Ducato -95 ajovalojen korkeussäätö

VARIS ESKO M A 15.12.2007 14:54

Moi! Katsastaja kertoi valojen näyttävän liian alas, katsastus kumminkin hyväksytty. Nesteletkuista oikeanpuoleinen on kuiva, eivätkä lamput reagoi säätönuppiin. Olisko kenelläkään neuvoja korjaamiseen. Alkaako kaikki osoittaa alaspäin iän myötä? Googletus tuotti tuloksen: laitteisto uusittava, vaihto onnistuu kaverin kanssa. 250e. Siellä oli myös tieto, että säätö olisi katsastusvaruste. En huomannut katsastajalta kysyä, mutta lamputhan ovat ilmeisesti ihan helposti pellin alta manuaalilukittavissa. Kiitos, jos joku kertoo korjauksesta, ja voinhan puhutella katsastajaakin noilta tiimoilta. Joulun odotusta!!! Esko

SUOMI SEPPO S 15.12.2007 15:59

Tähän taas vakiovastaus: Kirjoita aihehakuun "ajovalojen korkeudensäätölaite" niin saat vanhan keskustelun esille. -95 käyttöön otetussa autossa pitää olla ohjaamosta säädettävä ajovalojen suuntauslaite. Perussäätö tehdään konepellin alta säädin 0-asennossa. t. seppo

VARIS ESKO M A 15.12.2007 17:20

Kiitos Seppo, mutta useammallakaan yrityksellä nuo sanat eivät tuota tulosta. Tsekkasin kyllä oikeinkirjoituksen. Esko

HELIN JUHA 15.12.2007 17:25

Kun lähdet varaosaostoksille niin kannattaa sitten kysäistä tuota osaa Peugeuotin ja Citroenin huolloislta. Meidän Ducatoon korkeussäätö vaihdettiin aikoinaan Laakkosella (Peugeot), kun koko homma tuli halvemmaksi kuin pelkkä osan hinta Delta-autolla.

SUOMINEN TAUNO 09.01.2008 15:34

Minulla tuli myöskin katsastuksessa määräys korjata sama vaiva v. 99 Ducatoon. Homma hoidettiin öljynvaihdon yhteydessä Uudenmaan Car-Pojilla Järvenpäässä. Autoon vaihdettiin Skodan osa, joka on kuulemma halvin vaihtoehto. Osan hinta oli noin 80 €. Hyvin pelittää.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.01.2008 22:00

Skoda Favorit/Felicia.

MOISANDER JOUKO 10.01.2008 11:50

Niin ja kriittinen päivämäärähän oli 1995-06-14. Sitä ennen rerkisteröidyt voi muuttaa kiinteiksi.

OINONEN HANNU 10.01.2008 12:50

Kelpaako konttorilla :valosäätö jumissa,mutta autossa ilmajouset perää napista ylös/alas?????

PIHLAJASAARI ARI 10.01.2008 13:09

Riittää kyllä, jos ohjaamosta säädettävissä.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 'kriittinen päivämäärä' on 1.1.1995 autoissa, jotka on tyyppikatsastettu 1.1.1994 tai sen jälkeen ja 1.7.1995 autoissa, jotka on tyyppikatsastettu ennen 1.1.1994. Käytännössä noudatettaneen jäljempää käyttöönottopäivämäärää.

VARIS ESKO M A 10.01.2008 16:31

Kiitos kaikki rereet! Silvennoisen Arto tilasi valosäätimen Savonlinnaan ja korjataan lähipäivinä. Esko

MOISANDER JOUKO 13.01.2008 18:40

Hmmm... Kuten muissakin viranomaisasioissa, katsastuksessakin kienee oikeusturva koetuksella: Tyttö luki selvästi paperista, että 14 kesäkuuta.... Mikä sitten lienee oikea?

HULKKO JUHA 13.01.2008 20:50

Citikalla maksoi kyseinen osa syksylla kun ostin vajaa 140 e Fiatilla Joensuussa muistaakseni hiukka alle 300 e

PIHLAJASAARI ARI 13.01.2008 23:18

No niin,

tunnustan sen verran virheellistä tietoa julistaneeni, että asiaa koskien on itse asiassa kolme erilaista päivämäärää ...

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Kohta C8.1

MOISANDER JOUKO 15.01.2008 18:25

AKE:n aivoitukset ovat kummia! Mitähän se keskimmäinen päivämäärä oikein tarkoitti...?

RUOTSALA PAULI 28.01.2008 18:26

Korkeudensäätölaitteen muoviosat halkeavat lämpölaajentumisesta johtuen; samoissa komponenteissa on messinkiosia. Minulla on -99 Ducato, josta ajovalojen "keilat" putosivat alas kahdessa vuodessa. Autokatsastaja alkoi vinoilla toimimattomasta ajovalojen korkeudensäätölaitteesta pian tämän jälkeen. Kerran, pari toimimattomuus meni läpi katsastusajan kovan pakkasen vuoksi, mutta sitten tuli korjausmääräys rekisteriotteeseen. Korjasin säätölaitteen Peugeotin varaosilla, jotka olivat noin puolta halvempia kuin Delta-Autosta. Irrotin ja vaihdoin, ja irrotan tänäänkin laitteston aina heti katsastuksen jälkeen. Laitteisto on lämpimän autotallin hyllyllä Pirkanmaalla. Sen saa vaikka lainaksi. Säätösylinterit, ne haljenneetkin täytyy kiinnittää paikoilleen, että ajovalot voi säätää.

SEPPÄNEN KARI J 13.05.2008 23:30

Tervehdys

Mikä olisi skodan malli /vuosi kun sopivia on peräti 2 kpl.eikä paikallinen edustaja uskalla tilata kahta joista toinen jäisi varastoon ja palautuskin on peräti 20 € Niin että tiukoilla mennään lappeenrannassa.Ken tietäisi tarkan tiedon -99 ducatoon sopivan "guttaberkkalelun" sopivuudesta.

MANNINEN JUHA 25.06.2010 12:18

omassa ducatossa sama vika.korjaus tapahtuu siten että ruuaa sisä säätö vipu kolmos asentoon vedä nippuside lampun vivusta että valo ei pääse heilumaan .irroita letkun vastapäätä nippa irti pistä tiukka letku putkeen kun nippa on irroitettu ja paina esim. ruutalla tai millä saat menemään esim.jarrunestettä letkuun ja ota nopeasti letku irti ja nippa paikalleen.omassa autossa osa josta letku lähtee on halkeama mutta se on nyt liimauksessa ja sitten korjataan lisää

MARTIKAINEN OLLI 04.08.2010 23:16

Eilen korjasin Boxer -03:sta, jäi säätö yläasentoon jumiin, ei jaksanut alkupyöräytystä. Painoin vain moottorin takapäästä pohjaansa niin loppui kanittaminen. Huomaa kun pyöräyttää säätö vedossa moottorin akselista alkuun ja pyörii alas ja taas ylös, ettei tartte uusia koko moottoria. Pitääpä kysyä huomenna jälkikymppiä viedessä Q:sta oliko aiheellinen ruksi -03:lle. Yllä kirjoitettu, että -95 ja nuoremmissa. Ehkä sillä perusteella, että jos jumittanut ala-asentoon ja alkaakin toimia niin näyttää ylös.

KAARNA PAULI 05.08.2010 10:59

Boxer -03 on sähköinen säädin kun taas -95 Ducato on varustettu neste toimisella säätimellä.Tätä viestiketjua kun selaa tarpeeksi taaksepäin löytyy juttua molemmista systeemeistä,muistaakseni ihan tämän vuoden puolelta

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.