Ducato 244 eli vm. 2002-2006 vakionopeudensäädin
Markku Hämäläinen
23.04.2022 11:18
Teuvo 22.4.-22 valitti, ettei vakionopeudensäätimen asennus onnistunut.
Kun olen neuvonut ja ollut yhteydessä n. 40 kaveriin, jotka ovat säätimen asentaneet, ovat kaikki lopulta lähteneet toimimaan.
Tässä yleisimmät ongelmien syyt.
Suurin osa ongelmista on liittynyt jarrupolkimelle tehtävään muutokseen, ei ole tehty muutosta tai ei ole vaihdettu kytkintä
On jäänyt vetämättä johto jarrupolkimelta, siinä versiossa, jossa ei ole valmiutta eli ei ole sitä ns. pitkää liitintä.
On unohtunut kytkeä 12 V.
Lisäksi on ollut inhimillisiä kytkentävirheitä.
Autoja on kahta versiota, toisessa on valmius eli ns. pitkä liitin, jolloin homma on helppo.
Toisessa versiossa johdot pitää vetää konehuoneeseen ja kytkeä siellä, sekään ei ole vaikea, mutta teettää enemmän työtä.
Tuolta löytyy ohjeet, joita voi käyttää omalla vastuullaan.
https://drive.google.com/drive/folders/1SxRE3AjU41cynLFOwncURBGhuoS4wBAj
Tuolla on myös aiheesta keskustelua
https://karavaanari.org/index.php/topic,14036.225.html
Teuvo Järvenpää
23.04.2022 17:22
Kiitos paljonmulla ei ole ns pitkääliitintä eli kytketä on mootoritilassa sulakerasian alla D4
liitimeen ohjeen 6/7 mutta en ole tarkistanut jarrukytkimella oli neljä johtoa mihin ne menevät
kun mä ostin vakkarin ja jarrukytkimen nokianautohullosta ne sano että merkivalo ja jarrukykin on ok
pitäskö mun tarkistaa vielä ne
keltanen on 12 f27
vihreä B01
oranssi B04
sininen B03
punainen B02 otinohjeet
https://karavaanari.org/index.php?topic=14036.195
ter.TEUVO Kysyin neuvoja etten tao päätäni seinää turhan päin
Markku Hämäläinen
23.04.2022 18:56
Teitkö ne muutokset jarruvalo kytkimellä ja vedit sen johdon jarruvalokytkimen nastasta liittimen D004 nastaan A8?
Huomioitahan, että jarruvalokytkin on 4 nastainen, jossa on sekä sulkeutuvatettä avautuvat kärjet, ei siis Ducaton originaali.
Sieltä jarruvalokytkimeltä menevässä johdossa on, jos kytkentä on tehty ohjeen mukaan, 12V joka katkeaa kun jarrua painaa.
Jos muutoksia ja johdotusta ei ole tehty, on tilanne vakkarin kannalta kuin jarrua painettaisiin, jolloin vakkari tippuu pois.
Lataa ne ohjeet, siinä on homma kerrottu täydellisesti.
Muuten johdot pitäisi olla oikein, kun ne on kytketty kuvaamallasi tavalla. Onko ohje täydellinen sitä tietysti muut voi arvioida, mutta kytkijät ovat olleet tyytyväisiä.
muokattu: 23.4.2022 19:26
Markku Hämäläinen
23.04.2022 19:03
Lisää
Jos D004 liitinparin naaraspuolella ei ole nastaa B9n ei myöskään mittaristossa ole liitintä josta merkkivalon ohjaus menee.
Teuvo Järvenpää
23.04.2022 21:26
Kiitos Markku kyllä näköjään mun pitää tehdä kotiläksyt vielä paremmin ei pitäisi kuunnella kaikkia
neuvojia minä meen ma/ti tarkistamaan ja korjaan noi puutteet kiitos vielä kerran
ilmoittelen kun olen tehnyt muutokset meni hyvin tai huonosti
hyvää viikonloppua TJ
Markku Hämäläinen
23.04.2022 21:35
Jarruvalokytkimelle menee tosiaan molemmissa versioissa neljä johtoa, mutta vain nastaan 4 tulee 12V.
D004 naarasliittimellä tuskin on A8n nastaakaan, joten joutuu vetämään johdon jarruvalokytkimen 1 nastasta sinne.
Yhdessä italialaisessa käsinkirjoitetussa ohjeessa neuvotaan tekemään se 12V kytkentä hanskalokeron päällä, mutta on turhaa purkaa autoa, kun saman asian voi tehdä myös purkamatta.
Siis italiaano nevoi sen jarruvalokytkimellä kytkettävän hypyn tehtäväksi hanskalokeron päällä olevassa liittimessä.
Jos on se pitkä liitin sillon tarvitsee kytkeä vain se hyppylanka, 1. nastasta menee johto sinne D004 A8n nastaan.
muokattu: 23.4.2022 23:21
Teuvo Järvenpää
23.04.2022 21:47
Tere katselin kaasun hintaa tulin vielä sivulle tulin takaisin meidän kesusteluun toi oli hyvä huomionti
täytyy tarkistaa on hionoa tuonlaisia ihmisiä on olemassa ter.TJ
Teuvo Järvenpää
27.04.2022 20:34
morjesta Markku olisipitänyt ohjeet paremmin eikä kuunnella kuunella me asennetaan näitä
iso kiitos luin sun ohjeet ja tulostin sen ohjeen lopuun asti toisella käynistyksellä se varmaankin lahti toimimaan
kun minulla oli yleismittari B09 kun käänsin on asentoon mun käsittääkseni aktivoitu 0.009 ja kun käänsin sen off asentoon se palautui alku asentoon en voi mennä koeajoon
kun se on seisonnasa otan sen äiten päivän jälkeen on paha paikka
Kiitos Markku
Markku Hämäläinen
27.04.2022 23:39
Onko sinulla B09 naaraspuolella johto, vai mittasitko urospuolen johdosta?
