Ducato/Jumper/Boxer peruutuskytkin tai -signaali
Mika Hannula
04.12.2021 23:13
Onkos kukaan palstan lukijoista selvittänyt, mistä Ducatossa 2018 tai sisarmalleissa löytyy peruutussignaali eli johto, johon peruutuskytkin kytkee 12 V laitettaessa pakki päälle? Olen vaihtamassa radion Zeneciin, johon myös kamera(t) tulee kiinni.
Antero Virkkala
05.12.2021 17:31
Ostin tänä syksynä Sunlight I68:n, johon asennutin radioksi Alpinen mallin X903D-DU2. Myyjäliike tarjosi Zeneciä, jota en kelpuuttanut. Näin siksi, että autoni oli liikkeen esittelykappale, jota en voinut vapaasti räätälöidä. Siinä esim. ei ole "älyrattia" eli radion säätimiä ratissa. Zenecin radio(i)ssa ei taas ole kädellä löydettävää voimakkuudensäädintä, eli voimakkuuden säätö edellyttäisi jatkuvaa vilkuilemista radion suuntaan.
Tässä Alpinen mallissa tuli mukana CAN-väylän haaroitinkappale, jolla peruutustieto saadaan radiolle. Youtubesta löytyy asennusvideo tästä linkistä:
https://www.youtube.com/watch?v=KXfRhPcPS8o&t=979s
Johdotustyö alkaa n. 15 minuutin kohdalla. CAN-väylän haaroitus esitetään myös saman radion PDF-muotoisessa asennusohjeessa (löytyy ) sivulta 20 alkaen. Asennusohje tästä linkistä:
https://support.alpine-europe.com/manuals//2019/X903D-DU2/IM_X903D-DU2_ALL.pdf
Toivottavasti näistä on apua.
Markku Hämäläinen
05.12.2021 17:44
Mika HannulaOnkos kukaan palstan lukijoista selvittänyt, mistä Ducatossa 2018 tai sisarmalleissa löytyy peruutussignaali eli johto, johon peruutuskytkin kytkee 12 V laitettaessa pakki päälle? Olen vaihtamassa radion Zeneciin, johon myös kamera(t) tulee kiinni.
Ellet jo ole ostanut Zeneciä, tutki myös vaihtoehtoja.
Zenecin herkkyydessä on ollut parilla kaverilla sanomista, se vaatii myös aktiivi antennin.
Voihan ne herkkyys ongelmat johtua myös yksilöistä.
muokattu: 5.12.2021 17:45
Mika Hannula
06.12.2021 10:04
Kiitokset kommenteista! Asensin Zenecin paikalleen ja ainakaan vielä en ole löytänyt huomauttamista radion herkkyydestä. Tien päällä tietysti kertyy sitten enemmän kokemusta tästäkin. Aika olennainen asia tietysti kaikille radioille on antenni, joka Adriassani näyttää olevan perinteinen "piiska" peltikatolla. Tämän vastaanotto-ominaisuudet ovat tod.näk. paremmat kuin erilaisten rakenteisiin integroitujen antennien. Peruutussignaali oli tuotu jo valmiiksi ohjaamoon - ilmeisesti suoraan peruutusvalolta - joten homma ratkesi helpommin kuin arvasinkaan.