Ducato/Knaus travel liner vm 2000
Aimo Aalto
12.01.2021 13:44
Tervehdys,
näin muutaman vuoden jälkeen paluu "matalan kynnyksen" pelillä karavaanariksi. :)
Eli kyseinen 2,8 tekniikalla oleva integroitu auto tuli hommattua, ja testimatka viikonloppuna
kohtuu kovassa pakkasessa ja yöpyminen. (Pohjois-Karjalassa - 26 c). Alde toimi hienosti niin sähköllä kuin
kaasulla, mutta aamulla lohkolämmittimestä startti vaan naksui kun yritti startata. Epäilin olisiko akku halvaantunut ja tai vikaa verkkolatausautomatiikassa, mutta ainakin tupakansytyttimestä näytti hyvää varaustilaa.
Olin jo lähellä heittää pyyhkeen kehään ja miettiä vaihtoehtoja kotimatkalle, yritin toistamiseen ja yhä uudelleen sama napse vaan startista, kunnes yht.äkkiä auto starttasi normaalisti. Onko ideaa, mikä aiheutti ja menikö kovan pakkasen piikkiin? (Onhan rauta aika kylmää ko. pakkasessa/solenoidi) ja tietäjät ko. integroidusta; missä
sijaitsee alustan akku ko. versiossa? Ohjekirjassa mainittu että konetilan oikealla sivulla......en kyllä nähnyt.
Terveisin ja kiitos !
Tapani Pokkinen
12.01.2021 13:59
Omasta kokemuksesta arvelen, hapettumaa startin, solenoidin liitoksissa, esim jonkun pultin tai mutterin alla.
Ka kyllä ne hiivatin akut on siinä jalkatilassa, levyn maton alla.
Timo Haapanen
12.01.2021 14:38
Kyllä se akku siellä konetilassa on, ei kuitenkaan siellä missä normaalilla ohjaamolla varustetuissa Ducatoissa. Jalkatilassa lattian alla se ei ole.
@timppa
Erkki Kauppi
12.01.2021 17:46
Myös hyvin yleinen vikapaikka on moottorin maadoitus rungon ja vaihdelaatikon välillä, startti kaapeli vaan rungosta suoraan moottoriin.
Teemu Eerola
12.01.2021 23:28
Integroidussa 2,8 idTD Knausissa on alustan akku kuskin jalkatilassa, hupiakun liun alla, korin ulkoaskelman päällä. Se tulee näkyviin, kun avaa oviaukon vierestä "päädyn" tarrakiinnityksestään ja vetää siitä näkyvää hupiakkua oviaukkoon päin. Sieltä löytyy myös alustan numero. Matkustajan viereinen suojalevyke pitää poistaa laturin edestä myös.
Ilmat huomioiden veikkaan starttiongelman johtuneen "jäähelmestä" starttimoottorin jossain kohtaa. Sattui kerran niin, että olin jo tilaamassa AL- apuja, mutta jonkin ajan kuluttua auto starttasi normaalisti. 100 tkm aikana ei ole vastaavaa sattunut. Toki myös huonokuntoinen akku voi niin tehdä kun on viimeisillään. Min. n. 12,5 V pitäisi löytyä jännitettä pakkasyön jälkeen ilman latausta. Olet hankkinut erinomaisen matkailuauton monessakin mielessä!
Hitto. Sehän on tietysti MATKUSTAJAN jalkatilan alla ja sielläkin hupiakun alla. kuten kerroin. Oliskohan aika lopettaa kirjoittelu?
muokattu: 14.1.2021 11:30
Timo Haapanen
13.01.2021 12:27
Ai ne on sinne asti integroiduissa joutunut sen siirtämään. Sehän oli normaaliohjaamoisessa autossa vuoteen -07 siellä konehuoneessa.
@timppa
Tapani Pokkinen
13.01.2021 13:41
Ei aina kehtaa alkaa lyötyä lyömään.
Jokainen on erehtyväinen, kas se on inhimillistä.
Timo Haapanen
13.01.2021 17:32
Omasta kokemuksesta arvelen, hapettumaa startin, solenoidin liitoksissa, esim jonkun pultin tai mutterin alla.
Ka kyllä ne hiivatin akut on siinä jalkatilassa, levyn maton alla.
Juu, mutta hiivatin akut olivat vuona 2000 konetilassa. Integroidun 2000 vuoden Knaussin akkujen sijainnista ei sullakaan ollut mitään käryä vaan luulit että ne ovat aina olleet kuskin jalkatilassa vaikka ne siirtyivät sinne vasta 2007.
@timppa
Tapani Pokkinen
13.01.2021 18:35
Fiatin pakettiautoilla olen ajellut v1982 lähtien.
Fiattipohjaisilla asuntoautoilla olen taasen liikkunut v1987 lähtien kun kalakaverini vaimo sen Hobby 550 Ak sen hänelle osti.
Myöhemmin hän vaihtoi se Hobbynsa Knaussin hassunnäköiseen intikkaan ja hyvin muistan kun yritimme kerran vaihtaa sen akkua. Eihän siellä konehuoneen alla ollut enää ei varapyörää eikä sitä akkua.
Joten kyllä on pareempi, että Yön Timo kirjoittaa vaan omista tiedoistaan ja sulattaa vain kiltisti sen, että on muitakin jotka ovat kuluttaneet housujaan.
Kaikilla se kaikki tieto ei löydy pelkästään netistä.
Hannu Kononen
13.01.2021 19:16
Näitä starttiongelmia on monesta syystä johtuvia eikä aina akusta.
Tällainenkin tuli vastaa joskus kauan sitten:
Tuli yövyttyä "puskaparkissa", ja aamiaisen jälkeen oli tarkoitus lähteä matkaan.
Webasto oli lämmittänyt moottorin,mutta startti sanoo:nax ja yhä uudelleen.
Soitin AL Rovaniemelle ja kyselin apua.Mielenkiintoinen ehdotus tuli.
Onko lähettyvillä toinen matkailuauto tai paku tai kuormuri?
Olihan siinä.Sen toisen auton Webasto häiritsee sinun autosi Webastoa ja estää
starttaamisen ja kunhan toinen lähtee,niin autosi käynnistyy normaalisti.
Ja niinhän siinä kävi.
samanlainen tapaus sattui samalla reissulla Levillä.
Ei koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen.
webastoja on sen jälkeen monessa autossa,mutta ei ole startti häiriintynyt.