Se merkkivalo ei muuten sammu kuin kytkimestä kääntämällä.
Kun vakkari tippuu pois esim. jarrun käytön takia valo jää palamaan.
Sillä merkkivalolla ei sinänsä ole muuta virkaa.
Päivitin hieman ohjetta lisäämällä jarruvalokytkimelle värit.
https://drive.google.com/drive/folders/1SxRE3AjU41cynLFOwncURBGhuoS4wBAj
Yksi kaveri teki tuosta vakkarista yhden napin sovellutuksen.
Eli kytki sen kiinteästi ON-asentoon johdolla ja teki jarruvalokytkimelle tarvittavat muutokset, mutta asensi vai yhden painonapin siihen vauhdinlisäysjohtoon.
Kun ajaa esim 80 km/h painaa vain kerran nappia ja auto jatkaa sillä nopeudella, kunnes jarruttaa, jolloin vakkari tippuu pois.
Tuota en uskalla suositella, jos ECU sekoaa eikä jarrutus autakkaan.
Minulla vakkari on aina ON-asennossa.
muokattu: 27.4.2022 23:40
Lauri Niittynen
28.04.2022 08:43
Vakkaritermit ovat hiukan harhaanjohtavia. Viiksessä lukee OFF-ON, vaikka tuo ON on oikeastaan vasta stand-by. Oikea ONni tulee vasta incistä. Joissain autoissa tarvitaan väliin myös dec. Viiksen ONnin luulisi olevan vaaraton valinta ja ilmeisesti tuo johdotuskikka vastaa sitä.
Jos ECU sekoaa, ei ulkopuolisilla johdotuksilla ole paljoa väliä. Niistä tuskin mikään vastaa hätästoppia tai edes kovalla puolella tehtyä kaasun nollausta. Jos ECU päättää antaa täyden kaasun, se taitaa ohittaa kaikki vakkaritoiminnot ainakin.
Signaaleja voi olla kahdennettuna, ainakin kaasupolkimen asennon pitäisi perustua sekä kasvavaan että pienenevään vastukseen, jännitteeseen tai niiden suhteeseen. Jos tulos ei ole järkevä, ECU huomaa virhetilan ja siirtyy johonkin turvalliseen tilaan. Turvallinen tila voi tietysti olla yllättävä vaikka kesken ohituksen.
Toivottavasti Ducatossa saa ns. kaasun hirttämisen hoidettua avaimen kääntämisellä ja antamalla pyörien pyörittää moottoria vaihde päällä. Pysyvät ohjaustehostimen ja alipainepumppu toiminnassa ja auto on helposti hallittavissa. Luultavasti pelkkä jarrun painaminenkin auttaa ainakin isommilla vaihteilla.
Taisto Komssi
28.04.2022 09:48
Hei, meillä on Ducato 2.8 JTD vm 2000-01. Pystyykö tähän asentaa valkkaria? Mistä olette hankkineet tämän jälkiasennus sarjan?
Teuvo Järvenpää
28.04.2022 11:11
Morjes Markku mittasin urospuolelta naaraspuolelle ei tullu johtoa
testasin sen kykintä kääntämällä ON/OFF se reakoi mun mielestä ok
ter.TJ
Markku Hämäläinen
28.04.2022 13:30
Asiahan on noin juuri kuin Lauri kirjoittaa.
Myös kytkinpolkimella on kytkin joka tipauttaa vakkarin pois käytöstä.
Tosin en ole kuullut Ducaton ECU:n sekoamisesta, maailmassa on kyllä monta muutakin asiaa josta en ole kuullut.
Markku Hämäläinen
28.04.2022 17:34
Tuohon Ducaton 230 versioon täytynee asentaa alipaineella toimiva säädin, jos sellaisen haluaa.
Nopeustiedon jotunee ottamaan akselille asennetuilla magneeteilla.
Waeco merkkisiä näkyy olevan asennettu
Taisto Komssi
29.04.2022 21:51
Tälläinen löytyi Ducaton 230:seen, onkohan tässä kaikki tarvittava?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/waeco-ms-50-ms50-magic-speed-tempomat-magicspeed/2086790605-223-7161
Markku Hämäläinen
29.04.2022 23:06
Minulla ei ole mitään käsitystä tuon Ducato 230 vakkarin asennuksesta, mutta kun googlettaa, niin tuo Waeco MS-50 tulee yleisimmin vastaan.
Onko tuossa kaikki mitä tarvitaan ja kuinka se asennetaan, siihen en osaa vastata.
Tunnen valitettavasti vain Ducato 244 systeemin.
Kannattaa kirjautua tuonne, siellä on tekniikan harrastajia
https://karavaanari.org/
muokattu: 29.4.2022 23:13
Teuvo Järvenpää
20.05.2022 20:14
Kiitos Markku otin auton tänään auton käyttöön vakkari toimi niikuin sanoit
hyvää kesän jatkoa TJ
Mikko Paalosmaa
20.05.2022 23:13
Kiitos Markku ohjeista! Ei ollut ns. pitkää liitintä minun Ducatossa mutta ohjeita TARKKAAN seuraamalla sain homman toimimaan.
Pientä jännitystä oli kyllä kun napsautteli pinnejä D004 liittimeen ja kytki sen uudestaan kiinni. Homma toimii ja ajomukavuus kasvoi potenssiin sata!
Kiitos vielä kerran!
Markku Hämäläinen
21.05.2022 17:31
Hyvä, kun Teuvo ja Mikko sai homman toimimaan