, että hyytyminen johtui kenkäni paikasta, se nimittäin osui sekä kaasulle että jarrulle eikä sitä tilannetta helposti tuntenut jalkapohjassaan. Mutta nyt olen oppinut laittamaan talvikengänkin riitävästi oikealle liikkeelle lähtiessä.

Seppo Jussila 17.04.2018 17:45

Saatat olla oikeassa vedestä. Ducatoissa on maahantuojan mukaan ohjainkotelon liittimessä ollut hankaluuksia mainitun syyn takia. En tiedä millaisia. Minulla oli pitkään mystinen käyntivika, joka korjaantui kun moottorin ohjelmisto päivitettiin. Vika alkoi vasta 8 vuoden jälkeen käyttöönotosta. Korjausehdotus löytyi Boschin huoltotiedotteesta tiettyyn vikakoodiin, joka viittasi suuttimen ohjausvirtaan. (löytäjä Aallon Auto Herttoniemessä). Vikakoodista tehtiin korjaamoilla vääriä päätelmiä, soittelin useisiin. Ohjelmistopäivitys on aika halpa. N. 100€. Sen voi tehdä vain Fiat huolto). Minä teetin yhden turhan korjauksen 150€. Sen päätin minä koska korjaamo oli täysin "pihalla" eikä halunnut ottaa kantaa asiaan, teki vain arvauksia, jotka kaikki olivat vääriä. Liittimien ja johtosarjan uusinta lienevät todella kalliita. Tässä oli 2 arvausta.

Markku Rajaniemi 17.04.2018 18:38

Voipi saada ilmaa polttoaineen sekaan esim. polttoainesuodattimesta. Onko tehty huoltotoimia ja ehkä jäänyt kotelo löysälle. Tietysti voipi olla kondenssivettä tankissa. Poistuu reippaalla ajolla ellei runsaasti...

Timo Haapanen 17.04.2018 21:12

Yksi ääni kaasuläppäkotelolle. Tosi niitä ei ole tainnut mennä enää noin tuoreesta vuosimallista.

@timppa

Jarmo Pursiainen 18.04.2018 11:54

Saattoi Asikainen Matti olla oikeilla jäljillä. Nimittäin kun tänään opettelin käyttämään aikaisemmin ostamaani (kiinalainen) OBD-lukijaa niin sain ulos koodit P2299 ja P0504. Selattuani nettiä ja googlella kääntämistäni viesteistä tulin siihen käsitykseen että painettaessa (vahingossa) jarrua ja kaasua yhtäaikaa tekee häiriön. Saattaahan siellä jossakin komponentissäkin olla vikaa joka tekee samaa. Nollasin koodit ja odotellaan seuraavaa reissua tekeekö samaa. Nyt auto on seisonnassa enkä viitsi koeajon takia laittaa käyttöön.


Tuli vielä mieleen että jarrupolkimella on varmaankin joku tunnistin ja se vois olla viallinen. Tuo koodi P0504 viittaa siihen. Kiinan pojan suomennos koodista jarrukytkin katkonainen.
muokattu: 18.4.2018 12:11
Matti Asikainen 19.04.2018 08:31

Tietenkin sekä kytkin- että jarrupolkimessa on tunnistin, joka kertoo, että poljin on ylhäällä. Heti kun poljinta painaa, niin vakionopeussäädin lakkaa pelittämästä ja jarrupoljintapauksessa jarruvalot syttyvät.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.